עורכת ווג לשעבר: 'לא אמרתי שנשים צריכות להיראות כמוני בביקיני'

בראיון ראשון מאז הסלפי שהעלתה בבגד ים בגיל 59, אלכסנדרה שולמן מנסה להגיב, ומותקפת גם על ידי המראיין. הבוקר היא מפרסמת מאמר הגנה על עולם האופנה

איתי יעקב

|

03.09.17 | 09:32

אלכסנדרה שולמן. "מעולם לא עברה בראשי המחשבה כי העובדה שאני לובשת ביקיני צריכה להיות ראויה לציון" (צילום: Gettyimages)
אלכסנדרה שולמן. "מעולם לא עברה בראשי המחשבה כי העובדה שאני לובשת ביקיני צריכה להיות ראויה לציון" (צילום: Gettyimages)

שלושה שבועות לאחר שהסעירה את הרשת ואת תעשיית האופנה עם תצלום סלפי בביקיני שהפך לוויראלי ומילא עשרות עמודי דעה שזעקו בעד או נגד, עורכת ווג בריטניה היוצאת אלכסנדרה שולמן, טוענת כי מאחורי הצילום ה"נאיבי", כהגדרתה, לא עמדה כוונה לנסח אמירה על מודל יופי, גילנות או מידות גוף - נושאים שעלו לאחרונה לדיון גם בעקבות התצלום של רובי פורת שובל בבגד ים, שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות והוביל לשער של מגזין לאשה שחולל סערה.

 

בראיון מצולם לתוכנית הרדיו Today Programme ב-BBC סיפרה שולמן כי התמונה צולמה במהלך חופשה פרטית, מתוך רצון לשתף את 101 אלף העוקבים שלה בחוויותיה. "מעולם לא עברה בראשי המחשבה כי העובדה שאני לובשת ביקיני צריכה להיות ראויה לציון", הסבירה שולמן. כשהמראיין ג'ון האמפריס היקשה ושאל אם מאחורי התמונה לא ניצבה אמירה שנשים לא צריכות להיראות רזות (רגישות גדולה לא היתה כאן מצד המראיין), נראתה שולמן נבוכה, הרכינה ראש, שיחקה בשרשרת וענתה: "לא אמרתי דבר כזה, וגם לא אמרתי שנשים צריכות להיראות כמוני".

 

הדוגמנית המזוהה ביותר עם ווג בריטניה. קייט מוס (צילום: Gettyimages)
    הדוגמנית המזוהה ביותר עם ווג בריטניה. קייט מוס(צילום: Gettyimages)

      

    הראיון עם שולמן, 59, ששודר ביום חמישי האחרון, היה ראיון מקיף על התמורות באופנה ב-60 השנים האחרונות, תוך התייחסות למודלים של מבנה גוף שמעודדת תעשיית האופנה ("בשנות ה-60 נשים היו רזות יותר", העידה שולמן), לראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ("היא משדרת לנשים את המסר שאפשר לאהוב בגדים ואופנה ולא להיחשב קלת דעת"), וכן לעקבים ולמסר שמעבירות דוגמניות רזות על שערי מגזין ווג בריטניה, שערכה שולמן ב-25 השנים האחרונות.

     

    עוד בערוץ האופנה

     

    בצפייה בראיון ניתן לראות כי שולמן נמצאת בעמדה מתגוננת לכל אורכו, בעקבות הטון התקיף של המראיין, עד שבשלב מסוים אמרה להאמפריס בעוקצנות: "בשם אלוהים, ג'ון, אתה ממש מעודכן באופנה הבוקר". שולמן לא היתה היחידה שהרגישה את הארס שהופנה כלפיה מצד המראיין. בטוויטר וברשתות חברתיות אחרות תקפו את האמפריס מיד בתום הראיון על הקביעות האבסולוטיות שלו בנושא אופנה.

     

    אלכסנדרה שולמן על קים קרדשיאן: "אנשים היום לא בהכרח מחפשים להזדהות עם דמוית של נשים רזות" (צילום: Gettyimages)
      אלכסנדרה שולמן על קים קרדשיאן: "אנשים היום לא בהכרח מחפשים להזדהות עם דמוית של נשים רזות"(צילום: Gettyimages)

       

      בשבועות האחרונים נמצאת שולמן תחת מתקפה, שלפחות בחלקה הביאה על עצמה. בשבוע שעבר תקפה אותה הדוגמנית נעמי קמפבל, בעקבות תצלום של שולמן ומערכת המגזין, לבנים כולם, וכתבה שהיא מצפה שעם כניסת העורך החדש והשחור אדוארד אנינפול, ישתנה המצב במגזין. קודם לכן, ב"פרשת הביקיני" הואשמה במוסר כפול. נאמר כי היא עצמה מצטלמת בביקיני וחושפת גוף נשי "אמיתי", בעוד שבמגזין עצמו דאגה לקדם את תרבות הרזון ועודדה נשים לחשוק במודלים בלתי אפשריים של דוגמניות רזות. בתגובה לשאלה על עידוד מראה של דוגמניות רזות במגזין, השיבה שולמן כי כיום ניתן לראות מודלים של יופי כמו קים קרדשיאן, ביונסה וריהאנה, שהופיעו כולן על שער המגזין, ושאינן רזות כמו המודלים שרואים על המסלולים. עוד אמרה כי גם היא, הציגה במהלך הקדנציה שלה כעורכת נשים במידות שונות, ביניהן גם אדל. מבקריה של שולמן יעידו כי במקרה של אדל הוצבה תמונת פניה של הזמרת, ולא תמונת גוף מלאה.

       

      ריהאנה. "לא תראה את מודל היופי הזה על המסלול, אבל זה לא קשור לאיך שאנשים רוצים להיראות ולהתלבש", אמרה שולמן (צילום: AP)
        ריהאנה. "לא תראה את מודל היופי הזה על המסלול, אבל זה לא קשור לאיך שאנשים רוצים להיראות ולהתלבש", אמרה שולמן(צילום: AP)

         

        "אנשים היום לא בהכרח מחפשים להזדהות עם דמוית של נשים רזות", אמרה שולמן, "איקונות הסטייל של התקופה הן ביונסה, ריהאנה וקים קרדשיאן". כשנשאלה אם זה המצב גם על מסלולי התצוגות, השיבה: "לא תראה את מודל היופי הזה על המסלול, אבל זה לא קשור לאיך שאנשים רוצים להיראות ולהתלבש. זה קשור לאיך מעצבי אופנה רוצים שהבגדים שלהם ייראו על המסלול".

         

        האמפריס, שלא הפסיק להאשים את תעשיית האופנה, טען בין היתר כי האופנה היא תעשייה אכזרית שגורמת לנשים להרגיש שהן צריכות ללכת על עקבים גבוהים. שולמן לא הסכימה איתו, והסבירה כי הטרנד הגדול היום בנעליים הוא דווקא נעליים שטוחות, אך היא עצמה, הודתה, אוהבת לנעול עקבים גבוהים. "זה נותן לך תחושה שונה של הגוף, ומשנה את הפוזיציה", אמרה. "במקרה שלי, עקבים גורמים לי להרגיש שליטה".

         

        "עקבים גורמים לי להרגיש שליטה". שולמן (צילום: Gettyimages)
          "עקבים גורמים לי להרגיש שליטה". שולמן(צילום: Gettyimages)

           

          היום (ראשון) החליטה שולמן לענות להאמפריס במאמר תגובה בדיילי מייל, בו היא מחזירה למראיין התקיף מנה אחת אפיים. "עומתתי בשידור על ידי בחור בשיער אפור ומכנסי צ'ינו שרודף אותי על העבודה שעשיתי במשך רבע מאה, תחום בו אין לו מושג או אכפתיות כלפיו", כתבה שולמן, והאשימה את המראיין בהמשך בתרבות דיון רדודה, על אף הסקרנות שגילה לאורך כל הראיון.

           

          אחד הנושאים המרכזיים בדבריה של שולמן היה האופן בו המדיה ממשיכה להאשים את תעשיית האופנה - שהכניסה לבריטניה 28 מיליארד ליש"ט בשנה האחרונה ומעסיקה מיליון אזרחים בממלכה – בגרימת אנורקסיה. "אופנה אינה מדינה טוטליטרית או ארגון פשע גלובלי, שמכתיב כי כולם צריכים להיראות כמו דוגמניות בצילומי אופנה; ואופנה אינה קונספירציה מוזרה ורעה המפתה אנשים תמימים להוציא את הכסף שהרוויחו על דברים שהם אינם צריכים. היא גם אינה כוח חברתי מזיק המעודד הפרעות אכילה, עבודת פרך ונרקיסיזם", כתבה.

           

          "האמת היא שאופנה היא אחד הדברים שעושים אותנו אנושיים, והיא מונעת על ידי הרצון של אנשים להתלבש כדי לשדר טעם, מעמד, עושר, יצירתיות ומיניות", סיכמה שולמן. "אופנה זה כיף. זה גורם לנו להרגיש טוב, ומוסיף את כל העושר והיופי של העולם שאנו חיים בו".

           

          ______________________________________________________

           

          ואיך נראית הדוגמנית הכי קריפית בעולם?

          הבובה האנושית שהופכת לטופ מודל. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: רויטרס)
          הבובה האנושית שהופכת לטופ מודל. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: רויטרס)

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד