השפית רמה בן צבי מדגמנת אופנה: "אני אישה בת 65 וככה אני נראית"

צילומי החורף של אלמביקה מוותרים על דוגמניות צעירות ונופים מחו"ל לטובת המסעדנית הוותיקה ובתה קרוב לבית. "חיה בשלום עם עצמי כשאני מסתכלת במראה"

איתי יעקב

|

08.12.20 | 09:04

"היה לי חשוב להציג הלך רוח, לקבל את מה שיש". רמה בן צבי (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
"היה לי חשוב להציג הלך רוח, לקבל את מה שיש". רמה בן צבי (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
"כולן נשים אמיתיות, אבל הבחירה ברמה היא לא בגלל המראה שלה, אלא בגלל העשייה שלה", אומרת הגר אלמביק (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
"כולן נשים אמיתיות, אבל הבחירה ברמה היא לא בגלל המראה שלה, אלא בגלל העשייה שלה", אומרת הגר אלמביק (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
"אני חיה בכפר וחלק גדול מהיום עובדת בגני הירק, ובשאר הזמן במטבח, אז אני ממעטת לצאת. אני לא צריכה להתלבש כדי להתחכך בחסות" (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
"אני חיה בכפר וחלק גדול מהיום עובדת בגני הירק, ובשאר הזמן במטבח, אז אני ממעטת לצאת. אני לא צריכה להתלבש כדי להתחכך בחסות" (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
ואיך נראים הבתים של בני המשפחה, שאותם בנו בעצמם? לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: שירן כרמל)
ואיך נראים הבתים של בני המשפחה, שאותם בנו בעצמם? לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: שירן כרמל)

החיבור בין אוכל לבגדים מעלה לא מעט קווי דמיון: טעם, איכות, חומרי גלם ותשוקות. אלו מחברים בין הדחף להתענג על מעדנים לרצון לרכוש בגד או זוג נעליים. לא מתוך צורך, כמובן, אלא מתשוקה לפריט לבוש או אכילה (יש שיאמרו, רגשית) שיספקו אותנו באופן מיידי. במבט ביקורתי יותר, האופנה והמזון הן שתיים מהתעשיות המזהמות בעולם, שמובילות לנזקים אקולוגיים וסביבתיים. ואפשר גם לדבר לא מעט על קלישאות המיוחסות לחסה ודוגמניות.

 

אל תוך סיר הלחץ הזה, בחרה מעצבת האופנה הגר אלמביק לצלם לקולקציה החדשה את השפית והמסעדנית רמה בן צבי ממסעדת "המטבח של רמה" ואת בתה אלה, מנהלת המסעדה. יחד הן מציגות שני דורות של נשים, בוגרת וצעירה, ומסמלות את חוג הלקוחות שאליו פונה אלמביק, 65, בת גילה של בן צבי.

 

"אפשר להיראות יותר טוב, פחות טוב, אבל אנחנו נראות בגיל שלנו" (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
    "אפשר להיראות יותר טוב, פחות טוב, אבל אנחנו נראות בגיל שלנו"(צילום: ירון רוקו אשכנזי)

     

    לאחר שנים ארוכות שבהן צילמו במותג אלמביקה דוגמניות צעירות כמו מורן נמני (ובמקביל את לירז מסילתי בת ה-44) בלוקיישנים שונים בעולם, הבחירה ברמה בן צבי בצילומים שנערכו בחלל המסעדה שלה בנטף בסמוך לירושלים, מצביעה על שינוי של 180 מעלות בנראות שמציג בית האופנה.

     

    "רמה ואלה מייצגות יופי, פשטות, דו-שיח עם הטבע שנמצא לצדנו. כמו שאומרים 'תפתחו את העיניים, תסתכלו סביב'. שתיהן נשים יפות מבחוץ ומבפנים", מסבירה אלמביק את הבחירה באם והבת, שאותן לא הכירה עד לצפייה בסדרה "על המפית" ששודרה בספטמבר האחרון בהשתתפותן.

     

    "הבחירה לצלם בישראל אחרי שנים שאנחנו מצלמות בחו"ל, נולדה לא בגלל אי האפשרות לנסוע לחו"ל בעקבות הקורונה – אלא בעקבות דרישה של הלקוחות שלנו בחוץ לארץ שנצלם עם נופים ישראלים", אומרת אלמביק.

     

    "אני לא יודעת בדיוק מה זה להצטלם לאופנה", תוהה בן צבי, מצדה. "אני מחוברת מאוד לאסתטיקה, והיה לי חשוב הצוות וה'מוצר' שאני צריכה למכור. ואני אוהבת את המוצר".

     

    "רמה ואלה מייצגות יופי, פשטות, דו-שיח עם הטבע שנמצא לצדנו" (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
      "רמה ואלה מייצגות יופי, פשטות, דו-שיח עם הטבע שנמצא לצדנו"(צילום: ירון רוקו אשכנזי)

       

      המפגש בין רמה בן צבי והגר אלמביק מחבר שתי איקונות בתחומן – האחת שפית ותיקה המקדמת שיח על קולינריה מקומית, האחרת מנסחת בעיצוביה סגנון ישראלי, משוחרר, חופשי. לכל אחת מהן כתב יד מזוהה. בשלב מסוים בחייהן איבדה גם כל אחת מהן את העסק שבנתה במו ידיה: המסעדה של בן צבי נשרפה כליל ב-2016 והוקמה מחדש שנתיים וחצי לאחר מכן; אלמביק איבדה את המותג הקודם שלה, הגרה, אך קמה כעוף החול ובשנת 2005 הקימה עם שותפיה העסקיים את אלמביקה.

       

      הבחירה בבן צבי אינה מובנת מאליה. ניתן למקם אותה על ציר במגמת הנשים "האמיתיות" שמציפה את עולם האופנה בעשור האחרון, מגמה שאלמביק הצליחה לחמוק ממנה באלגנטיות. בתוך כך, אפשר להיזכר בדברים שאמרה כאן אלמביק בשנת 2011, כי "נשים מלאות מעדיפות פרזנטוריות רזות". האם הבחירה הנוכחית היא שינוי שהפנימה אלמביק עם התרחבות המגמה בשנים האחרונות?

       

      "כולן נשים אמיתיות, אבל הבחירה ברמה היא לא בגלל המראה שלה, אלא בגלל העשייה שלה", היא אומרת בתגובה. "אני חושבת שאנחנו משתנים וטוב שכך. אני מושפעת ממה שאני רואה, ועם הגיל, אנחנו מגלות סלחנות, הכלה, חמלה".

       

      "אני לא יודעת בדיוק מה זה להצטלם לאופנה". בן צבי (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
        "אני לא יודעת בדיוק מה זה להצטלם לאופנה". בן צבי(צילום: ירון רוקו אשכנזי)

         

        בשנים האחרונות מופיעות ויותר ויותר נשים בוגרות בקמפיינים של מותגי אופנה מקומיים ובינלאומיים. השיער הלבן, הקמטים, ההבעה הטבעית – כל אלה היו חשובים מאוד לבן צבי. "היה לי חשוב להציג הלך רוח, לקבל את מה שיש", היא אומרת ומסבירה כי היא לא רואה בעצמה מודל לחיקוי עבור נשים אחרות.

         

        "אני אישה בת 65 וככה אני נראית. לפני כמה שנים", היא ממשיכה, "הייתי בשדה תעופה בספרד וראיתי מהגב את השחקנית סופיה לורן. היא תמירה, חיננית, והכל מוחזק וטוב, אבל כשהיא הסתובבה ראיתי שיש לה ידיים של אישה בת 80 ועל הפנים שלה היתה שכבה מרשימה של מייק-אפ. אפשר להיראות יותר טוב, פחות טוב, אבל אנחנו נראות בגיל שלנו. הייתי שמחה לפחות קמטים, אבל אני חיה בשלום עם עצמי כשאני מסתכלת במראה".

         

        "הבחירה לצלם בישראל אחרי שנים שאנחנו מצלמות בחו"ל, נולדה לא בגלל אי האפשרות לנסוע לחו"ל בעקבות הקורונה – אלא בעקבות דרישה של הלקוחות שלנו בחוץ לארץ שנצלם עם נופים ישראלים" (צילום: ירון רוקו אשכנזי)
          "הבחירה לצלם בישראל אחרי שנים שאנחנו מצלמות בחו"ל, נולדה לא בגלל אי האפשרות לנסוע לחו"ל בעקבות הקורונה – אלא בעקבות דרישה של הלקוחות שלנו בחוץ לארץ שנצלם עם נופים ישראלים"(צילום: ירון רוקו אשכנזי)

           

          כשפית שנמצאת רוב היום בבגדי עבודה, איך היית מגדירה את הסגנון שלך?

          "אני חיה בכפר וחלק גדול מהיום עובדת בגני הירק, ובשאר הזמן במטבח, אז אני ממעטת לצאת. אני לא צריכה להתלבש כדי להתחכך בחסות. אני לובשת מכנסי ג'ינס וחולצה נוחה לגן הירק, ובמטבח יש לי בגדי עבודה. אז כשאני כבר מתלבשת, חשוב לי שהבגד יהיה נוח, שיאפשר תנועה, ושאני לא אצטרך לחשוב מאיזו זווית אני נראית טוב. בנוסף, חשוב לי שהבגד לא יהיה מקושט, שיקבל את המראה שלו בזכות הגזרה והתפירה. בגיל 65, אני מנסה לא ללבוש בגדים שנראים לא שייכים לגילי באמירה ובחשיפה שלהם, כמו לדוגמה מכנסי ג'ינס עם קרעים".

           

          בהקשר זה, הקולקציה החדשה של אלמביקה מתאימה היטב לערכי המצולמת. למרות שקולקציית החורף עוצבה אשתקד עוד לפני שנכנסה הקורונה לחיינו, היא עברה התאמות קלות לשוק המקומי ולתקופה. "הרגשנו שהבגדים צריכים להיות צנועים יותר, ברורים יותר, נקיים מכל קישוטיות והצטעצעויות. הקורונה מאוד דייקה לנו את העשייה, נתנה לנו את הזמן לשאול, לבחון", מסבירה אלמביק. "הקולקציה לישראל קצת יותר מונוכרומטית, קצת יותר כהה. בדיוק כמו שאני מרגישה בימים אלה, בזעיר אנפין".

           

             

            ואיך הגיע וסילי אנדרייב מחיים ברחוב לקמפיין אופנה?

            מחיים ברחוב לדוגמנות: "החלטתי לא להיכנע, לא להרוג את עצמי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: מור שעל)
            מחיים ברחוב לדוגמנות: "החלטתי לא להיכנע, לא להרוג את עצמי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: מור שעל)

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד