מי שטוב לו ושמח הוא בריא: מחקרים מוכיחים ששווה להיות שמח ומרוצה

תמיד חשבתם שתהיו מאושרים כאשר סופסוף תצליחו לרדת במשקל? מסתבר שכל העסק עובד דווקא הפוך: חשיבה חיובית היא שתעזור לכם להגיע למשקל היעד

ילנה ויינברג

|

19.05.19 | 10:06

אנשים מאושרים נוטים להיות בריאים, רזים וחזקים יותר (צילום: Shutterstock)
אנשים מאושרים נוטים להיות בריאים, רזים וחזקים יותר (צילום: Shutterstock)

תמיד חשבתם שכשתצליחו סופסוף לרדת במשקל תהיו מאושרים? מסתבר שזה דווקא עובד הפוך: קודם מוצאים את שמחת החיים ורק אחר כך מאמצים בקלות אורח חיים בריא שמסייע לרדת במשקל. ואם זה לא משכנע אתכם להתחיל לעבוד על חיוכים, כדאי שתדעו כי מעבר להרגשה טובה, השמחה היא בעלת יתרונות בריאותיים שונים:

 

1) מקדמת אורח חיים בריא: מסתבר שאנשים שמחים נוטים לאכול בריא יותר ולשלב בתפריט כמויות גדולות יותר של פירות, ירקות ודגנים מלאים. מחקר

שבדק 7,000 אנשים, מצא כי השמחים שביניהם צרכו יותר פירות וירקות מהמשתתפים האחרים. ממצא נוסף מאותו מחקר היה שאנשים חיוביים עשו יותר פעילות גופנית.

 

פעילות גופנית מסייעת לא רק לבניית מסת שריר (ששורפת יותר קלוריות במנוחה) ולחיזוק הגוף, היא משפרת את השינה ואת התפקוד הקוגניטבי שלנו. מחקר אחר מצא כי אנשים שדיווחו על רמת אושר נמוכה, העידו כי הם סובלים יותר מבעיות שינה (קשיים בהירדמות, שינה רציפה ואיכותית) ב-47% מהמקרים.

 

2) מחזקת את מערכת החיסון: מערכת חיסון חזקה היא מצרך יקר ערך ונראה כי רמת האושר שלכם יכולה להשפיע עליה. מחקר שבדק 300 אנשים בריאים מצא כי אנשים עצובים יותר היו מועדים פי שלוש 'לחטוף צינון' מאלה שדיווחו כי הם מאושרים יותר. במחקר הזה, כל המשתתפים היו כאמור בריאים וקיבלו טיפות אף שהכילו וירוס. מחקרים נוספים לעיון אפשר למצוא פה ופה.

 

אם מחקר השפעת אינו משכנע, אתם מוזמנים לקרוא מחקר נוסף שבוצע על 81 סטודנטים. המשתתפים קיבלו חיסון נגד הפטיטיס B, וירוס שתוסף את הכבד. גופם של הסטודנטים השמחים יותר ייצר כמעט פי שתיים יותר נוגדנים, סימן שמצביע על חוסן מערכת החיסון. הסיבה ומהות הקשר בין האושר לבין מערכת החיסון אינם מובנות עד הסוף, מה שבטוח שיש קשר לסעיף ראשון, לפיו אנשים מאושרים נוטים לאמץ התנהגויות שבין היתר מחזקות את מערכת החיסון (אכילה בריאה וספורט).

 

3) מסייעת להתמודדות עם מתחים: האושר עשוי להוריד את רמות המתח והחרדה שמביאים לעליה של הורמון הקורטיזול. רמות קורטיזול גבוהות גורמות להפרעות שינה, לעלייה במשקל, לסוכרת מסוג 2 וללחץ דם גבוה. מחקרים כמו זה, זה או זה מדגימים כי רמות הורמון הסטרס נוטות לרדת אצל אנשים מאושרים.

 

מחקר שבחן כ-200 משתתפים מצא כי המשתתפים השמחים יותר היו בעלי רמות קורטיזול נמוכות ב-32% מהמשתתפים האחרים. התוצאות חזרו על עצמן גם כעבור שלוש שנים.

 

4) מגינה על הלב: שמחת החיים מפחיתה את לחץ הדם, מה שמהווה גורם סיכון עיקרי למחלות לב. השמחה עשויה להפחית את הסיכון ללקות במחלת לב ב-22% ואף יותר, גם כאשר מורידים מהחישוב גורמי סיכון אחרים גדון גיל, רמות כולסטרול ולחץ דם.

 

האושר מגן גם על אלה שכבר יש להם מחלת לב. סקירה של 30 מחקרים מצאה כי הלך רוח חיובי אצל אנשים מבוגרים היה קשור בסיכון נמוך ב-11% למות מאותה מחלת לב. ייתכן וכל הטוב הזה הוא תוצאה חלקית של של פעילות גופנית, הימעות מעישון ואכילה בריאה אך גם אלה קשורים ברמות האושר של הפרט.

 

5) מאריכה את החיים: אנשים שמחים חיים יותר. מחקר שהתפרסם ב- 2015 ובדק 32 אלף אנשים לאורך 30 שנה, מצא כי אנשים מדוכאים היו בסיכון למות ב-14% יותר מהמשתתפים המאושרים. תוצאה דומה תועדה גם בסקירה שסיכמה 70 מחקרים בנושא הקשר בין האושר לאריכות ימים.

 

רוצים להתחיל להנות מיתרונות האושר? אמצו את השיטות הבאות:

 

  • הכירו תודה  - אתם יכולים להגביר את רמת האושר שלכם ע"י התמקדות בדברים שיש לכם, דברים שעושים לכם טוב. ברגע שמתחילים להסתכל על מה שיש ולא לוקחים אותו כמובן מעליו, נוטים לראות פחות את מה שחסר, מדכא או מרגיז. בפרקטיקה: נהלו יומן בו תרשמו כל יום שלושה דברים שאתם שמחים שיש לכם בחיים.

 

  • התחילו לנוע - כן, העצה השנואה הזאת: עשו פעילות גופנית. מה לעשות שזאת הדרך המהירה, הבטוחה ובדוקה להרגיש טוב יותר? פעילות אירובית שאתם נהנים ממנה תעלה לכם את מצב הרוח, תשפר תהליכים קוגניטיביים ותביא למגוון תופעות לוואי חיוביות אחרות. בפרקטיקה: שונאים ספורט? אתם יכולים ללכת לרקוד, לטייל עם חברים, לנסות חוגים שונים ומשונים עד שתמצאו מה שעושה לכם את זה.

 

  • תקפידו לישון טוב - חוסר בשינה איכותית מוריד את רמות האושר ופוגע בבריאות. אל תבטלו את העצה הזאת שכן אנו נוטים להמעיט בערכה של שנת לילה טובה. אבל אולי תשתכנעו לאחר שתקראו על הקשר בין המשקל לשינה איכותית.

 

  • בלו זמן בחוץ - עבודה בגינה, טיול בפארק, בילוי בחוף הים או כל פעילות אחרת בחוץ למשך כ-5 דקות יומיות עשויה לשפר לכם את מצב הרוח באופן ניכר. לא מאמינים? קראו את המחקר הזה.
  • מדיטציה - מיליארד אנשים שמכורים למדיטציה לא טועים: ביצוע יומיומי של מדיטציה או יוגה תעלה את רמת האושר שלכם, תוריד את רמת החרדה ותשפר את השינה שלכם. בפרקטיקה: ישיבה ללא מעש מעצבנת אתכם? התחילו ללמוד על הנושא - קראו על המיינדפולנד, על השיטות השונות לביצוע מדיטציה, יוגה, נשימות וכו'. לא מדובר על מקשה אחת ואתם בהחלט עשויים למצוא משהו שתתחברו אליו.
  • אכלו אוכל בריא יותר - מזון מתועש משפיע לרעה על מצב הרוח שלנו ובייחוד כמויות הסוכר הלבן שבו. מנגד, ירקות ופירות ומזון 'נקי' מעלים את רמות האנרגיה ומשפרים את מצב הרוח שלנו לאורך זמן. נסו לנטר את ההשפעה של אכילת מזונות מסוימים - איך אתם מרגישים כמה שעות אחרי קפה ומאפה של הבוקר? האם נשנושים לפני שהולכים לישון תורמים לשינה טובה יותר? אל תתעלמו מהתשובות, עשו כמה שינויים קטנים ותראו איך זה עושה לכם טוב.

 

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד