"זו לא רק אופנה, אלא חיבור בין חילוניות, דתיות, יהודיות, מוסלמיות"

הטרנד הצנוע מככב בעולם, אך דווקא בישראל שבה מגזר דתי בולט, רוב הרשתות לא מציעות קולקציות צנועות. שיתוף פעולה של יאנגה ושיראל אברהמי רוצה לשנות זאת

איתי יעקב

|

01.10.20 | 09:05

"הטרנד הצנוע חוצה דתות ומגזרים, ויש לנו גם לקוחות לא דתיות". קולקציית הקפסולה המשותפת של יאנגה ושיראל אברהמי (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"הטרנד הצנוע חוצה דתות ומגזרים, ויש לנו גם לקוחות לא דתיות". קולקציית הקפסולה המשותפת של יאנגה ושיראל אברהמי (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"החיבור בינינו היה רגשי". שיראל אברהמי ושחר דנציגר במרכז, עם הצוות של יאנגה
"החיבור בינינו היה רגשי". שיראל אברהמי ושחר דנציגר במרכז, עם הצוות של יאנגה
"אי אפשר לרצות את כולם. אבל אפשר לעשות בסיס של צניעות, אותו כל אחת יכולה להתאים לעצמה" (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
"אי אפשר לרצות את כולם. אבל אפשר לעשות בסיס של צניעות, אותו כל אחת יכולה להתאים לעצמה" (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

זה אולי יישמע מוזר, כל שכן בתחילת השנה העברית, אבל במדינה שבה יש מגזר דתי גדול – הן יהודי והן מוסלמי – עברו שנים ארוכות עד שרשת אופנה ישראלית גדולה תיקח על עצמה משימה ליצור קולקציה ייעודית עם בגדים צנועים ללקוחות אלו. בעולם, המגמה הצנועה היא כבר שם דבר: מדוגמניות מוסלמיות שעולות בגאווה אל המסלול עטויות בחיג'אב כמו חלימה עדן; דרך מותגים ליודעות ח"ן כמו Batsheva האמריקאי ו-The Vampire's Wife הבריטי, שהפכו את הסגנון הצנוע לדבר הכי רותח בקרב פאשניסטות צעירות; ועד מותגים כמו טומי הילפיגר, מנגו, DKNY ואוסקר דה לה רנטה, המייצרים קולקציות ייעודיות לחודש הרמאדן עבור לקוחות מוסלמיות, שגם נשים מורמוניות מוצאות בהן לא מעט פריטים. הרי לכסף אין באמת אלוהים – הוא מגיע מכל הדתות.

 

כך, כשהאחת מתפללת לאלוהים, השנייה לנביא מוחמד והשלישית מול ישו הצלוב – הן יכולות לעשות זאת לבושות בשמלה דומה בשינויים מינוריים, כפי שהדגימה בצורה מרהיבה גם התערוכה "מבט מצועף" במוזיאון ישראל בירושלים. שלוש דתות, שלוש נשים, אותה שמלה צנועה. 

 

"טרנד האופנה הצנועה בעולם הוא טרנד בולט ורציתי להביא אותו למודעות" (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
    "טרנד האופנה הצנועה בעולם הוא טרנד בולט ורציתי להביא אותו למודעות"(צילום: גיא כושי ויריב פיין)

     

    בישראל קיימות לא מעט מעצבות הפועלות בזירה של אופנה צנועה. רובן מהמגזר הדתי, כמו אירית, חנה בן סימון, קארין אשד, אמנדה קיי ורשת האופנה מקימי. זאת לצד ירידים ייעודיים כמו "הוד והדר לבושה". כעת לרגל עונת החגים השיקה רשת האופנה Yanga (מקבוצת פוקס), שבבעלותה 38 סניפים בפריסה ארצית, קולקציית קפסולה משותפת עם יזמת האופנה שיראל אברהמי, בעלת אתר מכירות אונליין הפונה לנשים אורתודוכסיות מכל הדתות. אברהמי, ככל הידוע לנו, היא גם היחידה בישראל שאתר המכירות המקוון שלה ועמוד האינסטגרם מציעים פנייה בערבית לטובת לקוחות מוסלמיות.

     

    את הקשר לאברהמי יזם סמנכ"ל המותג הנכנס שחר דנציגר, לשעבר מעצב קו הנשים ברשת קסטרו, שנחשף לפועלה ברשתות החברתיות ולהשתתפותה בתוכנית הטלוויזיה "הכרישים", והאמין שיוכל להיות פוטנציאל גדול לשיתוף פעולה. הקולקציה נמכרת ב-11 מסניפי הרשת (בעיקר במקומות עם ריכוזים דתיים) ובאתר של אברהמי בטווח מחירים של 599-399 שקל. "כשנכנסתי לפני שלושה חודשים ליאנגה, גיליתי שיש בחברה קו בשם 'ארבל' המיועד לאופנה צנועה לאוכלוסייה הדתית. מאחר שלא שמעתי עליו מעולם, והמכירות שלו היו טובות, חשבתי שזאת הזדמנות למנף אותו בשיתוף פעולה עם שיראל", מסביר דנציגר, 43, הנמצא בזוגיות וחי בתל אביב. "טרנד האופנה הצנועה בעולם הוא טרנד בולט ורציתי להביא אותו למודעות".

     

    "כחב"דניקית, אני מאפשרת לעצמי יותר מרחב, אבל לא כולן כמוני", אומרת אברהמי (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
      "כחב"דניקית, אני מאפשרת לעצמי יותר מרחב, אבל לא כולן כמוני", אומרת אברהמי(צילום: גיא כושי ויריב פיין)

        

      אברהמי, 27, נשואה, אם לשלושה בנים ואחד שבדרך, מכפר חב"ד, מיתגה את עצמה בשנים האחרונות כמשפיענית אופנה לקהל האורתודוכסי. על ההצעה מיאנגה היא ביקשה לחשוב מספר ימים לפני שהחזירה תשובה חיובית. "מאז שפחתי את המותג ואתר האינטרנט לפני ארבע שנים, קיבלתי לא מעט הצעות לשיתופי פעולה", היא מספרת, "החיבור בינינו היה רגשי וזאת דרך נוספת עבורי לתת מענה רחב יותר לנשים דתיות. מבחינתי, זה לא רק סיפור של אופנה צנועה – אלא חיבורים בין נשים: חילוניות, דתיות, יהודיות, מוסלמיות. זאת ה-שליחות עבורי".

       

      ייתכן שקולקציית הקפסולה המשותפת בין אברהמי ליאנגה תמשיך בעתיד לעונה נוספת, אך גם אם לא – היא עצמה כבר מביטה קדימה, והפעם דווקא לכיוון מזרח. בינואר האחרון השתתפה בתוכנית הטלוויזיה "הכרישים" וזכתה בהשקעה בסך 750 אלף שקל תמורת 22.5 אחוז מהחברה לפיתוח המותג לקהל מוסלמי. בעבר גם סיפרה על לקוחות מכוויית – המדינה ששמה הוזכר כבאה בתור לכונן יחסי נורמליזציה עם ישראל, לאחר איחוד האמירויות הערביות ובחריין.

       

      "אנחנו נערכים מבחינת קולקציה צנועה גם לקראת החגים המוסלמיים. יש קהל גדול מאוד במגזר הערבי, והחנויות במגזר עובדות מצוין", אומר דנציגר (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
        "אנחנו נערכים מבחינת קולקציה צנועה גם לקראת החגים המוסלמיים. יש קהל גדול מאוד במגזר הערבי, והחנויות במגזר עובדות מצוין", אומר דנציגר(צילום: גיא כושי ויריב פיין)

         

        "ההסכם שנחתם שימח אותי מאוד", היא אומרת, "עד היום היו לקוחות ממדינות מוסלמיות במפרץ שרצו למכור ולקנות בגדים מהאתר, אבל מאחר שאין הסכמי סחר, לא יכולתי למכור שם. יש לי לקוחות ערביות שבדומה ללקוחות היהודיות, רוצות גם כן בגדים צנועים".

         

        דנציגר: "ביאנגה אנחנו נערכים מבחינת קולקציה צנועה גם לקראת החגים המוסלמיים. יש קהל גדול מאוד במגזר הערבי, והחנויות במגזר עובדות מצוין. הטרנד הצנוע חוצה דתות ומגזרים, ויש לנו גם לקוחות לא דתיות שהתאהבו בפריטים מהקולקציה".

         

        קולקציית הקפסולה המשותפת (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
          קולקציית הקפסולה המשותפת(צילום: גיא כושי ויריב פיין)

           

          תהליך העבודה המשותף לימד את דנציגר על דקדוקי הצניעות של הלקוחה הדתייה. אבל השאלה המרכזית שצפה כשעובדים על קולקציה מסחרית של רשת אופנה, היא על פי איזה הלכות צניעות יש לעצב? האם מחשוף בעומק של שלושה סנטימטרים, למשל, כפי שמגבילים חלק מהרבנים, או מדידה של ארבע אצבעות מעצם הבריח, כפי שנוהגים חלק מהרבנים בציונות הדתית? ובכלל, הפרשנות למושג "עשה לך רב" עלול להפוך רעיון עיצובי למחלוקת של תלמידי חכמים בבית המדרש.

           

          "מאחר שאני מגיעה מהזרם החרדי, הבנתי שאי אפשר לרצות את כולם. אבל אפשר לעשות בסיס של צניעות, אותו כל אחת יכולה להתאים לעצמה. יש לנו שמלה עם כפתורים שאפשר לפתוח את כולם למחשוף עדין בגובה ארבע אצבעות או לסגור אותם עד הסוף. כחב"דניקית, אני מאפשרת לעצמי יותר מרחב, אבל לא כולן כמוני. השמלות שלנו באורך שמתחת לברך ועליהן אני מוסיפה עוד מכפלת של חמישה סנטימטרים למי שרוצה ארוך יותר".

           

             

            ומי המעצבים הצעירים שזכו במענק של 120 אלף שקל?

            עתיד האופנה הישראלית: הכירו את הזוכים בחממת מפעל הפיס. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: טל שחר)
            עתיד האופנה הישראלית: הכירו את הזוכים בחממת מפעל הפיס. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: טל שחר)

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד