הדוגמנית הברזילאית ולנטינה סמפיו חתומה השנה על שני שיאים אישיים בקריירה, שגם מהדהדים היסטוריה עולמית. לפני פחות מחודשיים נחשף כי סמפיו בת ה-22 תהיה הדוגמנית הטרנסג'נדרית הראשונה שתופיע בקמפיין של מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט, וכעת נחשפות כאן ב-Xnet תמונות ראשונות שלה כמובילת קמפיין שמלות הכלה של המעצבת הישראלית גליה להב, שהציגה אתמול (שׁבת) את קולקציית אביב-קיץ 2020 בשבוע אופנת הכלות בניו יורק.
סמפיו היא הטרנסג'נדרית הראשונה שנבחרה להוביל קמפיין מסחרי של שמלות כלה, החלטה שמצדה של להב מפגינה מסר של שוויון וקבלה כלפי הקהילה הלהט"בית והטרנסג'נדרית בפרט. "מלבד היופי המהפנט של ולנטינה, המהות שלה מגלמת את כל הרעיון של להיות אישה בטוחה במאה ה-21, וזו המשמעות של אהבה עצמית והשראה", אומרת להב, "כבית אופנה אנחנו מחפשים תמיד את נשות העולם הגדול, נשים עוצמתיות, יפות ובעלות ערך מוסף. ולנטינה מייצגת את כל הערכים האלה יחד".
הבחירה בסמפיו לא מובנת מאליה. ייתכן כי היא עלולה להירשם כצעד לא מסחרי באקלים החברתי-פוליטי של שנת תש"ף הבאה עלינו לטובה, כשאתרי החדשות מתמלאים בדיווחים על טרנסופוביה וגידול ברצח טרנסג'נדריות בעולם ובישראל. בראש הרשימה המפוקפקת ניצבת ברזיל, ש-41 אחוז ממקרי הרצח של טרנסג'נדרים בעולם מתרחשים בה. בשנת 2016 נרצחו במדינה 845 טרנסג'נדרים, ובשנת 2018 נרצחו בה "רק" 171 טרנסג'נדרים.
בכל 19 שעות נרצח בברזיל חבר בקהילה הלהט"בית, סטטיסטיקה שזוכה לרוח גבית מנשיא ברזיל הנכנס ז'איר בולסונארו, ידידו הקרוב של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. בולסונארו הכריז על עצמו כ"הומופוב גאה" וביומו הראשון כנשיא ביטל את הגוף הדואג לשמירה על זכויות הלהט"ב, מהלך צפוי ממי שבעברו שלל התבטאויות מטרידות כמו "מעדיף שבני ימות מאשר שיהיה הומו", והמלצה "להרביץ לילדים עד שיחזרו להיות נורמליים" שיועדה להורים החושדים כי ילדיהם הומואים.
"ברזיל היא מדינה עם הרבה קהילות רבגוניות, אבל מאוד מסוכן להיות בה אישה טרנסג'נדרית. יש כאן את המספר הגדול ביותר של רצח נשים טרנסג'נדריות", מאשרת סמפיו בראיון בלעדי ל-Xnet. "מצבנו גרוע כי אנחנו לא מקבלות הזדמנות שווה כיתר האוכלוסיה, ויש לנו תדמית לא טובה: חושבים שאנחנו עובדות בזנות ומכורות לסמים. עכשיו עם הנשיא החדש והשמרן, מצבנו גרוע עוד יותר. נראה כאילו אנחנו הולכים צעד אחד אחורה בזכויות שניתנו לנו".
בשיחה טלפונית מפריז, שם התארחה סמפיו במספר אירועים במהלך שבוע האופנה שהסתיים בשבוע שעבר, היא נשמעת אופטימית. במהלך ביקורה הקצרצר בעיר היא הספיקה להתחכך בדוגמנית קוקו רושה במסיבה של מותג האביזרים לנסל, ולכבד בנוכחותה את הפרזנטציה של מותג הנעליים רוז'ה ויווייה. על המסלול לא צעדה הפעם בשל מה שהיא מתארת כ"לוח זמנים צפוף", ולאחר יומיים התעופפה בחזרה לעבודה בניו יורק, שם היא מתגוררת בשנתיים האחרונות מאז פרצה בסערה לענף האופנה עם שער כפול לגיליון מרץ 2017 של ווג הצרפתי.
ועדיין, אם בוחנים את רשימת הקמפיינים שלה באתר המקצועי models.com, שיא הקריירה של סמפיו עוד לפניה. בעבר הספיקה להצטלם לשיתוף הפעולה של מוסקינו ו-H&M, למותג הקוסמטיקה לוריאל, לקולקציית הביוטי של מארק ג'ייקובס ולאחרונה היא מובילה את קמפיין הנעליים של המותג האיטלקי פוליני. "הרגשתי נפלא לעשות את הקמפיין של גליה להב", אומרת סמפיו, "הבחירה בי כדוגמנית היא מסר חיובי שמעניק אפשרות לכל אחד ואחת להתחתן. גם לטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות מותר להתחתן. אני חולמת על זה ורוצה להקים משפחה משל עצמי. זה גם המסר שלי – חשוב לי להשמיע קול לא רק בתעשיית האופנה, אלא גם מחוץ אליה, בעולם האמיתי".
"בגיל 10 כבר נראיתי כמו ילדה"
סמפיו נולדה וגדלה באקירייז, עיירת דייגים קטנה בצפון מזרח ברזיל, למשפחה בת תשע נפשות. להוריה, מורה ודייג, יש עוד שלושה בנים ושלוש בנות. "היתה לי ילדות שמחה ומאושרת, אבל למדתי מהר מאוד להילחם עבור עצמי. המשפחה תמכה בי מילדות, אבל גם עם התמיכה שלהם, קשה לעמוד מול כל העולם". לדבריה, מגיל צעיר ידעה כי היא כלואה בגוף של גבר. "תמיד הרגשתי שאני ילדה, אבל הרגשתי שהחברה סביבי ניסתה להכניס אותי למשבצות דיכוטומיות: בנים בתכלת, בנות בוורוד. באותו רגע הבנתי שאני לא מתאימה לאף אחת מהמשבצות, אבל בתוך תוכי ידעתי מי אני".
באיזה גיל התחלת את תהליך השינוי מגבר לאישה?
"הכל קרה בצורה מאוד טבעית. מעולם לא נראיתי כמו ילד או נער צעיר. בגיל 10 כבר נראיתי כמו ילדה. אני לא המקרה של גולם שהפך לפרפר, לכן השינוי היה טבעי מאוד. בגיל 16 כבר התחלתי לקחת הורמונים וקיבלתי תמיכה של פסיכולוגים ורופאים".
הרגשת דחייה מהחברה?
"מעולם לא, כי המשפחה תמכה בי. אבל כשעזבתי את העיירה לפורטלזה, עיר הבירה של מחוז סיארה שבו גדלתי, התחלתי להרגיש ביקורת".
את פריצתה כדוגמנית היא חייבת למעבר לפורטלזה, שם החלה ללמוד בקולג' לעיצוב אופנה. יופייה הטבעי והשילוב בין תווי פנים פראיים, עצמות לחיים מחודדות ושפתיים בשרניות, הביאו את חבריה לספסל הלימודים להיעזר בה לצילומי אופנה עבור עיצוביהם. היא החלה בעבודת קטנות, עד שמאפרת גילתה אותה והחתימה אותה בסוכנות דוגמנות גדולה בסאו פאולו.
לפני שלוש שנים היא צעדה לראשונה בתצוגה בשבוע האופנה המתקיים בעיר וסרטון שבו צולמה לחברת לוריאל הפך לוויראלי, עד שמאוחר יותר הפכה לאחת משגרירות החברה בעולם. פריצתה הגדולה הגיעה, כאמור, לפני שנתיים, כשהיתה לדוגמנית הטרנסג'נדרית הראשונה שהופיעה על שער מגזין ווג פריז. היסטוריה נוספת בחיים הקצרים של סמפיו.
מאז כבשה אינספור שערים והפקות אופנה, כולל ההכרזה בתחילת אוגוסט על היותה הטרנסג'נדרית הראשונה שמצטלמת למותג ויקטוריה'ס סיקרט. סמפיו הצטלמה לקו הצעירות Pink במה שנראה כמו ניסיון של החברה לבצע שינוי תדמית על ידי ליהוק דמויות רבגוניות. הבחירה בה על ידי מותג שמרני כמו ויקטוריה'ס סיקרט, הגיעה כמה חודשים לאחר התבטאויות בעייתיות של מנהל השיווק של החברה אד רזק, שעזב את תפקידו במקביל לפרסומים על הצטרפותה של סמפיו. רזק נשאל אשתקד בראיון לאתר של מגזין ווג על היעדרותן של דוגמניות במידות גדולות ודוגמניות טרנסג'נדריות מהמסלולים של המותג, וענה בתגובה "לא! אני לא חושב שכדאי! התפקיד שלנו הוא למכור פנטזיה".
"הרגשתי אסירת תודה על הבחירה בי, אבל אני רואה בכך לא רק בחירה אישית בי, ולנטינה, אלא בקהילה שאני מייצגת", היא אומרת בדיפלומטיות, "אני מאמינה שחשוב מאוד ללהק דוגמניות שונות למותג. זה מאוד חשוב לחברה, כי העולם הוא מאוד רבגוני, אז צריך שיהיו ייצוגים שונים שלו. הקמפיין הזה הוא נקודה חשובה בחברה שלנו. ברגע שיהיה יותר מקום לייצוגים שונים, ולא רק בתעשיית האופנה אלא בכל אספקט בחיים, המצב כאן יהיה טוב יותר. חשוב לעורר את הנושא של ייצוג שונה, ואני מקווה שהדבר לא יהיה טרנדי בלבד, אלא התפתחות עקבית".
ועדיין, מספרת סמפיו, היא נתקלת באתגרים רבים כדוגמנית טרנסג'נדרית. לפני חמש שנים, בתחילת דרכה כדוגמנית, בוטלה השתתפותה בצילומים למותג אופנה בברזיל, לאחר שהלקוח גילה כי סמפיו היא לא אישה מלידה. גם היום, היא מגלה, למרות התדמית הפתוחה והעליזה של תעשיית האופנה, היא מקבלת פידבק מהסוכנים שלה על מותגים שמעדיפים לא לשכור את שירותיה.
"המטרה שלי כיום היא לשבור את המחסומים האלה, ואנחנו בדרך הנכונה לעשות את זה", היא מסכמת, "אני בסך הכל רק בתחילת דרכי המקצועית, אז יש עוד הרבה עבודה לפניי וכל יום הוא אתגר חדש. היו לי נקודות פתיחה טובות, אבל ההצלחה שלי בתעשיית האופנה היא הצלחה של הקהילה שאני מייצגת. יש עדיין הרבה מותגים שלא פתוחים לרעיון של דוגמנית טרנסג'נדרית".
ואיך נראו שמלות הכלה של הכוכבות בעונת החתונות?