בחלומות הכי ורודים של יוזמי "יום כדור הארץ", שצוין אתמול (רביעי) ברחבי העולם, הם לא חלמו שכך תיראה מפת הזיהום העולמית בשנת 2020. זה לא קרה בזכות קמפיינים ריקים הקוראים לכבות את האור למשך חצי שעה, אלא בחסות מגפת הקורונה, שמלבד קטלנותה, הביאה לסגירה כמעט הרמטית של התעשייה ולצמצום כמעט טוטלי בטיסות ובכלי רכב - פעולות שניקו את האוויר באופן קיצוני ומורגש, משנגחאי דרך ונציה ועד חיפה.
מילאנו, אחת הערים המזוהמות באירופה, היא גם אחת הערים שספגו את המהלומה הקטלנית ביותר מהקורונה (וייתכן שיש קשר בין השניים, כפי שמצא מחקר של הרווארד). בבירת העיצוב והאופנה העולמית, שעדיין לא הגיעה לשלב ליקוק הפצעים והסרת הסגר, כבר חושבים עם זאת על היום שאחרי. וכך, השבוע הציגה עיריית מילאנו תוכנית להפחתת השימוש במכוניות פרטיות, כחלק מאסטרטגיית היציאה העירונית מהמשבר החמור.
לפני פרוץ המגפה, נהגו 55% מתושבי העיר להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע למקום עבודתם. אחרי שבועות ארוכים שבהם נאלצו להסתגר בבתיהם, יש הערכות שלפיהן התושבים יחששו לעלות על אוטובוסים ולרדת לרכבת התחתית, כדי לא להידבק מאנשים אחרים, ויעדיפו להישען על כלי הרכב הפרטיים שלהם - מה שיחזיר את האוויר המזוהם והפקקים, ואף יחמיר את המצב לעומת מה שהיה לפני הקורונה.
התחזית: יעקבו אחרינו גם בתחבורה הציבורית. לחצו על התצלום:
במטרה למנוע את התפקעות כבישי העיר, שעמוסים תמיד, הכריזה העירייה על "Strade Aperte" (הדרכים הפתוחות), תוכנית ראשונה מסוגה שבה מתייחסת עיר לריחוק חברתי במרחב הציבורי בתקופה שלאחר הסגרים. כחלק מהתוכנית, יוגדרו 35 קילומטרים מרחובות העיר כאזורים מוגבלי רכב פרטי, תוך מתן העדפה להולכי רגל ורוכבי אופניים. במקביל יסומנו מסלולי אופניים חדשים באזורים מרכזיים (מסלולי אופניים בקושי קיימים בעיר), מדרכות יורחבו, ותוחל מדיניות ברורה של מיתון תנועה ברחובות מסוימים, תוך הגבלת מהירות הנסיעה עד 30 קמ"ש לכל היותר.
הדמיה של Corso Buenos Aires במילאנו לאחר השינוי הצפוי:
‘We worked for years to reduce car use. If everybody drives a car, there is no space for people, there is no space to move, there is no space for commercial activities outside the shops.’ Marco Granelli, deputy mayor of Milan on the plans to accelerate a walking and cycling city. pic.twitter.com/lX8hBc5Yz8
— Jennifer Keesmaat (@jen_keesmaat) April 21, 2020
פייר פרנצ'סקו מרן, אחד מסגני ראש העירייה, הסביר לעיתון הבריטי "גרדיאן" מה עומד מאחורי התוכנית: "עלינו לקבל את העובדה שבמשך חודשים, או אפילו שנה, תהיה 'נורמליות חדשה'. אנו צריכים ליצור את התנאים שיאפשרו לכולם לחיות את הנורמליות החדשה הזו בצורה טובה".
מילאנו היא העיר הראשונה, אפוא, שמציגה תוכנית קבועה לריחוק חברתי במרחב הציבורי ליום שאחרי סגר הקורונה. בהיותה העיר הראשונה באירופה שנדבקה בקורונה באופן חמור, ושימשה אות אזהרה למדינות אחרות בעולם (כולל ישראל), ייתכן שגם במקרה הזה, מה שקורה במילאנו ידביק ערים אחרות בעולם. בישראל לא מרגישים זאת, משום שאף עיר לא הגיבה למשבר בפעולות תכנון, אבל יותר ויותר ערים בלב המשבר מגיבות בפעולות טקטיות זמניות - סגירת רחובות וכבישים לכלי רכב, סימון שבילי אופניים ופתיחת הכבישים להולכי רגל- פעולות שללא תוכנית קבועה להמשך, יבוטלו מן הסתם בתום תקופת הסגר.
הערים החלוצות בנושא הן ברלין, מקסיקו סיטי, ניו יורק ובוגוטה. אליהן הצטרפו גם אוקלנד (קליפורניה), פורטלנד, בוסטון, מיניאפוליס, וושינגטון, סן פרנסיסקו וערים נוספות בארה"ב ובבריטניה. מהלכים כאלה מתבצעים מלמעלה, מטעם העיריות, אך כאשר הן לא מקדמות את הנושא, יש לפעמים תושבים שמתאגדים ופועלים באופן עצמאי. בניו זילנד מעודדת הממשלה את העיריות לבצע מהלכי תחבורה למען התושבים והפחתת הזיהום, וקוראת להן להגיש תוכניות לביצוע בתוך ימים ושבועות. התמורה: הן יקבלו מימון בסך 90% לביצוען.
Tired of waiting for @CityofBerkeley action, some Berkeley residents are creating their own #SlowStreets!
— Walk Bike Berkeley (@WalkBikeBerk) April 15, 2020
Nearly 500 people have signed our petition to repurpose streets space for walking and biking with physical distance. pic.twitter.com/pCX9IzwEjw
מתי תל אביב תתעורר?
בחזרה לישראל, טיוטת עבודה של פורום ה- 15, שפורסמה כאן, מתייחסת לנושא זה, אך זו טרם אושרה וגובשה באופן סופי. האם תל אביב-יפו תהיה החלוצה בקידום המהלך? "העירייה הקימה צוותי עבודה ליום שאחרי, כולל צוות שעוסק בתחבורה", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה. "אנו בוחנים השפעות אפשריות לשינוי בפיצול הנסיעות, לאור הצפי למעבר משימוש בתחבורה ציבורית לרכב פרטי, ורצון שלנו לקדם חלופות כמו כלים זעירים". לדבריה, יש רצון לנצל לטובה את תקופת הסגר כדי להאיץ ביצוע תשתיות, לקדם תכנון וביצוע של שבילים ומדרחובים על חשבון נתיבי רכב, וכדומה. "בהחלט צפויות בשורות", היא מבטיחה, וצריך לראות אם היא גם תקיים.
סוגיית התחבורה, הזיהום והפקקים בעידן של ריחוק חברתי מושכת אליה גם חברות מסחריות ומפתחים פרטיים. מדי כמה ימים מושקים כלים חדשים, המסייעים בזיהוי מגמות. כך, למשל, עיריית ניו יורק מאפשרת לשאוב מידע מתוך מערכות ה-GIS שלה על רוחב ועומס המדרכות בעיר, ומפתחים השתמשו בכך לטובת מיפוי עירוני של אזורים שבהם שוררת סכנה שלא יישמרו תנאי הריחוק החברתי. ואילו "אפל" מציגה מגמות שימוש בתחבורה בפילוח של ערים ומדינות (כלי רכב פרטי, תחבורה ציבורית, אופניים), מתוך מידע שהיא אוספת ממשתמשיה, ואפשר להתרשם מהירידה העצומה בשימוש בתחבורה - עדות לאירוע חסר התקדים שהעולם חווה כעת.