העציץ ששווה מיליונים: המעצב הצעיר ערן זרחי שובר את האינטרנט

הצלחה בימי קורונה: מכל טרקוטה לגידול הידרופוני של צמחי בית עלה ל''קיקסטארטר'' לפני פחות משבוע וכבר גרף מיליון דולרים וחצי, עם עשרות אלפי הזמנות מרחבי העולם

מנור בראון

|

12.05.20 | 00:22

בסרטון הרעיון נראה פשוט. לחצו PLAY ותבינו
קרדיט: קובי ווגמן
ערן זרחי בסטודיו שלו, אתמול. ''אנשים ממש מתלהבים ושמחים. מציפים אותנו באינסטגרם באהבה ובהודעות'' (צילום: דנה קופל)
ערן זרחי בסטודיו שלו, אתמול. ''אנשים ממש מתלהבים ושמחים. מציפים אותנו באינסטגרם באהבה ובהודעות'' (צילום: דנה קופל)
 

ערן זרחי לא דמיין את זה בחלומותיו הוורודים ביותר: רק ביום שלישי שעבר העלה המעצב הצעיר ל''קיקסטארטר'', פלטפורמת מימון ההמונים באינטרנט, עציץ לגידול הידרופוני של צמחי בית, שאותו עיצב ופיתח.

 

היעד שחתר אליו היה גיוס של 20 אלף דולרים תוך 45 ימים, לצורך ייצור ראשוני. כבר בשבת נחצה הרף של מיליון דולרים, כשהמספרים מתעדכנים ומאמירים מול עיניו. נכון להבוקר (שלישי) גייסו זרחי ושותפיו כמיליון דולרים וחצי ממשקיעים-רוכשים ברחבי העולם, ויש להם עוד 38 ימים עד סוף הקמפיין.

 

הרעיון נשמע פשוט: זהו מכל טרקוטה, ללא אדמה. המים שבתוכו מחלחלים באיטיות דרך החומר, כך שזרעים וצמחים שגדלים על פני שטחו שותים בדיוק בכמות הנדרשת להם, ודורשים טיפול מינימלי. "המוצר מתאים בעיקר לגידול צמחים הגדלים בסביבות לחות", מסביר זרחי. ''זה כולל מגוון רחב של צמחים שאפשר לקנות במשתלה, דוגמת שרכים, צמח בת שבע וסחלבים. לאחרונה אפילו הצלחתי לגדל על גבי העציץ בונסאי פיקוס''.

 

את הגרסה הראשונה של העציץ הציג זרחי (32) לראשונה לפני שנתיים, בתערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי בחולון, שם למד עיצוב תעשייתי. לפרויקט קרא "גן ללא אדמה" – סדרה של כלי טרקוטה, שנוצקו בתבניות ייחודיות. על פני השטח שלהם תכנן שקערוריות זעירות, שיחד עם המים המחלחלים מבפנים מהוות מצע נוח לגידול צמחים בצורה הידרופונית. הרעיון המרשים, המחקר המעמיק והאסתטיקה הגבוהה זיכו אותו בפרס מצטיין דיקן הסטודנטים, והעבודה עוררה את התפעלות המבקרים. "מאוד התלהבתי שהפרויקט שלי נגע באנשים", מספר זרחי בראיון ל-Xnet, ''זה נתן לי דרייב. מאז התערוכה ועד עכשיו – כל מה שאני עושה זה לנסות לגרום לרעיון שלי לקרות גם בעולם האמיתי".

 

בסטודיו. יותר משנתיים של פיתוח (צילום: קובי ווגמן)
    בסטודיו. יותר משנתיים של פיתוח(צילום: קובי ווגמן)

      

    זרחי חבר לאלעד ורועי בורקו, יזמים ובעלי חברה המתמחה בשיווק מוצרים ירוקים, יחד הם יצרו את המותג "Terraplanter" ופיתחו את המוצר כדי להעבירו משלב האבטיפוס לייצור המוני, באופן עצמאי וללא משקיעים. "זה עולם אחר לגמרי", אומר זרחי על ההבדל בין העבודה על פרויקט הגמר לבין התאמתו לייצור והפצה. הפיתוח היה חומרי – למצוא את הדחיסות הנכונה של התערובת, כך שהמים יעברו דרך החומר וזה לא יהיה ''רק'' אגרטל, וגם מבחינת חווית המשתמש: "איך נכון להסביר לאנשים מה עושים עם זה? צריך לתווך את זה".

     

    בחינה מיקרוסקופית של דחיסות התערובת (צילום: terraplanter)
      בחינה מיקרוסקופית של דחיסות התערובת(צילום: terraplanter)

       

       (צילום: קובי ווגמן)
        (צילום: קובי ווגמן)

         

        תבנית היציקה של הכלי (צילום: קובי ווגמן)
          תבנית היציקה של הכלי(צילום: קובי ווגמן)

           

          מיליון דולר בארבעה ימים

           

          לאחר עבודת הפיתוח רשמו השלושה את המוצר כפטנט בינלאומי, מהפן הטכנולוגי ומהפן העיצובי גם יחד. הם החליטו להפיץ 400 דוגמאות לחברי קהילה קטנה כדי לקבל פידבק, והכינו סרטון לקיקסטארטר. רגע לפני הפרסום פרצה הקורונה, והם החליטו להמתין.

           

          בזמן הסגר בשלו התנאים: הכורח להישאר בבתים העלה את המודעות לסביבת המגורים, ורבים חיפשו דרכים להעצים את הנוכחות הירוקה והמרגיעה של הטבע בבית. שלושת השותפים הבינו שהמוצר שלהם עונה על הצרכים, ופרסמו את הסרטון.

          בזמן הסגר בשלו התנאים: הכורח להישאר בבתים העלה את המודעות לסביבת המגורים, ורבים חיפשו דרכים להעצים את הנוכחות הירוקה והמרגיעה של הטבע בבית

           

          העמוד נכנס לנבחרת המומלצים של קיקסטארטר באופן מיידי, וההזמנות החלו לזרום. "הגענו ליעד של 400 יחידות תוך 20 דקות", מספר בורקו. נכון להיום, כבר הוזמנו עשרות אלפי עציצים. "זה מטורף, אנשים ממש מתלהבים ושמחים. מציפים אותנו באינסטגרם באהבה ובהודעות", מוסיף זרחי. ''גם המון חברות מהעולם שולחות לנו מיילים ומתעניינות בשיתופי פעולה".

           

          המים מחלחלים מבפנים, ונקווים בשקערוריות שבחוץ (צילום: קובי ווגמן)
            המים מחלחלים מבפנים, ונקווים בשקערוריות שבחוץ(צילום: קובי ווגמן)

             

            מורחים על פני השטח זרעים, וזהו (צילום: קובי ווגמן)
              מורחים על פני השטח זרעים, וזהו(צילום: קובי ווגמן)

               

               ההזמנות הגיעו מכל קצות תבל, אך בעיקר ממדינות שבהן רכישות אינטרנטיות הן נפוצות מאוד, כמו ארצות הברית, יפן, הונג קונג וסינגפור.

               

              איך זה לקבל הזמנות ביותר ממיליון דולר תוך פחות משבוע?

               

              זרחי מגיב בקור רוח: ''אני לא מתרגש מהכסף, מרגשים אותי האנשים והאהבה למוצר. הסביבה הקרובה שולחת לי עדכונים על מה שקורה, הם יותר מתרגשים ממני".

               

              אתם חושבים שההתלהבות קשורה לסגר ברחבי העולם?

               

              "אני מרגיש את זה מתגובות של אנשים שאומרים לי 'אני צריך טבע בבית'. לי תמיד היו צמחים בבית, זה האופי שלי, אבל מישהו שהיה תקוע שבועות בפנים, הצורך הזה פתאום בא לידי ביטוי. המוצר מעוצב ומתוכנן לגידול צמחים בתוך הבית, אבל לי באופן אישי יש ניסיון טוב לגדל עליו צמחים גם במרפסת".

               

              שימוש חוזר הוא חלק מהקסם

               

              זרחי גדל בקיבוץ כפר החורש, וכשעבר לתל אביב – תמיד טיפח בדירות ששכר צמחי בית. לעיצוב תעשייתי הגיע במקרה, אחרי שעבד כמה שנים בעבודה ביטחונית וחשב בכלל על אדריכלות. אך משהגיע, ידע שהוא במקום הנכון לו.

               

              ''כל הזמן אני מנסה על העציץ צמחים חדשים; הוא מתאים לשימוש חוזר, זה חלק מהקסם – מתחילים בזרעים, הוא צומח, ובשלב הבא אפשר להסיר אותו ולגדל משהו חדש", הוא מספר בהתלהבות.

               

               (צילום: קובי ווגמן)
                (צילום: קובי ווגמן)

                 

                די להצמיד אליו צמח שמשתרג. אחרי שהוא משריש אפשר לחתוך את החיבור בין שני העציצים (צילום: terraplanter)
                  די להצמיד אליו צמח שמשתרג. אחרי שהוא משריש אפשר לחתוך את החיבור בין שני העציצים(צילום: terraplanter)

                   

                  כבר הוזמנו עשרות אלפי עציצים. אתם ערוכים לספק את הכמויות האלה?

                   

                  "אנחנו בתקשורת עם חברות קרמיקה בכל העולם, שיכולות להציע לנו את התנאים הספציפיים שאנחנו דורשים לייצור. התחייבנו בדף גיוס ההמונים שהשילוחים יחלו באוקטובר", אומר בורקו. הם בודקים מפעלי קרמיקה בספרד, פורטוגל, תאילנד, סין ווייטנאם.

                   

                  הפצוע מהקרב בג'נין שהמציא מתקן כושר ייחודי במים. לחצו לכתבה:

                   

                     (צילום: אולגה ונטורה)
                  (צילום: אולגה ונטורה)

                   

                  בדף המוצר בקיקסטארטר הוסיף זרחי ציטוט של נרי אוקסמן (אדריכלית ופרופ' ב-MIT, שעוסקת באדריכלות חדשנית, פרמטרית וביולוגית).

                   

                  אתם שואפים להתפתח גם לכיוונים אדריכליים?

                   

                  "אני מאוד אוהב את העבודות שלה ואת צורת החשיבה שלה. היא משפיעה על העבודה שלי, אך כרגע חשוב לנו שהכל ילך טוב עד המשלוח, לספק מוצר איכותי", עונה זרחי.

                   

                  אתה לא חושש שיפנו אליך מהמכון הטכנולוגי בחולון בטענה שהמוצר שייך גם להם, כיוון שפותח בזמן הלימודים?

                   

                  "המכון נתן לי שחרור (כתב שחרור זכויות. מ"ב). החוויה שלי שם הייתה ממש טובה. בפרויקט הגמר קיבלתי הנחיה צמודה מהמנחה שלי גלינה ארבלי, ועל כך אני מוקיר לה תודה". 

                   

                  זרחי (במרכז) ושותפיו העסקיים, אלעד בורקו (מימין) ורועי בורקו (צילום: דנה קופל)
                    זרחי (במרכז) ושותפיו העסקיים, אלעד בורקו (מימין) ורועי בורקו(צילום: דנה קופל)

                     

                    ---------------------------------------

                    חולמים על ג'ונגל אורבני בבית? לחצו על התמונה למדריך מקיף למתחילים:

                     

                    מדריך מיוחד: כך תטפחו בבית ג'ונגל אורבני (צילום: עמית אבני)
                    מדריך מיוחד: כך תטפחו בבית ג'ונגל אורבני (צילום: עמית אבני)

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד