למרות גילה הצעיר, מעין צלנר (34) נחשבת לאחת המפיקות המובילות בארץ. ב־14 שנות הקריירה שלה, בעיקר בתחום הפקות הילדים לחנוכה, היא כבר ראתה הכל, ודווקא כשהחליטה להרים, לראשונה בחייה, הפקת ענק למבוגרים בהשקעה של 4.3 מיליון שקל, באה הקורונה ושיבשה לה את העסק.
האזינו לכתבה. הוקלט על ידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה – המרכז לתרבות מונגשת
מדובר במחזמר "לא רק בלונדינית", בכיכובם של אניה בוקשטיין ועוז זהבי, המבוסס על הסרט ההוליוודי המצליח עם ריס ויתרספון. אחרי שהספיקה להעלות שמונה הצגות בלבד, התפרצה הקורונה ונאסר על קיום אירועים, מופעים והצגות. שלושה חודשים ישבה צלנר בבית כמו כולם וחיכתה לבשורות, שאכן הגיעו: בתחילת אוגוסט היא מקווה לחזור, וכבר סגרה שלוש הצגות (1-3.8.20) בהיכל התרבות בתל־אביב.
"היה לנו לוח מלא עד מאי שנאלצנו לבטל, וקצת נלחצתי בהתחלה, אבל אז אניה אמרה לי: 'עשינו פרומו מצוין ונחזור בגדול כשהכל ייגמר'. אימצתי את זה, והנה, אני חוזרת ביג טיים", היא אומרת.
תצליחי למלא את היכל התרבות שלושה ערבים רצופים?
"אנחנו כבר עובדים על זה. לאור קבלת הפנים בפברואר, אני מאמינה שיהיה בסדר. לדעתי, נחזור בענק, כי אנשים צמאים לתרבות. חוץ מזה, שלפי המתווה לחזרה יש לנו רק 75% תפוסה".
זה כלכלי להעלות הצגה עם 75% תפוסה?
"יהיה קשה, אבל אפשרי".
תיאלצי להוריד שכר לעובדים, לטאלנטים?
"לא הורדתי ולא אוריד, למרות שהייתה לי אפשרות לפתוח את החוזים. בחרתי להישאר נאמנה להסכמים שחתמתי עליהם, וללכת לאולמות קצת יותר גדולים שמאפשרים לי היתכנות כלכלית. אני מקווה שהיכלי התרבות ילכו לקראתי ולקראת שאר המפיקים שצריכים לעבוד עם תפוסה חלקית. הם צריכים אותנו ואנחנו צריכים אותם, ולפחות מהשיחות שעשיתי עד כה, נראה לי שיש על מה לדבר. אני לא תיאטרון רפרטוארי, אני לא זוכה לסבסוד, הרמתי הפקה פרטית בסטנדרט גבוה, במיליוני שקלים שהבאתי מהבית".
מאיפה גייסת 4.3 מיליון שקל?
"אני 14 שנה במקצוע, היו לי פרויקטים מוצלחים והצלחתי להרוויח כסף שחוזר להפקות הבאות. את הכל עשיתי לבד, בעשר אצבעות, בלי משקיעים, הכל שלי באופן פרטי. אני בן אדם שיודע לעשות קלקולציות, תקציבים ושיווק. יש לי ידע רב שלא לומדים בשום בית ספר, רק מהשטח".
איך הרגשת כשהבנת שצריך לסגור את העסק בדיוק כשהתחלתם?
"קיבלתי את הבשורה בבאסה, אבל במין קבלה של: 'אוקיי, אקח חודשיים חופש, אקפיא את העניינים ואחזור בקרוב'. לא לקחתי את זה למקום טראומטי, למרות שהשקעתי מיליונים. כל קמפיין השיווק שהרמנו לקראת העלייה הלך לפח, ועכשיו צריך להתניע עוד קמפיין ולהוציא עוד כסף, שזה מבאס, אבל ברגע שהבנתי שאין לי מה לעשות עם זה, שחררתי".
איך הצלחת להישאר רגועה?
"עברתי דברים בחיים והבנתי שכשקורים דברים שהם לא בשליטתי, אין לי דרך אחרת להתמודד איתם. הערכתי שזה ייקח שלושה חודשים מקסימום, וזה פרק זמן שהחברה יכולה להתמודד איתו".
איך מתניעים מחדש אחרי שלושה חודשי הפוגה?
"לא הפסקתי לעבוד, יש לי תוכנית עבודה לשנה וחצי קדימה. שמתי יד על מותגי הילדים הכי הגדולים בעולם – 'מטוסי העל', 'מפרץ ההרפתקאות' ו'סמי הכבאי', כך שבגזרת הילדים אני מסודרת".
מה עשית בזמן שהתפנה לך?
"נהניתי בבית – מהילדים, מהמשפחתיות, עשינו הרבה ברביקיו. האמת, אני מוכנה לחתום כל שנה על חודש כזה, כבר 15 שנה אני בריצות, לא הזיק לי לעצור רגע ולנשום את הבית".
את חושבת שהכל יחזור להיות כשהיה?
"אני אופטימית מטבעי, אז אני חושבת שכן, לאט־לאט ובהדרגה זה יחזור. טבע האדם לשכוח תקופות כאלה, אנשים רוצים תרבות, רוצים חופש, רוצים לראות הצגה, לאכול במסעדה טובה, לטוס לחו"ל. תראי את החופים, את הקניונים".
קליק מיידי
צלנר נשואה בשנית לתום וענונו (31), איש נדל"ן שעיקר פעילותו בחו"ל. מנישואיה הראשונים, למפיק ובעלי תיאטרון תל־אביב מאור מימון, הומו שיצא מהארון אחרי הגירושים, יש לה בן, אוראל (עשר), שאובחן בגיל שלוש על הספקטרום האוטיסטי. מנישואיה השניים יש לה שני בנים: רפאל (שלוש וחצי) ומייקל (שנתיים). את תום הכירה בבר תל־אביבי זמן קצר אחרי גירושיה. "לא הייתי בתקופה טובה, אז חברה גררה אותי לבר כדי לעודד אותי", היא מספרת. "ישבנו בחוץ ותום עבר עם האופניים, הסתכלנו אחד על השנייה ונוצר קליק מיידי. הוא פנה אליי בפייסבוק ומשם הכל היסטוריה. התפתחה בינינו אהבה אמיתית וטהורה, וחצי שנה אחרי שהכרנו התחתנו. מה אני אגיד לך? זכיתי. אני ממש מרגישה ששלחו לי אותו מלמעלה".
למה התחתנתם כל כך מהר?
"היה לי חשוב להקים משפחה אחרי שהתגרשתי, משפחה בשבילי זה ערך עליון, בגלל זה עשיתי שני ילדים כמעט ברצף".
אוראל בנה הבכור נולד בחודש השישי. "הייתה לי רעלת היריון קשה שגרמה אירוע מוחי. קריסת מערכות. הייתי באוטו כשקרתה ההתמוטטות. הכל היה אטי וכואב. הרגשתי שריפה בחזה וטסתי לבית החולים אסף הרופא. מיד הכניסו אותי לניתוח חירום ולטיפול נמרץ. רופאה אמרה לי: 'אם לא היית מגיעה עכשיו, כנראה שלא היית'. זה היה סיוט.
"הייתי מחוסרת הכרה שבוע שלם, שכבתי בטיפול נמרץ, הייתי מוגדרת במצב אנוש, חשבו שזה הסוף שלי. התעוררתי במצב קשה, כולי בצקות, מנופחת כמו בלון, ואז אמרו לי: 'מזל טוב, יש לך בן'".
מה היה מצבו?
"אמרו לי שגם הוא במצב קשה וסיכויי ההישרדות שלו כמעט אפסיים. הרופא אמר לי: אל תיקשרי מדי לתינוק, כי לא ברור אם ישרוד. הסיכויים קלושים. לקח לי חודש לצאת מבית החולים, והוא נשאר בפגייה. חודשיים לאחר הלידה עוד הייתי על כיסא גלגלים, עברתי שיקום של חמישה חודשים".
יש קשר בין מה שעברת לאוטיזם של אוראל?
"אף אחד לא יכול להגיד את זה, אבל לדעתי יש קשר. בהתחלה לא ידענו שיש בעיה, כל איחור בהתפתחות ייחסנו לעובדה שהוא נולד פג. עד גיל שלוש הוא התפתח כמעט כרגיל, הוא אפילו אמר כמה מילים, ואז הייתה נסיגה. היום הוא מוגדר במצב בינוני על הספקטרום. הוא לא מדבר אבל מתנהל באופן עצמאי, אם הוא רוצה משהו הוא ניגש ולוקח, כשהוא רוצה לאכול הוא פותח את המקרר. פיזית אין לו שום בעיה, אבל מובן שהוא זקוק לתיווך".
איך הגבת כשנודע לך שהוא אוטיסט?
"עשר דקות לא הצלחתי להוציא מילה מהפה. 48 שעות התאבלתי וזהו, זה נגמר שם. המשכתי בחיי כרגיל. לא נתתי לזה להוריד אותי, כי אני יודעת שאפשר לחיות עם זה. זו זכות שנבחרתי להיות אמא של אוראל, הוא ילד מאוד מיוחד, ואין דבר יותר כיף מלקבל ממנו חיבוק ונשיקה".
איך תום קיבל את העובדה שאת גרושה עם ילד?
"בחיבוק ואהבה. לתום יש גישה מדהימה לילדים. בפגישה הראשונה ביניהם הוא ניסה לעבוד איתו על הדיבור, היה מרגש לראות את זה מהצד. אנחנו עוטפים אותו בחום ואהבה, הוא הולך ומשתפר מבחינה תפקודית, יש לו אפילו קשר מינימלי עם האחים שלו, הם מחבקים אותו וקופצים עליו, משחקים ביחד בכדור, משהו שהיה חסר לו לפני שהם נולדו".
קשה לנהל קריירה כל כך תובענית, כשיש בבית ילד מיוחד ושני תינוקות?
"תום אבא מדהים, יש לי תמיכה מלאה ממנו גם בימים קשים וארוכים. הוא מאוד קשור לילדים ולבית, ולוקח אחריות מלאה כשאני לא שם. אנחנו די משלימים אחד את השני בקטע הזה".
כמה מאור הוא אבא נוכח לאוראל?
"מאור הוא אבא של אוראל ותמיד יהיה, אבל הבית של אוראל אצלי. מאור לוקח אותו אחת לשבוע, הוא עושה את המקסימום שביכולתו".
אתם בקשר?
"אין בינינו שום דבר טוב ושום דבר רע, כל אחד חי את החיים שלו, אנחנו שומרים על קשר רק בעניינים של אוראל".
המופע הראשון נכשל
צלנר נולדה ברמלה לאב מסעדן ואם מנהלת לשכה בשירות הציבורי, אחות גדולה לשלושה בנים. היא למדה בתיכון קריית שרת בחולון, ואת מאור הכירה בגיל 16. הוא היה אז תלמיד תיכון חובב תיאטרון, שהחליט לכתוב, לביים ולהפיק מחזמר ענק בשם "קספר", המבוסס על דמותה של רוח הרפאים החביבה. הוא הצליח לשכנע את אביו להשקיע במיזם 170 אלף שקל, גייס צוות שחקנים, בהם גיא אריאלי, שהיה אז כוכב ענק, לתפקיד הראשי, וגם קבוצת רקדניות, ומעין ביניהן. המופע נכשל וירד אחרי שתי הצגות, אבל האהבה בין השניים פרחה. בגיל 23 התחתנו ואחרי שש שנות נישואים התגרשו.
במהלך שירותם הצבאי הקימו השניים את חברת "מ.מ. הפקות". מימון ניהל את הצד האמנותי־יצירתי, וצלנר את הצד הניהולי־שיווקי. "כל אחד מאיתנו הביא מהבית כמה עשרות אלפי שקלים, הקמנו את המשרד ומיד יצאנו להפקה משותפת: 'עמי ותמי', בעלות של 150 אלף שקל. הפקנו לקחים מ'קספר', ידענו לא לחזור על טעויות, ובאמת ההצגה רצה יותר ממאה פעמים. בסוף כיסינו את ההשקעה ואפילו הבאנו רווחים".
איך ידעתם לנהל הפקה בגיל כל כך צעיר?
"לא ידענו, אבל תוך כדי תנועה גיליתי שאני טובה במספרים, למרות שלא למדתי כלכלה ומנהל עסקים. תמיד רציתי לעסוק במסחר, בשיווק, בכספים, ומאור חיבר אותי לעולם הבידור. באתי בחוסר ידע מוחלט, 'עמי ותמי' היה בית הספר שלי. למדתי לתקצב, לשווק, לעשות בוקינג, השגתי טלפונים של משרדי כרטיסים ובעלי אולמות והתחלנו ליצור קשרים. זה היה מטורף כי הייתי חיילת בסדיר שישבה כל היום במשרד הצבאי וניהלה את הביזנס. אני הראשונה שעשתה הסכם עם רשת שיווק, כשהצעתי לשופרסל לשווק ללקוחותיהם את ההצגות שלי בהנחה. שנה אחריי כולם עשו את זה. גם להביא את בר רפאלי ל'סינדרלה' ב־2012 היה הברקה שלי. מי חשב אז שבר רפאלי יכולה לשחק בהצגה? ערב אחד ישבתי בסלון ופתאום קפצתי ואמרתי למאור 'בר רפאלי'. הוא גיחך כמו כולם, כולם אמרו לי: 'מה היא קשורה ולמה שהיא בכלל תבוא? היא מותג בינלאומי'. לא היה קל להגיע אליה, אבל לא ויתרתי. נתתי לה הצעה כספית נדיבה וזה קרה. עד שלא יצא הפרסום הראשון ב'גיא פינס', אף אחד לא האמין לי. זה היה מהלך שיווקי מדהים".
שהוכיח את עצמו כלכלית?
"לגמרי. בהפקה הזו השתתפו גם שלישיית מה קשור וחנה לסלאו, ולמרות שההצגה רצה רק בשבוע חנוכה, הרווחנו המון. ההפקות בחנוכה בנויות על מאסות של צופים, ארבע־חמש הצגות ביום, וזה מספיק כדי להרוויח טוב".
איך מחליטים על אילו הפקות ללכת?
"אני דואגת לראות מה קורה בעולם הילדים בחו"ל, וחושבת מה יכול לעבוד על הקהל הישראלי, גם מסחרית וגם אמנותית. יש שלושה כללי ברזל שקבעתי לעצמי: להרים רק הצגות קלאסיות שהן מותג, ללהק רק כוכבים מושכי קהל ולשמור על מסגרת התקציב. עכשיו הילדים שלי מובילים אותי בבחירת המותגים בנישה של הילדים, אני הולכת על מה שהם אוהבים לראות".
כמה קשה, כאישה, להגיע לאן שהגעת בעולם ההפקות?
"לא קל, התותחים הכבדים בתעשייה הם כמעט רק גברים. אין כמעט נשים בענף הזה כי זה מקצוע מאוד אכזרי. בהתחלה לא היה קל, סוכנויות שחקנים חסמו אותי, מפיקים לא נתנו לי להגיע לאמנים מסוימים שרציתי, אפילו מזכירות טרקו לי את הטלפון בפנים. למזלי, ידעתי להתמודד ולהכיל את זה, והיום פחות מרימים גבה כי מכירים אותי. אני מרגישה ביטחון בעצמי ובידע המקצועי שלי".
היינו סולד אאוט
ההצגה "לא רק בלונדינית" מספרת על בחורה צעירה ומן הסתם בלונדינית, שכולם חושבים שהיא קצת אהבלית. כשבן זוגה נוטש אותה, היא מחליטה ללמוד משפטים באוניברסיטה כדי לנפץ את סטיגמת הבלונדינית הטיפשה. "עוד כנערה אהבתי את הסרט", היא מסבירה את הבחירה, "וכל השיח שהתעורר בשנה האחרונה בעקבות קמפיין Me Too# דיבר אליי. רציתי מחזמר קלאסי מוכר, שנון ומצחיק, שיביא קהל, אבל רציתי גם להעביר מסר פמיניסטי. תכלס זה די הוכיח את עצמו, היינו בסולד אאוט מטורף לפני הקורונה".
יש הבדל בין הפקות לילדים להפקות למבוגרים?
"מבחינת ההפקה אין הבדל, לכל הצגה יש את הצרכים, הקשיים והסיכונים שלה, ואני מתרגשת מכל הפקה".
יש עוד הפקה למבוגרים בתכנון?
"יש דברים שהייתי רוצה להביא, למשל 'מרשעת' (Wicked), מחזמר המספר את הסיפור על הקוסם מארץ עוץ מנקודת מבטן של המכשפות, ו'מולאן רוז''. מקווה שנוכל לעשות את זה, הכל תלוי במה שיקרה עם הקורונה".
זה החלום?
"זה אולי יישמע לך קלישאה, אבל אני כבר נמצאת בחלום. אני עושה מה שאני רוצה, יש לי משפחה מדהימה וכל מה שאני נוגעת בו מוכיח את עצמו. אבל אם מדברים על משאלות, אני חולמת לצאת עם 'לא רק בלונדינית' לטור בחו"ל. הרמנו הפקה בסטנדרט בינלאומי, וכבר הייתי במגעים עם משרד כרטיסים בינלאומי. אולי בקרוב זה יקרה".