לעבור, אך רק בין הקומות: ההורים עלו למעלה, הבנים ירדו לקרקע

כשמלאו לבן הצעיר (ולבית שבנו) עשור, התלבטו בני הזוג אם לעבור. בסופו של דבר החליטו להתאים את מערך החדרים לשנים הבאות, ומהאדריכלית ביקשו לייצר רוגע

אביטל ברוידא

|

27.02.20 | 09:35

מבואת הכניסה (הדלת מימין). קומת הקרקע תוכננה בצורה סימטרית, מסביב לחצר פנימית עם קירות זכוכית ומסגרות ברזל לבן. מצד אחד מטבח, פינת אוכל וסלון (קוביית הנגרות מסתירה ארון ומזווה) ומהצד השני חדרי שינה (צילום: גדעון לוין)
מבואת הכניסה (הדלת מימין). קומת הקרקע תוכננה בצורה סימטרית, מסביב לחצר פנימית עם קירות זכוכית ומסגרות ברזל לבן. מצד אחד מטבח, פינת אוכל וסלון (קוביית הנגרות מסתירה ארון ומזווה) ומהצד השני חדרי שינה (צילום: גדעון לוין)
החצר הפנימית משמשת כעוד חדר בבית. היא מרוצפת דק עץ והפרגולה שלה עשויה סבכת ברזל לבן (צילום: גדעון לוין)
החצר הפנימית משמשת כעוד חדר בבית. היא מרוצפת דק עץ והפרגולה שלה עשויה סבכת ברזל לבן (צילום: גדעון לוין)
אדריכלית השיפוץ, יעל כפיף, בחרה בפלטת צבעים וחומרים מצומצמת ומאופקת, כדי להשיג מראה שקט ורגוע (צילום: גדעון לוין)
אדריכלית השיפוץ, יעל כפיף, בחרה בפלטת צבעים וחומרים מצומצמת ומאופקת, כדי להשיג מראה שקט ורגוע (צילום: גדעון לוין)
האלון הבהיר חוזר ברצפה, באי, בארונות ובכסאות. הברזל הלבן חוזר בחלונות, בוויטרינות, בשולחן האוכל ובספרייה (צילום: גדעון לוין)
האלון הבהיר חוזר ברצפה, באי, בארונות ובכסאות. הברזל הלבן חוזר בחלונות, בוויטרינות, בשולחן האוכל ובספרייה (צילום: גדעון לוין)
בסלון עבודות של אמני סדנת ההדפס בקיבוץ כברי, שהאדריכלית הכירה ביריד צבע טרי והזמינה לבית כדי ליצור יחד את קיר האמנות (צילום: גדעון לוין)
בסלון עבודות של אמני סדנת ההדפס בקיבוץ כברי, שהאדריכלית הכירה ביריד צבע טרי והזמינה לבית כדי ליצור יחד את קיר האמנות (צילום: גדעון לוין)
בחלק הפרטי של הבית. קירות המסדרון חופו באותו אלון בהיר, כולל דלת הכניסה לחדרו של אחד הבנים. מעקה המדרגות הוחלף לאלומיניום במראה של ברזל דקיק (צילום: גדעון לוין)
בחלק הפרטי של הבית. קירות המסדרון חופו באותו אלון בהיר, כולל דלת הכניסה לחדרו של אחד הבנים. מעקה המדרגות הוחלף לאלומיניום במראה של ברזל דקיק (צילום: גדעון לוין)
בקומה העליונה ממלכתם של ההורים. לא גדולה מאוד, שכן הוחלט לא להרחיב את הבית בשיפוץ, אך תואם לבקשתם, לאווירה של סוויטה במלון (צילום: גדעון לוין)
בקומה העליונה ממלכתם של ההורים. לא גדולה מאוד, שכן הוחלט לא להרחיב את הבית בשיפוץ, אך תואם לבקשתם, לאווירה של סוויטה במלון (צילום: גדעון לוין)
 

כשבני הזוג בנו את ביתם לפני 10 שנים, באחד ממושבי השרון, הם היו הורים צעירים לשלושה בנים קטנים – הבכור היה בן שמונה, הקטן אך נולד. את הבית תכנן האדריכל יורם נידם כך שיתאים לצרכיהם המשפחתיים דאז; את חדרו של התינוק קבעו בצמוד לחדר ההורים, עם חדר רחצה משותף; חדריהם של שני הבנים הגדולים מוקמו בקומה העליונה, ובמרתף היו ממ"ד, חדר משחקים פתוח ומשרד.

 

חלפו השנים, הבנים גדלו, הצרכים השתנו וההורים עמדו בפני דילמה: לעבור לבית חדש, או לשפץ ולהתאים את הקיים לשנים הבאות. הם פנו אל האדריכלית יעל כפיף, שגרה במושב שכן. "בני הזוג הגיעו אלי עם התלבטות שאני נתקלת בה פעמים רבות", היא מספרת. "הם גרים במקום שהם אוהבים ושהם מבוססים בו חברתית, אבל הבית כבר לא עובד בשבילם".

 

חשבו יחד, והחליטו להישאר בבית ולהתאים אותו מחדש למשפחה, בשטח הקיים (280 מטרים רבועים), ללא תוספות בנייה. "היה ברור שצריך לייצר יותר פרטיות להורים ולבדוק מה הבנים צריכים, עם מבט קדימה, גם לשנים שלאחר הצבא", מסבירה כפיף את עקרונות השינוי. "ברגע שהצרכים האלה הוגדרו, הכל הפך יותר מסודר וברור".

 

''רק היינו צריכים לקחת את הטוב הקיים ולהעצים אותו'', אומרת אדריכלית השיפוץ (צילום: גדעון לוין)
    ''רק היינו צריכים לקחת את הטוב הקיים ולהעצים אותו'', אומרת אדריכלית השיפוץ(צילום: גדעון לוין)

     

    מה שעוד תרם והשפיע על התכנון החדש היה הבסיס של הבית, שנשתמר יפה; אדריכלות טובה, בעלת קווים ישרים ופתחים רחבים, עם הרבה אור וחומריות עכשווית. "זה כמובן מאוד עזר", אומרת האדריכלית, "כי רק היינו צריכים לקחת את הטוב הקיים ולהעצים אותו".

     

    לעבור בלי לעבור

    עיקר השינוי נעשה בחדרים הפרטיים; ההורים והילדים התחלפו בקומות, וכל אחד קיבל מרחב מגורים מתאים. בקומת הקרקע תוכננו שני חדרים לבנים הצעירים יותר, ולכל אחד מהם הוצמד חדר רחצה. הבן הבכור (19) עבר ליחידה עצמאית במרתף, חדר המשחקים שלידה עוצב ואורגן מחדש כחדר טלוויזיה, הממ"ד הפך למחסן הרשמי של הבית ובין לבין נוסף גם חדר כביסה קטן ויעיל.

     

    חדר המשחקים בקומת המרתף הפך לחדר טלוויזיה (צילום: גדעון לוין)
      חדר המשחקים בקומת המרתף הפך לחדר טלוויזיה(צילום: גדעון לוין)

       

      הבכור עבר למרתף, ומחדרו יש יציאה לחצר אנגלית (צילום: גדעון לוין)
        הבכור עבר למרתף, ומחדרו יש יציאה לחצר אנגלית(צילום: גדעון לוין)

         

        ההורים עברו לקומה העליונה, אשר שויכה להם במלואה, עם חדר עבודה בצד אחד וחדר שינה בצד השני. הקומה אינה גדולה במיוחד, ולא הורחבה מעבר לחדרים שהיו שם במקור, אך היא מספקת, ובעיקר מאפשרת פרטיות מוחלטת. "הבקשה היתה לייצר אווירה של סוויטה במלון", מסבירה כפיף, שעמדה במשימה כשהיא שומרת על הצבעוניות והחומריות של שאר הבית.

         

        חדר ההורים, כמו יתר החדרים הפרטיים, מבוסס על אפור (צילום: גדעון לוין)
          חדר ההורים, כמו יתר החדרים הפרטיים, מבוסס על אפור(צילום: גדעון לוין)

           

          שקט חומרי

          בעוד השינוי התכנוני התרחש בעיקר בחלקים הפרטיים, הטיפול העיצובי נעשה בכל הבית. כפיף ביקשה להדגיש את הקו הסימטרי החזק והארוך בקומת הקרקע, שמקיף את חצר הפנימית ומחבר בין החלק הציבורי לפרטי, דרך הכניסה.

           

          בנוסף ביקשה לאחד את הבית בסגנון נקי, בהיר ורגוע, ולכן בחרה פלטה מצומצמת ומאופקת של חומרים וצבעים: אלון בהיר, ריצוף אפור במטבח ובחדרי הרחצה, אריחי קיר לבנים, ומעט כחול עמוק שמבליח פה ושם בבית. "אני חושבת שכשחומר חוזר על עצמו, מושג שקט", היא מסבירה.

           

          המבואה. שתי קוביות עץ במראה אחיד עם הרצפה תוחמות את הדלת, שהוחלפה. כעת היא תואמת לוויטרינת החצר הפנימית שמולה (צילום: גדעון לוין)
            המבואה. שתי קוביות עץ במראה אחיד עם הרצפה תוחמות את הדלת, שהוחלפה. כעת היא תואמת לוויטרינת החצר הפנימית שמולה(צילום: גדעון לוין)

             

            מבט מדלת הכניסה הישר לעומק החצר הפנימית (צילום: גדעון לוין)
              מבט מדלת הכניסה הישר לעומק החצר הפנימית(צילום: גדעון לוין)

               

              דלת כניסה חדשה עוצבה מזכוכית וברזל לבן. יחד עם ויטרינת החצר הפנימית שניצבת מולה, מאותם חומרים ובאותן פרופורציות, הן מייצרות מבואה מוארת, שממנה אפשר להקיף במבט את מרחבי הבית. מצדי הכניסה נבנו שתי קוביות סימטריות (באחת חדר הרחצה של אחד הבנים ובשנייה ארון כניסה ומזווה), שכוסו באלון הבהיר בו רוצף הבית כולו. השימוש באותו חומר וגוון לרצפה ולקירות יוצר רושם של יחידה אחת שלמה, מודגשת ואחידה.

               

              קומת הקרקע סימטרית. מבנה בצורת ח' מקיף חצר פנימית עם קירות זכוכית. מצד אחד המטבח, פינת האוכל והסלון. מהצד השני חדרי שינה, שתוכננו בשיפוץ מחדש  (תוכנית: יעל כפיף, על בסיס יורם נידם)
                קומת הקרקע סימטרית. מבנה בצורת ח' מקיף חצר פנימית עם קירות זכוכית. מצד אחד המטבח, פינת האוכל והסלון. מהצד השני חדרי שינה, שתוכננו בשיפוץ מחדש (תוכנית: יעל כפיף, על בסיס יורם נידם)

                 

                המעבר הרחב, המחופה עץ, מוביל מצד אחד אל החלק הפרטי של הבית, ומהצד השני חולף על פני פסנתר שהוצב בנישה שתוכננה ביחידת הנגרות, אל המטבח והסלון. במטבח חופה האי שבמרכז בפורניר תואם לפרקט, שחוזר בארון גבוה שניצב כנגד הקיר ממול. את גבולותיו של פס הנגרות מדגיש ריצוף המטבח המעשי – אריחי גרניט-פורצלן אפורים, שמבדילים אותו משאר הבית.

                 

                השימוש באותו גוון לרצפה, לקירות ולרהיטים יוצר רושם שלם ואחיד (צילום: גדעון לוין)
                  השימוש באותו גוון לרצפה, לקירות ולרהיטים יוצר רושם שלם ואחיד(צילום: גדעון לוין)

                   

                  המטבח, לפני ואחרי (צילום: יעל כפיף, גדעון לוין)
                    המטבח, לפני ואחרי(צילום: יעל כפיף, גדעון לוין)

                     

                    הכל מחושב ומדויק. משטח העבודה תואם את גוון הריצוף, הארון החדש מסתיים בגובה החלון ומסגרת התמונה תואמת את הנגרות (צילום: גדעון לוין)
                      הכל מחושב ומדויק. משטח העבודה תואם את גוון הריצוף, הארון החדש מסתיים בגובה החלון ומסגרת התמונה תואמת את הנגרות(צילום: גדעון לוין)

                       

                      פינת האוכל, עם שולחן ברזל לבן וכיסאות אלון בהיר, ממשיכה את הקו החומרי המאופק, וגם ספריית הברזל הלבנה ושידת האלון בסלון. במרכז יש יותר צבע: "רצינו ליצור סלון חם ונעים, מרבצי ולא רשמי מדי", מסבירה כפיף את הבחירה בספה אפורה בהיר ושנייה בכחול עמוק, שמופיע גם בשטיח.

                       

                      הצבעוניות הרכה משתלבת עם קיר אמנות עדין, שכפיף יצרה מאוסף של הדפסים, מעשה ידיהם של אמנים שונים ממרכז ההדפס בקיבוץ כברי. "גיליתי אותם ביריד צבע טרי, הזמנתי לפה וביחד יצרנו את הקיר".

                       

                      ספריית ברזל  לבן תלויה מתחת לחלון סרט עליון  (צילום: גדעון לוין)
                        ספריית ברזל לבן תלויה מתחת לחלון סרט עליון (צילום: גדעון לוין)

                         

                        התקרה הונמכה, ונותקה מהקירות המקיפים אותה (צילום: גדעון לוין)
                          התקרה הונמכה, ונותקה מהקירות המקיפים אותה(צילום: גדעון לוין)

                           

                          הקו המינימליסטי חוזר גם בטיפול בתקרה, שהונמכה בכל הבית ונותקה מהקירות שמקיפים אותה, מה שיצר תחושה של תקרה קלה יותר ואפשר תלייה נסתרת של וילונות. רוב הבית מואר באמצעות תאורה טכנית לבנה שקועה, ורק במקומות שהאדריכלית ביקשה להדגיש הוצבו מנורות דקורטיביות. למשל, שתי המנורות העדינות שיורדות מעל שולחן האוכל, ללא מתחרות אחרות במרחב הסלון.

                           

                          את התוצאה הסופית, המחמיאה לבית ולמשפחה המתבגרת, מסכמת כפיף: "היה לי חשוב לענות על הדרישות של הפרוגרמה, אבל גם על הצורך של בני המשפחה בבית נקי ושקט, שקל לתחזק".

                           

                          המעבר וגרם המדרגות, לפני ואחרי (צילום: יעל כפיף, גדעון לוין)
                            המעבר וגרם המדרגות, לפני ואחרי(צילום: יעל כפיף, גדעון לוין)

                             

                            גם בחדרי הרחצה אחידות, והבלחות של כחול עמוק, החוזר בבית (צילום: גדעון לוין)
                              גם בחדרי הרחצה אחידות, והבלחות של כחול עמוק, החוזר בבית(צילום: גדעון לוין)

                               

                              אף שאין לה שימוש, מרפסת הגג הטכני זכתה לעדכון עיצובי, בעזרת חלוקי נחל ועציצי חרס גדולים (צילום: גדעון לוין)
                                אף שאין לה שימוש, מרפסת הגג הטכני זכתה לעדכון עיצובי, בעזרת חלוקי נחל ועציצי חרס גדולים(צילום: גדעון לוין)

                                 

                                תוכנית הקומה העליונה, ממלכתם של ההורים (תוכנית: יעל כפיף אדריכלית)
                                  תוכנית הקומה העליונה, ממלכתם של ההורים(תוכנית: יעל כפיף אדריכלית)

                                   

                                  קומת המרתף, שאליו עבר הבן הבכור (תוכנית: יעל כפיף אדריכלית)
                                    קומת המרתף, שאליו עבר הבן הבכור(תוכנית: יעל כפיף אדריכלית)

                                     

                                    • תכנון הבית: אדריכל יורם נידם
                                    • תכנון השיפוץ ועיצוב הפנים: אדריכלית יעל כפיף
                                    • קבלן מבצע: תומר כפיף
                                    • מסגרות: ירדן נחמיאס
                                    • נגרות: פיל היוז
                                    • תאורה: יאיר דורם
                                    • ריהוט: טולמנ'ס דוט, הביטאט, לופט
                                    • פרקט וחיפוי עץ: פרקטים
                                    • כלים סניטריים וחיפויים: מודי

                                     

                                    ---------------------------------------------------------

                                    לחצו על התמונה לשיפוץ של דירת 76 מ''ר ישנה עבור משפחה צעירה:

                                     

                                    שיפוץ דירת 76 מ''ר למשפחה צעירה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: איתי בנית)
                                    שיפוץ דירת 76 מ''ר למשפחה צעירה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: איתי בנית)

                                     

                                     

                                     
                                    הצג:
                                    אזהרה:
                                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד