מאבק משפטי ארוך הגיע הבוקר (ד') לסיומו, עם הגעת דחפורים של עיריית תל אביב לנמל יפו. הם באו לקבוע עובדות בשטח, והחלו להרוס את מבנה בית המכס, למורת רוחם של שוחרי השימור העירוני. המאבק הממושך, שנמשך יותר מעשור, הוכרע בבג"ץ בתחילת השנה שעברה עם דחיית העתירה שהגישה המועצה לשימור אתרי מורשת נגד החלטת העירייה להרוס את המבנה, בתמיכת מוסדות התכנון הארציים.
המבנה שהריסתו החלה הבוקר נמצא על קו המים. זהו בניין בסגנון הבינלאומי, שהשלטון הבריטי בארץ ישראל הקים בשנות ה-30 של המאה הקודמת, כמסוף נוסעים בנמל ההומה. המבנה נבנה על שרידיו של בית המכס העות'מאני, שפעל באותו מקום מאז שנות ה-60 של המאה ה-19 והיה לסמל שער הכניסה לארץ ישראל. גם חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, עבר שם בביקורו ב-1898 כאשר הגיע לפגוש את הקיסר הגרמני וילהלם השני. מאחר שהרצל עלה במדרגות הרציף, הוחלט לשמור עליהן - והן לא ייהרסו. שאר ההריסות יפונו, כדי לפתוח את המבט לים.
עבר לצופי ים והוזנח קשות
עשור לאחר הקמת המדינה, באמצע שנות ה-60, הופסקה פעילותו של בית המכס, והמבנה נמסר לשימושם של "צופי ים". במרוצת השנים הוזנח המבנה קשות, כשההשפעה של מליחות הים מורגשת בו כצפוי. מצב הבניין הידרדר, עד שהוחלט להרוס אותו ולא לשפצו, ולהפעיל שם מוזיאון.
"ההיתר של העירייה לא חוקי והנושא נמצא בוועדת ערר", טענה אמש תמר טוכלר, מהמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, למשמע הידיעה שההריסה אמורה להתחיל לפנות בוקר. "הם לא יכולים לעשות את זה במסגרת הערר, הם צריכים לשנות תב"ע (תוכנית בניין עיר, מ"ב). איך אפשר להרוס את המבנה הזה, שמראים אותו בכל פרסום של מדינת ישראל ותל אביב יפו לעולם? הוא מסיים את הסילואטה של יפו".
טוכלר זועמת על שהנכס עבר מהמדינה לידיה של העירייה כשהוא מבנה לשימור, ובהדרגה שללה ממנו את המעמד שמגן אליו, בד בבד עם דרדור מצבו. "לנמל יפו יש תפקיד תיירותי וחברתי", היא מדגישה, "היו הסכמות עם הציבור ופשוט מתעלמים מהכול. זה מחדל בסדר גודל של הריסת גימנסיה הרצליה. העיר תל אביב דוחפת לשימור, אבל שימו לב שכל אותם בניינים לשימור הם מבנים פרטיים, שאותם העירייה דורשת מהיזמים לשמר".
בעקבות השמועות על תכנון העירייה להרוס את המקום לפנות בוקר, הגיע למקום ראובן אברמוביץ' (צ'יפס), שעבד בנמל יפו מאז 1959 וניהל את הנמל הימי בין השנים 2004-2015. אברמוביץ', שלקח חלק פעיל במאבק לשימור האתר, טוען: "עיריית תל אביב עשו את זה בסתר, שמו פתקים על החנויות במקום ב-4 לפנות בוקר כדי שלא ידעו. המידע הגיע אלינו אתמול בשעות הערב המאוחרותף אבל היה מאוחר מדי ולא הצלחנו למנוע את ההריסה, ואת מה שעשו עד עכשיו כבר אי אפשר לתקן".
אברמוביץ', שהוציא לאור לפני כמה שנים את הספר "יפו- נמל הבית" שמגולל את תולדות הנמל, טוען כי "הם לא מבינים שאי אפשר ליישר את השטח הזה. הוא נבנה בעקבות בקשת הכנסיות - נכנסו מהאזור הזה מים מהים. מה שיקרה זה ששוב יתחילו לחדור מים, ואז יבנו קיר ואבנים, כמו שעשו כבר בכמה מקומות בטיילת הצפונית".
אשר לטענה של העירייה על חסימת המבט והמעבר, הוא טוען ש"אין שם בעיה של מעבר, יש 14 מטר זה לא מקום צפוף אפילו, היו יכולים לשפץ אותו לרווחת הציבור וצופי הים. למה שלא יהרסו את האנגר 1 של הנמל? שם באמת המעבר צר".
העירייה: ''אין ערכים שמצדיקים שימור''
מהעירייה נמסר בתגובה, כי "המבנה הקיים אינו בית המכס ההיסטורי העותמני, אלא מבנה מתקופת המנדט שנבנה במקום בית המכס שאותו הרסו הבריטים, ושפעל שנים בודדות בלבד. לפי חוות הדעת של מחלקת השימור העירונית, למבנה זה אין ערכים היסטוריים או אדריכליים המצדיקים שימור, בניגוד למבנים אחרים בנמל המשומרים ומחודשים על ידי העירייה.
"המבנה הקיים מהווה פגיעה במרקם המבנים בנמל וחוסם את המבט הפתוח לכיוון צפון ואת רצף הטיילת הציבורית הפתוחה, שהעירייה שוקדת על פיתוחה לאורך כל קו החוף. עמדת העירייה עולה בקנה אחד עם עמדת בית המשפט העליון והמועצה הארצית. כמו-כן קיימת הסכמה של מינהל מקרקעי ישראל להריסת המבנה, והמנהל אף חתום על הבקשה להסרתו".
ראש אגף השימור בעירייה, ירמי הופמן, סירב לשוחח בנושא.
בתל אביב אוהבים לדבר על שימור - ולהרוס מורשת. הנה עוד דוגמאות: