אמנות עשיית הכלום: איך לשפר את חייכם ע"י רביצה ובהייה ללא מטרה

מרגישים שחוקים מהשגרה העמוסה? תכירו ה־Niksen, קונספט הולנדי שמפציר בכם לא לעשות כלום. איך זה ישדרג אתכם ולמה זה הרבה יותר מאתגר ממה שאתם חושבים

לרבוץ איפשהו, להביט על הסביבה, או להאזין למוזיקה תוך כדי, ניחשתם נכון, עשיית כלום. ניקסן (צילום: שאטרסטוק)
לרבוץ איפשהו, להביט על הסביבה, או להאזין למוזיקה תוך כדי, ניחשתם נכון, עשיית כלום. ניקסן (צילום: שאטרסטוק)

זה התחיל עם ה־Hygge, אמנות הלייף סטייל הדנית שהשתלטה לפני שנתיים על הפיד באינסטגרם וגם על החיים שלנו, סגנון חיים שנראה מנותק מהמציאות הישראלית וביסודו אמנות ההתפנקות והנוחות. אחר כך חובבי הוולנס החלו לפזול לגישות אירופיות אחרות, וכך למדנו על ה־Lagom שמגיע משוודיה (מציאת משמעות בדברים הפשוטים של היומיום ואיזון ביניהם), ה־Fika (גם היא משוודיה) שמתרכזת בעיקר באכילת מאפים טעימים בבתי קפה וגם ה־Plogging ששלט בתחום לתקופה קצרה (עוד גישה שוודית), שבמסגרתו אנשים יצאו לטיולים רגליים ועל הדרך ניקו את הסביבה.

 

הוגה, סיפור פשוט: כולם רוצים ללמוד מהדנים איך להיות מאושרים יותר >>

 

עכשיו מגיע הכוכב החדש בשכונה - ה־Niksen, קונספט הולנדי שמשמעותו לא לעשות כלום. לזה דווקא אפשר להתחבר ממש בקלות. כל המגזינים והאתרים הגדולים בעולם, מ"ווג" ועד "טיים", כבר סיקרו אותו בהרחבה, וזה רק עניין של זמן עד שגם אצלכם בפיד יתחילו להופיע תמונות של אנשים שלא עושים כלום ומוסיפים את התגית Niksen#.

 

 

לבהות, לרבוץ, להשתחרר

המושג Niksen לקוח מהמילה ההולנדית Niks שמשמעותה היא "כלום", או ליתר דיוק: ההפך הגמור מלהיות פרודוקטיביים. בהולנד חוסר פרודוקטיביות נחשב לבלתי נחשק, ובעבר נהגו להתייחס לניקסן במשפט Niksen is Niks, שפירושו: לעשות כלום זה טוב לכלום, ובהיסטוריה ההולנדית הוא נחשב בעבר למושג שמייצג עצלנות. אבל עם עליית הסטרס והשחיקה בחיים המודרניים וההשפעות הבריאותיות שהתלוו אליהם, עשה הניקסן בהולנד קאמבק מפואר. הוא חדר לתוך התרבות ההולנדית בשנים האחרונות כתרגול מתבקש לפסק זמן מהעבודה הקשה ומהאינטנסיביות של הקיום.

 

"עבור ההולנדים להביט דרך החלון על אנשים שעוברים ברחוב או ללכת לחוף הים כדי לבהות בגלים נחשב ניקסן", כתבה העיתונאית לונאלה ברבוטה בכתבה שפרסמה על הניקסן במגזין Dutch Review. "כשהם עושים זאת הם יכולים למצוא רוגע ושלווה שהם מחבבים מאוד".

 

ניקסן ברוטרדם:

 

 

ההולנדים לא היחידים, אגב, שמאמינים באמנות עשיית הכלום. אצל האיטלקים תמצאו את הביטוי La Dolce Far Niente (המתיקות שבעשיית כלום). תחשבו על רביצה על הספה ובהייה בתקרה, או לשכב על ערסל בחצר ולהקשיב לציפורים מצייצות, או לשבת על ספסל בפארק ולהביט בסביבה, בקיצור סצנות שלא מתחברות ליומיום הישראלי הכאוטי והלחוץ.

 

ולא, זה לא אומר לשכב על הספה ולגלול בפיד של הפייסבוק או להשלים פרקים בסדרה שבה אתם צופים כרגע. אתם יכולים מקסימום להאזין למוזיקה. ואולי פשוט עדיף שתבהו בכפות הידיים שלכם או בכל דבר שהתוצאה היחידה שהוא יניב תהיה רגיעה שלכם. אם לנסח זאת בפשטות, ניקסן הוא האנטיתזה להלך הרוח העכשווי בעולם, זה שדוחף אותנו להיות עסוקים וטרודים 24 שעות ביממה.

 

בריאיון שנתן למגזין "מטרו" הבריטי ניסה ג'ון פי. דה ג'ונג', פסיכולוג הולנדי המתמחה בעולם העבודה, להסביר את מהות הניקסן. "בהולנד אנשים עדיין מעריכים מאוד את זמן הרגיעה שלהם", אמר. "אפשר לומר שניקסן זה מה שאחרים היו מגדירים כתרגול של מיינדפולנס, מה שמאפשר לאנשים לכבות את הניידים שלהם, את היומנים הדיגיטליים שלהם ולשכוח מהדד־ליינים, המטלות והעבודות לפרק זמן קצר".

 

בעוד שהמיינדפולנס מלמדת אותנו להיות נוכחים ברגע ולפתח מודעות להלך הרוח הפנימי והמנטלי שלנו, ניקסן הוא תרגול של שחרור והימצאות בתוך "כלום", כלומר ללא שום מטרה מיוחדת מלבד עשיית כלום. נשמע כמו חלום? אולי, אבל זה הרבה יותר קשה ממה שזה נשמע
אבל בעוד שהמיינדפולנס מלמדת אותנו להיות נוכחים ברגע ולפתח מודעות להלך הרוח הפנימי והמנטלי שלנו, ניקסן הוא תרגול של שחרור והימצאות בתוך "כלום", כלומר ללא שום מטרה מיוחדת מלבד עשיית כלום. נשמע כמו חלום? אולי, אבל זה הרבה יותר קשה ממה שזה נשמע. "הניקסן מחזק את הוול ביאינג שלנו כי הוא מאפשר לנו להיות רגועים ואולי אפילו להרהר ולחשוב", מסביר דה ג'ונג'. "לקחת פסק זמן מהעולם, מהסטרס היומיומי ובמובנים מסוימים גם מעצמנו. אחרי הכל, המוח שלנו זקוק למנוחה לא רק במהלך השינה אלא גם בזמן הערות. זה הופך אותנו לשמחים יותר".

 

חידוש מאגרי האנרגיה, בוסט ליצירתיות ורגיעה כללית

עושה רושם שלא יכול להיות זמן מתאים יותר מעכשיו לאמץ את גישת הניקסן, בדיוק כשארגון הבריאות העולמי הכריז על שחיקה בעבודה כמחלה כרונית שנגרמת בעקבות המתחים הגבוהים של החיים המודרניים.

 

במרכז CSR בהולנד, מכון הדרכה שעוזר ללקוחותיו לנהל מתחים ולהתאושש מתחושת השחיקה, מפצירים במטופלים לתרגל ניקסן על בסיס יומיומי - לרבוץ איפשהו, להביט על הסביבה, או להאזין למוזיקה תוך כדי, ניחשתם נכון, עשיית כלום. "זה תרתי משמע לא לעשות כלום או לעשות משהו שאין בו שום תועלת פרקטית", הסבירה קרולין האמינג, מנהלת המרכז, בריאיון למגזין TIME. "הכי חשוב שזה נעשה בלי ניסיון לבצע מטלה כלשהי, להשיג משהו או להיות פרודוקטיבי".

 

Rien! לעשות כלום, גם הצרפתים מאמצים:

 

 

גם קרוליין ג'נסן, מחברת הספר Book Niksen: The Dutch Art of Doing Nothing ("ספר ניקסן: אמנות עשיית הכלום", בתרגום חופשי), טוענת שניקסן דומה למיינדפולנס, רק שלא צריך לעשות שום דבר מיוחד כדי לתרגל אותו. "האטו את הקצב ותנו לעצמכם לחגוג את הרגע הזה שבו לא השגתם כלום", היא כותבת. מומחים, הולנדיים בעיקרם, מסבירים שלתרגול אמנות הכלום יש יתרונות רבים: חידוש מאגרי האנרגיה, בוסט ליצירתיות ורגיעה כללית, אבל גם מתריעים שעבור רבים מאיתנו זה עדיין עשוי להיות מאתגר.

 

מומחים, הולנדיים בעיקרם, מסבירים שלתרגול אמנות הכלום יש יתרונות רבים: חידוש מאגרי האנרגיה, בוסט ליצירתיות ורגיעה כללית, אבל עבור רבים מאיתנו זה עדיין עשוי להיות מאתגר

אחרי הכל, רובנו מורגלים בקו המחשבה שמנוחה ורביצה שמורות לחופשות השנתיות שלנו (שבמקרים רבים נעשות יחד עם הילדים, כך שהן לא בדיוק מאפשרות מנוחה והירגעות) ובשאר הזמן הימים שלנו מלאים בפעילויות, מטלות ומשימות. אבל כאן המקום לשים לב לכך שחלק מאיתנו אולי מתרגלים ניקסן ביומיום שלנו בלי להיות מודעים לכך: כולנו מוצאים את עצמנו מדי פעם בוהים למשך כמה דקות במשהו, ורק אז קמים כדי להמשיך למשימה או למטלה הבאה. בניקסן למעשה מציעים לנו להיות מודעים לרגעים האלה, ולבצע אותם מתוך בחירה מודעת ולא סתם מתוך תשישות.

 

עוד יתרון שהמומחים מוצאים בניקסן הוא שפסק הזמן הזה עוזר למתרגלים לחשוב על רעיונות חדשים ויצירתיים. במרכז מאגר המידע העולמי לאושר (World Database of Happiness), שמרכז מחקרים שעוסקים באושר מסביב לעולם (גם הוא, איך לא, נמצא בהולנד), מסבירים שגם כשאנחנו לא עושים כלום, המוח שלנו ממשיך לעבד מידע ויכול לשמש את הכוחות הנאגרים כדי לפתור בעיות שנמצאות על הפרק ובעקבות זאת גם להגביר את היצירתיות שלנו. במילים פשוטות: תרגול ניקסן עשוי לעזור לכם לפתור דילמות שמטרידות אתכם כבר תקופה ולעזור לכם לגבש את הרעיון הזה שמדגדג לכם בראש בזמן האחרון.

 

כך לדוגמה, במחקר שנערך ב־2013 ופורסם בכתב העת Frontiers in Psychology התבקשו הנבדקים לבצע תרגול יומיומי שבו הודרכו כיצד לאפשר למחשבות לנדוד בלי לעשות שום דבר אקטיבי תוך כדי. נמצא ש"הפוגת הנדידה" סייעה למשתתפים לקבל השראה ולהרגיש מפוקסים וצלולים יותר בנוגע להחלטות שהם צריכים לקבל.

 

איזון בין פעולה לחוסר פעולה הוא המפתח

אבל כמו בכל דבר, גם בניקסן יש חסרונות. מחקרים בעבר מצאו שאם מאפשרים לתודעה לנדוד יותר מדי זמן, זה יכול לגרום לנו להתרכז דווקא בחלקים הפחות טובים של עצמנו ושל החיים שלנו, מה שלא בדיוק יגרום לנו להרגיש רעננים ומחוזקים. באותו המחקר מ־2013 מצאו החוקרים שאצל חלק מהנבדקים עלה קצב הלב למשך 24 שעות אחרי שביצעו את תרגיל נדידת המחשבה והם גם התקשו להירדם בלילה (אם כי לאורך זמן נמצא כי התרגול כן היה מועיל עבורם).

 

גם כאן, כמו במדיטציה ובמיינדפולנס, המוח שלנו צריך להתרגל לעשיית הכלום, וכדאי לעשות את זה בהדרגה - להתחיל מהליכות בפארק, להמשיך לכתיבת תודות, ולאחר תקופה לעבור לעשיית כלום

אז מה הפתרון? תרגול יעיל של ניקסן. נשמע כמו אוקסימורון כשמדברים על שיטה שמעודדת עשיית כלום, אבל גם כאן, כמו במדיטציה ובמיינדפולנס, המוח שלנו צריך להתרגל לעשיית הכלום, וכדאי לעשות את זה בהדרגה - להתחיל מהליכות בפארק, להמשיך לכתיבת תודות, ולאחר תקופה לעבור לעשיית כלום.

 

וכמובן, לא יעיל לתרגל ניקסן כל הזמן, כי אי אפשר לעשות כלום כל הזמן. הבחירה לעשות את זה באופן מודע לזמן מוגדר מראש במהלך היום היא זו שיכולה לסייע לנו לאזן בין הלחץ של חיי היומיום לצורך להירגע ולהתחבר לעצמנו. פרופ' רוט וונהובן, מומחית לסוציולוגיה באוניברסיטת רוטרדם, הסבירה בכתבה במגזין "ווג" הבריטי שעסקה בניקסן ש"למרות שמנוחה היא פונקציונלית וגורמת לנו להרגיש טוב יותר אחרי פעילות כלשהי, היא לא הדרך המרכזית להשגת אושר ותחושת סיפוק בחיים. למעשה, מחקר שביצענו ב־2016 על מבוגרים הראה שככל שהם אקטיביים יותר, כך הקשרים החברתיים שלהם טובים יותר וכך יש להם תחושה חזקה יותר של ערך עצמי וסיפוק. בשורה התחתונה, איזון בין פעולה לחוסר פעולה הוא המפתח לחיים מאוזנים".

 

עולם רגוע

עוד כמה פילוסופיות לפוקוסינג, אושר ורגיעה מסביב לעולם

 

Sisu

  • ארץ המקור: פינלנד
  • הפילוסופיה: הלך רוח שנותן בוסט לחוסן הנפשי.
  • במשפט: גם כשאתם לא רואים את האור בקצה המנהרה, אל תהססו לפסוע לתוכה.

 

Jugaad

  • ארץ המקור: הודו
  • הפילוסופיה: למצוא פתרונות יצירתיים למצוקה או למציאות דלה.
  • במשפט: אין שום בעיה בחיים שאי אפשר למצוא לה פתרון.

 

Pono

  • ארץ המקור: הוואי
  • הפילוסופיה: לעשות את הדבר הנכון עבור עצמכם ועבור אחרים מתוך ההנחה שחיים של הגינות ויושר יכולים להוביל לאושר ולסיפוק.
  • במשפט: הדייג הטוב ביותר הוא לא זה שתופס את הדג הגדול ביותר, אלא זה שמסתפק בדג שהוא צריך.

 

Wabi-Sabi

  • ארץ המקור: יפן
  • הפילוסופיה: שום דבר לא נמשך לנצח, שום דבר לעולם אינו מגיע לסיום, שום דבר אינו מושלם.
  • במשפט: כדי למצוא את השלמות שבכם, עליכם לראות קודם את היופי שבחוסר השלמות.

 

Friluftsliv

  • ארץ המקור: נורווגיה
  • הפילוסופיה: לצאת אל הטבע ולהשתמש בו כמקור לצמיחה פנימית.
  • במשפט: לחיות באוויר הפתוח, תרתי משמע.

 

 

הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: דניאל קמינסקי)
 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד