בדקנו אחת ולתמיד: האם שתיית מים קרים שורפת יותר קלוריות?

כמעט כל דיאטה מדגישה את חשיבות שתיית המים לתהליך ההרזיה ומים קרים נחשבים יעילים במיוחד . נכון או לא נכון? עוד מיתוס עומד למבחן במעבדה המטבולית

למרות שכמעט כל תוכנית הרזיה מדגישה את חשיבות שתיית המים לתהליך ההרזיה ולשמירה על המשקל התקין, מעט מאוד מחקרים הוקדשו לבחינה של הסוגיה הזאת (צילום: Shutterstock)
למרות שכמעט כל תוכנית הרזיה מדגישה את חשיבות שתיית המים לתהליך ההרזיה ולשמירה על המשקל התקין, מעט מאוד מחקרים הוקדשו לבחינה של הסוגיה הזאת (צילום: Shutterstock)

אולי כבר התוודעתם לעובדה הבאה, אך אין ספק שהיא מצליחה להפתיע בכל פעם מחדש: כ־10% מההוצאה הקלורית היומית שלנו מופנית לעיכול ולספיגת המזון. במילים פשוטות: אנו צורכים מזון, וכמובן קלוריות, אך באותה עת גם "מבזבזים" קלוריות כדי לפרק, לעכל ולספוג את הרכיבים מאותו מזון שאכלנו.

 

העובדה הפשוטה הזאת כבר הצמיחה בעבר מיתוסים מופרכים שלפיהם יש מזונות מסוימים, כמו כרוב למשל, הגורמים לגוף שלנו להשקיע יותר אנרגיה בעיכול שלהם עד כדי כך שזו גדולה יותר מעלות הקלוריות שהם מכניסים לגופנו. מהמילה "מופרכים" גם ודאי כבר הבנתם שהקביעה הזאת אינה נכונה, לפחות לא בראייה מחקרית.

 

עוד במבחן הקלורימטר:

האם קפה לפני אימון מגביר את שריפת השומן? >>

האם קצב חילוף החומרים עולה לאחר אימון גופני? >>

 

המיתוס: שתיית מים קרים מעלה את קצב חילוף החומרים ועוזרת להרזיה

 

המיתוסים סביב "בזבזני" קלוריות לא נעצרו במזונות. לפי אחד מהם, שתיית מים גורמת אף היא לאותו "בזבוז" אנרגטי, ובפרט זו של מים בטמפרטורה נמוכה. האם אכן שתיית מים קרים תהפוך את הגוף שלכם למכונה ששורפת קלוריות בקצב מסחרר?

 

האם אכן שתיית מים קרים תהפוך את הגוף שלכם למכונה ששורפת קלוריות בקצב מסחרר?  (צילום: Shutterstock)
    האם אכן שתיית מים קרים תהפוך את הגוף שלכם למכונה ששורפת קלוריות בקצב מסחרר? (צילום: Shutterstock)

     

    מה אומרים המחקרים: למרבה ההפתעה, למרות שכמעט כל תוכנית הרזיה מדגישה את חשיבות שתיית המים לתהליך ההרזיה ולשמירה על המשקל התקין, מעט מאוד מחקרים הוקדשו לבחינה של הסוגיה הזאת. גם במחקרים שכבר החליטו לבדוק זאת, נפח השתייה הנחקר היה 4־5 ליטרים ביום ומספר הנבדקים היה נמוך. כלומר הם היו בעלי תקפות מדעית נמוכה למדי, וכמעט בכולם לא נמצאה כלל השפעה כלשהי על עלייה בחילוף החומרים.

     

    מה בדקנו: האם שתיית 500 מ"ל מים קרירים (בטמפרטורה של כ־4 מעלות) אכן מגבירה את קצב חילוף החומרים (ההוצאה הקלורית).

     

    איך בדקנו: הנסיין התבקש להגיע למעבדה המטבולית בבוקר בצום מוחלט של 12 שעות. כמו כן הוא התבקש לא לבצע פעילות גופנית במהלך 24 השעות שלפני

    הניסוי כדי להימנע מהשפעות מזון ופעילות גופנית על קצב חילוף החומרים.

     

    תחילה בדקנו במשך שעה את חילוף החומרים במנוחה כבסיס להשוואה, ללא שתייה או אכילה. בהמשך התבקש הנסיין לשתות 500 מ"ל מים קרירים מדי שעה במשך שלוש שעות, כלומר 1.5 ליטר בסך הכל. משך הבדיקה: 4 שעות.

      

    מה מצאנו: ההוצאה הקלורית אכן עלתה במהלך שתיית כשלוש כוסות מים בכל שעה, אך ב־2% בלבד.

     

       

      נכון או לא נכון במבחן הקלורימטר: נכון, אבל...

       

      שתיית נוזלים אכן משפיעה על קצב המטבוליזם, אך באופן מעשי היא אינה משמעותית כלל, שכן היא מסתכמת ב־10־15 קלוריות בשעה. מעבר לזה, שתייה מרובה מדי מעלה את לחץ הדם ואינה מומלצת לכל אחד. לכן, בשורה התחתונה, רצוי מאוד שלא תטביעו את עצמכם במים קרירים בניסיון לרזות. יש דרכים בריאות ויעילות יותר להשגת המטרה הזאת.

       

       

      מה זה הקלורימטר

      מדי חודש נבדוק במדור מיתוסים על תזונה, כושר ודיאטה במחקר מבוקר ונבחן אם המיתוס הזה אמיתי או שקרי בכלים מדעיים מדידים באמצעות המעבדה המטבולית.

       

      המעבדה המטבולית

      המעבדה המטבולית מבוססת על שני חדרי קלורימטריה אטומים עם פתח כניסה ויציאת אוויר אחת. בכל שנייה ושנייה מתבצע ניטור מדויק של שחלוף הנשימה, כלומר צריכת החמצן ופליטת דו־תחמוצת הפחמן. איסוף הנתונים מאפשר מעקב אחר חילוף החומרים - ההוצאה הקלורית בזמן מנוחה, אכילה ופעילות גופנית. מנתונים אלה אפשר להסיק על סך הקלוריות היומי, הסיבות לקושי לרזות, מקסום הפעילות הגופנית והדיאטה המתאימה לכם.

       

      המומחה שלנו

      צחי כנען, דיאטן קליני, מומחה להרזיה, מטבוליזם ותזונת ספורט

       

       

       

      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: מאיר כהן)
      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: מאיר כהן)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד