למרות התחזיות הקודרות, האינסטגרם ממש לא הרג את תעשיית צילום האופנה המקומית. להפך, מדובר בשוק רווי בצלמים, יצירתיים יותר או פחות, שעסוקים במלחמה יומיומית על מספר מצומצם של קמפיינים נחשקים. המנצחים במלחמה הזאת הם בהכרח הצלמים העסוקים ביותר בתעשייה, אשר זוכים להשפיע על מירב הדימויים שניבטים אלינו מכל עבר ברחוב הישראלי.

לרגל סיום 2013, יצאנו לבדוק מי הם הצלמים הבולטים ביותר בתעשיית האופנה המקומית ומתוכם זיקקנו רשימה המדרגת בסדר יורד את עשרת צלמי האופנה הגדולים והמשפיעים בישראל בשנה החולפת. כדי להרכיב את הרשימה עמוסת האגו הזו, בדקנו את מכלול העבודות המסחריות (קטלוגים, קמפיינים, צילומי יחסי ציבור) שעשה כל צלם השנה, כשכל עבודה קיבלה ציון בהתאם להיקפה ולמשקלה בתעשייה. לציון המשוכלל והחשוב הזה, הנוגע לעבודות מסחריות בלבד, הוספנו ציון על מוניטין, כלומר, היוקרה של הצלם בברנז'ת האופנה המקומית, וציון נוסף על הנראות של הצלם במסגרת עבודות צילום מערכתיות, כהפקות אופנה ושערים במגזינים (עבודות שאינן מסחריות ולפיכך משקפות נאמנה יותר את תפיסת עולמו של הצלם ולא של הלקוח). התוצאות הפתיעו אפילו אותנו, בעיקר משום שהן גילו כי דווקא הצלמים האמנותיים יותר, אלה שאנחנו מחזיקים מהם וירטואוזים בתחומם, התבררו כפחות מצליחים, בהנחה שהצלחה בעולמנו נמדדת בכסף.

עוד בערוץ האופנה

לפני שנעבור לרשימה המסכמת עצמה, חשוב להדגיש עוד דבר מעניין שעולה ממנה, ולא פחות מכך – מצער, והוא שבאופנה המקומית אין כמעט מקום לצלמות, לפחות לא בעשירייה הפותחת - מה שמלמד על תחום שלם שנשלט כמעט באופן אבסולוטי על ידי נקודת המבט הגברית. וכשהתחום המדובר הוא כזה שקהל היעד שלו נשי בעיקרו, קשה שלא לצקצק ולומר שמדובר בעניין מטריד עד מקומם.

שי יחזקאל. הצלם העסוק ביותר השנה בתעשייה המקומית (צילום: שי יחזקאל)
שי יחזקאל. הצלם העסוק ביותר השנה בתעשייה המקומית (צילום: שי יחזקאל)

מקום 1: שי יחזקאל

במקום הראשון והיוקרתי התמקם צלם האופנה שי יחזקאל, שהיה ללא ספק הצלם העסוק ביותר השנה בתעשייה המקומית. כשומר המצוות היחיד ברשימה, הנשוי לחוזרת בתשובה, יחזקאל הוא עוף מוזר בתעשייה בעלת דימוי מתירני. היקף העבודה של יחזקאל ב-2013 כולל קמפיינים גדולים לאירוקה, סקופ, גלי, לי קופר, קסידי, דיסקרט, לורד קיטש, סולוג, תמנון, קוברה, סליו, וכן למעצבים רבים, ובהם עידן כהן, ליטל קלמנסון, יעקב דוק, ירון ברכה בצלאל ואחרים. מי שמכיר את הנפשות הפועלות בענף יודע שיחזקאל הוא לא מזן הצלמים שנוהה אחר יוקרה מקצועית או אפיל אמנותי, ולפיכך הוא גם לא יסנן את עבודותיו על פי מידת הפרסטיז' הטמון בהן, אך כל אלה רק עזרו לו להפוך לצלם עם הנראות הגדולה ביותר בתעשייה כיום. הדימויים שיצר יחזקאל השנה מציפים את המרחב הציבורי, בין אם באמצעות שילוט חוצות ובין אם בשערי מגזינים, ועם העובדות האלה בשטח אף אחד לא יכול להתווכח.

עדו לביא. קו צילום נקי ומסחרי (צילום: עדו לביא)
עדו לביא. קו צילום נקי ומסחרי (צילום: עדו לביא)

מקום 2: עדו לביא

לביא, מוותיקי הצלמים בארץ, היה מזוהה מאז ומתמיד עם הדוגמנית גלית גוטמן, שנחשבת למוזה שלו ונהגה להצטלם רק אצלו, עד שהשנה עברה לעבוד עם צלם האופנה דודי חסון, שמצלם אותה לקמפיין קרייזי ליין. קו הצילום של לביא הוא נקי ומסחרי. מי שמעוניין בעבודות אמנותיות או אוונגרדיות יאלץ לחפש אותן אצל צלמים אחרים, כי אצל לביא באים לעבוד, בלי פוזות. תשאלו את סופרפארם, טו גו, רויאלטי, זיפ, אפריל, H&O, נעלי נמרוד, גו אנדר, אייס קיוב, המשביר לצרכן, סיגל דקל ואחרים, שהפקידו את הקטלוגים שלהם בידיו בשנה האחרונה והביאו אותו אל המקום השני והמכובד ברשימה.

עשו את כל הדרך מהאנדרגראונד אל המיינסטרים. יריב פיין וגיא כושי, באדיבות GOstyle (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
עשו את כל הדרך מהאנדרגראונד אל המיינסטרים. יריב פיין וגיא כושי, באדיבות GOstyle (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

מקום 3: גיא כושי ויריב פיין

מאז צילמו את בר רפאלי בעירום ב-2009, עשו צמד הצלמים גיא כושי ויריב פיין את כל הדרך מהאנדרגראונד אל המיינסטרים. זה לא מונע מהם להמשיך לשמור על הגחלת האינדית, ולגרום לכל הבנות הנכונות בתעשייה - מאניה מרטירוסוב ועד תהילה ריץ' (בת זוגו של כושי), לרצות לעמוד מול העדשה שלהם, ורצוי במינימום בגדים. עם עבודות מדוברות כמו פוקס עם בר רפאלי, דלתא בכיכובה של נינט, קמפיין מקומי ראשון לחברת המשקפיים ריי באן, מורן אטיאס למותג ההלבשה התחתונה בוניטה דה מאס והתפתחות מעניינת שמציגים השניים גם בגזרת צילום הווידאו - כושי ופיין קוטפים בקלות את המקום השלישי ברשימת הצלמים המשפיעים השנה.

דודי חסון. מחזיק בקמפיין האופנה היוקרתי בישראל (צילום: דודי חסון)
דודי חסון. מחזיק בקמפיין האופנה היוקרתי בישראל (צילום: דודי חסון)

מקום 4: דודי חסון

בטקס פרסי האופנה באוקטובר, במסגרת שבוע האופנה בחולון, זכה חסון בתואר צלם השנה. זה לא מפתיע עבור מי שדילג במהירות האור מעל כל משוכות עולם האופנה ונגע בפסגה עם ליהוקו לקמפיין הסטילס והווידיאו של קסטרו, שנחשב, בצדק, לקמפיין האופנה היוקרתי בישראל. בנוסף מופקד חסון על הקמפיינים של חברות האופנה עונות, קרייזי ליין, גוטקס, קאלה, ומעצבי האופנה אלון ליבנה, קארין A ובית משכית המחודש. חסון אף היה מעורב בקונספט של שני הקמפיינים הבולטים של השנה - גל גדות לקסטרו ומארינה מקסימיליאן לעונות. עם זאת, לחסון חשוב לטפח גם את הצד האמנותי שלו, ולא לתת לעבודות מסחריות לסמא את עיניו. השנה הוא הציג תערוכת יחיד קטנה במסגרת חנות הפופ-אפ של בוטיק ורנר, ועבודותיו נרכשות באופן תדיר על ידי אספנים. רשימת הלקוחות של חסון מצומצמת יחסית, וניכר שהוא בורר את עבודותיו בקפידה, מה ששם אותו ברשימה רק במקום הרביעי ולא למעלה מכך.

רון קדמי. חיזק את מעמדו בסצנת מעצבי האופנה והמותגים הצעירים (צילום: אייל נבו)
רון קדמי. חיזק את מעמדו בסצנת מעצבי האופנה והמותגים הצעירים (צילום: אייל נבו)

מקום 5: רון קדמי

רון קדמי, שבעבר היה הצלם הכל-יכול של ענקיות הפרסום בעולם האופנה, קסטרו ופוקס, מציג השנה גוף עבודה נרחב יותר, עם מותגים כמו אירוקה, הוניגמן, TNT, מאוזנר, אלמביקה והמעצבים יוסי קצב, מאיה נגרי, גלבייה ונתיב יוחאי מאור. הרשימה הזו מספרת כי קדמי, מוותיקי צלמי האופנה בישראל, חיזק השנה את מעמדו בסצנת מעצבי האופנה והמותגים הצעירים והמבטיחים. בשנה האחרונה אף הציג קדמי תערוכת יחיד במסגרת שבוע העיצוב בחולון והוא ממשיך לתחזק את בית הספר לצילום אופנה על שמו בתל אביב. רק אל תקראו לזה קאמבק.

אלון שפרנסקי. סגנון צילום אמנותי ומהורהר
אלון שפרנסקי. סגנון צילום אמנותי ומהורהר

מקום 6: אלון שפרנסקי

סגנון הצילום האמנותי והמהורהר של אלון שפרנסקי לא מתאים לכל לקוח מסחרי, אבל מתברר שישנם מספיק לקוחות שמוכנים להעז כדי לזכות בדימויים החלומיים שהוא מוציא תחת ידיו. ברנואר, למשל, מצלם שפרנסקי מדי עונה שני קטלוגים: האחד מסחרי ופונה לקהל הרחב, בכיכובה של אור גרוסמן, והשני אמנותי בהשתתפות דוגמנים אנונימיים. עוד ברשימת הלקוחות של שפרנסקי השנה: רשת אפריל, מעצבי האופנה רונן חן, חגית טסה ורימה רומנו, מותג הנעליים ביוטיפיל ומותג האופנה twentyfourseven, האחות הצעירה של רנואר. שפרנסקי נחשב גם לאחד מיצרני הפקות האופנה היפות ביותר בתעשייה, ודוגמניות רבות עומדות בתור אצלו בסטודיו, ביניהן ישראלה אבתאו, יאנה גור ורונית יודקביץ'.

יניב אדרי. משלב בווירטואוזיות בין האמנותי למסחרי (צילום: יניב אדרי)
יניב אדרי. משלב בווירטואוזיות בין האמנותי למסחרי (צילום: יניב אדרי)

מקום 7: יניב אדרי

הרטרוספקטיבה מעבודותיו של יניב אדרי, שהוצגה השנה בבית מאירוב בחולון במסגרת שבוע העיצוב בעיר, חשפה צלם בעל סגנון מובהק ומזוהה למרחקים. מאסתי גיזנבורג בעירום ועד חבורות נערים ברחוב - אדרי יודע לשלב בווירטואוזיות בין האמנותי למסחרי ולהפוך כל אובייקט לגלאמי. יחד עם זאת, כוחו היה ונותר ביצירת הפקות אופנה מערכתיות ובועטות, וידועניות רבות בישראל אף מתנות ראיונות במגזינים בדרישה שיצלם אותן. העונה יצר אדרי קמפיין וידאו וסטילס לרשת האופנה פקטורי 54, אשר צולם בפריז, ובנוסף הוא חולש על הקמפיינים של מיכל נגרין, גולברי, רינה צין, ענבל דרור, בגדי הים של אוברזון וקו בגדי הים של קסטרו. זה אולי לא שם אותו בראש הרשימה, אבל הוא בהחלט נמצא במקום בטוח בתוכה.

אייל נבו. בורר את הקמפיינים שלו בקפידה  (צילום: אייל נבו)
אייל נבו. בורר את הקמפיינים שלו בקפידה (צילום: אייל נבו)

מקום 8: אייל נבו

בשנים האחרונות ממעט אייל נבו לצלם אופנה, משום שהוא מעדיף להתפתח בתחום הקולנוע. בהתאמה, הוא בורר את הקמפיינים שלו בקפידה ומסרב להמון עבודות - עד שזה מגיע לבר רפאלי, חברה קרובה ושותפה עסקית של נבו, שתמיד מעדיפה להצטלם אצלו. למעט קמפיין פוקס, שמופקד כרגע בידיהם של גיא כושי ויריב פיין (ע"ע), לנבו יש מעין בלעדיות על המותג בר רפאלי. השנה הוא צילם אותה לקמפיין של חברת ההלבשה התחתונה UNDER.ME, בה הוא שותף יחד עם רפאלי ודודי בלסר ולקמפיין של חברת המשקפיים קרולינה למקה, ובשנה הבאה הוא צפוי לצלם אותה לקמפיין המותג הודי'ס, שרפאלי תשמש כפרזנטורית שלו. אבל לנבו היו השנה חיים מקצועיים גם מעבר לבר, עם קמפיינים חדשים שצילם לאינטימה, פולגת, תכשיטי מילר עם אסתי גיזנבורג וקו המשקפיים החדש של המשקיפה עם דפנה לוסטיג. נבו הוא אחד הצלמים המוערכים בישראל, אבל גוף העבודה הדליל שלו יחסית השנה, דחק אותו למקום נמוך יחסית ברשימת המשפיעים באופנה.

אלכס ליפקין. צילומים העשויים ללא רבב (צילום: סשה גרין)
אלכס ליפקין. צילומים העשויים ללא רבב (צילום: סשה גרין)

מקום 9: אלכס ליפקין

צלם האופנה אלכס ליפקין מתמקם במקום התשיעי בזכות קמפיינים לחברות התכשיטים יאנוש וצבאן, לטבע נאות, לחברת הלנז'רי פמינה ולחברת הטיפוח קרליין. ליפקין ידוע בצילומיו הסטריליים, העשויים ללא רבב, ולכן רבות מעבודותיו הן דווקא בתחום היופי והטיפוח. מדי פעם הוא מציג גם צדדים אחרים שלו כצלם, למשל בלוח השנה של מגזין הגברים "בלייזר", שראה אור השבוע. ליפקין אחראי לכל תריסר התצלומים בלוח השנה, שעוצב בסגנון עתידני, ומככבות הדוגמניות הבינלאומיות שני זיגרון ושלומית מלכה לסוכנות אלינור שחר. זה אולי לוח שנה ולא קמפיין, אבל מדובר בפרויקט שעתיד לקשט את קירות המוסכים ברחבי הארץ, ושאין לו מקבילות מקומיות, כך שנוכחותו משמעותית יותר מכל שער של מגזין.

איתן טל. אחראי על הנראות של מעצבי אופנה רבים בישראל (צילום: שי כהן ארבל)
איתן טל. אחראי על הנראות של מעצבי אופנה רבים בישראל (צילום: שי כהן ארבל)

מקום 10: איתן טל

צלם האופנה איתן טל אחראי השנה על הנראות של מעצבי אופנה רבים בישראל. רובם קטנים, כמו אליאן סטולרו, שירה מנור, פיו פיו ודיוויד ששון, וחלקם גדולים יותר, כמו רשת החנויות דפנה לוינסון, נעמה בצלאל, ומותגי נעליים כמו גזית ובי יוניק. טל גם מצלם באופן תדיר הפקות אופנה למיטב המגזינים בישראל, אולם ניכר כי את עיקר מרצו השנה השקיע בפרויקט חייו: גידול בנו הבכור יחד עם בן זוגו. זה אולי הוביל אותו למקום נמוך יותר ברשימה, אבל רק מעלה את ערכו בעינינו.