זוהי הגלריה החדשה של גל גאון, גלגול מתקדם יותר של מותג העיצוב שהקים ב-2008 בשם Talents Design. גאון סימן אז מטרה שאפתנית, שיכולה הייתה להיחשב דמיונית במקומותינו: לבסס בית עיצוב שישתלב בשורה הראשונה של גלריות הדיזיין-ארט המובילות בעולם, ולהציב את המעצבים הישראלים בחזית העשייה העכשווית.
הוא התחיל בחלל תצוגה קטן מאחורי משרד תיווך, אחר כך איחד את הגלריה עם דירת מגוריו כך שביקורים בה נעשו בתיאום מראש, ועכשיו הוא כובש כברת דרך נוספת בדרך להגשמת חזונו, עם גלריה גדולה, שמתפרשת על פני דירה ישנה ויפה. הקירות צבועים בשחור פחם, הרצפה חופתה בפרקט, וארבעת החדרים רוהטו וסוגננו בפריטי העיצוב של TALENTS, בתוספת עבודות אמנות שאצרה אוצרת האמנות העצמאית קרן בר-גיל.
>> איך משלבי צעצועי ילדים עם כורסת הבועות של שמואל בן שלום? הדירה של גל גאון
גאון, אדריכל בהשכלתו – שמכהן גם כראש המחלקה לעיצוב פנים במכון האקדמי-טכנולוגי חולון HIT לצד האדריכל ניני ורשבסקי – הוא דור שני למשפחה שחיה ונושמת עיצוב ויצירתיות. אביו, איזיקה, הקים את המחלקה לעיצוב ולאדריכלות במוזיאון ישראל והיה אוצרה קרוב ל-30 שנה; אמו, יפה, עוסקת בחינוך ליצירתיות ולימדה שנים רבות בסמינר הקיבוצים; אחותו, גלית, היא המנהלת האמנותית של מוזיאון העיצוב חולון; ואחות שנייה, גילי, מביימת סרטים דוקומנטריים ועורכת תוכן אחראית בתחום הדוקו ב"רשת".
בחמש השנים הראשונות להקמתה התמקדה Talents Design בליווי, פיתוח, הפקה וייצור של פריטי עיצוב דקורטיביים בסדרות קטנות. גאון חבר למעצבים ויוצרים כשמואל בן-שלום, דור כרמון, אילן גריבי "ומעצבים אחרים ששאפו ליצור פריטים במהדורות מוגבלות, שעד אז לא היו נפוצים בשוק הישראלי".
העבודות שמציגה הגלריה מעוצבות ומיוצרות בארץ. "הצעד הראשון היה שכולנו – המעצבים והגלריה כבית פיתוח – נצליח להגיע לרמת ההפקה של הגלריות הטובות בעולם", מספר גאון. "הייתי צריך ללמד את עצמי, את היצרנים ואת המעצבים לעמוד בסטנדרטים של ייצור ושירות של גלריות מהשורה הראשונה, כמו רוזנה אורלנדי, קרפנטרס וורקשופ, דדיה".
לפני שנתיים עשה גאון צעד נוסף, והחל לשתף פעולה עם אדריכלים ומעצבי פנים כמו אילן פיבקו, ברנוביץ-קרוננברג, ירון טל, גל נאור ומשה בכר. פריטי הקולקציה שלו מעטרים חללים כמו משרד המכירות של גינדי, מלון הרודס בהרצליה (בר המלון, למשל, חופה ביריעת אורגמי מנירוסטה של אילן גריבי), משרד המכירות של פארק בבלי, מלון סיר אלברט ומלון W AMSTERDAM באמסטרדם, שהשקתו החגיגית נערכה ממש לפני שבועיים.
בזכות שיתוף הפעולה עם פיבקו השתלבו הפריטים של טאלנטס גם במשרדי האחים משה ויגאל גינדי במגדל המוזיאון. בפרויקט הזה חבר גאון לגלריה "נילופר" ממילאנו. כך, בין הרהיטים שעוצבו במיוחד עבור המשרדים היה גם שולחן של המעצב האיטלקי המוערך מרטינו גמפר. שיתוף הפעולה עם נילופר מתאים לכוונתו של גאון להתמקם בשורה הראשונה של גלריות העיצוב הבינלאומיות, ולהיות מייצגם הבלעדי של מעצבים, גלריות ובתי-עיצוב מחו"ל בארץ. שיתופי פעולה נוספים ביסס עם Se, מותג שבסיסו בלונדון והוא מזכיר את טאלנטס באופיו, ועם המעצבת הסלובנית במוצאה ניקה צופאנק. טאלנטס היא גם זו שהפיקה את Face Mirror, העבודה החדשה שעיצב חיימה חיון במיוחד עבור "פנטסטיקו", תערוכת היחיד המקיפה שלו, שתיפתח במוזיאון העיצוב חולון בסוף החודש.
"בעשר השנים האחרונות עבר השוק העולמי של פריטי העיצוב העכשוויים, המיוצרים במהדורות מוגבלות, צמיחה מואצת", אומר גאון. "יותר ויותר בתי מכירות, גלריות ותערוכות החלו לשלב פריטי דיזיין-ארט בתוך שדה האמנות התוסס, וכפועל יוצא יותר ויותר אספנים ולקוחות פרטיים רואים את הערך של פריטי העיצוב היחידניים ומשלבים אותם באוספיהם, שהוקדשו בעבר לאמנות בלבד. ועם זאת, מעניין לראות שעדיין אין הרבה שחקנים בסצנה הזו. הגלריות שמפיקות פריטי עיצוב עכשוויים הן לא רבות".
האם יש לכך מקום וקהל גם בישראל? "קהל הלקוחות הישראלי שמעריך עיצוב גדל, והצלחנו לייצר לעבודות הגלריה ערך גם בשוק המקומי. בשוק הבינלאומי אנחנו זוכים להכרה הן מצד אוצרים כדוגמת לי אדלקורט; מצד מנהלי שבועות העיצוב של טוקיו, בלגרד, בומביי ואיסטנבול, וגם מצד מנהלי אוספים גדולים. כרגע מדובר בעיקר באספנים יהודים, בעיקר אמריקאים, אבל גם אירופים".
כמו בגלגול הקודם של טאלנטס, גם ב"גלריה גל גאון" מוצגות דוגמאות מפריטי האוסף בחדרים המסודרים כסביבות מגורים. אין עליהן תווי מחיר, ויש כאלה שמחירן מגיע לעשרות רבות של אלפים. רוב העבודות הן חדשות, חלקן מהדורות מחודשות של עבודות אהודות של המותג, ויש גם ''קלאסיקות'' שלו. POST MIMESIS של הילה נבו, בוגרת המחלקה לעיצוב פנים ב-HIT ומנהלת הגלריה, היא סדרת רהיטים ישראליים משנות ה-50-70, שפורקו וחוברו מחדש, כך שאיבדו מצניעותם המקורית וקיבלו מראה חדש, שהולם יותר את חיי המותרות של קהל הלקוחות.
זיו בן-גל, בוגר המחזור הראשון של טרמינל עיצוב בת-ים, מציג סריגת חוטי זהב עדינה, שמוסגרה על רקע שחור דרמטי. אלון ביטון, בוגר המחזור השני של טרמינל עיצוב בת-ים, הוא מצטרף טרי לגלריה, עם גופי תאורה ואובייקטים פיסוליים המשלבים אבנים ופליז, מלוטשים למשעי. מעצבת צעירה אחרת היא אילה כהן, שהייתה סטודנטית של גאון ב-HIT ומציגה בגלריה את עבודת הגמר שלה – כסאות ארוגים, פרומים ופראיים.
בין הוותיקים יותר אפשר למנות את אריק בן-שמחון, שמציג סדרה מוגבלת של כורסאות עור דרמטיות בשם It Began in Africa, נועזת יותר מקו הריהוט של המותג שלו. בן-שמחון פרש יריעות עור גולמיות על שלד עץ, ובעיבוד מינימלי – תפירה בארבע נקודות בלבד – התקבלה צורתה של הכורסה. ''אקווה קריאיישנס'' מציגה שניים מגופי התאורה המפורסמים ביותר שלה, במהדורה מיוחדת לגלריה, עם משי בצביעה גרדיאנטית. "מכיוון שלא מעט תיירים מגיעים לגלריה, רצינו להציג גם אבני דרך בעיצוב הישראלי, בגרסה ייחודית שלנו", מסבירה נבו.
חלום נוסף של גאון הוא ליצור במוראנו מהדורה מחודשת של כלי הזכוכית שעיצב אביו, ולהציגם בתערוכה בגלריה. בינתיים אפשר למצוא כאן כמה מהעבודות המקוריות של איזיקה, שנפטר לפני 18 שנה.
ולבסוף, גאון מזמין אוצרים מתחלפים לשלב בחללי הגלריה עבודות אמנות, כחלק מהמרחב המשותף שהוא רוצה ליצור לאמנות ולעיצוב. השבוע, אגב דיזיין ארט, נפתחו שתי תערוכות עיצוב חדשות בגלריות מרכזיות לאמנות בתל אביב: בנגא אפשר לראות את תערוכת היחיד של חנן דה-לנגה "כבר שחורים העצים, עוד כחולים השמים", ובגורדון 2 את "אפר פחם מרחף", של אסף בן-צבי והקרמיקאית עירית אבא.
ומהו הצעד הבא?
"השתתפות ביריד דיזיין מיאמי או דיזיין באזל. אני מקווה שזה יקרה כבר בשנה הבאה".
>> סיבוב במתחם השימור שהפך למלון היוקרה ''נורמן''