טטיאנה פטיץ בת 50: לאן נעלמה הטופ-מודל החמישית?

ב-1990 כבשה יחד עם לינדה, נעמי, סינדי וכריסטי את שער הווג שסימן אותן כתופעה על-אנושית. בניגוד לאחרות, היא ירדה למחתרת למשך 15 שנה. איך נראה הקאמבק?

איתי יעקב

|

28.04.17 | 16:06

טטיאנה פטיץ כיום (מימין) ובשנת 1990. "תמיד חשבתי שאופנה ודוגמנות הם לא מי שאני. זה מה שעשיתי, אבל זה לא מה שהגדיר אותי"  (צילום: rex/asap creative, Gettyimages)
טטיאנה פטיץ כיום (מימין) ובשנת 1990. "תמיד חשבתי שאופנה ודוגמנות הם לא מי שאני. זה מה שעשיתי, אבל זה לא מה שהגדיר אותי" (צילום: rex/asap creative, Gettyimages)
"כשאת נכנסת לדוגמנות בגיל מאוד צעיר, את לומדת להתבגר מהר". מימין: על שער מארי קלייר בשנה האחרונה, בשער הקבוצתי האיקוני ועל ווג בשנת 1989
"כשאת נכנסת לדוגמנות בגיל מאוד צעיר, את לומדת להתבגר מהר". מימין: על שער מארי קלייר בשנה האחרונה, בשער הקבוצתי האיקוני ועל ווג בשנת 1989
 

ביולי 1989 אסף צלם האופנה פיטר לינדברג חמש דוגמניות מצליחות בתחילת דרכן לצילום משותף ברחובות הסוהו בניו יורק: לינדה אוונג'ליסטה, נעמי קמפבל, סינדי קרופורד, כריסטי טרלינגטון וטטיאנה פטיץ. כחצי שנה מאוחר יותר, ינואר 1990 ליתר דיוק, הופיע התצלום על שער הווג הבריטי, שהפך לאייקון בעצמו, כשער שהכתיר את תופעת הסופר מודלס שהסעירה את שנות ה-90. שנה לאחר מכן תועדה פטיץ בסרטו התיעודי של לינדברג, Models, היחיד שהנציח את התופעה בזמן אמת. "הן הרוקסטארז של מיליוני נערות ברחבי העולם", הסביר לינדברג לצופיו בסרט שעלה לצפייה מלאה באינטרנט לפני חודשיים, "חמש הנשים היפות ביותר בעולם".

 

 

 

עם שתי תערוכות אופנה מקיפות של לינדברג השנה - האחת הוצגה עד לאחרונה ברוטרדם והשנייה חדשה שנפתחה החודש במינכן – נדמה כי המוזות של צלם האופנה הגרמני מתעוררות מחדש, נוכח העניין הרב שתעשיית האופנה מגלה בהן, שלושים שנה מאז הכתירה אותן כפסגות היופי האנושי. אלא שבעוד לינדה, נעמי, סינדי וכריסטי המשיכו לתחזק את הילת האמזונות גם הרחק לתוך שנות האלפיים והעשור הנוכחי, הרי שטטיאנה נחשבת לחוליה הנעלמה בחבורה, שעד לעת האחרונה איש לא שמע את שמה או ראה את פרצופה.

 

עוד בערוץ האופנה

 

הרגליים הבלתי נגמרות, העיניים העמוקות והמראה הוורסטילי הפכו את פטיץ לדוגמנית עסוקה. קמפיינים משנות ה-90
    הרגליים הבלתי נגמרות, העיניים העמוקות והמראה הוורסטילי הפכו את פטיץ לדוגמנית עסוקה. קמפיינים משנות ה-90

     

    פטיץ, 50, שעובדת בצמוד ללינדברג מאז 1985, זכתה במהלך השנה האחרונה להתעוררות מחודשת עם כתבות שתוהות לאן נעלמה, לצד סדרה ארוכה של תמונות מהעבר וההווה בעמוד האינסטגרם הפופולרי של לינדברג. "אני מעריץ את טטיאנה כי היא תמיד נשארת עצמה", כתב לידנברג בספרו "10 נשים" משנת 1996. "היא רכה מאוד, אבל בה בעת חזקה מאוד ויודעת לעמוד על דעתה. תמיד מעשיר להיות איתה. אי אפשר שלא להעריץ אותה ולא להתאהב בה קצת במשך השנים".

     

    הצלם פיטר לינדברג על פטיץ: "אני מעריץ את טטיאנה כי היא תמיד נשארת עצמה" (צילום: rex/asap creative)
      הצלם פיטר לינדברג על פטיץ: "אני מעריץ את טטיאנה כי היא תמיד נשארת עצמה"(צילום: rex/asap creative)

       

      בשנת 2003 פרשה פטיץ מדוגמנות, ובימים אלה היא חוזרת לביזנס עם שני שערים למגזין מארי קלייר, הצרפתי והאיטלקי, תחת הכותרת Timeless, וקמפיין אופנה חדש לקו הג'ינסים של המעצבת בת ה-93 גלוריה ונדרבילט, אמו של שדרן הטלוויזיה אנדרסון קופר. בנוסף, זו השנה השלישית שהיא מובילה קמפיין אנטי אייג'ינג לחברת הקוסמטיקה לוריאל, תחילה לצד ג'יין פונדה והדוגמנית דוטזן קרוס, והשנה בחיזוק הדוגמניות קארן אלכסנדר, הלנה כריסטנסן, אמבר ולטה והשחקנית אנדי מקדואל. ב-15 השנים האחרונות התרחקה פטיץ מעולם האופנה, לטובת חיים שקטים בכפר, עד שבשנת 2009 יצאה כתבת הגרדיאן אמין סנר לבדוק לאן נעלמה "הסופרמודל הנשכחת", כפי שזעקה כותרת הכתבה.

       

       

      אז איפה היא היום?

      פטיץ נמצאה בביתה במאליבו, שם היא מתגוררת מאז 1989, בחווה רחבת ידיים עם ארבעה סוסים, ארבעה כלבים, שני חתולים ובנה היחיד, ג'ונה, כיום בן 13. "לא היה לי עניין לגמול אותו מהנקה ולחזור לעבודה", סיפרה השבוע בראיון לטלגרף. "רציתי ליהנות מהלידה ולהיות אמא. נפרדתי מאבא שלו כשהוא היה רק בן שנה (האב היה מנהל בחברת שיווק, ופטיץ לא חשפה את שמו מעולם, א"י), אז היה לי קשה לעזוב אותו. הדוגמנות והקריירה היו הדברים האחרונים שחשבתי עליהם".

       

      "יש בתחום הדוגמנות הרבה פחדים, ולפעמים זה כואב, אבל הטבע לימד אותי סבלנות ושלווה"
        "יש בתחום הדוגמנות הרבה פחדים, ולפעמים זה כואב, אבל הטבע לימד אותי סבלנות ושלווה"

         

        פטיץ נולדה בגרמניה וגדלה בשבדיה. בגיל 17 השתתפה בתחרות יופי של סוכנות עלית הבינלאומית וסיימה במקום השלישי. היא עברה להתגורר בפריז, ושנתיים לאחר מכן הופיעה על שער ווג הבריטי. אחר כך זרמו התצוגות הגדולות והקמפיינים לג'יאני ורסאצ'ה, שאנל, ראלף לורן ורבלון. במקביל ניהלה מערכות יחסים מתוקשרות שלא החזיקו מעמד, אך זכו לנפח במדורי הרכילות. בשנת 1993 יצאה מספר חודשים עם השחקן ג'וני דפ, ובשנת 1997 יצאה במשך שנה עם הזמר סיל, עליו אמרה מאוחר יותר בראיון כי הוא "אדם אלים שמרוכז בעצמו".

         

        פטיץ על הזמר סיל, שאיתו יצאה במשך שנה ב-1997: "אדם אלים שמרוכז בעצמו" (צילום: Gettyimages)
          פטיץ על הזמר סיל, שאיתו יצאה במשך שנה ב-1997: "אדם אלים שמרוכז בעצמו"(צילום: Gettyimages)

           

          בשנת 1987 כיכבה בווידיאו קליפ ללהיט Skin Trade של להקת דוראן דוראן, ושלוש שנים לאחר מכן הופיעה עם חברותיה הטופמודלס בקליפ האיקוני Freedom של ג'ורג' מייקל. "המוות שלו השנה כל כך עצוב ולא צפוי", הוסיפה בראיון לטלגרף. "כל המוזיקאים המוכשרים שגדלתי עליהם מתו בשנה החולפת: דיוויד בואי, פרינס וג'ורג' מייקל, שמכולם, היתה לו ההשפעה הכי גדולה על חיי".

           

          "כל המוזיקאים המוכשרים שגדלתי עליהם מתו בשנה החולפת: דיוויד בואי, פרינס וג'ורג' מייקל, שמכולם, היתה לו ההשפעה הכי גדולה על חיי" (צילום: Gettyimages)
            "כל המוזיקאים המוכשרים שגדלתי עליהם מתו בשנה החולפת: דיוויד בואי, פרינס וג'ורג' מייקל, שמכולם, היתה לו ההשפעה הכי גדולה על חיי"(צילום: Gettyimages)

             

             

            הפנים של פטיץ מכרו בשנות ה-90 מיליוני בקבוקי בשמים בעולם. הרגליים הבלתי נגמרות, העיניים העמוקות והמראה הוורסטילי הפכו אותה לדוגמנית עסוקה: פעם במראה סקסי של אופנוענית מסתורית, בתמונה אחרת היא נראית כאילו נשלפה ממערבון אמריקאי. לאורך הקריירה הצטלמה אצל מיטב צלמי האופנה: מריצ'רד אבדון והרב ריטס, ועד סטיבן מייזל וכמובן, פיטר לינדברג, איתו היא שומרת על יחסים הדוקים כבר 32 שנים. "אני זוכרת שב-1987 נסענו אני וכריסטי טרלינגטון עם הרב ריטס לצילומים בתאילנד ואינדונזיה עבור בלומינגדיילס. זה היה טיול של שלושה שבועות", סיפרה. "היום מצלמים קמפיינים ביומיים. אם היינו מקבלות עבודה בג'מייקה או מיאמי והיינו מגיעות לבנות, היו נותנים לנו כמה ימים כדי להשתזף, ועוד יומיים כדי לצלם. אני מתגעגעת לימים ההם".

             

            פטיץ עם הצלם פיטר לינדברג, שאיתו היא עובדת מאז 1985 (צילום: Gettyimages)
              פטיץ עם הצלם פיטר לינדברג, שאיתו היא עובדת מאז 1985(צילום: Gettyimages)

               

              השערים החדשים של פטיץ למארי קלייר ולווג איטליה מאוקטובר 2016, הם עדות נדירה להתבגרותן של דוגמניות העל. בניגוד לריטושי התמונות האגרסיביים שעוברים לרוב צילומים של נשים בנות 50, אשר מצדן מגיעות לסט לאחר שעברו תהליכים כירורגיים והזרקות בוטוקס, התצלומים של פטיץ הם נווה מדבר בתולי, עם קמטי הבעה במצח וצניחה קלה של העפעפיים.

               

              בניגוד לחברותיה מנבחרת הטופ-מודלס של שנות ה-90, שנראות היום מתוחות היטב, פטיץ מציגה מראה טבעי המקבל את סימני הגיל. סינדי קרופורד, נעמי קמפבל, כריסטי טרלינגטון ולינדה אוונג'ליסטה על שערי מגזינים מהשנים האחרונות
                בניגוד לחברותיה מנבחרת הטופ-מודלס של שנות ה-90, שנראות היום מתוחות היטב, פטיץ מציגה מראה טבעי המקבל את סימני הגיל. סינדי קרופורד, נעמי קמפבל, כריסטי טרלינגטון ולינדה אוונג'ליסטה על שערי מגזינים מהשנים האחרונות

                 

                בכתבה שפרסמו לפני כשנתיים המנתחים הפלסטיים ד"ר לזלי ריינולדס וד"ר עאמר קאן, הם טענו כי מכל הסופר מודלס של שנות ה-90, פניה של פטיץ הן היחידות שלא פגשו פלסטיקאי מקרוב. זאת בניגוד ללינדה אוונג'ליסטה ונעמי קמפבל, למשל, שמזריקות חומצה היאלורונית באופן קבוע ועברו אי אלו הזרקות בוטוקוס שניתן לראות בתמונות שלהן מהשנים האחרונות.

                 

                A post shared by Tatjana Patitz (@tatjanapatitz) on

                 

                "היום מצלמים קמפיינים ביומיים. אם היינו מקבלות עבודה בג'מייקה או מיאמי והיינו מגיעות לבנות, היו נותנים לנו כמה ימים כדי להשתזף, ועוד יומיים כדי לצלם. אני מתגעגעת לימים ההם". עם דוטזן קרוס בקמפיין של לוריאל
                  "היום מצלמים קמפיינים ביומיים. אם היינו מקבלות עבודה בג'מייקה או מיאמי והיינו מגיעות לבנות, היו נותנים לנו כמה ימים כדי להשתזף, ועוד יומיים כדי לצלם. אני מתגעגעת לימים ההם". עם דוטזן קרוס בקמפיין של לוריאל

                   

                  "היו לי רגעים זוהרים בקריירה, אבל זה היה מתיש", סיפרה לגרדיאן לפני שמונה שנים. "תמיד חשבתי שאופנה ודוגמנות הם לא מי שאני. זה מה שעשיתי, אבל זה לא מה שהגדיר אותי. לחיות כאן (במליבו, א"י) ולחזור למקום הזה היה אנחת רווחה במובן מסוים". ההבנה כי דוגמנות היא רק אפיזודה בחייה קיננה בפטיץ כבר מגיל צעיר, כפי שאמרה ללינדברג בסרט כשהיתה בת 21, "כשאת נכנסת לדוגמנות בגיל מאוד צעיר, את לומדת להתבגר מהר. יש בתחום הזה הרבה פחדים, ולפעמים זה כואב, אבל הטבע לימד אותי סבלנות ושלווה. אני רוכבת על סוסים מגיל שבע, עושה מדיטציה באופן קבוע ולומדת להיות אמיתית עם עצמי. אם יש לי משאלה אחת לחיים, היא להיות תמיד מאושרת".

                  ______________________________________________________

                   

                  ואיך נראית רונית יודקביץ' בצילומי בגדי ים בגיל 51? 

                  לחצו על התמונה להפקת האופנה המלאה עם רונית יודקביץ' (צילום: תמר קרוון)
                  לחצו על התמונה להפקת האופנה המלאה עם רונית יודקביץ' (צילום: תמר קרוון)

                   

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד