צילום: שי יחזקאל

כמה שעות של ישיבה רצופה ביום מכפילות את הסיכון שלכם למות?

ומה לחץ ובדידות מעוללים לתוחלת החיים שלנו? אם אתם רוצים חיים ארוכים ובריאים, בדקו את הרשימה השחורה: כל ההרגלים שיאיצו את השעון ויקצרו את הנעורים

תרגיעו. לחץ מגביר את הסיכון למוות מוקדם ב־50% (צילום: Shutterstock)
תרגיעו. לחץ מגביר את הסיכון למוות מוקדם ב־50% (צילום: Shutterstock)

אחרי שאספנו את התובנות מהמחקרים החשובים ביותר בתחום האטת ההזדקנות ואריכות הימים, בדקנו האם צום יכול לעצור את שעון הגיל והבאנו 17 צעדים מוכחים מחקרית לחיים צעירים וארוכים, כדאי שנדבר גם על האויבים הכי גדולים של השעון הביולוגי שלכם:

 

בדידות

זה לא סתם שבריטניה מינתה השנה שרה לענייני בדידות. היעדר רשת חברתית, בין אם של בן זוג ובין אם של חברים, וגם תחושת בדידות, מעלים את הסיכון לשורה של מחלות ולמוות מוקדם. סקירת מחקרים שפורסמה ב־Perspectives on Psychological Science ב־2015 מצאה שאנשים שאין להם מספיק תמיכה וקשר אנושי, או כאלה שחווים את עצמם כבודדים, הם בסיכון של 30%־60% יותר לחלות.

 

יושבנות

ישיבה רצופה מעלה את הסיכון למחלות לב וסוכרת ולתמותה. מחקר שהתפרסם ב־2017 בכתב העת Annals of Internal Medicine וכלל 8,000 אנשים הראה שככל שיושבים יותר זמן, כך גובר הסיכון לתמותה. מי שיושב יותר מ־13 שעות ביממה סיכוייו למות גבוהים פי שניים בהשוואה למי שיושב פחות מ־11 שעות ביום. אחד המחקרים אף הראה שישיבה רצופה מסוכנת יותר מעישון.

 

עישון

עישון גורם לסרטן ריאות, למחלת ריאותת COPD וכן מגדיל סיכון למחלות לב ושבץ ולסוגים רבים של מחלות סרטן. הפסקת עישון מורידה בהדרגה את הסיכון לכל המחלות האלה. אחרי שנה יורד הסיכון להתקפי לב, אחרי שנתיים לשבץ, אחרי חמש שנים לסוגים שונים של סרטן, ואחרי עשר שנים יורד גם הסיכון לסרטן ריאות.

 

סטרס

לחץ מגביר את הסיכון למוות מוקדם ב־50%. לא כל המחקרים מאשרים זאת, אבל מחקרים רבים מראים שלחץ עלול להעלות את הסיכון ללחץ דם, שומנים וכולסטרול בדם, נטייה לקרישי דם, שבץ, התקפי לב, חרדה, דיכאון ועוד.

 

סוכר ומזון מעובד

מזון מעובד מגביר את הסיכון להרבה מאוד מחלות, ובפרט מחלות לב וכלי דם. הסוכר, שמהווה מרכיב משמעותי גם במזונות המעובדים, פשוט מקצר את החיים ופוגע בכל מערכות הגוף. הוא מגביר את הסיכון להשמנה, לסוכרת ואף משמש כ"דלק" לתאים סרטניים.

 

 

ייעוץ מקצועי: ד"ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח, מרכז סגול למוח ותודעה, המרכז הבינתחומי הרצליה; ד"ר סיגל טפר, אפידמיולוגית ודיאטנית קלינית; פרופ' ירון דגן, מומחה להפרעות שינה, מכבי שירותי בריאות; צחי נחום, פיזיולוג מאמץ, מנהל לס מילס ישראל

_________________________________________________________ 

 

איך רכיבה על אופניים מצעירה אתכם בעשור שלם? 17 צעדים לחיים ארוכים:

 

מדעי אריכות הימים. הקליקו לכתבה (צילום: Shutterstock)
מדעי אריכות הימים. הקליקו לכתבה (צילום: Shutterstock)

 

 

הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו)
הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי פרנקו)
 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד