בביתה של לירון מ''תירס חם'', בשער הגולן, פינת האוכל קיבלה חדר זכוכית

מתוך 6 הפעוטות בספר הילדים הידוע, רק 2 חיים בקיבוץ. לירון ובן זוגה, יזם בתחום הדגה, שיפצו והרחיבו את ביתם הישן. מבחוץ הוא משתלב בסביבה, בפנים הוגשם חלום

אורן פרבמן

|

02.01.20 | 08:58

לקומת הקרקע נוספו בשיפוץ 55 מ''ר, כולל חדר זכוכית שנבנה במיוחד לפינת אוכל מרווחת. הקטנה מבין חמשת הילדים בת 12, והגדול בן 25 (צילום: איתי בנית)
לקומת הקרקע נוספו בשיפוץ 55 מ''ר, כולל חדר זכוכית שנבנה במיוחד לפינת אוכל מרווחת. הקטנה מבין חמשת הילדים בת 12, והגדול בן 25 (צילום: איתי בנית)
תהלוכת הילדים המככבת בספרה של מרים רות, ''תירס חם''. רות, מוותיקי שער הגולן, היתה בעברה גננת. את הדמויות איירה אורה איל (צילום: הוצאת הקיבוץ המאוחד)
תהלוכת הילדים המככבת בספרה של מרים רות, ''תירס חם''. רות, מוותיקי שער הגולן, היתה בעברה גננת. את הדמויות איירה אורה איל (צילום: הוצאת הקיבוץ המאוחד)
הנה הם, 40 שנים מאוחר יותר. לירון היא השנייה בטור, אחרי צור ולפני יהב, אלית ושחף, נכדתה של הסופרת. חסר בצילום אופיר, שמתגורר בחו''ל (צילום: זוהר שחר)
הנה הם, 40 שנים מאוחר יותר. לירון היא השנייה בטור, אחרי צור ולפני יהב, אלית ושחף, נכדתה של הסופרת. חסר בצילום אופיר, שמתגורר בחו''ל (צילום: זוהר שחר)
מבחוץ הבית לא איבד את מאפייניו המקוריים. זה היה מבנה רכבת שחלקו ארבעה זוגות הורים, 28 מ''ר לכל זוג. כשבוטלה הלינה המשותפת אוחדו שתי דירות לאחת, וכך אפשר לזהות בבית, עדיין, את שתי הכניסות (צילום: איתי בנית)
מבחוץ הבית לא איבד את מאפייניו המקוריים. זה היה מבנה רכבת שחלקו ארבעה זוגות הורים, 28 מ''ר לכל זוג. כשבוטלה הלינה המשותפת אוחדו שתי דירות לאחת, וכך אפשר לזהות בבית, עדיין, את שתי הכניסות (צילום: איתי בנית)
מאחור קל יותר לראות את החדר הגדול שנבנה בקומה עליונה, בזכות הארכתו של הגג הקיים כלפי מעלה. גם חדר האוכל השקוף קורה בגג זהה לישן, רק במפלס נמוך מעט יותר, ''כדי שזה לא ייראה כטלאי'', מסביר האדריכל כפיר וקס. ''העדפנו שיהיה ברור שמדובר בגג חדש'' (צילום: איתי בנית)
מאחור קל יותר לראות את החדר הגדול שנבנה בקומה עליונה, בזכות הארכתו של הגג הקיים כלפי מעלה. גם חדר האוכל השקוף קורה בגג זהה לישן, רק במפלס נמוך מעט יותר, ''כדי שזה לא ייראה כטלאי'', מסביר האדריכל כפיר וקס. ''העדפנו שיהיה ברור שמדובר בגג חדש'' (צילום: איתי בנית)
מבפנים הגג נצבע לבן, ועל הרקע הבהיר בולטות קורות העץ בצבען הטבעי. ''הקורה הקונסטרוקטיבית שנוספה כדי לאפשר את ההרחבה היא אחד המאפיינים הבולטים והמוצלחים'', אומרת מעצבת הפנים מרב זהר (צילום: איתי בנית)
מבפנים הגג נצבע לבן, ועל הרקע הבהיר בולטות קורות העץ בצבען הטבעי. ''הקורה הקונסטרוקטיבית שנוספה כדי לאפשר את ההרחבה היא אחד המאפיינים הבולטים והמוצלחים'', אומרת מעצבת הפנים מרב זהר (צילום: איתי בנית)
כמו הקורות, גם רצפת העץ מוסיפה חמימות לחלל הגבוה. עבודות של מעצבים ישראלים נבחרו לפנים, ביניהן המנורות של חיים אבגי והנדנדה של מותג הטקסטיל iota (צילום: איתי בנית)
כמו הקורות, גם רצפת העץ מוסיפה חמימות לחלל הגבוה. עבודות של מעצבים ישראלים נבחרו לפנים, ביניהן המנורות של חיים אבגי והנדנדה של מותג הטקסטיל iota (צילום: איתי בנית)
צבע החלודה חוזר בבית. למשל, באלמנט ההפרדה בסלון (בתמונה מימין) ובאריחי הקיר שנבחרו לחדר הרחצה של ההורים (משמאל) (צילום: איתי בנית)
צבע החלודה חוזר בבית. למשל, באלמנט ההפרדה בסלון (בתמונה מימין) ובאריחי הקיר שנבחרו לחדר הרחצה של ההורים (משמאל) (צילום: איתי בנית)
אי בצבע מנטה למטבח היה נקודת המוצא לעיצוב. מימין מציץ חדרון הזכוכית שנבנה לבעל הבית, המקיים שיחות ועידה בינלאומיות בשעות שונות (צילום: איתי בנית)
אי בצבע מנטה למטבח היה נקודת המוצא לעיצוב. מימין מציץ חדרון הזכוכית שנבנה לבעל הבית, המקיים שיחות ועידה בינלאומיות בשעות שונות (צילום: איתי בנית)
ה''אקווריום'' המשרדי נראה בתמונה מימין. הקירות והגג לבנים, וכל עבודות המסגרות נעשו בשחור, כולל מדפים קטנים המקיפים עמודים (צילום: איתי בנית)
ה''אקווריום'' המשרדי נראה בתמונה מימין. הקירות והגג לבנים, וכל עבודות המסגרות נעשו בשחור, כולל מדפים קטנים המקיפים עמודים (צילום: איתי בנית)
סקאלת הצבעים חוזרת גם בחדר ההורים. ''התוספת השקופה התוותה את רוח הבית, את האופי והאווירה'' (צילום: איתי בנית)
סקאלת הצבעים חוזרת גם בחדר ההורים. ''התוספת השקופה התוותה את רוח הבית, את האופי והאווירה'' (צילום: איתי בנית)

לירון דגן מקיבוץ שער הגולן מוכרת כמעט לכל ילד ישראלי. דמותה הקטנה מצלצלת בפעמון בתהלוכת הילדים המככבת בספרה הקלאסי של מרים רות, ''תירס חם''. רות, בעברה גננת בקיבוץ, טיפלה בקבוצות ילדים נוסח זו שעליה מבוסס הסיפור. מאז חלפו ארבעה עשורים, ובשונה מרוב חבריה לגן ולספר, לירון לא עזבה את הקיבוץ שבו גדלה. שם היא מתגוררת עם משפחתה, בבית שעבר השנה שיפוץ והרחבה.

 

לירון למדה אדריכלות, אך עובדת כמנהלת חשבונות. בעלה יואב, שגדל בלביא (קיבוץ מצדה השני של הכינרת), הוא יזם מצליח בתחום הדגה. משפחתם מורכבת מרועי (25) וגל (19), ילדיו של יואב מנישואים קודמים, ומעילי (17), עמית (15) ויולי (12), שלושת ילדיהם המשותפים.

 

בית המשפחה ממחיש את סיפורו של הקיבוץ. לפני שנים, כאשר הילדים ישנו בנפרד מהוריהם, בבית הילדים, חלקו ארבעה זוגות הורים מבנה רכבת, בארבע דירות בנות 28 מטרים רבועים כל אחת. לימים בוטלה הלינה המשותפת, וכל שתי דירות צמודות הפכו לאחת, כדי להכיל את המשפחה כולה. כשגם זה לא הספיק נסגרו המרפסות, בגודל 6 מ"ר, והוכנסו פנימה. עוד שטח נוסף כשנבנו ממ"דים בגודל 11 מ"ר.

 

אבולוציה של מבנה רכבת קיבוצי. מיחידה זוגית של 28 מ''ר לדו משפחתי בן 120 מ''ר, לפני השיפוץ האחרון (שרטוט: אדריכל כפיר וקס)
    אבולוציה של מבנה רכבת קיבוצי. מיחידה זוגית של 28 מ''ר לדו משפחתי בן 120 מ''ר, לפני השיפוץ האחרון(שרטוט: אדריכל כפיר וקס)

     

    יואב ולירון, שהחליטו לבנות את חייהם המשותפים בשער הגולן, גרו בבית כזה, דו משפחתי בן כ-75 מ''ר. על אף שהקיבוץ לא עבר הפרטה והבית אינו בבעלותם, הם החליטו לשפצו ולעצבו לצורכיהם. את השיפוץ הראשון עשו לפני 13 שנים, ובו הוסיפו 45 מ"ר. מאז גדלו הילדים, הצרכים השתנו, והעסק של יואב צבר תאוצה והפך לבינלאומי.

     

    בני הזוג ביקשו פינת אוכל גדולה, שתאפשר לכל בני המשפחה לשבת יחד בצורה נוחה, חדר לבנים הגדולים המגיעים לסופשבוע (או לאורחים מחו"ל המגיעים לפגישות עסקים), ופינת עבודה ליואב. לירון ביקשה גם לשנות את החלוקה הפנימית, כך שהמטבח יגדל ויעבור ללב הבית, וחדר הכביסה יהיה נוח ומרווח.

     

    לירון בבית, לפני השיפוץ האחרון (צילום: כפיר וקס)
      לירון בבית, לפני השיפוץ האחרון(צילום: כפיר וקס)

       

      את הספה יואב לא הסכים להחליף, והיא נמצאת גם בסלון החדש (צילום: כפיר וקס)
        את הספה יואב לא הסכים להחליף, והיא נמצאת גם בסלון החדש(צילום: כפיר וקס)

         

        חזית הכניסה, היום (צילום: איתי בנית)
          חזית הכניסה, היום(צילום: איתי בנית)

           

          מבט מדלת הכניסה (צילום: איתי בנית)
            מבט מדלת הכניסה(צילום: איתי בנית)

             

            את התכנון החדש עשה האדריכל כפיר וקס, שעבד בשיתוף פעולה עם מעצבת הפנים מרב זהר. האילוצים שנבעו מהבנייה בטלאים במשך השנים הציבו להם אתגר.

             

            החזית הצפונית של הבית נהרסה, כדי להגדילו בתוספת עם קירות זכוכית, שבה מוקמה פינת האוכל החדשה. וקס החליט לקרות את חדר הזכוכית בגג זהה לגג הקיים, אך במפלס שנמוך ממנו בכ-50 סנטימטרים. "מבפנים החלטנו להלבין את הגג הקיים כדי להפוך אותו למינורי ולהדגיש את התוספת", הוא מספר. ''אך לא נשארנו באותו מישור, כדי שזה לא ייראה כטלאי. העדפנו שיהיה ברור שמדובר בגג חדש''. מבחינת מטראז' לא נוסף כאן הרבה, אך התוספת השקופה, לדבריו, ''התוותה את רוח הבית, את האופי והאווירה".

             

            מהצד נראה הגג המדורג של התוספת השקופה (צילום: איתי בנית)
              מהצד נראה הגג המדורג של התוספת השקופה(צילום: איתי בנית)

               

              פינת אוכל חיצונית לצד הפנימית (צילום: איתי בנית)
                פינת אוכל חיצונית לצד הפנימית(צילום: איתי בנית)

                 

                קורות העץ הגושניות בולטות בצבען הטבעי על רקע הגג הלבן. ''הקורה הקונסטרוקטיבית שנוספה כדי לאפשר את ההרחבה היא אחד המאפיינים הבולטים והמוצלחים פה", אומרת זהר.

                 

                משרדו של וקס מתמחה בבנייה ירוקה, אך אילוצי השיפוץ לא אפשרו פה מענה אקלימי נרחב. "העמק הזה הוא אחד החמים בארץ. מה שמאפשר את כמות הזכוכית הזאת הוא הכיוון לצפון-מזרח. רוב היום יש פה אור רך. בנוסף, האלומיניום הוא ברמת הבידוד הגבוהה ביותר האפשרית".

                 

                עוד אתגר היה החדר שנוסף בקומה עליונה. גם הוא נפתר בעזרת משחק עם הגג: שיפוע הגג הקיים הוארך כלפי מעלה, כך שהוא מכסה את החדר החדש. חריץ נפער בו, לטובת מדרגות המטפסות למעלה. בסך הכל מתפרש הבית על 175 מ''ר בקומת הקרקע, ועוד 40 למעלה.

                 

                מבחוץ נשמר המראה האופייני לבתי הקיבוץ, והמבנה אינו מתבלט בסביבה. "רצינו להישאר מחוברים לסביבה, להרגיע'', מסביר וקס. ''יש פער בין החוץ לפנים, שעוצב בצורה חופשית יותר. בפנים עשינו מה שרצינו, עם פחות התחשבות ב'איך זה יתקבל'".

                 

                מבט מפינת האוכל אל הקצה השני של הבית (צילום: איתי בנית)
                  מבט מפינת האוכל אל הקצה השני של הבית(צילום: איתי בנית)

                   

                  לרצפה העדיף וקס בטון מוחלק וקריר, משיקולים אקלימיים. אך יואב, ששוהה במסגרת עבודתו הרבה בחו''ל, העדיף "רצפת עץ משומן עם הרבה כבוד", כפי שמנסחת זהר. "כשמתכננים בית באזור חם יש תמיד פער בין הרצון ליצור מראה חמים ומשפחתי, ובין הצורך בקרירות", אומר וקס. "התקרה הגבוהה יוצרת קרירות, כי החום עולה למעלה. גרם המדרגות הוסיף נתיב של אוורור והוצאה של האוויר החם".

                   

                  המטבח הועבר ללב הבית (צילום: איתי בנית)
                    המטבח הועבר ללב הבית(צילום: איתי בנית)

                     

                    גרם המדרגות מאפשר נידוף של האוויר החם  (צילום: איתי בנית)
                      גרם המדרגות מאפשר נידוף של האוויר החם (צילום: איתי בנית)

                       

                      הפרקט, קורות העץ וגוני החלודה שחוזרים בבית מוסיפים לו חום. העוגן לעיצוב הפנים היה רצונה של לירון לשלב במטבח אי בצבע מנטה. "משם דברים התגלגלו", אומרת זהר. "בהתחלה הצענו מסגרות בצבע חלודה לחלונות. לירון לא אהבה את הרעיון, אבל הגוון מצא ביטוי באלמנטים אחרים בבית, כמו המחיצה הנמוכה בסלון ואריחי הקרמיקה במקלחת ההורים''.

                       

                      המשרד של יואב הוא חדרון שקוף בלב הבית. "ליואב יש שיחות ועידה בכל מיני שעות", מספרת לירון. "הוא אוהב לדבר בטלפון בצעקות, ואוהב שזה באמצע הבית. לפני השיפוץ הוא היה יושב בפינת האוכל, עם המחשב. אז שמנו את הדג באקווריום".

                       

                      גופי התאורה הפזורים ברחבי הבית הם בעיצובו של חיים איבגי. "רצינו משהו שייתן תחושה שציפורים מרחפות בחלל, סוג של תנועה בבית מאוד מסודר", מסבירה זהר. מנורות אחרות קורצות לקיפולי נייר, בהשראת עבודות האוריגמי של הבן עילי.

                       

                      אחת מעבודות הנייר של עילי, בן 17 (צילום: איתי בנית)
                        אחת מעבודות הנייר של עילי, בן 17(צילום: איתי בנית)

                         

                        חדר ההורים (צילום: איתי בנית)
                          חדר ההורים(צילום: איתי בנית)

                           

                          עיצוב הפנים חופשי יותר, בהתאם לחלומות של בני הזוג (צילום: איתי בנית)
                            עיצוב הפנים חופשי יותר, בהתאם לחלומות של בני הזוג(צילום: איתי בנית)

                             

                            את כל עבודות העץ והברזל בבית ביצעה חברת "דולמן" החיפאית. לטובת הצילומים התקיים גם שיתוף פעולה עם "iota", מותג טקסטיל ישראלי, המעסיק נשים מאוכלוסיות מוחלשות באריגה ייחודית.

                             

                            בני הזוג מטיילים רבות בעולם, ובחרו במודע לעבוד עם אמנים ובעלי מקצוע ישראלים. עם זאת, הם לא חיפשו תוצאה שתשדר ישראליות, אלא ביקשו, בראש ובראשונה, להגשים פנטזיה על בית חלומותיהם. רק עיצוב החוץ מקפיד שלא להתנכר לסביבתו הקיבוצית.

                             

                            מתוך הספר. יש דימיון לילדים האמיתיים, אך כל דמות הוקצנה
                              מתוך הספר. יש דימיון לילדים האמיתיים, אך כל דמות הוקצנה

                               

                              הילדים בספר "תירס חם" הם אמיתיים, אך למעט הפזמון, הסיפור הוא בדיה. "עם אלית אני בקשר, היא אומרת שהיא זוכרת שהיינו מתארחים אצל סבא של שחף והוא היה מכין לנו תירס", מספרת לירון. "אני לא זוכרת את זה. שחף גרה בחוף הכרמל ויהב בעמק יזרעאל, אופיר בחו"ל כבר הרבה שנים, צור דווקא חזר לקיבוץ. יש דמיון בין הילדים שהיינו לאיורים של אורה איל, אבל ברור שצריך היה להקצין כדי לתת לכל דמות את האופי שלה". את לירון, למשל, ציירו כילדה שחורה.

                               

                              תוכנית הבית לפני השיפוץ (תוכנית: אדריכל כפיר וקס, מרב זהר)
                                תוכנית הבית לפני השיפוץ(תוכנית: אדריכל כפיר וקס, מרב זהר)

                                 

                                קומת הקרקע אחרי השיפוץ (תוכנית: אדריכל כפיר וקס, מרב זהר)
                                  קומת הקרקע אחרי השיפוץ(תוכנית: אדריכל כפיר וקס, מרב זהר)

                                   

                                  החדר שנוסף בקומה עליונה (תוכנית: אדריכל כפיר וקס, מרב זהר)
                                    החדר שנוסף בקומה עליונה(תוכנית: אדריכל כפיר וקס, מרב זהר)

                                     

                                    • תכנון: כפיר וקס אדריכלים
                                    • עיצוב פנים: מרב זהר - עיצוב מבפנים 
                                    • קונסטרוקטור: אבי לוי
                                    • קבלן: עופר פינקלמן
                                    • נגרות: דולמן
                                    • אלומיניום: כוכב אלומיניום
                                    • מרצפות ואריחים: רצף
                                    • מאווררים: סוהו
                                    • גופי תאורה: חיים איבגי, מיטל קוממי - תאורת אוריגמי
                                    • נדנדה, פוף, שטיחים: iota project
                                    • פריטי נוי: פלורליס, קובי עטיה שעוני קיר מעוצבים, ענת מוצרי עץ, דרך הבד

                                     

                                     
                                    הצג:
                                    אזהרה:
                                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד