אייקון מאויר בשבוע: סיפורה הטרגי של הסופר מודל הראשונה בעולם

בסוף שנות ה-70 היתה ג'יה הדוגמנית שכולן רצו להיות, אך התמכרויות והרס עצמי הובילו אותה להתרסקות ומוות בגיל 26. הכוכבת שסללה את הדרך לסינדי קרופורד

ארז עמירןפורסם: 31.01.20 12:26
היופי שלה, יחד עם הביוגרפיה הפרועה והטרגית, הפכו אותה לנערת הפוסטר של "דוגמנית בהפרעה". המחווה שלי לג'יה (איור: ארז עמירן)
היופי שלה, יחד עם הביוגרפיה הפרועה והטרגית, הפכו אותה לנערת הפוסטר של "דוגמנית בהפרעה". המחווה שלי לג'יה (איור: ארז עמירן)
ג'יה היתה האיט גירל של סוף שנות ה-70. במקרה שלה, התואר הזה היה מורכב מאינסוף שערים למגזיני אופנה, סמים קשים, חיבה לנשים בלונדיניות, התקפי זעם פוטוגניים מול המצלמות וכרטיס חופשי-חודשי למועדונים הכי נחשקים בניו יורק
ג'יה היתה האיט גירל של סוף שנות ה-70. במקרה שלה, התואר הזה היה מורכב מאינסוף שערים למגזיני אופנה, סמים קשים, חיבה לנשים בלונדיניות, התקפי זעם פוטוגניים מול המצלמות וכרטיס חופשי-חודשי למועדונים הכי נחשקים בניו יורק
חיים קצרים ואומללים הם לא משהו שיש לשאוף אליו, גם אם הם מלווים ביופי גדול וזוהר ניו יורקי. ג'יה (בשחור ואדום) בקמפיין של כריסטיאן דיור, 1979
חיים קצרים ואומללים הם לא משהו שיש לשאוף אליו, גם אם הם מלווים ביופי גדול וזוהר ניו יורקי. ג'יה (בשחור ואדום) בקמפיין של כריסטיאן דיור, 1979

ג'יה

סליחה, במי מדובר? בעידן שבו כל מי שמגייסת (או קונה) מאה אלף עוקבים באינסטגרם מוכתרת לדוגמנית-על ואושיית תרבות, אפשר להיזכר בג'יה קרנג'י, שבאמת ראויה לתארים הללו. היא נחשבת לדוגמנית העל הראשונה בעולם, והסיפור שלה כולל יופי עוצר נשימה, המון סמים וסוף טרגי. כל המצרכים הנדרשים לאגדות שמתפוצצות לרגע בקול תרועה ואז נשכחות מהלב.

 

ג'יה הלכה לעולמה בשנת 1986, כמעט בחשאי. בקמפיין של ג'ורג'יו ארמאני
    ג'יה הלכה לעולמה בשנת 1986, כמעט בחשאי. בקמפיין של ג'ורג'יו ארמאני

     

    כמו דיוות אחרות שלא זקוקות ליותר משם פרטי כדי לעשות קסמים (ע"ע שר, ריטה וטוויגי), ג'יה היתה האיט גירל של סוף שנות ה-70. במקרה שלה, התואר הזה היה מורכב מאינסוף שערים למגזיני אופנה, סמים קשים, חיבה לנשים בלונדיניות, התקפי זעם פוטוגניים מול המצלמות וכרטיס חופשי-חודשי למועדונים הכי נחשקים בניו יורק.

     

    היא היתה הדוגמנית שכולן רצו להיראות כמוה, אך הרסה לעצמה בשיטתיות את הקריירה ואת החיים. מגיל צעיר היא עישנה, שתתה, הסניפה כל מה שלא היה מחובר בברגים לרצפה והתמחתה בגניבות קטנות מבתי כלבו. אין ספק שג'יה טרחה לסמן וי על כל תחנה במסלול להתרסקות מהירה. ב-1982 היא צילמה את השער האחרון בחייה. עוד הרואין ועוד גמילה שלא צלחה, ואז הגיע האיידס וכיבה את הכל.

     

    ג'יה, לטענתה, לא באמת אהבה לדגמן, אך היא עשתה זאת היטב והרוויחה לא מעט כסף שאותו בזבזה על סמים. בקמפיין של ג'יאני ורסאצ'ה, 1980
      ג'יה, לטענתה, לא באמת אהבה לדגמן, אך היא עשתה זאת היטב והרוויחה לא מעט כסף שאותו בזבזה על סמים. בקמפיין של ג'יאני ורסאצ'ה, 1980

       

      היא הלכה לעולמה בשנת 1986, כמעט בחשאי. באותם ימים, איידס היה עדיין "המחלה שאין לנקוב בשמה". להלווייתה לא הגיע איש מענף האופנה. בנתיב ההרס של חייה, ספק אם גם ללא האיידס היתה זוכה לחגוג השבוע את יום הולדתה ה-60.

       

      כמי שניהלה מערכות יחסים עם נשים, ג'יה (משמאל) גם נחשבת לאחת ממובילות "השיק הלסבי", יותר מעשור לפני שנקבע המושג האופנתי הזה (צילום: rex/asap creative)
        כמי שניהלה מערכות יחסים עם נשים, ג'יה (משמאל) גם נחשבת לאחת ממובילות "השיק הלסבי", יותר מעשור לפני שנקבע המושג האופנתי הזה(צילום: rex/asap creative)

         

        למה אייקון? ג'יה היתה, כמעט ללא תחרות, הדוגמנית המצליחה של דורה. למעשה, סינדי קרופורד קיבלה את עבודותיה הראשונות בתחום על סמך דמיונה לג'יה ואף כונתה "בייבי ג'יה". היא לא רק התוותה בדמותה את המראה האיקוני של דוגמנית, היא גם יצרה דפוסי התנהגות שהפכו להיות קלישאה של דוגמנית מצליחה – פרועה, אימפולסיבית, בזבזנית והרסנית בעיקר כלפי עצמה.  

         

         

        לטענתה, ג'יה לא באמת אהבה לדגמן, אך היא עשתה זאת היטב והרוויחה לא מעט כסף שאותו בזבזה על סמים. היא היתה יפה מאוד, בודדה מאוד ועצובה מאוד, והשילוב הזה קסם לצלמי האופנה הגדולים של אותה תקופה, שניסו להעביר בצילומיהם משהו מעבר לגוף חטוב ועצמות לחיים סימטריות. כמי שניהלה מערכות יחסים עם נשים, ג'יה גם נחשבת לאחת ממובילות "השיק הלסבי", יותר מעשור לפני שנקבע המושג האופנתי הזה.

         

        חייה העצובים של ג'יה הפכו לסיפור מוסר על אותם עשירים אומללים, נסיכות עצובות והאיזון המוזר שנוהג העולם במתנותיו. בקמפיין של ג'ורג'יו ארמאני
          חייה העצובים של ג'יה הפכו לסיפור מוסר על אותם עשירים אומללים, נסיכות עצובות והאיזון המוזר שנוהג העולם במתנותיו. בקמפיין של ג'ורג'יו ארמאני

           

          היופי של ג'יה, יחד עם הביוגרפיה הפרועה והטרגית שלה, הפכו אותה לנערת הפוסטר של "דוגמנית בהפרעה". אין פלא שאנג'לינה ג'ולי שמחה להיכנס לנעליה בסרט הביוגרפי "ג'יה" מ-1998, שעזר למתג את שתיהן כנציגות של יופי הרסני. חייה העצובים של ג'יה הפכו לסיפור מוסר על אותם עשירים אומללים, נסיכות עצובות והאיזון המוזר שנוהג העולם במתנותיו.

           

          ג'יה הלכה לעולמה בגיל 26, שנה לפני הכניסה ל"מועדון ה-27". כמו מרילין מונרו ויפהפיות טרגיות אחרות, גם היא לא זכתה להזדקן ולהשמין כמו הכוכבים שממשיכים לחיות. כזו היא דרכה של מיתולוגיה – אין לה את המותרות שבהזדקנות טבעית.

           

          היא היתה יפה מאוד, בודדה מאוד ועצובה מאוד, והשילוב הזה קסם לצלמי האופנה הגדולים של אותה תקופה, שניסו להעביר בצילומיהם משהו מעבר לגוף חטוב ועצמות לחיים סימטריות. בקמפיין לכריסטיאן דיור, 1980
            היא היתה יפה מאוד, בודדה מאוד ועצובה מאוד, והשילוב הזה קסם לצלמי האופנה הגדולים של אותה תקופה, שניסו להעביר בצילומיהם משהו מעבר לגוף חטוב ועצמות לחיים סימטריות. בקמפיין לכריסטיאן דיור, 1980

             

            למה לא? חיים קצרים ואומללים הם לא משהו שיש לשאוף אליו, גם אם הם מלווים ביופי גדול וזוהר ניו יורקי. אומנם מדובר בקלישאה מביכה, אבל יפה ומצליחה היא לא המקבילה לשמחה ומאושרת.

             

            ובכל זאת: לג'יה יש תרומה לא מבוטלת למעמד הסופר מודלס, לקריירה של סינדי קרופורד, לקריירה של אנג'לינה ג'ולי, ולניסוח ה"לסבו שיק". לא מעט ב-26 שנות חיים בלבד.

             

            אנג'לינה ג'ולי בתפקיד ג'יה בסרט באותו השם, 1998 (צילום: rex/asap creative)
              אנג'לינה ג'ולי בתפקיד ג'יה בסרט באותו השם, 1998(צילום: rex/asap creative)

               

              מה זה אייקון אחד בשבוע?

              עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.

               

              בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
              מעצב אופנה, מרצה בשנקר, מאייר, אבא (של גאיה ושירה), מאמין שאופנה היא תרבות שאפשר (ורצוי) לדבר עליה, ולא רק ללבוש, ולא שוכח לרגע שמתחת לבגדים כולנו עירומים