בין רחוב יהודה הלוי ושדרות רוטשילד הסואנים, בין שינקין לבר-אילן, רחוב הגלבוע הוא אי של שקט, מוצל בצמרות פיקוסים, דקלי ושינגטוניה, סיגלונים ועצים תמירים אחרים. רחוב קטן, מרוצף אבני אקרשטיין, הנחשב לפינת חמד נחשקת בלב התל אביבי.

בית מספר 3 נבנה בשנת 1928 ביוזמת משה אברבנל, מי שהיה אחראי לבניית קולנוע עדן בפאתי נווה צדק. אברבנל הפקיד את התכנון בידי האדריכל יוסף מינור. בתחילה נבנתה קומה אחת ובה שתי דירות, ושבע שנים מאוחר יותר נוספו שתי הקומות שמעליה. אברבנל, כך מספר בבלוג שלו נכדם של ג'ורג'יה ושם טוב חמיס, שהיו בעליהם של חלק מהדירות, התגורר בבניין עד מותו. זו בוודאי אחת הסיבות לכך שהוא שמור היטב. דלת דו-כנפית מעץ מלא ממסגרת זגוגיות שמכניסות אור לחדר המדרגות; מעקה עץ מלווה גרם מדרגות נדיב ברוחבו, והריצוף הוא שטיחי אריחים מצוירים.

דלת כניסה דו כנפית מעץ מלא, שמורה היטב (צילום: גדעון לוין )
דלת כניסה דו כנפית מעץ מלא, שמורה היטב (צילום: גדעון לוין )

כאן, בקומת הפרטר, מתגורר גל גאון, המייסד והבעלים של ''TALENTS'', גלריסט שמלווה ומציג מעצבים ישראלים, עם שני ילדיו. בכל חדר בדירה – אפילו במטבח ובחדר השינה – שלובים זה בזה חפצי היום יום עם פריטים מאוסף העבודות שהוא מציג. זהו ביתו, משרדו וחלל התצוגה שלו, שלושה בדירה אחת.

אריחים מצוירים ודלתות עץ גדולות (צילום: גדעון לוין )
אריחים מצוירים ודלתות עץ גדולות (צילום: גדעון לוין )

אולי זה לא מפתיע בהתחשב בבית שבו גדל גאון: מגרש המשחקים שלו בילדותו היה מוזיאון ישראל. אביו, איזיקה גאון, היה במשך שנים ארוכות האוצר הראשי, מי שהקים במוזיאון את המחלקה לעיצוב ובנה בה אוסף מרשים. רק היום, מספר גאון, הוא מבין את עוצמת השפעתה של חווית הגדילה בקרבי המוזיאון, בין המוזיאון של מעלה למוזיאון של מטה, בין קומות התצוגה למרתפי האוספים והניהול.

כשבגר למד אדריכלות (הוא מכהן כראש המחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי חולון, במשותף עם אדריכל ניסן ורשבסקי), אולם יצר החיפוש והאיסוף לא עזב אותו. "גדלנו בדרום מזרח ירושלים", הוא מספר, "ברמת רחל. רוב חיי הצעירים עברו עלי בשדות, בחיפוש אחר מאובנים. זה היה האוסף הראשון שלי. והחיפוש ההוא מאוד דומה לדרך שבה אני פועל היום. אני יוצא לשיטוטים כדי לאתר את הפריטים שיתאימו ל'טאלנטס', או ליתר דיוק – לאתר את הפוטנציאל שיצמיח את הפריטים האלה". אחרי כמה שנים של עבודה עם יוצרים כמו דייל צ'יהולי ושילה היקס בפעילותם בארץ, החליט גאון שהגיעה העת ליצור אוסף משלו. חמש שנים עברו מאז, והיום יש ל"טאלנטס" אוסף עבודות דינמי. והנה, בצעד מפתיע, סגר לפני כשנה את הגלריה שהחזיק ברחוב נחמני בתל אביב, והעביר את האוסף לבית מגוריו, דירה תל אביבית ישנה ויפה.

מבט אל המסדרון, העורק הראשי של הדירה (צילום: גדעון לוין )
מבט אל המסדרון, העורק הראשי של הדירה (צילום: גדעון לוין )

כמקובל בשנים שבהן נבנתה, אין בה חללים פתוחים, ושטחה, כ-100 מ"ר, מחולק לארבעה חדרים המרוכזים סביב מסדרון בצורת האות וו: חדר ילדים, חדר שינה, חדר עבודה וחדר אירוח שמתפקד כגלריה. "אפילו המטבח הוא חדר עם דלת", מחייך גאון. "אני מוצא את החלוקה המסורתית של התפקודים נעימה. לא הכל ביחד בכל מקום. הדירה הזו, על תקרותיה הגבוהות שמגדילות את הפרופורציה של החלל, בדיוק התאימה למודל שחיפשתי, שבו המסורת התל אביבית פוגשת את תל אביב העכשווית מאוד. שבו פריטים בני-זמננו משתלבים בדירה שנבנתה לפני קרוב למאה שנה. יש לי קנאה גדולה בחללי התצוגה בני 200 השנים במילאנו ובפריז, והדירה הזו היא הכי 200 שנה שיכולתי למצוא".

אפילו במטבח (צילום: גדעון לוין )
אפילו במטבח (צילום: גדעון לוין )

במהלך השנים חדר הרחצה, השירותים והמטבח חודשו, אך החלוקה המקורית נשמרה, וכמוה גם דלתות העץ היפות, החלונות הגדולים והרצפה המקורית, שנוקדה פה ושם, במקומות שבהם לא שרדה את מבחן הזמן, במרצפות טרצו. לגאון נותר רק לארגן תאורה שמתאימה לגלריה, ולהציב בה את האוסף. "עיקר העבודה היה להכניס את הרהיטים פנימה באופן שיקרין תחושה נעימה, ייתן נוכחות ונציגות לפריטים שונים, אבל לא יעמיס מדי". הרהיטים החדשים משתלבים בטבעיות עם שידות עתיקות ושונות בסגנונן, שרכש גאון במהלך השנים בשוקי פשפשים, ורהיטיו הפרטיים האחרים.

פריטי עיצוב עכשוויים משתלבים בטבעיות עם רהיטים משוקי הפשפשים (צילום: גדעון לוין )
פריטי עיצוב עכשוויים משתלבים בטבעיות עם רהיטים משוקי הפשפשים (צילום: גדעון לוין )

למשל, GOLDEN DINO של דימיטרי צ'צ'נסקי (צילום: גדעון לוין )
למשל, GOLDEN DINO של דימיטרי צ'צ'נסקי (צילום: גדעון לוין )

העברת פעילות הגלריה לתוך ביתו מאפשרת לגאון להציג את פריטי האוסף בסביבה הטבעית שלה הם מיועדים. מי שמעוניין לראות את הקולקציה קובע פגישה אישית, ומדי פעם, סביב שולחן האוכל האובאלי, מארגן גאון ארוחות שבהן הוא מפגיש בין אורחים מחו"ל ודמויות מעולם העיצוב המקומי. "גם פה אני נזכר בבית הוריי: סביב השולחן העגול ברחוב ושיץ 6 התרכזו בכירי עולם העיצוב והאמנות, ואני מאוד שמח להתחיל את המסורת הנפלאה הזו מחדש פה".

ממשיך את המסורת המשפחתית (צילום: גדעון לוין )
ממשיך את המסורת המשפחתית (צילום: גדעון לוין )

ממש כפי שהוא גדל, כך גם ילדיו של גאון, בן שלוש וחצי ובת 11 וחצי, חיים בטבעיות במחיצת אוסף רהיטי הגלריה של אבא, שגודש את הבית. "זה מקסים אותי", מחייך גאון בתשובה לשאלה איך כל זה מסתדר יחד, "כשאני רואה את הילדים מטפסים על הרהיטים, משתמשים בהם, מצלמים אותם, מקבלים אותם כחלק מהחיים שלהם וגם שומרים עליהם. דרך החיים היומיומיים לומדים לשמור ולהעריך. 'הפרה המשוגעת', כורסת הבועות של שמואל בן-שלום, היא המקום הכי אהוב לפזר עליו את אוסף הדינוזאורים". למי שמודאג משאלת הנוחות של הכורסה הקשיחה, נוסיף שפינת ההתרווחות בבית היא בחדר הילדים: שם נמצאת הטלוויזיה ושם נמצאת גם ספה רכה.

דינוזאורים על כורסת הבועות של שמואל בן שלום (צילום: גדעון לוין )
דינוזאורים על כורסת הבועות של שמואל בן שלום (צילום: גדעון לוין )

מה מזה תוכלו לראות בשבוע הבא ביריד ''עיצוב טרי''

ביקרנו בדירה לקראת יריד ''עיצוב טרי'', שייפתח ביום שלישי הקרוב בתל אביב ובו יציג גאון לראשונה סדרת עבודות בשם ''Into The Wild'': ספרייה חדשה של אילן פיבקו; שולחן-קונסולה של שמואל בן-שלום בשם ''Mad Horse''; "אלומות", גופי תאורה פיסוליים של רון אלוני; ''Clouds'', מיצב גדול ממדים של אילן גריבי; עבודת ביכורים מרגשת ויפה של זיו בן גל; ואת ''Paper Moons'', קערות הנייר של אוהד צפתי, שדגמים ראשוניים שלהן הוצגו בבוטיק של אוברזון. גאון גם יציג עבודות זכוכית של אביו איזיקה, מתוך רצון להפיק מחדש כמה מהסדרות היפות פרי עיצובו.

שולחן קונסולה חדש של שמואל בן שלום (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
שולחן קונסולה חדש של שמואל בן שלום (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

לאחר היריד מתעתד גאון לפתוח סדרת מפגשים לחובבי העיצוב בשם ''Design Art Nation'' ("אומת הדיזיין ארט") – מפגשים אינטימיים, שיצאו מביתו לסיורי עיצוב שונים.

>> ביתה של הגלריסטית נעמי גבעון בנווה צדק, שבו אולמות תצוגה שפתוחים לקהל הרחב

>> ועוד תשעה פריטים לוהטים שיוצגו לראשונה בשבוע הבא ב''עיצוב טרי''