הדירה האלגנטית של קאסי אריסון מחכה לבעליה, שתפתח את הדלת

עם נוף ליפו העתיקה ולקו החוף של ת''א, בתה של שרי אריסון נהנית ממרפסת עם רצפה ירקרקה, מחדר שינה מפנק במיוחד ומבר משקאות עם קריצה נוסטלגית. הצצה לדירת נופש ברמה של 5 כוכבים

מיכאל יעקובסון

|

13.08.20 | 07:51

זה המקום האהוב על אריסון בדירה. ''אני אוהבת את הריצוף ואת הצמחייה. אני יושבת כאן בבוקר עם הקפה, או בשקיעה, ומסתכלת על הבתים והים'' (צילום: עודד סמדר)
זה המקום האהוב על אריסון בדירה. ''אני אוהבת את הריצוף ואת הצמחייה. אני יושבת כאן בבוקר עם הקפה, או בשקיעה, ומסתכלת על הבתים והים'' (צילום: עודד סמדר)
מצד אחד נראה גן הפסגה וקו החוף של תל אביב (צילום: מיכאל יעקובסון)
מצד אחד נראה גן הפסגה וקו החוף של תל אביב (צילום: מיכאל יעקובסון)
מצד שני נגלים יפו העתיקה והים. ''קאסי נמשכת לניגודיות'', מעיד האדריכל ערן בינדרמן, ''למעשה, כל חייה נעים בין מזרח למערב'' (צילום: מיכאל יעקובסון)
מצד שני נגלים יפו העתיקה והים. ''קאסי נמשכת לניגודיות'', מעיד האדריכל ערן בינדרמן, ''למעשה, כל חייה נעים בין מזרח למערב'' (צילום: מיכאל יעקובסון)
מבט מהמרפסת פנימה, אל חדר האורחים. כאן בולטת ספה עם הדפסי בננות, שמוסיפות ירוק וצהוב לגווני האפור השולטים (צילום: עודד סמדר)
מבט מהמרפסת פנימה, אל חדר האורחים. כאן בולטת ספה עם הדפסי בננות, שמוסיפות ירוק וצהוב לגווני האפור השולטים (צילום: עודד סמדר)
אדריכלי הבניין ביקשו לסנן את אור השמש המסמא החודר דרך הפתחים הרבים, ולכן עיצבו והתקינו עליהם סבכות מתכת עדינות (צילום: עודד סמדר)
אדריכלי הבניין ביקשו לסנן את אור השמש המסמא החודר דרך הפתחים הרבים, ולכן עיצבו והתקינו עליהם סבכות מתכת עדינות (צילום: עודד סמדר)
הסלון נייטרלי בעיצובו, ולעומתו בולטת פינת האוכל, עם שולחן מאבן אוניקס ובר משקאות עשיר ברקע. בעומק התמונה נראה המסדרון המוביל לחדר השינה, נקודת החיבור בין שתי דירות קטנות במקור, שאוחדו לאחת - 117 מ''ר בסך הכל (צילום: עודד סמדר)
הסלון נייטרלי בעיצובו, ולעומתו בולטת פינת האוכל, עם שולחן מאבן אוניקס ובר משקאות עשיר ברקע. בעומק התמונה נראה המסדרון המוביל לחדר השינה, נקודת החיבור בין שתי דירות קטנות במקור, שאוחדו לאחת - 117 מ''ר בסך הכל (צילום: עודד סמדר)
האדריכל הצליח לטשטש את חסרונותיו של המסדרון הארוך באמצעות דופן זכוכית שעיצב לחדר האורחים, ומורכבת מחמש דלתות הנעות על ציר (צילום: עודד סמדר)
האדריכל הצליח לטשטש את חסרונותיו של המסדרון הארוך באמצעות דופן זכוכית שעיצב לחדר האורחים, ומורכבת מחמש דלתות הנעות על ציר (צילום: עודד סמדר)
סוויטת השינה מפנקת, עם ארונות זכוכית דו כיווניים. אריסון ביקשה ''קן בוטיקי'' שבו תרגיש בנוח בביקוריה בישראל (צילום: עודד סמדר)
סוויטת השינה מפנקת, עם ארונות זכוכית דו כיווניים. אריסון ביקשה ''קן בוטיקי'' שבו תרגיש בנוח בביקוריה בישראל (צילום: עודד סמדר)
חדר הארונות מפריד בין חדר השינה לחדר הרחצה (צילום: עודד סמדר)
חדר הארונות מפריד בין חדר השינה לחדר הרחצה (צילום: עודד סמדר)
האמבט הניצב על הרצפה הוא הפריט היחיד שהביאה עמה מדירתה הקודמת (צילום: עודד סמדר)
האמבט הניצב על הרצפה הוא הפריט היחיד שהביאה עמה מדירתה הקודמת (צילום: עודד סמדר)
''ערן מאוד כיפי'', אומרת אריסון על האדריכל, ''כי הוא מבין את הראש שלי, ומצד שני יודע לכוון אותי'' (צילום: עודד סמדר)
''ערן מאוד כיפי'', אומרת אריסון על האדריכל, ''כי הוא מבין את הראש שלי, ומצד שני יודע לכוון אותי'' (צילום: עודד סמדר)
יש תקופות שבהן היא מגיעה לישראל מניו יורק 6 פעמים בשנה, אך מאז הקיץ האחרון לא ביקרה בארץ בכלל, בעיקר בגלל הקורונה. ''אני מתגעגעת'', היא אומרת (צילום: עודד סמדר)
יש תקופות שבהן היא מגיעה לישראל מניו יורק 6 פעמים בשנה, אך מאז הקיץ האחרון לא ביקרה בארץ בכלל, בעיקר בגלל הקורונה. ''אני מתגעגעת'', היא אומרת (צילום: עודד סמדר)
בפאתי יפו העתיקה: בית החולים הצרפתי לשעבר הפך למלון בוטיק, שעומד סגור ומסוגר מאז שפרצה הקורונה. חלק מהפרויקט הוא בניין דירות חדש, שפונה אל העיר העתיקה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: מערכת)
בפאתי יפו העתיקה: בית החולים הצרפתי לשעבר הפך למלון בוטיק, שעומד סגור ומסוגר מאז שפרצה הקורונה. חלק מהפרויקט הוא בניין דירות חדש, שפונה אל העיר העתיקה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: מערכת)
 

הצעירה שפותחת לרווחה את דלתות המרפסת, כד מים בידיה, ומזדרזת להשקות את העציצים – היא רק סוכנת הבית. בעלת הדירה, קאסי אריסון, בתה של שרי אריסון, מתגוררת בניו יורק ולא פקדה את מעונה הישראלי בשנה האחרונה, בעיקר בגלל הקורונה.

 

על אף שהדירה ריקה מאדם כבר זמן רב, היא מטופחת ושמורה היטב, מוכנה לרגע שבו אריסון תפתח את הדלת. המרפסת, שהיא המקום האהוב עליה בדירה, ממוקמת בקומה החמישית של בניין הדירות הצמוד למלון The Jaffa, בפאתי יפו העתיקה. היא פונה מערבה, אל גגות הבתים העתיקים וגן הפסגה, ומשקיפה אל הים וקו החוף של תל אביב.

 

בגלל הקורונה גם המלון שבמתחם (בתכנונם של האדריכלים ג'ון פוסון הבריטי ורמי גיל הישראלי) סגור ומסוגר. הכניסה אליו מכיוון הרחוב נחסמה בעציצים, חדרי האירוח שוממים וכך גם הלובי, שממוקם בקומת הקרקע של בניין הדירות. רק הבריכה עדיין פועלת, לאחר שהדיירים שנותרו כאן התארגנו לממן את שירותיו של מציל. חלק מ-34 הדירות הקטנות שתוכננו בבניין אוחדו, ורבות מהן נמצאות בבעלותם של תושבי חוץ. הפנטהאוז, שתופס את כל שטחה של הקומה השישית, עדיין עומד למכירה. אין קופצים לשלם תמורתו 65 מיליון דולרים.

 

הקרבה למלון נוחה

 

"חיפשתי דירה במשך תקופה ארוכה, בערך שנה", מספרת אריסון ל-Xnet בשיחה טלפונית מדירתה שבמנהטן. העברית שלה שוטפת, הודות לתקופות מגוריה בישראל. "חיפשתי בעיקר בנווה צדק, כי האדריכלות הישנה קסמה לי". היא מוסיפה שחיבתה לשכונה החלה בילדותה, כשביקרה אצל חברה ללימודים והתרשמה עמוקות מהתקרות הגבוהות ומחלונות הוויטראז' שהיו בבית.

 

"הייתי מגיעה לישראל עם רשימות של דירות ומסיירת", היא מתארת. ''אבל לא מצאתי את מה שחיפשתי. כשסיפרו לי על הפרויקט ביפו באתי וראיתי שמשמרים את בית החולים הצרפתי, ושזה הפרויקט הראשון בישראל של אייבי רוזן, שאת עבודתו אני מכירה מניו יורק". כשראתה את חלונות הוויטראז' המרהיבים בכנסייה שהוסבה לבר, הרגישה שהדברים מתחברים. גם הנוחיות שבקרבה למלון קרצה לה: "אני יכולה לבוא ישר משדה התעופה, לזרוק את המזוודות ולהגיע לאן שאני רוצה". לדירה נכנסה ב-2018.

 

הכנסייה הפכה לבר. לחצו לכתבה המלאה על המלון (צילום: עמית גרון)
הכנסייה הפכה לבר. לחצו לכתבה המלאה על המלון (צילום: עמית גרון)

 

את רוחשת חיבה מיוחדת ליפו?

 

"אבא של סבא שלי, מאיר אריסון, עסק ביבוא ויצוא. תמיד הייתי שומעת סיפורים על סבא שלי, שהיה מבלה עם אביו בנמל יפו בשנות ה-30. זו תזכורת עבורי, כשאני יושבת במרפסת".

 

כל כמה זמן את פוקדת את ישראל?

 

"יש תקופות שאני מגיעה שש פעמים בשנה ויש תקופות שאני מגיעה פעם או פעמיים. גם משך הביקור משתנה, מכמה ימים לחודש. בפעם האחרונה הייתי בדירה בקיץ שעבר. רציתי להגיע בחגים, אבל הדברים הסתבכו ואין לדעת. אני מתגעגעת".

 

קן בוטיקי בישראל

 

כשנכנסים לדירתה של אריסון מגלים בית נופש ברמה של חמישה כוכבים. כדי להכניס מיד לאווירה המבוקשת תלו הדיירת והאדריכל בכניסה ליתוגרפיה קטנה – ההדפס היחידי שהוא צבעוני בדירה – ובה מופיע "הדרינק המושלם בזמן המושלם", כפי שמציין האדריכל ערן בינדרמן בעת הביקור.

 

למעלה: לפני. שתי דירות קטנות. למטה: אחרי האיחוד (תוכנית: בינדרמן אדריכלים)
    למעלה: לפני. שתי דירות קטנות. למטה: אחרי האיחוד(תוכנית: בינדרמן אדריכלים)

     

    במקור היו כאן שתי דירות, בנות סלון וחדר שינה קטנים. הן אוחדו: באחת מהן תוכננו סלון, מטבח, פינת אוכל ושירותי אורחים; בשנייה יש כעת סוויטת שינה מרווחת וחדר אורחים - 117 מ''ר בסך הכל. ריבוי המרפסות – שלוש קטנות, הבולטות החוצה מקו הבניין, ועוד אחת עמוקה וגדולה במרכז – שוטף את הדירה באור טבעי חזק. אדריכלי הבניין עיצבו והתקינו על הפתחים סבכות מתכת עדינות, כדי לסנן מעט את האור.

     

    הבניין החדש, במבט מכיוון סמטאות העיר העתיקה (צילום: מיכאל יעקובסון)
      הבניין החדש, במבט מכיוון סמטאות העיר העתיקה(צילום: מיכאל יעקובסון)

       

      ומבט בכיוון ההפוך, מהרחבה שבכניסה לסמטת אריה (צילום: מיכאל יעקובסון)
        ומבט בכיוון ההפוך, מהרחבה שבכניסה לסמטת אריה(צילום: מיכאל יעקובסון)

         

        קאסי אריסון והאדריכל ערן בינדרמן במרפסת דירתה (צילום: צילום עצמי)
          קאסי אריסון והאדריכל ערן בינדרמן במרפסת דירתה(צילום: צילום עצמי)

           

          "קאסי ידעה שהדירה תשמש אותה לתקופות קצרות", מספר בינדרמן כשאנחנו עומדים בפתח. "היא ביקשה ממני לעצב את הקן הבוטיקי שלה בישראל, שהיא תרגיש בו בנוח, שיהיה סופר-מפנק וגם יתחבר עם הסביבה היפואית". לדבריו, אריסון "נמשכת לניגודיות. בין הלבנט לעולם החדש, בין האוריינטלי הערבי ליהודי ולארץ הקודש. למעשה, כל החיים שלה נעים בין מזרח למערב". את הקו העיצובי הוא מכנה "פוסט-קולוניאלי", ומסביר כי הכוונה היא ליצור מקום ש"מסמל געגוע לעבר ומאפשר לעצור וליהנות מהדברים הקטנים".

           

          קאסי, את מאשרת?

           

          "כן, יש לי אהבה לסגנונות שונים ואני תמיד חושבת איך אפשר לערבב הכל מבלי שזה יצעק יותר מדי. במובן הזה ערן מאוד כיפי, כי הוא מבין את הראש שלי, ומצד שני יודע לכוון אותי".

           

          נראה שאת נלהבת מעבודת העיצוב. את מתכננת להמשיך בתחום?

           

          "פרויקטים שקשורים לנדל"ן תמיד עניינו אותי, בגלל הנגיעה במגוון של תחומים. כרגע אני עובדת על פרויקט מסחרי ובקנה מידה גדול בארה"ב, שאני לא יכולה לספר עליו. אנחנו בשלב של שליפת רעיונות, מרכיבים אותם ביחד".

           

          איזון בין ישן וחדש

           

          על הרצפה בדירה כולה הונח פרקט עץ מלא, בדוגמת "פישבון" (אדרת דג) קלאסית. במטבח משטח עבודה ואי מנירוסטה, כשאריחי זליז' מחמר וחול יוצרים איזון עדין בין ישן וחדש. אריחים אלה חוזרים ומופיעים במקומות נוספים בדירה, קושרים בין חלקיה השונים: במרפסת, למשל, הם ירקרקים ומעטרים את הרצפה בדוגמה שמזכירה קשקשי דג.

           

          מבט מהכניסה (צילום: עודד סמדר)
            מבט מהכניסה(צילום: עודד סמדר)

             

            הסלון נייטרלי, ובולטת בו ספה רחבה שעיצב אריק בן שמחון. על השולחן הקטן שבמרכז מונח בין השאר הגיליון השלישי של מגזין As Promised, יוזמה של אריסון, שעליה היא שמחה להרחיב: "לפני שנתיים היה לי רעיון לחשוף לקהל הגלובלי אסתטיקה ישראלית. תמיד הרגשתי שהעיצוב והטעם הישראלי פחות מוכרים בעולם, ויחד עם הפרטנרים שלי רציתי לתת להם פוקוס, ולשים בצד את כל השאר". הגיליונות נערכים בין תל אביב, מקום מושבו של מעצב המגזין דוד חליבה, ובין ניו יורק.

             

            על שולחן הסלון גיליון של as promissed, שאריסון שותפה להוצאתו לאור (צילום: מיכאל יעקובסון)
              על שולחן הסלון גיליון של as promissed, שאריסון שותפה להוצאתו לאור(צילום: מיכאל יעקובסון)

               

              לעומת הסלון הסולידי, פינת האוכל בולטת, עם שולחן ורדרד ועגול מאבן אוניקס. מעליו מתנוססת נברשת קטנה ומודרנית, מורכבת מגבישי בדולח ששוברים את האור הנופל מטה ("קאסי מצאה אותה באתר של מכירות פומביות", מספר בינדרמן). ברקע בר משקאות, עם מראה גדולה ומעט כהה ("זה היה רעיון של קאסי", חוזר ומוסיף בינדרמן) ומשטח אבן ירקרקה.

               

              בר משקאות כרקע כהה לפינת האוכל, ותצלומים נוסטלגיים בשחור-לבן תלויים בצורה סימטרית משני צדיו (צילום: עודד סמדר)
                בר משקאות כרקע כהה לפינת האוכל, ותצלומים נוסטלגיים בשחור-לבן תלויים בצורה סימטרית משני צדיו(צילום: עודד סמדר)

                 

                משני צדי הבר נתלו על הקיר באופן סימטרי תצלומים ישנים בשחור-לבן. באחד נראית הטיילת הסואנת של ניס ובשני מככבת סופיה לורן כשהיא מוזגת יין לשתי כוסות זכוכית, שכמוהן בדיוק מונחות על המדף הסמוך.

                ריבוי וגיוון הרהיטים והחומרים הוא תוצאה של עבודת ליקוט משותפת. "היו הרבה דברים שקאסי חלמה להכניס לדירה, אבל כמו מבוגר אחראי ידעתי להגיד מה מתחבר לאוסף ומה לא. לפעמים לקוח רוצה גם וגם וגם והתפקיד שלי הוא גם לדלל, לערוך ולעשות הגהה".

                 

                מכאן ממשיכים אל המעבר שמקשר לחדר השינה. למרות המקום הצר, אין בו תחושה של מחנק או שטח מבוזבז, המאפיינת מסדרונות. בינדרמן פוגג את החסרונות באמצעות פתרון יצירתי: מצד אחד של המעבר נמצאת המרפסת המרווחת, ומצד שני דופן שקופה של חדר האורחים, שאותה תכנן מחמש דלתות ציר-פיבוט מזכוכית. "המרפסת היא המקום האהוב עלי", מציינת אריסון, "אני אוהבת את הריצוף ואת הצמחייה עם הכדים הישנים. זה מביא את יפו העתיקה אל הדירה ואני יושבת בה בבוקר עם הקפה או בשקיעה, ומסתכלת על הבתים והים".

                 

                חדר האורחים זעיר, אך קיר הזכוכית מטשטש את החסרונות (צילום: עודד סמדר)
                  חדר האורחים זעיר, אך קיר הזכוכית מטשטש את החסרונות(צילום: עודד סמדר)

                   

                  פתרון יצירתי למעבר בין שני חלקיה של הדירה (צילום: עודד סמדר)
                    פתרון יצירתי למעבר בין שני חלקיה של הדירה(צילום: עודד סמדר)

                     

                    חדר האורחים זעיר, אך הודות לדופן הזכוכית שלו הוא משקיף ישירות אל הנוף. במרכז החדר ניצב שז-לונג, גם הוא בעיצוב אריק בן שמחון, הבולט באיורי בננות המוסיפים ירוק וצהוב לגווני האפור השולטים בדירה. על המדפים שבחדר לא מעט ספרים, בעיקר באנגלית אך גם בעברית, חלקם פורטים על נימי הנפש, כדוגמת "סערת נפש" מאת ד"ר יורם יובל ו"אינטליגנציה רוחנית" מאת דנה זהר ואיאן מרשל; אחרים פורטים על נימים ישראליים, כדוגמת "איפה היינו ומה עשינו" הנוסטלגי מאת אמנון דנקנר ודוד טרטקובר, או "קום והתהלך בארץ" מאת עמנואל הראובני. האם חדר כזה יתאים גם לילד? בינדרמן מתקומם על השאלה הישראלית הטיפוסית. קאסי, בשנות ה-30 לחייה, נישאה לפני תקופה קצרה, ובן זוגה לא היה מעורב בתהליך תכנון הדירה, שמתאימה למגורי יחיד או זוג.

                     

                    בקצה המסדרון מציץ חדר השינה (צילום: עודד סמדר)
                      בקצה המסדרון מציץ חדר השינה(צילום: עודד סמדר)

                       

                      לצד המיטה, אודרי הפבורן מישירה מבט (צילום: עודד סמדר)
                        לצד המיטה, אודרי הפבורן מישירה מבט(צילום: עודד סמדר)

                         

                        כמו הסלון, חדר השינה שקט ורגוע, והוא כולל מסך גדול וגם תצלום של השחקנית אודרי הפבורן, שהופיע במקור במגזין LIFE, ובו שרועה הכוכבת על ספה ומישירה מבט אל המתבונן. בצמוד לו חדר ארונות המורכב מארונות זכוכית הנפתחים גם מכיוון החדר עצמו, ודרכו ממשיכים אל חדר הרחצה המפנק. כאן נמצא הפריט היחיד שאריסון הביאה אתה מדירתה הקודמת בתל אביב – אמבטית נחושת הניצבת על הרצפה. לצידה עומד שולחן איפור רחב וורוד.

                         

                        הרהיטים נבחרו בעבודת ליקוט משותפת, כשבינדרמן, שעיצב לאריסון גם את דירתה הקודמת, מכוון את הקו העיצובי שלו אל הדברים שהיא אוהבת (צילום: עודד סמדר)
                          הרהיטים נבחרו בעבודת ליקוט משותפת, כשבינדרמן, שעיצב לאריסון גם את דירתה הקודמת, מכוון את הקו העיצובי שלו אל הדברים שהיא אוהבת(צילום: עודד סמדר)

                           

                          לקראת סיום אני מתיישב עם בינדרמן לצד השולחן המעוגל. הוא מספר כי הקשר עם אריסון החל לפני שנים, כשתכנן לה ולאחיה את דירותיהם ברחוב אנטוקולסקי, בצפון הישן של תל אביב. מאז הם נותרו חברים. מאוחר יותר סיפרה אריסון שהכימיה נוצרה ביניהם כבר אז, "וכשהחלטתי לקנות את הדירה בג'אפה לא היה לי בכלל ספק והתקשרתי אליו". תהליך העבודה היה משותף, מספר בינדרמן: הוא דאג להתאים את גישתו העיצובית האישית לרעיונותיה של אריסון, ולשקף בדירה את דמותה. "היות וזה היה כבר הפרויקט השני שתכננתי לה, כבר הכרתי וידעתי לחדד את הקו העיצובי אל הדברים שהיא אוהבת".

                           

                          מה זיהית בגישה שלה?

                           

                          "לקאסי יש הבנה תרבותית מעמיקה של המקום הזה, וזה נובע לדעתי דווקא בגלל שהיא יצאה ונכנסה לכאן הרבה פעמים. יש לה סוג של פילטר שדרכו היא רואה את העולם בדרך שלה, ובפרויקט הזה היא מאד גאה, כי יש בו אמירה ויזואלית שלה".

                           

                          מבט אל הכניסה. מימין המטבח, משמאל פינת האוכל והבר (צילום: עודד סמדר)
                            מבט אל הכניסה. מימין המטבח, משמאל פינת האוכל והבר(צילום: עודד סמדר)

                             

                            "לא משתלם, לא לי ולא להם''

                             

                            בינדרמן (51) הוא בוגר לימודי אדריכלות בטכניון בחיפה והברטלט בלונדון. לאחר שהתמחה במשרדיהם של ניבה ארצי ויצחק ליפובצקי הוא פנה לדרך עצמאית, קודם ב''דו אדריכלים'', יחד עם האדריכלית רמה דותן, ובשנים האחרונות כסוליסט. הוא מתכנן בעיקר בתים פרטיים ודירות, וגם הספיק לעצב פעמיים את בית "האח הגדול". כיום הוא מחדש את מבואות הכניסה למגדלי עזריאלי, מעצב פרויקט של דיור מוגן בסמוך לחוף הים בראשון לציון ומשלים בראש העין שכונה של 72 בתים צמודי קרקע.

                             

                            אתה בונה רק דירות ובתי יוקרה, או גם ללקוחות יותר עממיים?

                             

                            "שכר הטרחה שלי גבוה. לבנות בית או לעשות דירה ברמה גבוהה זה יקר. כשזוג צעיר מגיע אלי לעצב דירה קטנה אני רואה בזה אתגר ואני לא בוחל בתקציב נמוך, אבל אני טוטאלי. אני שואף להגיע בכל פרויקט למשהו חדש, אז זה לא משתלם לא לי ולא להם, כי כמות השעות היא גדולה ולכן זה לא רלוונטי לזוג צעיר".

                             

                            גם זו דירה מעוצבת ביפו - אבל כל כך שונה. לחצו על התמונה:

                             

                              (צילום: סוזי לוינסון)

                             

                             
                            הצג:
                            אזהרה:
                            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד