קלאודיה שיפר חוזרת: 'מעולם לא היה לי נוח עם המושג דוגמנית-על'

בגיל 47, עם חיי משפחה יציבים באחוזה בריטית, היא מסכמת 30 שנות קריירה בספר, ומשתפת בפער בין קלאודיה האמיתית למותג שהפכה להיות. "לא מכירים אותי באמת"

איתי יעקב

|

07.09.17 | 15:34

קלאודיה שיפר. מגלמת בדמותה ערכים של הישגיות, הצלחה, זוהר, על-זמניות והרבה בלונד (צילום: AP)
קלאודיה שיפר. מגלמת בדמותה ערכים של הישגיות, הצלחה, זוהר, על-זמניות והרבה בלונד (צילום: AP)
במשך עשור שלם כיכבה שיפר ברשימת הטופ מודלס הרווחיות והאהובות בעולם. עם אל מקפירסון, נעמי קמפבל וכריסטי טרלינגטון  (צילום: AP)
במשך עשור שלם כיכבה שיפר ברשימת הטופ מודלס הרווחיות והאהובות בעולם. עם אל מקפירסון, נעמי קמפבל וכריסטי טרלינגטון (צילום: AP)
לאורך השנים הצטלמה שיפר אצל מיטב צלמי האופנה ואף קטפה שיא גינס כדוגמנית עם מספר השערים הגבוה ביותר - מעל 700
לאורך השנים הצטלמה שיפר אצל מיטב צלמי האופנה ואף קטפה שיא גינס כדוגמנית עם מספר השערים הגבוה ביותר - מעל 700
"זאת היתה תקופה משוגעת"
"זאת היתה תקופה משוגעת"
מהממת או משעממת? שיפר על שלטי חוצות (צילום: GettyImages)
מהממת או משעממת? שיפר על שלטי חוצות (צילום: GettyImages)
"יש לה יופי בלתי מוסבר", אמר על שיפר הצלם סטיבן קליין
"יש לה יופי בלתי מוסבר", אמר על שיפר הצלם סטיבן קליין

בשנת 2001 יצאה חברת טמפו הישראלית בקמפיין טלוויזיוני לקידום בירת גולסטאר, תחת הסלוגן "סוף הגולדסטאר - סוף הסיפור", שצולם ברומא בכיכובם של השחקן הישראלי רן גואטה ודוגמנית העל הגרמנייה קלאודיה שיפר. העלילה בקצרה: גואטה יושב עם חבריו הגברים סביב שולחן ומספר להם בשפת המאצ'ו הישראלי את סיפור היכרותו עם שיפר, לאחר שהשניים נתקעו יחד במעלית. "המעלית נפתחת, מי נכנסת?" הוא אומר לחבריו, ואז לוחש בפאתוס את השם: קלאודיה שיפר, לקול צקצוקי חבריו הלא מאמינים. בכל זאת, מדובר בשיפר, שעל פי הפרסומים דאז קיבלה עבור הקמפיין 100 אלף דולר ליום צילום, דוגמנית שהיא הרבה מעבר לעוד פנים יפות. בדיוק כמו גולדסטאר, שיפר היא מותג. שמה מוכר (כמעט) בכל בית, יופייה קונצנזואלי, מסחרי וקל לעיכול, והיא מגלמת בדמותה ערכים של הישגיות, הצלחה, זוהר, על-זמניות והרבה בלונד.

 

 

 

מי שהתגלתה בגיל 17 במועדון לילה בדיסלדורף, גרמניה, על ידי מיכאל לבטון, הבעלים של סוכנות הדוגמנות מטרופוליטן, מציינת בימים אלה 30 שנות קריירת דוגמנות. השבוע יצא לאור ספר תצלומים בהוצאה הניו יורקית Rizzoli, ובו הפקות אופנה, שערים וקמפיינים של שיפר עם צלמי אופנה נודעים כמו ריצ'ארד אבדון, פטריק דמרשלייה, סטיבן קליין, פיטר לינדברג ואלן פון אנוורת', שגם אחראית על מילות ההקדמה לספר. "פגשתי את קלאודיה בשנת 1989 כשהיתה דוגמנית מתחילה בת 19", כותבת פון אנוורת'. "העבודה המשותפת שלנו יחד היתה לצילומים עבור המהדורה הגרמנית של מגזין ELLE. לאחר שצילמתי אותה הבחנתי בדמיון גדול מאוד לבריז'יט בארדו. מכיוון שאני אוהבת לשחק עם דוגמניות ולהכניס אותן לכל מיני דמויות, יצרתי לה מראה במחווה לבארדו".

 

"קלאודיה היא אחת הנשים המסקרנות ביותר שצילמתי", סיפר עליה סטיבן קליין. "הלוואי שיכולתי לעשות איתה סרט. יש לה יופי בלתי מוסבר".

 

ספר התצלומים של קלאודיה שיפר. "יצרתי לה מראה במחווה לבריז'יט בארדו", כותבת אלן פון אנוורת'
    ספר התצלומים של קלאודיה שיפר. "יצרתי לה מראה במחווה לבריז'יט בארדו", כותבת אלן פון אנוורת'

     

    מאז הצילומים ההם עם אלן פון אנוורת', נסקה הקריירה של שיפר ומיקמה אותה למשך עשור שלם ברשימת הטופ מודלס הרווחיות והאהובות בעולם. בשנת 1992 היא רשמה את אחד משיאי הקריירה שלה ושל דוגמניות בכלל, כשחתמה על חוזה בן 6 שנים עם חברת האיפור רבלון בסך 10 מיליון דולר - סכום שהיום דוגמניות במעמדה יכולות רק לחלום עליו. תחת הסלוגן Claudia's Lips היא מכרה מיליונים של ליפסטיקים. הביקורת הבולטת ביותר שהושמעה נגדה היא שבניגוד לדוגמניות כמו קייט מוס או לינדה אוונג'ליסטה, שיפר אינה דוגמנית ורסטילית, היא לא עברה שינויים במראה או בשיער, ולא יצרה סביבה שערוריות, אלא נראית כמו "בת השכן" מעיירה גרמנית כלשהי. יש מי שיסכמו ב-משעממת.

     

     

    אבל רעשי הרקע האלה לא הזיזו למפרסמים הגדולים בעולם, ושיפר הפכה לפנים הכל-יכולות של חברת הג'ינסים האמריקאית גס ושל בית האופנה הצרפתי שאנל - משחקת על המנעד שבין הגבוה לנמוך, בין הזול ליוקרתי הנגיש והמרוחק. לאורך השנים היא הצטלמה אצל מיטב צלמי האופנה ואף קטפה שיא גינס כדוגמנית עם מספר השערים הגבוה ביותר - מעל 700.

     

    עוד בערוץ האופנה

     

    "כשקלאודיה שיפר הופיעה בעולם האופנה זה הרגיש כאילו השמש יצאה החוצה", אמר עליה קרל לגרפלד, המנהל האמנותי של שאנל מאז 1983
      "כשקלאודיה שיפר הופיעה בעולם האופנה זה הרגיש כאילו השמש יצאה החוצה", אמר עליה קרל לגרפלד, המנהל האמנותי של שאנל מאז 1983

       

      "זאת היתה תקופה משוגעת", סיפרה ב-2009 בראיון לאינדפנדנט הבריטי. "אני זוכרת שבסוף תצוגה של שאנל לא יכולתי להחליף בגדים מאחורי הקלעים, כי כל כך הרבה אנשים רצו לבוא ולדבר איתי: מעריצים, עיתונאים, צלמי פפראצי. החביאו אותי מאחורי שמיכה באחת הפינות כדי שאוכל להחליף בגדים. לא יכולתי גם לעזוב את המקום, ונדרשתי לשני שומרי ראש שילוו אותי החוצה. באותו רגע חשבתי לעצמי, 'זאת סיטואציה לא נורמלית'".

       

      "אני זוכרת שבסוף תצוגה של שאנל לא יכולתי להחליף בגדים מאחורי הקלעים, כי כל כך הרבה אנשים רצו לבוא ולדבר איתי: מעריצים, עיתונאים, צלמי פפראצי. החביאו אותי מאחורי שמיכה באחת הפינות כדי שאוכל להחליף בגדים" (צילום: AP)
        "אני זוכרת שבסוף תצוגה של שאנל לא יכולתי להחליף בגדים מאחורי הקלעים, כי כל כך הרבה אנשים רצו לבוא ולדבר איתי: מעריצים, עיתונאים, צלמי פפראצי. החביאו אותי מאחורי שמיכה באחת הפינות כדי שאוכל להחליף בגדים"(צילום: AP)

         

        מעמדה כדוגמנית-על באותן שנים, שבהן הדוגמניות הפכו לגדולות הרבה יותר מכל מותג שלבשו, מינף אותה לתפקיד מוזה למעצבים כמו ג'יאנפרנקו פרה (המנהל האמנותי של כריסטיאן דיור בין השנים 1989-1997), ולבת טיפוחיו של קרל לגרפלד, שהפך אותה לפנים האיקוניות של שאנל.

         

        מעמדה כדוגמנית-על באותן שנים, שבהן הדוגמניות הפכו לגדולות הרבה יותר מכל מותג שלבשו, הפך אותה למוזה של המעצבים (צילום: AP)
          מעמדה כדוגמנית-על באותן שנים, שבהן הדוגמניות הפכו לגדולות הרבה יותר מכל מותג שלבשו, הפך אותה למוזה של המעצבים(צילום: AP)

           

          "כשקלאודיה שיפר הופיעה בעולם האופנה זה הרגיש כאילו השמש יצאה החוצה", אמר עליה לגרפלד, המנהל האמנותי של שאנל מאז 1983. "ומאז השמש עדיין זורחת".

           

          "לי ולקרל יש מנטליות גרמנית", סיפרה השבוע שיפר בראיון שער שהעניקה לווג גרמניה. "אנחנו מאוד מעריכים דייקנות, משמעת ואמינות. הכול צריך 'לדפוק' כמו שעון, אבל זה לא המפתח היחיד להצלחה".

           

           

          שיפר, שחגגה לפני כשבועיים 47, מפלסת בימים אלה את דרכה חזרה, בדומה לקאמבקים שעשו לאחרונה חברותיה הטופ מודלס משנות ה-90 סינדי קרופורד וטטיאנה פטיץ. בשנה שעברה הצטלמה שיפר יחד עם קרופורד ונעמי קמפבל לקמפיין של בית האופנה בלמן, והתגובות החיוביות לצילומים עודדו אותה להמציא את עצמה מחדש.

           

          "לעתים קרובות אני פוגשת אנשים שאומרים לי, 'אני מכיר אותך היטב. עשית את התמונות הסקסיות בעירום עם קרל לגרפלד'. ואני עונה לעצמי: לא, אתה לא מכיר אותי באמת. אתה חשוף רק לעבודה שלי" (צילום: GettyImages)
            "לעתים קרובות אני פוגשת אנשים שאומרים לי, 'אני מכיר אותך היטב. עשית את התמונות הסקסיות בעירום עם קרל לגרפלד'. ואני עונה לעצמי: לא, אתה לא מכיר אותי באמת. אתה חשוף רק לעבודה שלי"(צילום: GettyImages)

             

            בסמוך להוצאת הספר, השבוע ראה אור גיליון ספטמבר של המהדורה הגרמנית של ווג בכיכובה (שם קשה שלא להתבלבל ולחשוב שמדובר בכלל בניקול קידמן), ובמקביל היא משיקה קולקציית איפור במהדורה מוגבלת עם חברת האיפור הגרמנית ARTDECO. בסדרת תמונות מתוך הקמפיין מציגה שיפר ארבעה סגנונות שונים של איפור - ממראה טבעי בגווני מט ועד איפור זוהר הכולל צללית כחולה ושפתיים נוצצות - כולם, לדבריה, מראות שהיא עצמה אוהבת במיוחד.

             

             

            את המסע הזה חזרה אל התודעה הבינלאומית עושה שיפר מאחוזתה הסמוכה ללונדון, בה היא מתגוררת בשנים האחרונות עם במאי הקולנוע מתיו ווגן ושלושת ילדיהם. מאז 2011 היא מחזיקה בקו אופנה של מוצרי קשמיר לנשים, ובוררת בפינצטה את הצעות הצילומים שהיא מקבלת. החיים בקאנטרי סייד, הרחק מהתקשורת, מעולם האופנה וממדורי הרכילות, אומנם מאפשרים לה לגדל את ילדיה בשקט, אך המפגש עם הציבור עדיין מזכיר לה את הפער בין שיפר האדם לשיפר המותג.

             

            "לי ולקרל לגרפלד יש מנטליות גרמנית. אנחנו מאוד מעריכים דייקנות, משמעת ואמינות. הכול צריך 'לדפוק' כמו שעון, אבל זה לא המפתח היחיד להצלחה"
              "לי ולקרל לגרפלד יש מנטליות גרמנית. אנחנו מאוד מעריכים דייקנות, משמעת ואמינות. הכול צריך 'לדפוק' כמו שעון, אבל זה לא המפתח היחיד להצלחה"

               

              "לעתים קרובות אני פוגשת אנשים שאומרים לי, 'אני מכיר אותך היטב. עשית את התמונות הסקסיות בעירום עם קרל לגרפלד'. ואני עונה לעצמי: לא, אתה לא מכיר אותי באמת. אתה חשוף רק לעבודה שלי", סיפרה בראיון לווג הגרמני החודש. "הרי מי שמכיר אותי יודע שאני אדם מאוד סגור. רק בצילומים אני מרשה לעצמי להשתחרר ולהיות סקסית. בגלל זה גם מעולם לא הרגשתי בנוח עם המושג 'דוגמנית-על'. זה לא מתאים לאופי שלי, כי תמיד הרגשתי כאילו הייתי משחקת את סופרמן, כשבפועל הייתי יותר כמו קלארק קנט, האלטר אגו שלו".

               

              ______________________________________________________

               

              ואיך הפכה גרייס בול מפליטה בסודן למלאכית ב-ויקטוריה'ס סיקרט?

              מלאכית לא שגרתית. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: Gettyimages)
              מלאכית לא שגרתית. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: Gettyimages)

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד