גם בגיל 82,רנצו פיאנו, האדריכל האיטלקי עטור הפרסים, לא מפסיק לעבוד. בימים אלה שוקדים במשרדו על כ-15 פרויקטים, הנמצאים בשלבי בנייה כאלה ואחרים בחמש יבשות שונות. אחד הפרויקטים הבולטים, שאמור להיחנך לקראת סוף השנה, הוא מוזיאון האקדמיה האמריקאית לקולנוע. המבנה נמצא בשדרת המוזיאונים של לוס אנג'לס, בצמוד לפרויקט אחר של פיאנו – "פביליון רזניק", אחת הגלריות של מוזיאון האמנות העירוני (LACMA).
מה צריך להציג במוזיאון לקולנוע, כאשר הוליווד כולה היא מוזיאון חי ומקדש עירוני ומתויר לתעשיית הסרטים האמריקאית? המוזיאון ייפתח בבניין היסטורי, שבו שכנה בעבר חנות הכלבו "May". המבנה לשימור, שתכנן ב-1939 האדריכל אלברט קארי מרטין (מי שתכנן גם את עיריית לוס אנג'לס), עבר שיפוץ מקיף ונוקה מכל התוספות שצורפו אליו במרוצת השנים. הוא בן שש קומות ומעוצב בסגנון "סטרים ליין" – זרם מודרני שנכלל בסגנון האר-דקו, המדגיש את קימורי הבניין וניחן באלמנטים מעולם הספנות.
החזיתות המקוריות נשמרו, וסימן ההיכר של הבניין - כניסה פינתית עם קיר דמוי גליל מחופה באריחים מוזהבים - חודש. בסך הכל, קמפוס המוזיאון ישתרע על פני כ-30 אלף מטרים רבועים של גלריות, שני תיאטראות, כיכר ציבורית, מרפסת גג, סטודיו לחינוך, מסעדות וחנויות. ויהיה לו גם שם חדש, שכל ישראלי מכיר. "בית סבן" ינציח את המפיק המיליארדר הישראלי-אמריקאי חיים סבן, שתרם 50 מיליון דולרים למימוש המיזם.
"לבנות מוזיאון לאקדמיה זה אתגר. זו אקדמיה לקולנוע ולמדע, לכן זה כמובן יהיה מוזיאון, אבל גם קצת כמו מעבדה'', הסביר פיאנו בסרטון על אודות המבנה החדש. '''בית סבן' (בית הכלבו הישן) הוא הבניין האהוב בעיר. קומת הקרקע תהיה פתוחה והמשכית לרחוב, ואנחנו צריכים כמובן תיאטרון. אך אי אפשר לבנות אולם כזה בבית סבן מבלי להרוס אותו – וכך הגיע הרעיון לתכנן יצירה חדשה מעבר לכביש".
פיאנו מתכוון לתוספת בולטת, שתחובר בגשר למבנה הוותיק. מדובר במבנה בטון כדורי בן חמש קומות, שבתוכו ממוקמים אולם קולנוע ותיאטרון עם 1,000 מושבים.
פיאנו ידוע באהבתו לחידושים טכנולוגיים, תוך הטמעתם כחלק אינטגרלי מהמבנים שלו. הפעם, כדור הבטון מזכיר שילוב של הצעתו של האדריכל אטיין לואיס בולה לקברו של אייזיק ניוטון והביוספרה הגיאודזית של בקמינסטר פולר באקספו 67'.
ההצעה לקברו של אייזיק ניוטון:
הביוספרה הגיאודזית באקספו 67':
האולם החדש נקרא "תיאטרון גפן", על שם התורם שהוא אחד האנשים המרכזיים בהוליווד, איש העסקים היהודי-אמריקאי דייוויד גפן, מבעלי בית ההפקות DreamWorks. האולם עשוי מ-13 אלף טונות של בטון, וקטום בחלקו העליון והתחתון, כך שצורת הכדור אינה שלמה. עמודים נושאים אותו מעל הקרקע כדי ליצור תחושת ריחוף, ואילו הקיטום העליון נועד לאפשר מרפסת אירועים, מכוסה בקונסטרוקציית זכוכית ופלדה.
המרפסת, שזכתה לשם "טרסת דולבי'' (כנראה מומנה בידי אולפני הסאונד Dolby), מעניקה נוף של 360 מעלות על גבעות הוליווד, השלט המפורסם והעיר. האולם יארח אירועים והקרנות בכורה לסרטים בעלי פרופיל גבוה, ולמרות ייעודו כביתה החדש של האקדמיה לקולנוע, טקס פרסי האוסקר לא יעבור לכאן. הוא יישאר בתיאטרון דולבי, הגדול בהרבה (3,400 מושבים).
פיאנו השווה באותו סרטון בין אדריכלות הבניין לבין תוכנו. "בסרט אתה נותר ללא תנועה, שהיא בלעדית למסך'', אמר. ''בארכיטקטורה קורה ההיפך, נעים ממקום למקום. התיאטרון חשוך, וכשיוצאים ממנו בגשר שמחבר (בין המבנה החדש למבנה לשימור), מסתנוורים מהאור בחוץ. מדחיסות להתפשטות – זה המסע".
במוזיאון החדש, שאמור להיחנך בדצמבר הקרוב באיחור של כשנה, יוכלו המבקרים להתרשם ממוצגים מקוריים מתרבות הקולנוע האמריקאי. האקדמיה מחזיקה באוספים עצומים, שבהם יותר מ-12 מיליון תצלומים מתוך סטים של סרטים, ארכיון של 190 אלף סרטים וגם כ-100 אלף אביזרי במה. אפשר למצוא שם, למשל, את הנעליים האדומות של דורותי, אלה שנעלה ג'ודי גרלנד בסרט "הקוסם מארץ עוץ"; בובת הכריש המקורית מ"מלתעות"; ומכונת הכתיבה של אלפרד היצ'קוק, ששימשה אותו לכתיבת התסריט של סרט האימה "פסיכו".
רנצו פיאנו הוא אחד מצמד המתכננים של מרכז פומפידו בפריז: