מה יהיה צילום האדריכלות הטוב של השנה? השאלה הזו תוכרע בעוד חודש (6 בדצמבר), בטקס הפתיחה של "פסטיבל האדריכלות העולמי" שייערך באמסטרדם, וכהכנה להכרזה התפרסמה השבוע רשימת 24 המעפילים לגמר ("שורטליסט") בשש קטגוריות שונות.
בין העבודות הבולטות: הצלם האיטלקי מרקו טליארינו (Marco Tagliarino) תיעד את מגדל ג'נרלי שבמתחם "סיטי לייף" במילאנו, בתצלום שמתמודד על המקום הראשון בקטגוריית צילום החוץ. המגדל תוכנן במשרדה של האדריכלית המנוחה זאהה חדיד, ובצילומו מדגיש טליארינו את הקימור והפלסטיות של המבנה.
מתמודד בולט נוסף הוא לאוריאן גיניצויו (Laurian Ghinițoiu) מרומניה, שלא פחות משלושה תצלומים שלו העפילו לגמר. גם אם שמו אינו ידוע במיוחד לקהל הישראלי, הרי שקוראי מגזיני אדריכלות או עוקבים מיטיבי לכת אחר אדריכלים אהובים באינסטגרם כבר נתקלו בכמה וכמה תמונות שלו.
גיניצויו מצלם בעבור משרדי אדריכלות משפיעים כמו OMA ו-SANAA, ומי שהעלו אותו לגמר התחרות הם שני תצלומים של אותו מבנה בנורווגיה. המוזיאון המפותל בעיירה Jevnaker, שנמצאת מצפון לאוסלו, נחנך השנה ותוכנן על ידי "big architects" הדנים. שתי זוויות המבט של גיניצויו מתמודדות בקטגוריות "צילום החוץ" ו"תחושת המקום", והן מתארות מבנה שייחודו בעצם היותו מוזיאון מתפתל הבנוי על גבי גשר. הפריימים מתעדים מבנה שמחבר שתי גדות מיוערות וערפיליות, כיאה לאידאת היער הנורווגי.
צילום נוסף שלו מתמודד בקטגוריית "בניין בשימוש", וצולם בכיכר סקנדרבג, למרגלות בית האופרה של טיראנה, בירת אלבניה. בתמונה מתועדים מבקרים יושבים ונחים בשמש על גבי כסאות, שממוקמים במקצב אחיד בין עמודי המבנה הציבורי.
מי שעוד עלה לגמר הוא אחד ממיליוני התצלומים של The Vessel, הספק-מבנה ספק-פסל של המעצב הבריטי תומס הת'רוויק, שנחנך השנה כחלק ממתחם "האדסון יארדס" במערב מנהטן וגרף ביקורות קטלניות ועניין עצום בו בזמן. חואן מוניוז אראנגו מקולומביה, שצילם את התמונה, כנראה ישמח מאוד לזכות בתחרות, אך אם יזכה – מפעילי המקום עלולים לדרוש ממנו את הזכויות לתמונה שצילם. זאת, לאחר שמוקדם יותר השנה התפרסמו תנאי הכניסה ל"Vessel", המקנים את הזכויות לבעלי המקום לכל תמונה שמצולמת במתחם ו/או כוללת את המבנה.
לארבע הקטגוריות המרכזיות של התחרו (צילום חוץ, פנים, בניין בשימוש ותחושת מקום) נוספו השנה שתי קטגוריות-משנה חדשות: תיק עבודות וצילום במכשיר סלולרי- הקטגוריה היחידה שפתוחה להצבעת הקהל. לכל אחת מהקטגוריות החדשות ניתן נושא חברתי שונה, וכך התבקשו משתמשי הסלולר להתייחס לנושא "מקלט", בעוד שקטגוריית הפורטפוליו דרשה סדרה של ארבעה עד שישה צילומים בנוגע לדיור ציבורי.
אחת העבודות בקטגוריה זו מגיעה מהצלמת הבריטית קלייר טאקר. היא העפילה לגמר עם סדרה של שש תמונות, שמתעדות את Bairro da Bouça, מבנה הדיור הציבורי שתכנן האדריכל הפורטוגלי אלוורו סיזה בפורטו בשנות ה-70. בניגוד לעמיתיה שעלו לגמר בקטגוריה הזו, קלייר התמקדה פחות בעליבותו של הדיור הציבורי מסביב לעולם, והעמיקה בארכיטקטורת המבנה תוך שהיא חוקרת את הדרך שבה האור חודר לחללי הפנים.
צוות השיפוט בתחרות השנתית מונה שמונה שופטות ושופטים, בהם אדריכלים (הבולט בהם הוא ההולנדי בן ואן ברקל מ-UNStudio), צלמים מקצועיים, עיתונאים ואנשי יחסי ציבור המתמחים בתחום האדריכלות. הזוכים בארבע הקטגוריות הראשיות יקבלו 3,000 דולר כל אחד, בעוד שזוכי שתי הקטגוריות המשניות יקבלו מחצית מהסכום.
זה הצילום שזכה לפני שנתיים. מי עוד זכה איתו?