שבוע האופנה של ניו יורק, הפותח את סבב שבועות האופנה החשובים בעולם ונחשב לאחד המסחריים שבהם אם לא המסחרי מכולם, הוא מטבע הדברים גם הסמן הימני של תופעות מתהוות או מקצינות בעולם האופנה כולו. בכל זאת, מדובר בתפוח הגדול, המטרופולין שמאז ומתמיד שימש כמראה חברתית וכמחולל של מגמות כלל עולמיות.

הפעם הרחקנו עד לקצה השני של האוקיינוס על מנת לבחון מקרוב את חוויית האופנה הגדולה בעולם, רק כדי לגלות שהאופנה עצמה הפכה לאלמנט משני בלבד באירוע שנפרש על פני שבוע ימים. בעידן של רשתות חברתיות ובלוגים שהולכים ותופסים את מרכז הבמה, נדמה כי המטרה שלשמה משקיעים בתי האופנה את מיטב המשאבים שלהם בתצוגות היא קודם כל לחולל באז ברשת ולמשוך את תשומת הלב של כמה שיותר אנשים, כך שהתצוגה האמיתית מתחוללת בכלל בכניסה לאירוע, עוד בטרם עלתה למסלול הדוגמנית הראשונה. שם מתקיים טקס הצילומים שהפך זה מכבר למסורת, במסגרתו מקבץ אינסופי של בלוגריות, סטייליסטיות ואושיות אופנה מתחרות על תשומת הלב של עדת הצלמים על השטיח האדום באמצעות מראה קיצוני ובולט עד כמה שניתן, במטרה לזכות בקליק של תהילה שיאשרר את קיומן במרחב הווירטואלי ויגיש אותן לקהל הרחב כמובילות דעת קהל.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

העונה הגיעה התופעה ההולכת ומקצינה הזו למעין נקודת רתיחה, כך שאל שיירת הבנות שהתחפשו לטווסים מהודרים ונוצצים למרחקים, הצטרפה דמותו של גבר בעל זקן המתארך אל גובה הברכיים, ששיערו אסוף בתסרוקת עגבנייה ענקית, לגופו בגדים אקסצנטריים ומסביבו פמליה מרשימה שלדבריו אחראית על טיפוח הזקן שלו ועל נשיאת הטווס הפרטי שלו (והפעם מדובר בטווס אמיתי).

בדיקה מדוקדקת יותר מעלה כי שמו של הטיפוס הוא אשר ביינה (חפשו אותו באינסטגרם: asher bayne) והוא רואה בעצמו אנתרופולוג החוקר את נושא הקונפורמיזם. לדבריו, אין מקום מוצלח יותר לבחון את התופעה החברתית מאשר שבוע האופנה בניו יורק, וכנראה שהוא צודק. ביינה שם לו למטרה להופיע בכניסה לתצוגות האופנה והאירועים המתקיימים במהלכו בעיר, ולמשוך את תשומת הלב של הצלמים תאבי הפוקוס בכניסה. מהתבוננות מהצד עושה רושם שהוא הצליח בענק, שכן מלבד ההתקהלות העצומה של מתעניינים שיצר סביבו, ביינה הצליח למשוך אליו את הפלאשים, והפך בתוך ימים ספורים מאאוטסיידר מוחלט לדבר המעניין ביותר בשבוע האופנה כולו. נמשיך לעקוב אחר הפרויקט שלו, ובינתיים, קבלו את יתר הרגעים המכוננים של השבוע.

הכיתה המוטרפת של תום בראון

המעצב המחונן בכיתת האופנה האמריקאית מצליח בפעם המי יודע כמה לעשות בית ספר לכל שאר המציגים בשבוע האופנה ניו יורק, ולגרוף את תואר התצוגה המעניינת, המסקרנת והמיוחדת ביותר בשבוע האופנה בעיר.

על סט של כיתה מסורתית מדומיינת, עם שורות של כסאות עץ ולוחות כתיבה אישיים, ומבנה שלדי שהוקף ברצפת מראות (ממנה השתקפו שלל אלמנטים עיצוביים שנתלו במהופך על התקרה - מאופניים ועד עציצים), עלו בזו אחר זו הדוגמניות, להלן התלמידות, בתלבושת בעלת צללית אחידה למראה, שהיתה כל מה שמעולם לא ציפיתם מתלבושת אחידה. כל זאת, נוכח העובדה ששבוע האופנה הניו יורקי נפתח במקביל לפתיחת שנת הלימודים בארצות הברית, מה שהפך את המסלול של בראון לרלוונטי בדיוק באותה המידה שבה היה סוריאליסטי לחלוטין.

את פניהן של הדוגמניות כיסה איפור קודרני ומדויק של גיישות יפניות, שיצרו מאחורי הקלעים המאפרים של חברת M.A.C, שיערן נקלע לצמות שהזדקרו כלפי מעלה ויצאו מתוך כובעי קש קטנים שנחבשו לראשן, ולגופן פריטים המזוהים כמדי בית ספר עתיקים, מז'קטים של תלמידי קולג' ועד חצאיות פליסה בגובה הברך של נערות בפנימייה, שזכו לשלל טקסטורות צמריות ועיטורים השאובים מהמזרח הרחוק, והפגינו יד בטוחה ומנוסה, ואיכויות נדירות בעולם הרדי-טו-וור העכשווי.

כשברקע מתנגנת מוזיקה אפלולית, צעדו הדוגמניות בקצב מטריד באיטיותו על נעלי אוקספורד עם שרוכים ועקבים בסגנון נעלי גיישות, ותפסו את מקומן בכיתה. הכניסה האחרונה נשמרה למורה, שהופיעה באאוטפיט שקרץ למראה של כלה, והובילה את כל התלמידות לחדול מפטפוטים והעברת פתקים ולקום לקבלה בכבוד. כך, בעמידה זקופה ובדומייה השמורה למסדר המפקד, הסתיימה התצוגה, שכללה 29 מראות בלבד, אבל הוכיחה שהכמות אינה מדד לאיכות.

"היום הספורט הוא חלק מהיומיום של כולנו, כך שהספורטיבי הופך להיות יותר ויותר שיקי והשיק הופך ליותר ויותר ספורטיבי". לקוסט
"היום הספורט הוא חלק מהיומיום של כולנו, כך שהספורטיבי הופך להיות יותר ויותר שיקי והשיק הופך ליותר ויותר ספורטיבי". לקוסט

השיא האולימפי של לקוסט

כשבראשו עומד מזה חמש שנים המעצב הפורטוגלי-צרפתי המוערך פיליפה אוליברה בפטיסטה, דוהר המותג הצרפתי לקוסט על גלי הטרנד הגדול ביותר באופנה העכשווית – הלוא הוא המראה הספורטיבי. כמותג שנוסד על ידי הטניסאי רנה לקוסט והחל את דרכו בשנת 1933 עם בגדים קלאסיים בעלי שיק ספורטיבי, נראה כי בלקוסט הציבו לעצמם למטרה להוביל את המגמה הכלל עולמית הגורפת, והעלו אל המסלול עוד קולקציה מרהיבה השאובה מהחומרים, הצבעים והגזרות של עולם הספורט, ונראית כמו אופנה לכל עניין ודבר.

ההשראה המרכזית לקולקציה שהוצגה בניו יורק היתה אולימפיאדת ריו דה ז'נרו, שתתקיים באוגוסט 2016, ובה עוצבו מדי הנבחרת הצרפתית על ידי לקוסט. בהתאמה, יצר אוליברה בפטיסטה אוסף מרשים של פריטים שהתיכו וחיברו מחדש את דגלי הארצות המשתתפות במשחקים האולימפיים, והתוצאה עלולה לגרום גם לפאשניסטות פדלאות במיוחד לנהור אל חנויות המותג במטרה לשים ידן על אחד האוברולים בעלי הגזרה הצמודה-מחטבת או מעילי הרוח הארוכים והצבעוניים שקצותיהם התנופפו בהדר על המסלול מאחורי גבם של דוגמנים ודוגמניות כאחד.

"אני גאה להיות המעצב של נבחרת צרפת באולימפיאדה", אמר לנו אוליברה בפטיסטה מאחורי הקלעים בתום התצוגה. "היום הספורט הוא חלק מהיומיום של כולנו, כך שהספורטיבי הופך להיות יותר ויותר שיקי והשיק הופך ליותר ויותר ספורטיבי".

החופשה בקריביים באדיבות טומי הילפיגר

מאות אנשי האופנה והקניינים שהרחיקו עד לרציף 36 בנמל של ניו יורק כדי לצפות בתצוגה של אחד המעצבים האמריקאים הגדולים והוותיקים, זכו ל-15 דקות בגן עדן. חלל התצוגה הענק הפך לרצועת חוף ארוכה וחלומית, כולל החול הלבן, המים (שנראו יותר כמו שלולית ענקית ופחות כמו מי הטורקיז המתבקשים בחופשה קריבית) ועצי הקוקוס הגבוהים.

גם הקולקציה של הילפיגר עוררה את החשק לחופשה אקזוטית, עם היצע עצום של פריטים (59 מראות בסך הכול!) ששילבו בין טקסטורות כקרושה, רקמה, ז'קארד ומשי בשלל צבעים עזים. שמלות מקסי וגלביות אווריריות נמזגו לתוך מגוון ז'קטי ג'ינס רקומים, מכנסי צ'ינו עם חרוזים, בגדי ים סרוגים וחולצות פולו וטי שירטים, שהתהדרו במראה של ארטס אנד קרפטס.

המצעד הססגוני של הילפיגר הסתיים עם שורה ארוכה של דוגמניות נופשות, שקפצו אל הבריכה-שלולית והחלו צועדות בתוכה, תוך שהן משפריצות מים לכל הכיוונים ומפגינות חופשה כהלכתה.

מבריזים משבוע האופנה. דיוויד בקהאם ואנה ווינטור בתחרות הטניס הפתוחה של ארצות הברית (צילום: gettyimages)
מבריזים משבוע האופנה. דיוויד בקהאם ואנה ווינטור בתחרות הטניס הפתוחה של ארצות הברית (צילום: gettyimages)

ההברזה של אנה ווינטור מהשורה הראשונה

ביום ראשון אחר הצהריים החליטה אנה ווינטור, אולי הדיירת הבכירה ביותר בשורה הראשונה של שבוע האופנה בניו יורק, לקחת פסק זמן מהמולת התצוגות ולהתפנות לתחביבה הגדול - צפייה במשחקי טניס.

מיד בתום תצוגת האופנה של המעצבים מקסוול אוסבורן ודאו-אי צ'או מהמותג פאבליק סקול, שהתקיימה בשעה 11 בבוקר, חתכה ווינטור לשכונת קווינס בצפון העיר, שם התקיימה באותה עת תחרות הטניס הפתוחה של ארצות הברית.

ווינטור הגיעה למשחק מלווה בבתה בי שייפר ובכדורגלן העבר דיוויד בקהאם, כדי לעודד את חברה הקרוב, הטניסאי רוג'ר פדרר, שהתחרה ללא הצלחה מול הטנסיאי נובאק ג'וקוביץ'.

גם אחרי המשחקים לא הופיעה ווינטור לתצוגות שהתקיימו לפנות ערב, ופסחה באלגנטיות על התצוגות של רייצ'ל זו, פראבל גורונג וג'ני פקהאם.

המסלול הראשון של הטניסאית-מעצבת סרינה וויליאמס

עולם הטניס כיכב גם ביום שלישי שעבר בשבוע האופנה, כשהטניסאית האמריקאית סרינה וויליאמס השיקה את הקולקציה השנייה בעיצובה, הראשונה שהוצגה על מסלול. בפעם הקודמת היתה זו פרזנטציה מצומצמת לעיתונאים, והשבוע היא עשתה זאת במסגרת תצוגה גדולה עם נוכחות של טופ מודלס כג'יג'י חדיד וקנדל ג'נר בשורה הראשונה.

ימים ספורים קודם לכן הפסידה וויליאמס לאיטלקייה רוברטה וינצ'י בתחרות הטניס הפתוחה, מה שלא מנע ממנה להגיע מחויכת לתצוגה שלה, שהתקיימה בשיתוף ערוץ הקניות האמריקאי HSN.

מאחורי הקלעים סיפרה וויליאמס כי התשוקה הגדולה השנייה שלה, אחרי טניס כמובן, היא אופנה. "תמיד אהבתי אופנה", סיפרה לאתר ווג. "הייתי מהילדות שמשחקות עם בובות, ולמדתי שנתיים אופנה בבית הספר, כך שלא הופעתי פתאום משום מקום. אני מאוד נהנית מעיצוב ומההתעסקות באופנה".

סגנון העיצוב של וויליאמס רחוק שנות אור מבגדי הטניס שהיא לובשת על המגרש. היא הציגה קולקציה נשית, עשירה בחצאיות עיפרון וחולצות משי דקיקות, ופרנזים מעור ששובצו בחצאיות מעטפת וז'קטים בסגנון בוהמייני במחווה לשנות ה-70. יחד עם זאת, קשה לומר שהיא הצליחה להדהים בכישרון אופנתי יוצא דופן.

המופע של קניה ווסט

ביום רביעי בצהריים קיים קניה ווסט את תצוגת האופנה Yeezy2 בשיתוף עם חברת אדידס. בחלקו הראשון של סיכום שבוע האופנה בניו יורק ציינו את הטרור שהשליט ווסט בלוח התצוגות של שבוע האופנה, ואת העובדה שפגע בשני מעצבים ששובצו בלו"ז הצפוף באופן תקני. אולם זעקתם של הפגועים והגינוי של התנהלותו לא הפריעו לסלבס ואנשי אופנה רבים לעשות דרכם אל התצוגה של ווסט, ובראשם, מן הסתם, אשתו קים קרדשיאן, עורכת ווג אנה ווינטור, המעצב ריקרדו טישי ועוד רבים אחרים.

התצוגה התקיימה כמעין פרזנטציה הדומה לזו שערך ווסט בעונה הקודמת, כאשר במרכז החלל התייצבו דוגמנים ודוגמניות כחיילים ממושמעים, לבושים במערכות לבוש בצבעי ניוד וזית באווירה אפוקליפטית. אם לא היינו יודעים שמדובר בעונה אחרת, היינו בקלות מאמינים כי מדובר בשאריות מהקולקציה הקודמת, שלא זכתה לביקורות חיוביות בתקשורת.

כך או כך, אנו מאמינים כי עוד נזכה לראות מקרוב יותר פריטים מהקולקציה החדשה על ווסט עצמו, בהופעתו הצפויה בישראל בעוד שבועיים באצטדיון רמת גן.

המסיבה הכי נוצצת בעיר

קייט אפטון, ג'רמי סקוט, מנולו בלניק, ריטה אורה, קנדל ג'נר, ג'יג'י חדיד, מייקל אבדון, קריסטל רן, אנדריאה פג'יק, אלסנדרה אמברוסיו וכל מי שהחשיב את עצמו למשהו בשבוע האופנה של ניו יורק, הגיעו בליל רביעי שעבר למסיבה שערכה קארין רויטפלד למגזין הרפר'ס בזאר במלון פלאזה בעיר. קוד הלבוש היה פנטזיית ערב, אך ניכר כי המוזמנות לא טרחו לייצר אאוטפיטים יצירתיים כנדרש. זו המסיבה השנייה שעורכת רויטפלד לנעילת שבוע האופנה בספטמבר, ובדומה למסיבה אשתקד - גם זו נערכה להשקת מוסף Icons של המגזין, אותו צילם האמן הצרפתי ז'אן פול גוד. בין הכוכבים שתפגשו במגזין השנה ניתן למצוא את אופרה ווינפרי, דקוטה ג'ונסון, מריה קארי וקייטי פרי – היחידה מבין האייקונים שטרחה להגיע למסיבה עצמה, ואף הופיעה בה לטובת שאר המוזמנים.

המותגים העולים

רבים נשאו עיניהם העונה אל התצוגה המסקרנת של בית האופנה DKNY, ממנו פרשה לאחרונה המייסדת דונה קארן, מותירה מאחוריה את תפקיד המעצבים הראשיים למקסוול אוסבורן ודאו-אי צ'או, שהציגו את קולקציית הביכורים שלהם למותג.

צמד המעצבים הצליח לעמוד בציפיות והחזיר למותג את האפיל הקולי שאפף אותו בשנות ה-90 והלך לאיבוד בשנים האחרונות. השניים שיגרו אל המסלול כ-50 מערכות לבוש בשחור, לבן וכחול בגזרות מחויטות ודה-קונסטרוקטיביסטיות, אשר העניקו אופי חדש לאלגנטיות הספורטיבית המזוהה עם בית האופנה דרך פריטים כמו שמלה מרשת בצבע כחול רויאל או מעיל אוברסייז שחור מצמר בדוגמת פסי סיכה דקים, שנלבש מעל שמלת משי לבנה.

מותג נוסף שעורר סנסציה בניו יורק היה מנסור גבריאל, מותג האביזרים המבטיח שקיים פרזנטציה לעיתונאים במסגרת שבוע האופנה. תיקי המותג ידועים כחביבים על ידועניות ואנשי אופנה, ובהתאמה הופכים ל"סולד אאוט" בתוך שעות ספורות. שירה דולינגר מבוטיק ורנר בתל אביב, המוכר בבלעדיות את אביזרי המותג, סיפרה לא פעם כי בשל ההיסטריה סביב תיקי המותג ההזמנות מחו"ל זולגות עד אליה, אך הקדימות ניתנת ללקוחה הישראלית.

בפרזנטציה בסגנון אופנת שנות ה-60, הציגו מעצבות המותג רייצ'ל מנסור ופלוריאנה גבריאל, ישראלית לשעבר, תיק חדש ועגול, Circle Bag שמו, עם ידית אחיזה קטנה. התיק מגיע בצבעוניות מתקתקה של ורוד, קורל וכתום, וסיכוי סביר שיהפוך ללהיט של הקיץ הבא. עוד הציגו השתיים קו נעליים חדש, הכולל חמישה דגמי סנדלים וכפכפים בעלי עקב נמוך – כולם עשויים עורות מט וזמש בצבעוניות שנעה בין כחול רויאל לאפרסק מעושן.

מותג מסקרן נוסף שתוכלו למצוא כעת בבוטיק ורנר בתל אביב הוא Rodebjer, שנוסד כבר בשנת 1999 על ידי קארין רודבג'ר השוודית, אך רק לאחרונה החל להציג בשבוע האופנה. עם המותג הזה פתחנו את סיבוב התצוגות שלנו בשבוע האופנה הנוכחי, והוא לא אכזב כמתאבן נפלא לאביב-קיץ 2016, שמסתמנת כעונה נינוחה ומשוחררת במיוחד. ב-Rodebjer עשו זאת באמצעות שמלות, מכנסיים וז'קטים בגזרות שמחמיאות לגוף אך מותירות לו מרווח נשימה נעים, הדפסים וצבעים שזועקים חופשת קיץ והיענות מדודה לטרנדים, שמעלה את מפלס המסחריות של הקולקציה, אך יחד עם זאת לא פוגעת בייחודיות שלה בנוף האופנתי.

סוזן בארש וחיי הלילה של ניו יורק בתערוכה חדשה

שבוע האופנה של ניו יורק נחתם בתערוכה חדשה ומסקרנת במוזיאון האופנה של F.I.T (המכון לטכנולוגיה ואופנה) על עולמה של סוזן בארש, מלכת חיי הלילה הבלתי מעורערת של ניו יורק סיטי ואישה שהיא מיצג אמנותי מהלך. Fashion Underground: The World of Susanne Bartsch (נעילה: 5 בדצמבר) מציגה את השפעתה של בארש על סצנת חיי הלילה של העיר. בתלבושותיה האקסטרווגנטיות בוראת בארש עולם דימויים חזותי שהיווה השראה למעצבים, אמנים ומוזיקאים, אשר הנודעת בהם היא ליידי גאגא, שצמחה במסיבות השבועיות שמפעילה בארש במועדוני ניו יורק. "אם יש נושא אחד שעובר בכל אחד מעיסוקיה ופעילותה של בארש (שהפעילה גם בוטיק מעצבים פופולארי בו נמכרו עיצוביהם של ג'ון גליאנו ומארק ג'ייקובס בתחילת דרכם, א"י) הוא היכולת להלך קסם על אנשים עם הבגדים שהיא לובשת, המשחקים בדמיונם של אנשים", נכתב עליה בכתבת דיוקן בניו יורקר בשנת 1991.

הפינאלה של מארק ג'ייקובס

זיגפלד, אולם הקולנוע הוותיק בניו יורק, אירח ביום חמישי בערב את תצוגת האופנה של מארק ג'ייקובס, שנעלה את שבוע האופנה של ניו יורק. על המסלול צעדו קנדל ג'נר וקארן אלסון, כשאת מושבי הקטיפה האדומים חיממו המוזיקאיות בט מידלר וקים גורדון (אקס סוניק יות'). לאחר שבאפריל האחרון הודיע ג'ייקובס כי הוא סוגר את המותג מארק ביי מארק ג'ייקובס, התצוגה הנוכחית היתה הראשונה לחשוף את החזון העדכני שלו כמעצב. ג'ייקובס העלה על המסלול תצוגה תיאטרלית ועשירה בהדפסים, אבני חן ששובצו בבגדים ואפיל קברטי. את התצוגה חתמה המוזיקאית בת' דיטו בצעיף פרווה גדול ושמלת סטרפלס לבנה עם שסע עמוק שחשף קעקוע על רגלה השמאלית, ובדמותה סיכמה את הערב שעמד בסימן אטיטיוד גדול מהחיים.