דן הנדל נבחר לאוצר מחלקת העיצוב והאדריכלות של מוזיאון ישראל

פרסום ראשון: לאחר 4 שנים שבהן לא אויש התפקיד ושבהן פעילות המחלקה, שימיה בעבר היו מפוארים, שאפה לאפס - נבחר סוף סוף אוצר חדש. הנדל ייכנס לתפקיד ביוני

ענת ציגלמן

|

26.01.16 | 10:47

מוזיאון ישראל חגג השנה יובל. למחלקת העיצוב והאדריכלות היה מוניטין בינלאומי, אך היא נכנסה לקיפאון מאז מותו של האוצר הראשי אלכס וורד (צילום: איתי סיקולסקי)
מוזיאון ישראל חגג השנה יובל. למחלקת העיצוב והאדריכלות היה מוניטין בינלאומי, אך היא נכנסה לקיפאון מאז מותו של האוצר הראשי אלכס וורד (צילום: איתי סיקולסקי)
איזיקה גאון, האוצר המיתולוגי של של המחלקה, הקים בה כ-120 תערוכות והפך אותה לאחת הפוריות בעולם בזמנו. כאן בתמונה מ-1986, בונה שולחן תצוגה מגבס לתערוכה ''הרעיון שבצורה'', יחד עם עדנה יושפה, שהייתה אוצרת המשנה, ובתו גלית גאון, היום האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון (צילום: יפה גאון)
איזיקה גאון, האוצר המיתולוגי של של המחלקה, הקים בה כ-120 תערוכות והפך אותה לאחת הפוריות בעולם בזמנו. כאן בתמונה מ-1986, בונה שולחן תצוגה מגבס לתערוכה ''הרעיון שבצורה'', יחד עם עדנה יושפה, שהייתה אוצרת המשנה, ובתו גלית גאון, היום האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון (צילום: יפה גאון)
אחד האתגרים שניצבים לפני אוצרי המחלקות השונות הוא התחרות על אולמות התצוגה. לפני שש שנים, לאחר השיפוץ שעבר המוזיאון, בוטלה החלוקה האוטומטית של אולמות למחלקות, ואוצריהן צריכים להתמודד על משאבים ומקום (צילום: איתי סיקולסקי)
אחד האתגרים שניצבים לפני אוצרי המחלקות השונות הוא התחרות על אולמות התצוגה. לפני שש שנים, לאחר השיפוץ שעבר המוזיאון, בוטלה החלוקה האוטומטית של אולמות למחלקות, ואוצריהן צריכים להתמודד על משאבים ומקום (צילום: איתי סיקולסקי)

ברכות למוזיאון ישראל: לאחר ארבע שנים שבהן לא אויש תפקיד האוצר של מחלקת העיצוב והאדריכלות, נמצא סוף סוף הזוכה. אדריכל דן הנדל, דוקטורנט ומרצה בבצלאל, נחשב לתיאורטיקן בולט ופורה, שברזומה שלו כמה תערוכות: "נושאת מטוסים", שאצר יחד עם ארז אלה ומילנה גיצין-אבירם לבינאלה בוונציה ב-2012, מחקר שעשה לתערוכה "צל ערים" במוזיאון העיצוב חולון, ותערוכה על העץ כחומר ברוטרדם. בימים אלה הוא עובד על רטרוספקטיבה על מפעלו של האדריכל אברהם יסקי, לרגל שנתיים למותו, שתיפתח באפריל בגלריה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון תל אביב, ורק לאחריה, בחודש יוני, ייכנס לתפקידו החדש במוזיאון ישראל.

 

דן הנדל (צילום: אוראל כהן, כלכליסט)
    דן הנדל(צילום: אוראל כהן, כלכליסט)

     

    בפני הנדל עומד אתגר לא קטן: בעוד שהגלריה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ת''א פורחת עם תערוכות מתחלפות ועדכניות כמו התערוכה שהכינו במיוחד עבורה האחים בורולק, ומוזיאון העיצוב חולון מציג כוכבים בינלאומיים כמו חיימה חיון לצד מעצבים מקומיים – מוזיאון ישראל כמו קפא על שמריו מאז שנפטר אלכס וורד, שכיהן בתפקיד בשנים 1999-2012. בשנות כהונתו אצר וורד 19 תערוכות. קודמו בתפקיד, איש כריזמטי ומלא חדוות עשייה בשם איזיקה גאון, הפך לאגדה בשדה העיצוב המקומי לאחר שהקים את המחלקה, אצר בה בין שש לשמונה תערוכות בשנה (כ-120 בסך הכל), והפך אותה לאחת הפוריות והידועות בעולם.

     

    אך המורשת המפוארת הזו הוזנחה. בארבע השנים האחרונות נפתחו רק שלוש תערוכות עיצוב או אדריכלות במוזיאון ישראל, שתיים מהן באוצרות חיצונית: "נושאת מטוסים" (לאחר שהוצגה בוונציה), תערוכה על שלושת הטיפוגרפים של העברית המתחדשת, ותערוכה קטנה על אדריכלות היכל הספר, לכבוד 50 שנה למוזיאון. אפשר להתווכח אם התערוכה "1965 היום", שמציגה שלל חפצים משנת הקמתו של המוזיאון, היא תערוכת נוסטלגיה או עיצוב, ובכל מקרה – היבול בשנים האחרונות דל ומאכזב. ולא שאין מה להציג, או שהסצנה המקומית והעולמית אינה מבעבעת.

     

    מתוך התערוכה הנוסטלגית ''1965 והיום'', לציון יובל למוזיאון (צילום: איתי סיקולסקי)
      מתוך התערוכה הנוסטלגית ''1965 והיום'', לציון יובל למוזיאון(צילום: איתי סיקולסקי)

       

      גם החיפושים אחרי מחליף לוורד, כך נראה, התנהלו בקול ענות חלושה. שנה אחרי מותו התפרסם מכרז לתפקיד. מי שהצליחו לחשב את השכר שהוצג לפי "דירוג המח"ר" של עובדי המדינה, הגיע לסכום של 8,000 שקל ברוטו בחודש במקרה הטוב (אם יש ותק והשכלה אקדמית). המשרה מלאה, ואסור לחלטר במקומות אחרים, אלא באישור מיוחד. אין פלא שלא היו קופצים. בירורים שערכנו העלו שאין מדובר כאן במקרה יוצא דופן, אלא ברמת השכר המקובלת לאוצרים במוזיאון ישראל, ללא ספק אחד התפקידים החשובים במוסד המכובד.

       

      "כל זה מראה את הזילות שבה מתייחסים למקצוע האוצרות", אומר איש מקצוע שמעורה בתחום. "מוזיאון ישראל לא היה צריך להיות שותף לזה. כאילו הם מחפשים אנשים שנשואים לאנשים עשירים. זה מביך. הם היו צריכים להעמיד את האוצרים בחוד החנית. זה התפקיד של תרבות בחברה, להיות חוד החנית ולא למצוא חן. וכדי להיות מוביל דעה אי אפשר לעשות תערוכה בשנה. צריך שתהיה נוכחות, צריך להזין את הקהל דרך קבע".

       

      המעטים שבכל זאת הציגו את מועמדותם נדחו מפאת חוסר התאמה לתפקיד, שדורש ידע והבנה חובקת תחומים, כולם רוחשים פעילות: אדריכלות ותכנון ערים, עיצוב מוצר, תקשורת חזותית, טקסטיל, צורפות ועוד.

       

      החלל שמוקדש לתצוגת הקבע, מתוך אוסף העיצוב הגדול (צילום: אלי פוזנר )
        החלל שמוקדש לתצוגת הקבע, מתוך אוסף העיצוב הגדול(צילום: אלי פוזנר )

         

        עוד אתגר שיעמוד בפניו של הנדל, כמו בפני כל אוצרי המחלקות השונות, הוא התחרות על אולמות התצוגה. עד לשיפוץ שעבר המוזיאון לפני שש שנים היו לכל אחת מהן אולמות קבועים. למחלקה לעיצוב ואדריכלות היו שניים – אחד ריבועי, לתצוגת קבע מתוך האוסף המכובד שצברה במשך עשרות שנים, והשני גדול יותר וארוך, לתערוכות מתחלפות. לאחר השיפוץ בוטלה החלוקה האוטומטית של האולמות לפי מחלקות. עכשיו צריכים האוצרים השונים להציע לוועדת התערוכות של המוזיאון את מרכולתם, כדי לקבל אישור ומקום. מטבע הדברים והאנשים, כך מספרים יודעי דבר או שניים בשדה האמנות והעיצוב הישראלי, משפיעות על ההחלטות גם פוליטיקות פנימיות, מאבקי יוקרה ושיקולי טראפיק ורייטינג, מולך ששולט לא רק בתרבות הפופולארית, מתברר, אלא גם במוסד שאמור להתוות דרך.

         

        איזיקה גאון בפתיחת התערוכה ''משחקי פיסול'', 1974 (צילום: יפה גאון)
          איזיקה גאון בפתיחת התערוכה ''משחקי פיסול'', 1974(צילום: יפה גאון)

           

          האוצר המיתולוגי, איזיקה גאון, גידל שני ילדים שפעילים מאוד בתחום. בנו גל הוא אדריכל, ראש המחלקה לעיצוב פנים ב-HIT ומקימה של Talents Design, גלריה שפונה לאספנים ואדריכלים. גלית גאון היא האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון. "מבחינה מקצועית", היא אומרת, "אני חושבת שזה מאוד חבל שאין חלל קבוע לתערוכות מתחלפות בנושא העיצוב במוזיאון ישראל. המחסור הוא ניכר, משום שמקומו של תחום העיצוב במוזיאונים ובגלריות בישראל, יחסית לאמנות, הוא קטן. מוזיאון ישראל יכול לפתח ולתרום לדיון. בנוסף, למוזיאון יש אוסף מרתק של עיצוב, שהיום לא בא לידי ביטוי. קשה מאוד ללמוד ממנו. אנחנו מפסידים פה נכס לאומי, וכמי שעוסקת בעיצוב, זה עצוב".

           

          למה הנכס הזה התמסמס לדעתך?

          "זו שאלה שצריך להפנות להנהלת המוזיאון. זה עניין של מדיניות. צר לי על כך ברמה המקצועית, לא ברמה האישית. הזיכרונות שלי מאבא לא רלוונטיים לתפקיד המשמעותי של המחלקה. מחלקה במוזיאון תלויה בשני דברים – במנהיגותו ובמחויבותו האישית של האוצר, ובהחלטות ומחויבות ניהוליות, שגוררות אחריהן תקציבים ומשאבים אחרים. החלטות שמאפשרות הקמה ותחזוקה".

           

          עכשיו נבחר סוף סוף אוצר ראשי למחלקה.

          "אלה חדשות מעולות! זו התחלה חדשה. לפני הנדל עבודה מאוד קשה ואין לי ספק שמחויבותו לנושא היא מוחלטת. בכל מקרה זה אחד הדברים הכי מעניינים שאפשר לעשות".

           

          דן הנדל, ברכות.

          "תודה. אלה נעליים גדולות להיכנס אליהן, גם של אלכס וגם של איזיקה".

           

          מה תהיה התערוכה הראשונה שתאצור?

          "עוד מוקדם לומר, נדבר אחרי האביב". 

           

          ממוזיאון ישראל נמסר: "בחודש יולי הקרוב יפתח המוזיאון תערוכה שתוקדש כולה לאדריכלות בימי המנדט הבריטי, באוצרות אורן שגיב. בשלוש השנים האחרונות מוזיאון ישראל הרחיב את אוסף העיצוב שלו בשורה של רכישות חדשות ומתנות מעשה ידיהם של מעצבים בולטים לצד מעצבים צעירים, המוצגים כעת בגלריה לעיצוב במוזיאון". מנכ"ל המוזיאון ג'יימס סניידר בירך על המינוי: "בחירתו של הנדל כאוצר המחלקה מבשרת על פרק חדש בפעילות המוזיאון בשני תחומים כה מרכזיים בתרבות ובחיים העכשוויים".  

            

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד