העציץ ההידרופוני גייס 6 מיליון דולר; עכשיו צריך גם לספק את הסחורה

המעצב ערן זרחי שבר שיאים בקמפיין מימון ההמונים, ועתה שלב ההוכחות: כ-110 אלף עציצים אמורים להישלח ל-82 מדינות עד סוף השנה, ועליו למצוא מפעל שייצר וישלח

מנור בראון

|

20.06.20 | 08:19

עשרות אלפים מסביב לעולם תמכו במיזם terraplanter והזמינו עציצים. השילוח חייב להתחיל באוקטובר, והיזמים מבטיחים: ''נישן במפעל, אם צריך'' (צילום: terraplanter)
עשרות אלפים מסביב לעולם תמכו במיזם terraplanter והזמינו עציצים. השילוח חייב להתחיל באוקטובר, והיזמים מבטיחים: ''נישן במפעל, אם צריך'' (צילום: terraplanter)
ערן זרחי בסטודיו שלו. לחצו על התמונה כדי לקרוא את הראיון איתו ולהבין את המוצר (צילום: קובי ווגמן)
ערן זרחי בסטודיו שלו. לחצו על התמונה כדי לקרוא את הראיון איתו ולהבין את המוצר (צילום: קובי ווגמן)

ההתניה להתחיל שיחה בשאלה "מה שלומכם?" הייתה מיותרת בשיחה שערכנו השבוע עם המעצב ערן זרחי ושותפו העסקי אלעד בורקו, יזמי "Terraplanter". עציץ הטרקוטה הייחודי שהם העלו לקיקסטארטר הגיע הבוקר (יום שבת) לקו הסיום של קמפיין גיוס הכספים, עם סכום בלתי נתפס של 6.3 מיליון דולרים.

 

אין פלא שהתקשו לישון בחודש וחצי האחרונים, ובכל זאת הם מלאי אנרגיה. לאנרגיה הזו הם יידרשו, וגם שעות שינה לא צפויות להתווסף בקרוב. בכל זאת, לא בכל יום משקיעים כ-55 אלף איש מסביב לעולם במיזם שלהם. עכשיו יחל האתגר האמיתי: לייצר מעל 110 אלף עציצים ולשלוח אותם לתומכים הפזורים ב-82 מדינות ברחבי העולם, וכל זאת עד סוף השנה. האם יעמדו בו? הצוות משדר ביטחון, אך בינתיים עוד לא נבחר המפעל שייצר את העציצים בכמות ובאיכות המתבקשת.

 

לפני כחודש פרסמנו כאן ראיון ראשון עם ערן זרחי, מעצב ישראלי בן 32, שהעלה כמה ימים קודם לכן את המוצר שעיצב לפלטפורמת מימון ההמונים – עציץ לגידול הידרופוני של צמחים, שאותו עיצב ופיתח כחלק מפרויקט הגמר שלו כסטודנט. העיתוי – שיא תקופת הסגר בעולם, שהביאה לשגשוג בתחום צמחי הבית – עזר לו "לשבור את האינטרנט". 20 אלף הדולרים שנקבעו כיעד הגיוס הושגו תוך דקות, ובמהלך סוף השבוע הראשון האמיר הסכום ליותר ממיליון דולרים. זרחי וצוותו לא צפו את הבאזז שנוצר, ועכשיו יידרשו לתכנן היטב את צעדיהם, כדי לוודא שעסקי העציץ לא צמחו מהר מדי, אל מעבר לגבול יכולתם.

 

גם הישראלים מתלהבים, אבל בעיקר אמריקאים

 

"המון אנשים אהבו את המוצר. כמעצב ויוצר זה ממש משמח'', אומר לנו זרחי יומיים לפני קו הסיום. לא רק בחו"ל התלהבו; גם הישראלים אהבו את העציץ ההידרופוני, וכ-800 מהם רכשו אותו בלי להמתין שיגיע לאחת מחנויות העיצוב או המשתלות המקומיות.

 

פניות הגיעו אפילו למערכת Xnet. מי שלא הצליחו להסתדר עם מנגנון הרכישה של מימון ההמונים ביקשו מאיתנו מידע על דרכים נוספות להשגת העציץ. שאלנו את היזמים אם יש להם בשורה בנושא: "ברגע שהעציץ יימכר, הוא יימכר כמוצר בכל העולם", מבטיח בורקו, בעליה של חברה המתמחה בשיווק מוצרים ירוקים ושותפו של זרחי. אך הוא מוסיף: "יש לנו מחויבות לאתר 'קיקסטארטר'. לא נמכור את המוצר לפני שכל מי שהשקיע בנו יקבלו אותו. הם הראשונים, ואם העציץ יימכר בארץ, לדעתי זה יהיה רק סביב השנה הבאה".

 

לחצו על התמונה כדי להבין איך העציץ ''עובד'' (צילום: קובי ווגמן)
לחצו על התמונה כדי להבין איך העציץ ''עובד'' (צילום: קובי ווגמן)

 

כך או אחרת, ישראל היא שוק קטן. מעל ל-60% מהתומכים הם אמריקאים; אירופאים ואוסטרלים נמצאים במספרים גדולים מיד אחריהם. "זכינו לפרסום בכלי תקשורת בינלאומיים: בלומברג, יאהו והמון מגזינים של עיצוב'', מעיד בורקו. מסע יחסי הציבור השתלם כנראה: השניים ממעטים במלים ונמנעים מלחשוף שמות, אך מספרים שקיבלו הצעות מעניינות לשיתופי פעולה ממשרדי אדריכלים גדולים וגם חברת אופנה יוקרתית, ועשרות בקשות לשיווק ולהפצת המוצר ברשתות בינלאומיות.

 

המשימה הגדולה: למצוא מפעל ייצור

 

בפני הצוות הצעיר עומדים שני אתגרים: בחירת היצרן הנכון (הם מתעקשים כי לא קיים בארץ מפעל שיכול לייצר כמות כזו בסטנדרטים הנדרשים), ושילוח מורכב של מוצר שביר לעשרות אלפי לקוחות בלוח זמנים צפוף. ובכל זאת, מבטיח בורקו, "נתחיל לשלוח באוקטובר הקרוב, זה אומר שצריך להתחיל לייצר כמה שיותר מהר".

 

יעדי הטיסות עדיין מוגבלים מאוד. מה תעשו אם לא תוכלו לטוס?

 

"אנחנו מקווים שנוכל לטוס בקרוב, ואז נשב במפעל, וגם נישן אם צריך, יום יום".

 

זרחי מוסיף: "אנחנו בקשר עם כמה יצרנים מאירופה, המזרח התיכון ואסיה. אנחנו מעדיפים לעבוד עם כמה שותפים במקביל (גם מפעלים וגם לוגיסטיקה), כדי להפחית את הסיכון ולהגדיל את היכולות. לחלק מהמפעלים  יש יכולת ייצור של מעל 100 אלף טרה פלנטרים בחודש-חודשיים''.

 

אפשר לקלף את הצמח, לשתול אותו באדמה ולהתחיל מחדש (צילום: terraplanter)
    אפשר לקלף את הצמח, לשתול אותו באדמה ולהתחיל מחדש(צילום: terraplanter)

     

    עם פרסום הכתבה, לפני כחודש, זרחי נלחץ ממראה פניו לצד הכותרת שהצליח לגייס יותר ממיליון דולרים תוך ימים ספורים.

     

    חודש אחרי, עם גיוס של יותר מחמישה מיליון דולרים, כבר התרגלת לטייטל ''המעצב שעשה מיליונים''?

     

    "זה עדיין לא נכון", הוא טוען בתוקף. "זה כסף של חברה והוא הולך לפיתוח המוצר". בורקו נחלץ לעזרתו: "הכסף לא בבנק ועד שהוא לא בבנק הוא של אף אחד. יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות ויש לנו אחריות לספק מוצר ללקוחות, וזו אחריות כבדה".

     

     (צילום: דנה קופל)
      (צילום: דנה קופל)

       

      -------------------------------

      ג'ונגל אורבני זה חלום? לחצו על התמונה למרפסות פורחות ומפתות במיוחד:

       

      חלום שלי כזה בלקון. לחצו לכתבה המלאה (צילום: איתי בנית)
      חלום שלי כזה בלקון. לחצו לכתבה המלאה (צילום: איתי בנית)

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד