בדים חזקים מאוד: איך ענפי האופנה והטקסטיל שורדים את המשבר

חדשנות, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה: בזכותן מצליחים בתי עסק מקומיים רבים לעבור את התקופה הזאת בשלום. הכירו שישה מהם. כתבה שלישית בסדרה

בשיתוף התאחדות התעשיינים

|

09.12.20 | 01:06

שמלה של גליה להב. "פיתחנו קולקציות ברוח התקופה הנוכחית"
שמלה של גליה להב. "פיתחנו קולקציות ברוח התקופה הנוכחית"
תעשיות בית הגליל. "תעשיית הטקסטיל היא חלק חשוב מכלכלת ישראל, וצריך לשמור עליה" (צילום: כמאל עטילה)
תעשיות בית הגליל. "תעשיית הטקסטיל היא חלק חשוב מכלכלת ישראל, וצריך לשמור עליה" (צילום: כמאל עטילה)
אופנת דלתא גליל. "הכלים הדיגיטליים הצליחו לקרב בינינו לבין הלקוחות"
אופנת דלתא גליל. "הכלים הדיגיטליים הצליחו לקרב בינינו לבין הלקוחות"
האופנה של חגית טסה. "השקענו בקידום האונליין ויצרנו מערכת יחסים אישית עם הלקוחה" (צילום: שי פרנקו)
האופנה של חגית טסה. "השקענו בקידום האונליין ויצרנו מערכת יחסים אישית עם הלקוחה" (צילום: שי פרנקו)
מותג של נילית. "מוצרים עם תכונות חדשניות המיוצרים בצורה אחראית מבדים עמידים וידידותיים לסביבה"
מותג של נילית. "מוצרים עם תכונות חדשניות המיוצרים בצורה אחראית מבדים עמידים וידידותיים לסביבה"

גלי לויטה-ליבוביץ'

 

שתי הכתבות הראשונות בסדרה "תפור עליכם", שמתפרסמת בערוץ האופנה של Xnet בשיתוף התאחדות התעשיינים בישראל, עוררו התרגשות רבה, ולא בכדי: מגפת הקורונה בעיצומה, המדינה שרויה באי-ודאות גדולה – החיסונים אמנם בדרך, אבל התחלואה בעלייה, ויש חשש מפני סגר שלישי – ובכל זאת, ענפי האופנה והטקסטיל הישראליים מצליחים לשרוד את כל הטלטלות. בתי עסק רבים אמנם ניזוקו בגלל המשבר הבריאותי והכלכלי – חנויות נסגרו, עובדים הוצאו לחל"ת – אבל מהלכים יצירתיים שונים אפשרו להם למזער נזקים ואף לצעוד קדימה: להתייעל, להתחדש, למצוא אפיקי מכירות חדשים.

 

בכתבה השלישית בסדרה ניחשף לשישה בתי עסק נוספים שמהווים מקור לגאווה לכולנו.

 

דלתא גליל

תעשיית ה-low tech כבר מזמן ב-high tech

 

 

הקלישאה אומרת שהבגד עושה את האדם, אבל בדלתא גליל אומרים שהאדם עושה את הבגד - ליתר דיוק, כ-23 אלף עובדות ועובדים הפרוסים על פני ארבע יבשות. החברה, שנוסדה בכרמיאל ב-1975, על ידי דב לאוטמן ואליעזר פלג ז"ל, במקור כמפעל לייצור הלבשה תחתונה לגברים לייצוא, החלה מאמצע שנות ה-80 לייצר גם במוקדים שונים בחו"ל. כיום דלתא היא מעצמה גלובאלית המייצרת פריטים בשלל קטגוריות, כגון: הלבשה תחתונה לנשים, מחטבים, גרביים, חזיות, הלבשת פנאי ולילה, הלבשת ספורט וג'ינסים. בנוסף, מחזיקה דלתא בבעלותה מספר מותגי אופנה מקומיים ובינלאומיים, ומייצרת עבור המותגים המובילים בעולם, כמו נייקי, קלווין קליין, ויקטוריה'ס סיקרטס ואחרים, ולחברת קמעונאיות כמו וול-מארט, מייסי'ז, טארגט ועוד.

 

רק לפני חמש שנים דילגה החברה מעל מה שמכנים "משבר גיל ה-40", כשהיא חזקה מאי פעם – ולכן, הגיעה למשבר הקורונה ללא מורא, תוך פיזור סיכונים בייצור ובשווקים הגלובאליים. "מילת המפתח המסמלת את דלתא יותר מכל היא חדשנות - בשיטות עבודה ובמוצרים - מבדים ועד גזרות ופטנטים, דרך שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועד תהליכי עבודה מתקדמים. מהלכים ברי קיימא כמו פיתוח צביעה דיגיטלית של חוטים ללא מים, או מציאת פתרונות צביעה ללא חומרים כימיקליים, שינויים שמשכללים את תהליך הייצור ותורמים לסביבה, הם ההווה והעתיד של דלתא והתעשייה", אומרת אביבה רינגל, סמנכ"ל יחידת GLOBAL DEVELOPMENT AND MARKETING (GDM). "בעת הקורונה, בזכות אימוץ טכנולוגיות מתקדמות, נתנו לקהל הלקוחות מענה מיידי מבוסס עבודה דיגיטלית, עד כדי הצגת מוצרים ש'נתפרו' לתצוגה תלת-ממדית. בהתאם, גם סל המוצרים עבר התאמות תקופתיות, בין היתר עם מסכות ומוצרי הגנה תוך דגש על פריטים המותאמת לצורת החיים הנוכחית – WORK FROM HOME", מוסיפה רינגל.

 

"הכלים הדיגיטליים הצליחו לקרב באופן חסר תקדים בינינו לבין הלקוחות - כניסה וירטואלית ורגשית לבתים הפרטיים של הלקוחות, הכרת הסביבה המשפחתית שלהם – סיטואציה שיצרה אינטימיות והזכירה לנו, שלא משנה היכן אנו נמצאים, כל האנושות באותה סירה בתקופה הזו".

 

אופנת דלתא. "מילת המפתח - חדשנות"
    אופנת דלתא. "מילת המפתח - חדשנות"

     

    אופנת דלתא. החברה חזקה יותר מאי פעם
      אופנת דלתא. החברה חזקה יותר מאי פעם
       

       

      נילית

      חדשנות וקיימות בחוטי ניילון לאופנה וביגוד ספורט

       

      נילית היא חברה בינלאומית המייצרת ומשווקת את מותג הפרימיום של סיבי ניילון 6.6 לתעשיות הטקסטיל, האופנה והספורט. היא נוסדה ב-1969 במגדל העמק על ידי משפחת לוי, וכיום מעסיקה כ-1,000 עובדים ונמנית עם החברות המרכזיות בעולם בתחום, כש-95 אחוז מתוצרתה מיועד לייצוא לכ-70 מדינות. נילית דוגלת באסטרטגיית קיימות, שמתבטאת במעבר לשיטות ייצור המאפשרות שימוש בפחות אנרגיה, מים וחומרי גלם שאינם מתחדשים. בשנים האחרונות הפחיתה נילית ב־86 אחוז את פליטת המזהמים בשל המעבר לשימוש בגז טבעי – הישג יוצא דופן, לכל הדעות.

       

       

      המנכ"ל, אילן מלמד, אומר כי לקוחות החברה, ובהם מותגי ביגוד מובילים כמו נייקי, ויקטוריה סיקרטס וזארה, מודעים לנושא הקיימות ואיכות הסביבה ופועלים למענו. "החדשנות והפיתוחים הייעודיים שהחברה מביאה לשוק, גם בתקופת הקורונה, הם חלק מהמדיניות הזו", הוא אומר. "אנחנו ממשיכים לייצר מוצרים עם תכונות חדשניות ושמיוצרים בצורה אחראית מבדים עמידים וידידותיים לסביבה. גם בתקופות מאתגרות, כמו הנוכחית, נילית ממשיכה להשקיע בתהליכים ובמערכות ייצור המותאמים לחזון הקיימות, תוך שימת דגש על מוצרים איכותיים שישרתו את קהל הצרכנים ואת הסביבה שבה אנו חיים גם בדורות הבאים".

       

      נילית. ייצוא ל-70 מדינות
        נילית. ייצוא ל-70 מדינות

        נילית. אסטרטגיית קיימות
          נילית. אסטרטגיית קיימות

            

           

          פריוטקס

          מפעל האריגה הגדול בישראל

           

          החברה, הממוקמת בראשון לציון, הוקמה ב-1975 על ידי מרים ודוד נירן, וכיום מנוהלת בשיתוף הדור השני, רן ונועם, שניהם בוגרי שנקר. בתחילת הדרך הציעה פריוטקס בדים ארוגים לענף האופנה; בשנות ה-90 היא ייצרה גם בדים חכמים – "וכיום זהו מפעל האריגה הגדול ביותר בישראל, עם קווי ייצור מהמתקדמים בעולם, הכוללים אריגת ז'אקרד ודפוס דיגיטלי", אומר רן נירן, סמנכ"ל השיווק והפיתוח. "החברה מתמקדת בפיתוחים טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר, המבוססים על ננוטכנולוגיה ומיושמים בתעשייה המסורתית. הקמנו בתמיכת המדען הראשי קו ייחודי של ייצור בדים טכנולוגיים חסיני אש, בדים מוליכי חשמל, בדים אנטי-ויראליים ובדים טרמיים המשווקים לצפון אמריקה ולאירופה. במשך השנים גם רכשה החברה מפעלים ישראליים רבים, בהם אריגי מצובה וקו ייצור הבדים של כיתן".

           

          פריוטקס המשיכה לעבוד כרגיל גם אחרי שפרץ משבר הקורונה, והתמקדה במוצרי הלבשה וטקסטיל רפואי שמגוננים מפני הנגיף. "הבדים שלנו קוטלים 99.9 אחוז מהווירוסים באופן תמידי", אומר נירן. "זה הבסיס לפיתוחים שלנו, שכוללים בדים למיגון אנטי-ויראלי ומיועדים בעיקר לצוותים רפואיים. כחברה יצרנית שמרנו ככל שניתן על מצבת העובדים, המשכנו לייצר, ולמעט בסגר הראשון, נמנענו מלהוציא עובדים לחל"ת".

           

          פריוטקס בפעולה. "פיתוחים טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר"
            פריוטקס בפעולה. "פיתוחים טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר"

             

            גליה להב

            עיצוב שמלות כלה ונעליים

             

            החברה הוקמה ב-1985 על ידי המעצבת גליה להב, וכיום שותפים בניהולה שני ילדיה, אסנת ועידן. היא מציעה מספר ליינים של שמלות כלה, כל אחד בעל אופי שונה, החל משמלות קוטור בעבודת יד ועד שמלות part-a-porter המוצעות למכירה אונליין. ליין ה-luxury apparel, שגם הוא נמכר אונליין, הוצג במשך ארבע עונות בשבוע אופנת הקוטור בפריז לצד בתי האופנה המובילים בעולם. באוקטובר האחרון הושק ליין נעליים.

             

            לאורך כל שנות פעילותה, וגם לאחר הפריצה לשוק הבינלאומי, מתעקשת להב על ייצור כחול-לבן, למרות הקשיים הרבים הכרוכים בייצור בארץ והעלויות היקרות. את הערך הזה חרתה החברה על דגלה, מתוך אמונה באיכותו של כוח האדם הישראלי ובמיומנויות הגבוהות שלו. משבר הקורונה לא מנע מהחברה להמשיך ליצור. "החתירה לחדשנות ממצבת אותנו כחברה עוצמתית, שיודעת להתגבר על מצבי משבר ולהוציא מהם את המירב", אומרת להב. "קראנו את המפה במהירות והגבנו מיד, למרות חוסר הוודאות. הוכחנו עוצמה וחוזק ארגוני מרשים ביכולת להמשיך לתפעל את המערך המטורף הזה גם בתקופת משבר, תקופה מורכבת שיכולה ליצור גם הזדמנויות".

             

            צפו בעיצובים האחרונים שלה:

             

             

            ההזדמנויות נוצלו. "התחלנו להציע לכלות שירות אונליין חדשני ושיחות זום עם מעצב הבית, במטרה לאפשר תקשורת ישירה איתן ולהציע להן סקיצות לעיצובים בהתאמה אישית", אמרת להב. "בנוסף, פיתחנו קולקציות ברוח התקופה הנוכחית: שמלות כלה בקו עיצובי נקי וקליל שיתאימו לחתונות אינטימיות ובמחירים נוחים יותר".

             

            גליה להב. "הוכחנו עוצמה וחוזק ארגוני מרשים" (צילום: אייל נבו)
              גליה להב. "הוכחנו עוצמה וחוזק ארגוני מרשים"(צילום: אייל נבו)

               

              חגית טסה

              עיצוב אופנה ורשת חנויות בוטיק

               

              חגית טסה פועלת בהצלחה כבר 20 שנה ומיוצגת בעשרות חנויות בישראל ובמכירה אונליין. ההתמחות שלה היא בעיצוב מכנסיים וג'ינסים לנשים, המתכתבים עם טרנדים, תוך שמירה של מראה קלאסי. לאחרונה היא גם השיקה קולקציה חדשה של ניחוחות לבית. "אני מאמינה שבגד נכון יכול לעודד דימוי גוף חיובי, למנף את ההישגים שלנו, לתרום לדרך שבה אנחנו רואות את עצמנו ולדרך שבה הסביבה רואה אותנו, ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמנו", אומרת טסה.

               

              לדבריה, הקורונה גרמה לה לעצור ולחשב מסלול מחדש, מכל הבחינות: ניהול העסק, בניית אסטרטגיה, חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה. "כיום הקולקציות שלי ממוקדות יותר, ולכל פריט יש סיבה אמיתית להיכלל בקולקציה", היא אומרת. "עיצבתי פריטים שהם יותר ברוח התקופה ומתאימים לצרכים של המציאות העכשווית, כולל מסכות העשויות מבדי הקולקציה ומותאמות לפריטים. בנוסף, השקענו בקידום האונליין ויצרנו מערכת יחסים אישית עם הלקוחה, שבמסגרתה הצענו שיחת סטיילינג אישית ורכישה טלפונית עם שליח עד הבית".

               

              טסה גם מדגישה את חשיבות הקידום של נשים בעולם העסקי. "בעיניי, עדיין אין מספיק מנכ"ליות ונשות עסקים, ולכן אני מקפידה שהשדרה הניהולית שמקיפה אותי תהיה בעלת רוב נשי", היא אומרת. "חשוב לבחור נכון את האנשים שעובדים איתך. בסוף היום, אחרי כל המכונות והטכנולוגיה, מדובר באנשים, ואם יש לצידך אנשים טובים, הסיכוי שתגדלי, תתפתחי ותצליחי, גדול יותר".

               

              חגית טסה. "עיצבתי בגדים ברוח התקופה" (צילום: פזית עוז)
                חגית טסה. "עיצבתי בגדים ברוח התקופה"(צילום: פזית עוז)

                 

                תעשיות בית הגליל בע"מ

                ייצור מדים לצה"ל

                 

                המפעל שמייצר עבור צה"ל ומשרד הביטחון הוקם בבית ג'אן ב-1978 על ידי כמאל עטילה המנוח, וכיום מנוהל על ידי בניו – כרים, סולימאן וג'מאל. לפני שנתיים הוקם במפעל צוות לפיתוח מוצרים ייחודיים בשיתוף עם הרשות לחדשנות, אבל הפרויקט הושהה זמנית עקב משבר הקורונה. "אנחנו מעסיקים עובדים עם צרכים מיוחדים וכן אמהות לחיילים ואלמנות של חללי צה"ל", אומר כרים עטילה. "מכיוון שבבית ג'אן אין אזור תעשייה, קיים מחסור במקומות עבודה, ואנחנו ממלאים תפקיד חשוב בכך שמועסקים אצלנו 65 עובדים ועובדות מהכפר".

                 

                לדבריו, המפעל הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של המדינה. "בעת מלחמות עמדנו בכל הדרישות של הצבא וסיפקנו מדים לחיילים בסדיר ובמילואים", הוא אומר. "במהלך השנים גם רכשנו ציוד אוטומטי על מנת לשמור על טיב המוצרים המיועדים לצה"ל".

                 

                תקופת הקורונה, לדבריו, גרמה לייצור ליין חדש. "התבקשנו לייצר מסכות פנים לחיילים בנוסף לעבודה השוטפת של המפעל", הוא אומר. "למרות ההגבלות של משרד הבריאות, עמדנו ביעד המבוקש ובכמויות הנדרשות על ידי משרד הביטחון, והכל בזכות העובדים שלנו. כל ישראל ערבים זה לזה. תעשיית הטקסטיל היא חלק חשוב בכלכלת ישראל, וצריך לשמור עליה".

                 

                 

                מייצרים מסכות לחיילים בבית ג'אן. "כל ישראל ערבים זה לזה" (צילום: כמאל עטילה)
                  מייצרים מסכות לחיילים בבית ג'אן. "כל ישראל ערבים זה לזה"(צילום: כמאל עטילה)

                   

                   

                     

                    "הקורונה שיבשה המון תוכניות, אבל אנחנו כאן, למרות הכל". הקליקו על התמונה:

                     

                    אופנת שלומית אזרד. "הסטודיו עובד במתכונת מצומצמת, בין סגר לסגר". הקליקו על התמונה (צילום: דביר כחלון)
                    אופנת שלומית אזרד. "הסטודיו עובד במתכונת מצומצמת, בין סגר לסגר". הקליקו על התמונה (צילום: דביר כחלון)

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד