ביום חמישי, 8 ביוני, ייפתח שבוע העיצוב בירושלים. זו שנתו השנייה במתכונת רחבה, והפעם הושקעו בו כספים ומאמצים רבים, בתמיכתה של הרשות לפיתוח ירושלים. בית הנסן – המרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה בעיר – הוא המוביל והמרכז של האירועים שיתקיימו ברחבי שכונת טלביה, והקהל הרחב מוזמן להשתתף בהם בחינם. כ-150 מעצבים ומעצבות ישתתפו בכ-40 תערוכות ופרויקטים שיוצגו בבית הנסן, במוזיאון הטבע ובמבנה התעשייתי העצום של מרכזיית בזק הנטושה, שבו תוצג התערוכה המרכזית לשנת 2017.
- בשנה שעברה הייתה זו וילה שרובר שאכלסה את התערוכה המרכזית. לסיפורה יוצא הדופן של הווילה
הנושא השנתי שנבחר הוא ''איים''. "בשעה שהעשור השני של שנות האלפיים מאתגר את המושג האוטופי 'הכפר הגלובלי', ותופעות כמו בדלנות והיסגרות אל תוך הדומים לנו שוטפים את העולם המערבי כולו, מתגבשות ברשת קהילות שאינן מוגדרות באמצעים גיאוגרפיים, אבל מתקיימות כ'איים' בעולם מקביל", מסבירים ענת ספרן, המנהלת האמנותית של שבוע העיצוב, וטל ארז, האוצר הראשי.
במרכזיית בזק לשעבר
התערוכה המרכזית תכלול כ-40 עבודות שמציגות פרשנות למושג ''אי''. במרכזה חמישה זוגות שצוותו במיוחד – חמישה מעצבים ישראלים עם חמישה אירופים – במסגרת תוכנית רב שנתית, שאמורה להתקיים בכל שנה במתכונת דומה. הפעם אלו יהונתן הופ ופטר אורנטופט (Peter Orntoft), שעובדים על דגם תלת ממדי של קרחון שנמצא באנטרקטיקה, ומצוי בשלב האחרון של היפרדותו מהיבשת והפיכתו לאי שינדוד בימים; ארז נאבי פנה ומרלן וויסו (Marlène Huissoud), שמתייחסים לחומות באמצעות חוט שנטבל בשעווה ויוצר נרות ענק, הנדלקים ונעלמים; רמי טריף ומאוריציו מונטלטי (Maurizio Montalti), שיעצבו מבנה מ"לבנים" שחלקן עשויות אבן מסותתת וחלקן משטחי גידול פטריות; מתן שטאובר, יניב טורם ובי גרנדינטי (Bee Grandinetti), עם מיצג גרפי-דיגיטלי ואינטראקטיבי, שיציג על מסך גדול קהילת יצורים "חיים"; ו-fictional collective –קולקטיב של 27 מעצבים בארץ ובעולם – עם מיצג הממחיש את היצירה והעבודה המשותפת, שמתנהלת באמצעות הרשת.
שלושה איים רב תחומיים ייצרו תצוגה דינמית ואינטראקטיבית. "אי" של עיצוב גרפי, בהובלתם של גיא שגיא ומיכל סהר, יתפקד כדסק חדשות שיפיק גיליון יומי מהאירוע; "אי" של עיצוב אופנה, בהובלתם של האחים מוסלין, יציע למבקרים מלתחה עצומה של ז'קטים; ו"אי" של עיצוב מוצר, בהובלתו של איתי אהלי, שישנה את פניו במהלך השבוע מיער פרא של חומרי גלם המדמה את המשאבים המוגבלים שמציע אי בודד, לזירת התרחשות תרבותית. אהלי, בשיתוף קבוצת מעצבים, ייצר במקום אובייקטים חדשים, לעיני המבקרים ולשימושם.
בבית הנסן
המבנה ההיסטורי היפהפה יארח את פרויקט ''היסטוריה מקומית'', ששם דגש על יוצר או יוצרת משמעותיים בזירה המקומית. הפעם זהו איזיקה גאון, אוצר העיצוב המיתולוגי של מוזיאון ישראל. אוצרי התערוכה – יובל סער וגלית גאון (בתו של איזיקה) – הזמינו מעצבים ''להגיב'' בעבודות חדשות לחמש תערוכות מפורסמות של גאון.
עוד בבית הנסן: קולקטיב we make carpets ההולנדי וסטודיו גרוטסקה הירושלמי, בתערוכה משותפת שאוצרת אנג'ליק ספנניקס מגלריית MU, איינדהובן. התערוכה תכלול שטיח ענק, עשוי מחפצים יומיומיים, ועבודות עיצוב גרפי חדשות. התערוכה השלישית במקום תתמקד בעיצוב ליטאי עכשווי, שמתייחס לחיי שגרה בימים קצרים וחשוכים, והרביעית נקראת ''הסטודיו האוטרקי'', ביוזמת התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. מדי ערב יוקרנו ב''קולנוע הנסן'' סרטי עיצוב ואדריכלות, מקומיים ובינלאומיים, שיתוף פעולה עם פסטיבל הסרטים במילאנו.
במוזיאון הטבע
במוזיאון הוותיק, ששוכן בבית אבן מהמאה ה-19, ישתלבו במוצגי החי והצומח הקבועים שלוש תערוכות של מוסדות אקדמיים: ''מדעי החיים'' של בצלאל (אוצרים: ליאורה רוזין וטל גור), עם עבודות סטודנטים בולטות מהשנים האחרונות; "איי תרבות: פרשנות מקומית לתרבויות העץ של יפן, אפריקה וארצות-הברית" של החוג לעיצוב תעשייתי מכליל במכללת הדסה (אוצרים: פרופ' קני סגל וד''ר יונתן ונטורה); ועבודות אנימציה שהוכנו במיוחד לשבוע העיצוב בויצו חיפה, בהנחיית ירון שיין (jewboy).
במוזיאון ישראל והאסלאם
במוזיאון האסלאם תוצג התערוכה "מיקום חדש: חפצים ישנים | יצירות חדשות", (אוצר: אלון רזגור), ובמוזיאון ישראל שתי תערוכות רלוונטיות - "סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר" ו"מוצגים: סדר חדש באוסף העיצוב" (אוצר: דן הנדל).
וגם במרחב הציבורי
ברחוב עזה יתקיים פרויקט העסקים הקטנים, בהובלת קואופרטיב העיצוב הירושלמי. שמונה מעצבים מקומיים מתחומים שונים – איור, עיצוב תעשייתי, קרמיקה, זכוכית, טקסטיל ואופנה – יצוותו לעסקים קטנים ברחוב, וישנו את פניהם במהלך השבוע.
- עוד פרטים על כל האירועים, שעות הפתיחה והכתובות - באתר שבוע העיצוב ירושלים
----------------------------------------------------------------------------------
לחצו על התמונה לסיפורו של בית הנסן, שהפך מבית חולים למצורעים למרכז עיצוב, מדיה וטכנולוגיה: