צילום: ירדן הראל

הבידוד של השכן ירוק יותר? איך למזער את המרמור והפחד מהחמצה

מה מציעה הפסיכולוגיה החיובית ללמוד מ"נרקומנים אנונימיים" כדי להפוך את הימים המאתגרים האלה לקצת יותר טובים? ארבע עצות לטיפוח האושר והחוסן הנפשי

תבחרו מדי יום פעולה אחת, שגרתית, צנועה אפילו שאם תעשו אותה היום, רק אותה לא יותר - הצלחתם. יהודית כ"ץ (צילום: ארז אלון)
תבחרו מדי יום פעולה אחת, שגרתית, צנועה אפילו שאם תעשו אותה היום, רק אותה לא יותר - הצלחתם. יהודית כ"ץ (צילום: ארז אלון)

במיוחד בשבילכם, ובמיוחד עכשיו: ארבעה סרטונים קצרים וממוקדים ובכל אחד מהם כלי, תרגיל או עצה פרקטית מתוך מגוון הכלים שיש לפסיכולוגיה החיובית להציע, שיכולים להפוך את היום שלכם לקצת יותר טוב, גם בימים המורכבים האלה.

 

עוד בפודקאסט ששחרר אותי:

 

כשהפחד מהחמצה נכנס לבידוד

איכשהו, דווקא עכשיו, כשל-א ק-ו-ר-ה ש-ו-ם ד-ב-ר בחוץ, הפחד מהחמצה עבר להילוך גבוה. פתאום כל החלומות שחיכו לנו שנים במגירה פורצים החוצה, וצועקים בבת אחת ע-כ-ש-י-ו!! ללמוד ספרדית. לכתוב ספר. לסדר את כל הבית. ובדיוק בזמן מתגנב לנו בפיד הסרטון של זה מהתיכון שמנצל את הזמן לפיתוח קול. והנה שוב, תחושת ההחמצה תוקפת אותנו. הבידוד של השכן ירוק יותר?

 

 

האם נטפח חוסן נפשי ?

מכירים את הבובה הזאת, נחום תקום? לא משנה כמה חזק יבעטו בנחום-תקום, הוא יעמוד זקוף ויחייך. גם בחיים שמחוץ לג'ימבורי יש אנשים שהם "נחום-תקום" כאלה, שמצליחים להרים את הראש מעל הקושי ולהמשיך באומץ הלאה. לתכונה האנושית שגורמת לאנשים, בשר ודם, לקום ולהמשיך גם בקושי קוראים חוסן נפשי,והיא כנראה המצרך הכי חיוני לנו בימים האלה. אז איך מגייסים את החוסן הנפשי שלנו? מתחילים בצעד אחד, קטן.

 

 

כמו המכורים האנונימיים - רק להיום

בקבוצות של נרקומנים אנונימיים יש שתי מילים שחוזרות על עצמן שוב ושוב - "רק להיום". זה צמד מילים שגם אנחנו יכולים לאמץ לעצמנו בימים האלה. לחיות כל יום בפני עצמו. כשאנחנו באמת לא יודעים מה יקרה מחר, וכל תכנית נופלת כמו מגדל קלפים, בואו נתמקד ב"רק היום". תבחרו מדי יום פעולה אחת, שגרתית, צנועה אפילו שאם תעשו אותה היום, רק אותה לא יותר - הצלחתם. אז מה פעולת ה"רק להיום" שלכם?

 

 

להורדת אחוזי המרמור: האם תצליחו לראות גם את הטוב?

הטיית השליליות היא היכולת המופלאה שלנו לראות את כל מה שרע: הפחדים, החסרונות וההפסדים. זכינו בהטייה מעצם היותנו אנושיים, אבל היי! יש חדשות טובות, כי לצד ההטייה הזו אנחנו יכולים לתרגל גם הכרה של הטוב: של מה שעובד, חי, יפה או מצחיק, והפעם לתת לו קצת יותר מקום. מיומנות ומודעות לראות גם את הטוב. שימו לב, לא במקום אלא גם. מה היה טוב ביום שלכם?

 

 

 

     

    אחרי שנים שאנחנו מדברים איתכם על WELLNESS החלטנו שהגיע הזמן לחלוק כבוד לאנשים שמקדמים את התרבות הזאת בישראל – מכושר ותזונה, דרך מיינד ובודי פוזיטיב ועד סביבה וקיימות. מי יהיו אנשי הוולנס של ישראל?

      

    יהודית כ"ץ היא יזמית, יועצת, מאמנת ומרצה המתמחה בתחום הפסיכולוגיה החיובית (חקר האושר) ופסיכולוגיה פרקטית מבוססת מחקר. במקור הגיעה מתחום הפסיכוביולוגיה, מדעי המוח ומחקר קליני (האוניברסיטה העברית) כשהיא שמה לעצמה למטרה להנגיש את היישום של מחקר אקדמי מבוסס ופרקטי לחיים חסינים וטובים יותר. בהמשך למדה אימון פסיכולוגי (אוניברסיטת תל אביב) ו-CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי (אוניברסיטת חיפה חיפה). היא כותבת באופן קבוע בעיתון ״הארץ״ ומקליטה את הפודקאסט הנשמע "חושבים טוב". רוב זמנה מוקדש לליווי תהליכים אישיים. היא מתמקדת בהגברת שביעות רצון, שינוי הרגלים, קבלת החלטות, מערכות יחסים וחוסן. בנוסף, היא מרצה ומלווה תהליכים בחברות המובילות בשוק. 

     

      10 הדקות שיישמרו לכם על השפיות, הקליקו על התמונה:

       

      המדריך השלם לצפייה בדיגיטל (צילום: Shutterstock)
      המדריך השלם לצפייה בדיגיטל (צילום: Shutterstock)

       

       

      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: ירדן הראל)
      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: ירדן הראל)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד