שורת המתמודדים נאה ומכובדת. לצד האריזות של מותג האיפור של ריהאנה ובקבוק המים הידידותי לסביבה שמציעים וויל סמית ובנו ג'יידן; מוזיאון הלגו (בתכנון משרד האדריכלים BIG), שלוחת מוזיאון הלובר באבו דאבי (ז'אן נובל) או הספרייה הלאומית בקטאר (OMA של רם קולהאס) – בין המועמדים לפרס מעצב השנה 2018 של מוזיאון העיצוב בלונדון נמצאים פרויקטים של שלושה מעצבים ישראלים: ארז נאבי-פנה, לירון לביא טורקניץ' ושחר ליבנה.
פרס ביזלי (Beazley) נחשב לאחד היוקרתיים בתחום, והפרויקטים שנבחרים כמועמדים לזכייה מהווים סמן נאמן למגמות הדומיננטיות בעולם העיצוב והאדריכלות. עבודות רבות מתייחסות השנה לאתגרים סביבתיים כמו הרי הפלסטיק הנערמים, ההתחממות הגלובאלית, השאיפה לאורח חיים ומעגלי ייצור מקיימים ועיצוב מכליל.
למשל, תחליף פלסטיק מבוסס אצות, שהן חומר טבעי ומתחדש הניתן להדפסה בתלת ממד; פורניר דקורטיבי המיוצר משאריות קלחי תירס; מדבקת תחליף-עור אלקטרונית המסוגלת להעביר תחושת מגע גם דרך פרוטזה; ערכה נישאת לבדיקת ראייה שכל אחד יכול לעשות לעצמו, המיועדת לאיזורים הנידחים של מדינות מתפתחות; אוהל מתנפח המתקפל לתרמיל גב ויכול להיפתח לחדר ניתוח סטרילי בכל מקום ובכל זמן; או עור המיוצר בתנאי מעבדה מקולגן ושמרים, ומונע את הסבל שאנחנו גורמים לבעלי החיים.
את המעצבים הישראלים מייצגים השנה בפרס ביזלי Bleached, סדרת רהיטים מעץ ומלח של ארז נאבי-פנה; Aravrit, פרויקט הגמר של לירון לביא טורקניץ' במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר משנת 2012; ו-Metamorphism, פרויקט הגמר של שחר ליבנה מהשנה שעברה באקדמיית העיצוב איינדהובן בהולנד.
עיצוב טבעוני
במחקרו העיצובי מבקש נאבי-פנה להציף סוגיות ביחסי הגומלין בינינו, בני האדם, לבין סביבת חיינו הטבעית. אחת הסוגיות בהן הוא מתרכז בשנים האחרונות היא עיצוב "טבעוני" – עיצוב ללא שימוש בחומרים מהחי. בפרויקטים שלו הוא משתף מחשבות ורעיונות לדרכי ייצור שלא מנצלות את משאבי הטבע, ובייחוד את בעלי החיים, באופן דורסני ואכזרי.
אחדות מעבודותיו החדשות הוצגו באפריל השנה בשבוע העיצוב של מילאנו, בתערוכה "עיצוב טבעוני או אמנות הצמצום", שאצרה מריה כריסטינה דידרו. חודש מאוחר יותר נפתחה תערוכת היחיד הראשונה שלו בארצות הברית, ב"פרידמן-בנדה" הניו-יורקית, אחת מגלריות העיצוב המובילות כיום בעולם.
Bleached, סדרת השרפרפים שנבחרה כמועמדת לפרס ביזלי, משלבת בין מהלך יזום מצד המעצב לבין תהליכים טבעיים. כשהוא משתמש בשאריות עץ ורהיטים, דבק טבעוני וליפה, בנה נאבי-פנה שלדי שרפרפים, שיקע אותם בים המלח ונתן לטבע לעשות את שלו. הליפה משמשת כספוג הסופח אליו חומר לא רצוי, הים ההולך ונעלם הפך למפעל ייצור, והמלח מתגבש על הרהיטים ומספק להם גימור קישוטי על טהרת החומר האורגני.
נאבי-פנה, בוגר המחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי חולון ותואר שני מאקדמיית איינדהובן בהולנד (שם החל בפרויקט המלח), שוקד בימים אלה על עבודת דוקטורט בנושא עיצוב טבעוני, באוניברסיטה לאמנויות של Linz, אוסטריה. תהליך הייצור של אריחים ולבנים העשויים 100% מלח, שאותו המציא בתחילת דרכו של הפרויקט, יהפוך לפטנט בקרוב.
בסדרה המועמדת לפרס, הוא אומר, ''ההתעסקות היא לאו דווקא בקריסטליזציה (הטכניקה) של המלח – כמו שרבים וטובים אחרים עושים, ביניהם סיגלית לנדאו וטוקוג'ין יושיוקה – אלא בהתערבות באתר ספציפי (ים המלח), ובניסיון להבין מה ניתן לעשות עם חומר שאף אחד לא רוצה יותר''.
צפו בראיון עם נאבי-פנה, לקראת פרויקט שהציג בשבוע העיצוב בירושלים:
שפות שחיות זו לצד זו
ערברית, הפרויקט של לירון לביא טורקניץ', מציג כתב היברידי, המחבר בין עברית לערבית. 638 אותיות עיצבה לביא-טורקניץ', חציין התחתון מציג את האלפבית העברי וחציין העליון את זה הערבי. וגם אם הפונט המשולב מעט פחות קריא, הוא מאפשר לשתי השפות לחיות זו לצד זו בשוויון ובשלום, כשכל אחת מהן שומרת על גרעין זהותה. כך, בערברית כל אחד יכול לקרוא בשפה שהוא בוחר, מבלי להתעלם מרעותה, שתמיד נוכחת.
כך נעשה החיבור בין ערבית ועברית:
מאז שסיימה את לימודיה הספיקה טורקניץ' לסיים תואר שני בעיצוב גופנים באוניברסיטת רדינג באנגליה, וכיום היא חוקרת, כותבת ומלמדת טיפוגרפיה, מעבירה סדנאות ברחבי העולם, ומעצבת גופנים עבור חברות בינלאומיות.
הפלסטיק כאוצר קדום
את תוצריו של מטמורפיזם, פרויקט הגמר שלה באקדמיית העיצוב איינדהובן מהקיץ שעבר, הספיקה שחר ליבנה להציג מוקדם יותר השנה בשבוע העיצוב של מילאנו. במרכז מחקרה עומדת נקודת מבט מקורית ומעניינת, המתייחסת לשאריות הפלסטיק הנערמות בעולמנו לאו דווקא כאיום נורא על עתיד כדור הארץ, אלא כנקודת פתיחה לשינוי עתידי רב פוטנציאל.
ליבנה יצרה במעבדה תהליך מזורז, המדמה את תהליכי הפירוק הביולוגיים והגיאולוגיים העוברים על כדור הארץ, כדי להדגים חומר חדש שעשוי להיווצר מהחיבור בין פסולת הפלסטיק למרכיביה הטבעיים של האדמה, ולבחון את הפוטנציאל של חיבור שכזה כחומר גלם. על מטמורפיזם והמחקר שעומד מאחוריו תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.
סרטון על תהליך העבודה של ליבנה:
פרסי ביזלי מוענקים בתחומי האדריכלות, עיצוב המוצר, דיגיטל, אופנה, גרפיקה ותחבורה. את הפרויקטים שמתקבלים לתחרות מציעים אוצרים, מבקרי עיצוב ומעצבים מכל העולם, שאליהם פונה מוזיאון העיצוב בלונדון. צוות השופטים בינלאומי, ומשתנה משנה לשנה. בכל אחת מהקטגוריות זוכה בפרס פרויקט אחד, ופרויקט אחד זוכה בתואר הנכסף Design of The Year. לא פחות מ-87 פרויקטים נבחרו כמועמדים השנה: הזוכים יוכרזו ב-15 בנובמבר, אבל תערוכת הפרויקטים במוזיאון העיצוב נפתחה כבר השבוע, כחלק מאירועי שבוע העיצוב של לונדון.
------------------------------------------------------------------------------------
לחצו על התמונה לכתבה על עבודותיו השקופות של טוקוג'ין יושיוקה: