לווסת את החושים: "אמרו על הילד שלי שלא יצא ממנו כלום"

לעתים המקור של הפרעות קשב וריכוז נעוץ בקושי בוויסות החושי־רגשי. ציפי כץ, אמא לשלושה ילדים עם קשיים בעיבוד החושי מספרת איך הפכה למומחית בתחום

"כאמא וכמטפלת לילדים עם הפרעה בעיבוד החושי, חשוב לי שתדעו שיש פתרון". ציפי כץ (צילום: איתמר קב)
"כאמא וכמטפלת לילדים עם הפרעה בעיבוד החושי, חשוב לי שתדעו שיש פתרון". ציפי כץ (צילום: איתמר קב)

רבים לא יודעים זאת אבל לעתים המקור של הפרעות קשב וריכוז נעוץ בקושי בוויסות החושי־רגשי. לציפי כץ, מאמנת קוגניטיבית התנהגותית המתמחה בטיפול בבעיה, חשוב שתדעו את זה ותצללו לעומק האבחנה

 

כשילדיה של ציפי כץ נולדו התחילו קשיים בלתי מוגדרים, וכך היא החלה את מה שהיא מכנה מסע "ההורות המיוחדת". המסע הזה כלל בכי פתאומי ביציאה מהבית, רתיעה מאור השמש, מכיוון הרוח, מטיפות גשם שנגעו בגגון העגלה, נוקשות בגוף עד שאגות, היסטריה של בכי מכל רעש, בררנות באוכל, בבגדים ועוד מצוקות. "אני אמא לשלושה ילדים עם קשיים בעיבוד החושי", היא אומרת. "מרכיב דומיננטי שמעורב בקשיים התפתחותיים, בהפרעת קשב וריכוז, בלקויות למידה. מההתחלה זיהיתי שמשהו לא בסדר איתם, אבל במערכת טענו שאני משועממת, היסטרית".

 

 

נכנסים לריכוז - פרויקט קשב וריכוז מיוחד:

 

אוזלת היד של המערכת הובילה אותה לחיפוש אחר מענה. "כך למעשה התמחיתי והפכתי לבעלת שם בתחום של העיבוד החושי־רגשי, הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה", היא מספרת. "למדתי פסיכולוגיה, אימון C.B.T עם התמחות בחרדות ותרפיה נוירו התפתחותית. שנים של לימודים ברפואה המשלימה, הרואה בגוף, בנפש ובמוח יחידה אחת, נתנו לי זווית הסתכלות אחרת על ילדיי וגם על מטופליי. כיום אני בעלת מרכז טיפולים המעניק טיפול רחב בפן התחושתי־רגשי התנהגותי.

 

"הבן הבכור שלי סיים מסלול לימודים במגמת טרום וטרינריה אחרי שאמרו ש'לא יצא ממנו כלום'. האמצעי גם הוא באותו מסלול לימודים אקדמי. השלישי עדיין במסע שיקום אך אנחנו אופטימיים. כאמא וכמטפלת לילדים עם הפרעה בעיבוד החושי, חשוב לי שתדעו שיש פתרון, אך לצערי, גם כיום עדיין יש טעויות רבות באבחונים ובגישה הטיפולית".

 

זהו למעשה האני מאמין שלך?

"האני מאמין שלי הוא לאפשר לילדים, בעזרת ההורים, אנשי חינוך וטיפול, להגשים את הפוטנציאל הגלום בהם. בכל אחד יש יכולות עצומות שניתן להביאן לידי ביטוי מעשי בחיים כשמצליחים להתגבר על שיפוט התסמינים ומתייחסים אליהם כביטוי של מצוקה, של משהו עמוק שאין ביכולת הילד לפתור בעצמו. עלינו, המבוגרים, לחדור פנימה למען טיפול מותאם לצרכים. מיצוי היכולות מאפשר לילד להשיג חיים עצמאיים, שלמים, שלווים ומאושרים".

 

מהי הגישה שלך לטיפול בוויסות החושי?

הגישה שלי רואה את האדם כמכלול, כשלם הגדול מסך חלקיו. הילד והוריו נמצאים יחד בתהליך הכוונה ולמידה של הקשיים שהם חווים. התוכנית הטיפולית מלווה אותם כאחד במסע שלהם מתוך הסתכלות מדעית. תפקוד המוח אינו תלוי אזור - הוא רשת של תהליכים המשפיעים זה על זה בפן התחושתי, הרגשי, הקוגניטיבי. לכן הטיפול כולל ספורט, שמאפשר יעילות במעבר מידע ועיבודו; וטיפולי מגע כדי לעורר או להרפות מתח בשרירים ולאפשר לילד נינוחות ויכולת נשימה. כמו כן, יש הפנמה של תפיסות חדשות וניתנים כלים להתמודדות בלמידה וברבדים רגשיים וחברתיים".

 

מה קורה בטיפול? איך זה עובד?

"התהליך מתחיל במילוי שאלונים כשבשיחה המקדימה מוסברת חשיבות המעורבות ושיתוף הפעולה של ההורים בתרגול, בתיווך ובעדכון מצבים בחיי הילד. המטרה היא לעורר שינוי התנהגותי מתוך מוטיבציה פנימית. מעבר למפגש הטיפולי השבועי, הם מקבלים תוכנית המלווה את הילד גם בבית. במרכז יש גם חדר רב חושי (סנוסלן) המאפשר הרגעה והתמודדות עם מצבים רגשיים מורכבים, מצבי לחץ וחרדה, כמו גם עוררות יתר, המשפיעים על שלוות הנפש. הייחודיות של המרכז היא במתן הרגשה להורה שהוא לא לבד במסע. רק מי שחווה את המסע הזה יכול להבין את עומק תחושות הכאב, התסכול, האהבה, האמונה והשמחה שאנו חווים".

 

"מי שחווה את המסע הזה יכול להבין את עומק תחושות הכאב, התסכול, האהבה, האמונה והשמחה שאנו חווים" (צילום: איתמר קב)
    "מי שחווה את המסע הזה יכול להבין את עומק תחושות הכאב, התסכול, האהבה, האמונה והשמחה שאנו חווים"(צילום: איתמר קב)

     

    זה לא הוא, זה אתם

    חמש תובנות להתבוננות מחודשת בילד שלכם

     

    1. האמינו בילד וביכולות שלו.

     

    2. הורה הקשוב לצורכי הילד, המחבק ומנשק לא גורם לבעיות התנהגות (פינוק).

     

    3. האירו לו בכבוד, בכנות, ללא שיפוט.

     

    4. זכרו: זה לא שהוא לא רוצה, הוא לא יכול.

     

    5. באחריותכם, כמו גם באנשי החינוך והטיפול, להבין, לתמוך ולעזור לו להתמודד עם הקושי שהוא חווה.

     

    המרכז לשיפור תפקודים – ויסות חושי, הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה

    כתובת: יורדי הסירה 6, נווה עוז פתח תקווה |  לאתר >>  |    לדף הפייסבוק >>  | טל': 0526429390 | מייל: tzipycatz@walla.com

     

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד