ב-6 בפברואר 1991 שודר בארצות הברית פרק נוסף של סדרת הטלוויזיה המצליחה סיינפלד. שם הפרק היה The Jacket והוא נכתב על ידי לארי דיוויד וג'רי סיינפלד עצמו. "אני שונא בגדים, אוקיי", פתח סיינפלד את הפרק כשהוא עומד במועדון מול קהל. "אני שונא לקנות אותם, אני שונא לבחור אותם מהארון שלי, אני לא יכול לסבול את העובדה שאני צריך לעמוד כל יום ולבחור לעצמי מערכת לבוש. אני חושב שאופנה לא קיימת ובסופו של דבר כולנו נתלבש אותו הדבר. בכל פעם שאני רואה תוכנית טלוויזיה עתידנית עם אנשים מכוכבי לכת, הם תמיד לבושים אותו הדבר. סרבל חלק אחד מכסף, מגפיים, צווארון וי וזהו. אנחנו צריכים להציע בגדים לכדור הארץ. תלבושת לכדור הארץ. זה יהיה נחמד. אני חושב שאוכל ללבוש את זה".

23 שנה מאז שידור הפרק וסיינפלד נראה מפויס יותר עם תעשיית האופנה. עד כדי כך מפויס, שבסוף השבוע האחרון התפרסמו תמונות חדשות שלו בקמפיין של חברת האופנה האמריקאית ראג אנד בון. מה אתם יודעים, סיינפלד הוא עכשיו גיבור אופנה, פרזנטור.

הבחירה בסיינפלד מפתיעה לא רק בגלל שמדובר בגבר יהודי בן 60, אלא בעיקר בגלל תווית האנטי-אופנה שדבקה בו. דמותו בסיטקום "סיינפלד" היתה של בחור שמתלבש סתם. פשוט סתם. לא מעניין, לא אופנתי, לא חתרני, לא חדשני ולא פורץ גבולות. עיתונאי האופנה של ימינו מכנים את הסגנון הזה "נורמקור", והוא אף הפך לאחרונה לאחת ממגמות האופנה, כן, להיות אנטי-אופנה זה עכשיו מאוד באופנה. ואין ספק שהליהוק של סיינפלד לקמפיין אופנה נובע מניסיון לייצר כותרות ולעורר תמיהה.

הקמפיין החדש של ראג אנד בון מצטרף לשורה ארוכה של קמפיינים חדשים לעונה הבאה, שמתחילים לצאת לאור בימים אלו, ואם יש משותף לכולם הרי שיהיה זה הרצון לחדש, להפתיע, להמם ולהתעלות אל מעל ומעבר לציפיות. הנה כמה מאלה שכבר יצאו והצליחו להפתיע אפילו אותנו.

עוד בערוץ האופנה

בחזרה לניינטיז. וינונה ריידר לראג אנד בון
בחזרה לניינטיז. וינונה ריידר לראג אנד בון

המפתיע: ג'רי סיינפלד ווינונה ריידר לראג אנד בון

חברת האופנה ראג אנד בון מציגה העונה שני ליהוקים מפתיעים ומקוריים בקמפיינים לקו הנשים ולקו הגברים: וינונה ריידר, 42, בקמפיין ראשון אחרי היעדרות של עשור, וג'רי סיינפלד, 60, בקמפיין אופנה ראשון לחלוטין. סיינפלד, כוכב סדרת הטלוויזיה המיתולוגית, שציינה בשבוע שעבר 25 שנה לעלייתה לאוויר, מופיע בקמפיין לצד דמויות גבריות נוספות, ביניהם כדורסלן NBA כרמלו אנטוני והסטייליסט גלן אובריאן ממגזין GQ. הבחירה בסיינפלד וריידר מצביעה על התמקדות של חברת האופנה בשתי דמויות בולטות משנות ה-90, כחלק מהמגמה החזקה של חזרה לעשור ההוא. כמו כן, כנראה שאין מתאים מסיינפלד לקדם את מגמת הנורמקור הבולטת של התקופה הנוכחית. כמי שהיה סמל לאופנת קז'ואל סתמית, כזו שבולטת בעיקר בחוסר הייחוד שלה, הבחירה בסיינפלד היא אמירה חזקה של מותג אופנה על אופנה בכלל. סוג של הפוך על הפוך עם מסר ישיר מאוד: היום הכי אופנתי להיות אנטי אופנה, או במילים אחרות, הנורמלי הוא המגניב החדש.

קונספט אסתטי הדוק. מוסקינו
קונספט אסתטי הדוק. מוסקינו

האיקוני: טופ מודלס מככבות אצל מוסקינו

לקמפיין הבכורה שלו בבית האופנה מוסקינו, גייס המעצב ג'רמי סקוט ארטילריה שלא היתה מביישת גם את הצבא החזק בעולם. בתצלומי השחור-לבן הנהדרים, שנלקחו על ידי הצלם הדגול סטיבן מייזל, מככבות זו לצד זו חבורת טופ מודלס מרשימה: לינדה אוונג'ליסטה, קרוליין מרפי, סטלה טננט, ראקל זימרמן, ססקיה דה ברו וקרן אלסון. כשיש לך בקמפיין חבורה מפוארת שכזו, באמת שלא חשוב איזה בגדים אתה מנסה למכור, אבל במוסקינו הקפידו הרבה מעבר ושמרו על קונספט אסתטי הדוק בצילומים, שמאפשרים להתבונן בפרטים הקטנים שבהדפסים ובטקסטורות של הקולקציה. שאפו.

ההוצאה השתלמה. שרלוט גינסבורג ללואי ויטון
ההוצאה השתלמה. שרלוט גינסבורג ללואי ויטון

המשולש: בלואי ויטון מפצלים את הקמפיין לשלושה צלמים שונים

מאחורי כל קמפיין אופנה עומד צלם אופנה, וככל שמדובר בקמפיין לבית אופנה יותר גדול ונחשב, כך מצופה ממנו לשכור את שירותיו של צלם אופנה גדול ונחשב. בקמפיין החורף של בית האופנה לואי ויטון החליטו להגדיל לעשות והפקידו העונה את מלאכת צילום הקמפיין בידיהם של לא פחות משלושה צלמים, שכל אחד מהם הוא טייקון בתחומו ולכל אחד מהם אסתטיקה צילומית שונה: יורגן טלר, ברוס וובר ואנני לייבוביץ'.

זהו קמפיין הבכורה של המעצב ניקולא גסקייה בוויטון, ובדומה לסקוט במוסקינו, גם הוא בחר להציג שלושה קמפיינים שונים שצולמו במיאמי, ונציה וניו יורק, בכיכובן של ארבע המוזות של המעצב: שרלוט גינסבורג, ליה קבדה, פרייה בהה אריקסן וג'ין קמפבל. הקמפיין החדש של ויטון מבקש להיפרד מתקופה ארוכה של קמפיינים בחסות מארק ג'ייקובס, המעצב היוצא, שעבד על בסיס קבוע עם הצלם סטיבן מייזל, ובנוסף, להרחיב את השפה הוויזואלית של בית האופנה ולפתוח אותו למגוון רחב של דימויים, סגנונות וטיפוסי נשים. זה עלה להם בשכר משולש, אבל לפחות למראית עין ההוצאה השתלמה.

המקומם: עידוד בולימיה בקמפיין לחברת תכשיטים איטלקית

חברת התכשיטים האיטלקית Schield מצאה דרך מקורית ודי נלוזה לזכות בתשומת לב בשוק האופנה התחרותי. בקמפיין החדש של המותג רואים שתי נשים, שהאחת מסייעת לשנייה להקיא באמצעות דחיפת אצבעותיה עתירות התכשיטים אל הפה. הקמפיין השערורייתי, שנחשד אוטומטית בעידוד בולימיה, יצר רעש בינלאומי, שהוביל להתנצלות של המותג ולהסרתו מפרסום. "חברת Schield מעולם לא התכוונה לפרסם דימויים המייצגים בעיה כה חמורה", פרסמה החברה. "בחרנו למחוק את התמונה, כדי להפגין את הרצינות שלנו כלפי נושא כה חשוב ועצוב. אנו מתנצלים על חוסר ההבנה". מי שלא הצליח להקיא בגלל הקמפיין, יכול להקיא עכשיו מלשון התגובה המתחסדת.

קשוחה בכאילו. ריטה אורה בקמפיין של DKNY
קשוחה בכאילו. ריטה אורה בקמפיין של DKNY

המפוצל: ריטה אורה הכפולה בקוואלי וגם ב-DKNY

הזמרת ריטה אורה מסתמנת כאחת הדמויות הלוהטות של העונה בעולם האופנה. מי שלא רצה אותה בקמפיין הקבוצתי של DKNY, קיבל אותה סולו בקמפיין של רוברטו קוואלי. אצל קוואלי מציגים את אורה הנוצצת והסקסית, ואילו ב-DKNY מתגלה אורה במראה קז'ואל חתרני בכאילו, לצד ניו יורקרים צעירים ו"אמיתיים", כפי שמדגישים במותג. אלא שהתוצאה של הכפלת האורה היא דווקא הפוכה – מרוב אורה, לא רואים את ריטה. הסקסיות בקוואלי לא נראית אמינה והלוק הקשוח ב-DKNY לא מתאים לה, כך שבעצם באף אחד מהשניים לא נוצרה תחושה של חיבור נכון בין פרזנטורית ומותג. חבל.

הפרובוקטיבי: סאדו-מאזו בוורסאצ'ה

אפשר לסמוך על דונטלה ורסאצ'ה שתספק לעולם קמפיין פרובוקטיבי לפחות אחת לשנה. העונה זה קורה עם קמפיין לקו הגברים החורפי, שמצליח להחזיר את המיניות ללב הבמה ושואב את השראתו מלא אחרת מאשר האסתטיקה של בגדי ה-S&M הידועים לשמצה. במרכז התצלום ניצבים שני דוגמנים לבושים מכנסי צ'אפס (מכנסי בוקרים) עשויים עור, אשר חושפים מלפנים את המפשעה המכוסה תחתונים מודפסים של המותג. מדובר בסגנון לבוש הקורץ יותר לאופנת S&M המזוהה עם גייז, מאשר עם חוואים מטקסס, וקשה להגיד שמדובר בפרובוקציה שיורדת בקלילות בגרונו של כל גבר באשר הוא, לא כל שכן אישה.

המדובר: ג'יזל בונדשן קצוצת שיער בבלנסיאגה

השאלה הרת הגורל האם הסתפרה ג'יזל בונדשן לטובת הקמפיין החדש של בלנסיאגה, הסעירה את תעשיית האופנה במשך שעות ארוכות מרגע פרסום התמונה. בקמפיין החדש מופיעה בונדשן בתספורת קצוצה וחזות קשוחה, שעוררה שאלות רבות. בראיון לווג סיפר מעצב השיער אנטוני טרנר כי ג'יזל לא הקריבה את מחלפות ראשה לטובת הקמפיין. בכל זאת, לא מדובר בנינט. "זה היה תהליך ארוך בו נעזרנו, אני והצלם סטיבן קליין, באמנית הדיגיטלית פסקל דנגין ובאמנית האפקטים ג'יין צ'וי, שיצרה כובע מיוחד לצילומים, שעליו הלבשנו מאוחר יותר את התספורת של בונדשן" הסביר טרנר. המעצב של בית האופנה, אלכסנדר וונג, הסביר בראיון ל-WWD כי הבחירה בשיער קצוץ נולדה מתוך רצון להציג ג'יזל חדשה. "אני רואה את ג'יזל לבלנסיאגה חזקה, מלאת עוצמה ומסתורין ולא מתפשרת". לנו אין בעיה עם ג'יזל העוצמתית, אבל את השיער שלה אנחנו אוהבים.

קנדל ג'נר מסתתרת בפינה השמאלית. הקמפיין של ז'יבנשי
קנדל ג'נר מסתתרת בפינה השמאלית. הקמפיין של ז'יבנשי

העכשווי: קנדל ג'נר ואיזבל הופר בז'יבנשי

אחרי שהופיעה בתצוגת האופנה של ז'יבנשי, קנדל ג'נר, האחות הכי אופנתית מבית קרדשיאן, קוטפת את אחד הקמפיינים הנחשקים בתעשייה. העונה היא מככבת לראשונה בקמפיין החדש של בית ז'יבנשי, לצד הדוגמנית הנודעת מריה קרלה בוסקונו, השחקנית איזבל הופר ומספר דמויות נוספות מהמעגל הקרוב של מעצב הבית ריקרדו טישי. ג'נר אומנם לא קיבלה את מרכז הפוקוס בתצלומי הקמפיין, עליהם חתומים צמד הצלמים מרט אלאס ומרקוס פיגוט, אבל הקמפיין הזה בהחלט מחזק את מעמדה בתעשיית האופנה. יחד עם זאת, סיכוי גבוה שמי שעזרו לה לקבל את הקמפיין היו הפאוור קאפל קים קרדשיאן (אחותה של ג'נר) ובעלה קניה ווסט, שהם גם חבריו הטובים של טישי.