פארקים וגנים לא רק משמשים כמרחב פנאי. חישבו על פארק הירקון בתל אביב ועל גן סאקר בירושלים, או להבדיל, על הסנטרל פארק בניו יורק וגני לוקסמבורג בפריז: הם משקפים את הרוח והדימוי שקברניטי העיר ואנחנו התושבים רוצים למצוא בעיר שלנו.

הפארקים החדשים שייחנכו ברחבי הארץ בשנה הקרובה כבר לא מסתפקים בדשא, מתקני משחק וכמה דקלים שביניהם מתפתלים שבילים מרוצפים במרצפות ורדרדות. היום, יותר ויותר ערים רוצות לספק פנטזיות: כדי ששטח ציבורי ינוצל באופן מיטבי, מקבלי ההחלטות והמתכננים הבינו שצריך למצוא תכנים ונושאים מובהקים. לדוגמה, פארק שימשוך בני נוער וצעירים לבצע פעלולים על סקייטבורדים, נשמע סוחף – ובאמת, נראה לא מעט ממנו בשנה הקרובה.

אדריכלות הנוף הישראלית, על אף ריבוי אנשי המקצוע, לא התפתחה משמעותית בעשורים האחרונים ולא הצליחה ליצור שפה ישראלית בגנים העירוניים. הפארקים החדשים נועדו בראש ובראשונה לשמש כמהלך מיתוג, באמצעות חידוש סביבת המגורים. מאז שעיריית תל אביב עשתה צעד נועז, כאשר חנכה בשכונת יד אליהו את הסקייטפארק לפני ארבע שנים, כולם רוצים לחקות אותה - בעיקר הערים ששואפות להיות אלטרנטיבה לעיר הגדולה.

עוד בפרויקט החג של ערוץ האדריכלות:

>> איזה עיר מדברית תקים השנה חוף במרכז העיר?

>> ואיזה אצטדיונים יוכלו לארח גם הופעות בינלאומיות?

מלבד הסקייטפארקים למיניהם, בולט השנה הניסיון ליצור טבע עירוני. מרבית הפארקים האקולוגיים נמצאים עדיין בשלבי תכנון (הבולט שבהם הוא פארק החולות המסקרן בחולון), אך בחיפה כבר נוכל לבקר השנה בפארק חופי, שיהיה צעד נוסף בהשבת הטבע אל העיר. בפריפריה עדיין מנסים להדביק שנים רבות של הזנחה. כמו באופקים, שנראה מיד, מנסים גם בערים נוספות לחדש את הפארק העירוני השוכן בלב העיר ולהשיב לו את המראה הנוסטלגי, שישמר את האווירה הרגועה והמשפחתית שאיפיינה את החיים בערים ובעיירות פעם.

הנה הפרויקטים - וצריך לזכור כמובן: הערים מבטיחות לסיים אותן כבר השנה. והבטחות צריך לקיים.

ירושלים: סקייטפארק

בגן הפעמון שנמצא בלב העיר, על שטח של 3 דונם ובהשקעה של חמישה מיליון שקלים, ייחנך מרכז לספורט אתגרי. 70 סקייטרים יוכלו לגלוש כאן במקביל, וליהנות ממתקני Street קלאסיים לצד בריכות גלישה ייחודיות. המתכנן הסביבתי ואדריכל הנוף יצחק חיל (אדריכלית אחראית: יפעת גל) ממשרד "קו בנוף" עבדו לפי תקנים בינלאומיים, ובכוונתה של העירייה לערוך כאן תחרויות עירוניות, ארציות ובינלאומיות.

מודיעין: פארק אקסטרים

במודיעין בחרו להרחיב את "נושאי" הפארק. מלבד גולשי סקייטבורד, גם הרוכבים באופני BMX יוכלו ליהנות ממתקנים ייחודיים על שטח של כ-3 דונם (ובתקציב דומה למתחם הירושלמי). יש בכך מענה לקהילה גדולה של סקייטרים ובייקרים שצמחה בעיר בשנים האחרונות.

האחראי לתכנון הפארק הוא האדריכל מידד גנדלר ממשרד V5, בשיתוף משרד תכנון אמריקאי המתמחה בפארקי אקסטרים. ייחודו של תהליך התכנון היה שיתופם של נציגי הנוער, באמצעות משאל אינטרנטי שבו השתתפו יותר מ-200 מהם. בטקס חנוכת הפארק, המתוכנן להתקיים באפריל 2012, תיטמן קפסולת זמן שאותה יביאו עימם לקוחות הפארק. הקפסולה עתידה להיפתח בשנת 2025.

עכו: פארק עירוני

גם בפארק העירוני החדש של עכו, שישתרע על 34 דונם, מתוכנן להיחנך השנה מתחם ספורט אתגרי. הוא יציע משטחי החלקה לרולרבליידס, סקייטבורדס ואופני BMX, קירות טיפוס ברמות קושי שונות, סנפלינג, מתקן אומגה, טרמפולינה, קפיצות באנג'י ומסלולי מכשולים. גם מתקני משחק לילדים ומתקני כושר יהיו כאן, עבור הקהל שאינו מתעניין בספורט אקסטרים. מתכנני הפארק מציינים כי הם מתחשבים בתושבים בעלי צרכים מיוחדים, ומציעים להם מתקנים נוחים למענם. מאחר שמדובר במרכז בילוי ופנאי, יהיה כאן גם אמפיתיאטרון ובית קפה.

הרצליה: פארק עירוני

הרצליה חנכה את הסקייטפארק שלה לפני חודשים ספורים, וכעת היא חונכת את השלב השני בפארק הרצליה, שאותו תיכנן האדריכל שלמה אהרונסון בעזרת חוקרים ומומחים אקולוגיים. הוא משתרע על פני 180 דונם והעירייה השקיעה בו 23 מיליון שקלים. מדובר בפארק המדגיש את המערכות האקולוגיות הקיימות, ובעתיד תוקם בו גם בריכת שיקוע שאליה יגיעו מי הניקוז המגיעים מרחבי העיר, לצורך הזרמתם לבריכת החורף (שלולית טבעית גדולה). השלב הראשון של הפארק זכה אשתקד ב"אות העיצוב".

חיפה: פארק שקמונה

בחיפה יחנכו השנה פארק אקולוגי ימי, הראשון מסוגו בישראל, בתקציב של 9 מיליון שקלים. משרד אדריכלי הנוף גרינשטיין – הר גיל תיכנן את הפארק, שישתרע על פני כ-80 דונם. הוא יכלול שביל אופניים וטיילת להולכי רגל לצד שימור ושחזור צמחיית החוף המקורית. חוף שקמונה הוכרז כגן לאומי והפארק עתיד לחבר אותו אל העיר ותושביה, כחלק מרצף בין טיילות החוף העירוניות. במקביל נאבקים בעיר בשדרוג מסילת הברזל, שקוטעת את הגישה לים.

רמת השרון: הפארק העירוני

מה שהיה עד לאחרונה אזור סתמי ומשמים בשולי מתחם תע"ש, הופך לאחרונה לפארק עירוני על שטח של 40 דונם, בתכנון משרד "קו בנוף". בפארק שומרו 350 עצי אקליפטוס ותיקים, שיוצרים שדרה לאורך 750 מטרים. במטרה להחיות את השדרה, שולבו בה פעילויות שונות. כל המתקנים עוצבו כמרכיבי פיתוח ירוקים מעל פני השטח, כדי לא לפגוע בשורשי העצים. הפארק יכלול מתקני ספורט ייחודיים, אמפיתיאטרון, בריכה אקולוגית, מתחמים לגמלאים, בתי קפה, פינות לפעוטות וילדים, שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, ופינות ישיבה.

תל אביב: שרונה

אחד הפרויקטים הבולטים בתל אביב, ששקעה בשיגעון השימור, הוא המתחם הנבנה במקום שבו עמדה המושבה הטמפלרית "שרונה" – בדרום הקריה, בין הרחובות קפלן והארבעה. המתחם, מלבד מגדלי מגורים ועסקים בהיקף של חצי מיליון מטרים רבועים, יכלול במרכזו גם פארק בן 40 דונם, בתכנון משרד אדריכלי הנוף צור-וולף, שישלב שטחים ציבוריים פתוחים ובהם 37 בתיה ההיסטוריים של המושבה, שעברו שימור (כמה מהם הוזזו כזכור מהכביש במבצע מסובך) כדי לשמש כחנויות יוקרה. היזמים מתכוונים להפוך את שרונה לאחד המוקדים התוססים בתל אביב.

שרונה. שיגעון השימור בתל אביב (הדמיה: totem3d)
שרונה. שיגעון השימור בתל אביב (הדמיה: totem3d)

אופקים: פארק הבנים

הפארק העירוני המחודש של אופקים בא להחזיר עטרה ליושנה. עם הקמתה של אופקים באמצע שנות החמישים, הוקם בה לצד המרכז האזרחי גם גן רחב ידיים. זה היה נווה מדבר של ממש, אך הוא כה הוזנח במהלך השנים עד שהפך בעצמו לשממה צהובה שקשה לזהות בה רמזים לנוי ולטיפוח.

בימים אלו החלו עבודות, בהשקעה של 7 מיליון שקלים, כדי לחדש את ימיו של המקום ולהפוך אותו לפארק עירוני שייפתח ביום העצמאות. הפרויקט, שאותו מתכנן אדריכל הנוף יעקב כהן, יכלול אמפיתיאטרון להופעות ולכינוסים עד 5,000 צופים, על מושבים ושיפועי הדשא.

טבריה: גן העיר

גם בלב העיר טבריה שכן עד לפני שנים ספורות גן מרכזי, והוא ייפתח השנה במתכונת חדשה אחרי מתיחת פנים משמעותית ויקרה: כ-90 מיליון שקלים. הגן, בתכנונו של האדריכל אבנר שר, כולל חניון תת-קרקעי בשלושה מפלסים שנועד לשחרר את הסביבה מהחניונים העיליים שכיערו את מרכז העיר. הגן הציבורי ישולב במרכז מסחרי, ובין שני החלקים יקשרו אמות מים שיאזכרו את ההיסטוריה של עיר הכנרת.

כך עתיד להיראות גן העיר המחודש (הדמיה: אבנר שר)
כך עתיד להיראות גן העיר המחודש (הדמיה: אבנר שר)

לכתבה הבאה בסדרה: טבריה מתחדשת, וראשון לציון מתחרה בנמל תל אביב