"גבעה עשויה סלעים". זהו הדימוי שבו בחר האדריכל היפני ג'וניה אישיגאמי (45) לתאר את הקו המנחה אותו, בעיצוב ביתן הקיץ שייבנה בגני קנזינגטון הלונדוניים, בהזמנתה של גלריית "סרפנטיין".
זו הפעם ה-19 שהגלריה הנחשבת מזמינה אדריכל לתכנן ביתן זמני במדשאת הגלריה, ומדובר בהזמנה שכל אדריכל מייחל לה. אישיגאמי הצעיר הוא האדריכל היפני הרביעי שהכבוד נופל בחלקו, אחרי טויו איטו, סו פוג'ימוטו וסטודיו Sanna (של קזויו סג'ימה וריו נישיזאווה, מתכנני הקמפוס החדש של "בצלאל" בירושלים), שם עבד אישיגאמי בתחילת דרכו.
הסיקור העולמי ומגוון האירועים המתקיימים בביתן הקיץ הפכו אותו לאטרקציה לחובבי אדריכלות, והיא מושכת אל המדשאה כ-250 אלף מבקרים. בשונה מביתן הקיץ של אשתקד, שאותו תכננה האדריכלית המקסיקנית פרידה אסקובדו, שכלל בעיקר קירות ומעטפת בטכניקה המקסיקנית המסורתית "סלוסיאס", אישיגמי שואב השראה מגגות - אחד האלמנטים האדריכליים הבסיסיים שבנמצא. הביתן שלו מתוכנן כחופה, המורכבת מרעפי לוחות סלע צפחה דקיקים וכהים, שיפרצו מתוך מדשאת הגן וייערמו לכדי גג. החומריות הטבעית וטכניקת ההתקנה אמורות להעניק למבקרים תחושה של ביקור במערה.
"עיצוב הביתן משחק עם נקודות המבט שבין סביבה בנויה (מעשה אדם) לרקע נוף טבעי, כאילו צמחה מתוך המדשאה גבעה עשויה סלעים", מצוטט האדריכל היפני בהודעת הגלריה על בחירתו. "לגג לוחות הסלע יש נוכחות (חזותית) כבדה, ועם זאת, בו בזמן הוא נראה קל כל כך ושברירי, כאילו היה יכול להתעופף ולהישבר מכל משב רוח קלה. מקבצי לוחות הצפחה נראים כמרחפים ומתנופפים כפיסת בד".
אסור לתת להדמיות השטוחות והמאוירות, שמאפיינות את אישיגאמי, להטעות את המתבונן בנוגע לטיב התוצאה הצפויה: מלבד היותו מרצה מבוקש במוסדות השכלה מובילים, מדובר באדריכל מוערך שבאמתחתו שורה של מבנים מרשימים. אחד מהם הוא בניין הסדנה של מכון קאנאגווה לטכנולוגיה של אוניברסיטת באטסוגי, בניין ששמו יצא למרחקים בזכות התכנון ההנדסי המוקפד שאיפשר לפזר ברחבי הבניין "יער" של עמודים דקיקים, התומכים בגג רחב ידיים. גן הילדים שהוא תכנן באותה עיר זיכה אותו בפרס "אריה הזהב" בביאנלה לאדריכלות של ונציה, אחרי שבנה קירות דמויי-עננים שעליהם יכולים הילדים לשחק ולנוח. גם מרכז מבקרים שתכנן בפארק ישן בצפון הולנד זכה למוניטין בינלאומי.
אלא שאישיגאמי אינו עוסק רק באדריכלות, אלא שולח ידו גם מיצבי אמנות שיש להם זיקה לאדריכלות. ב-2010 הציג בירושלים את "שולחן", במסגרת תערוכת הפתיחה המחודשת של מוזיאון ישראל. המיצב הזה כלל שולחן עשוי פלדה דקיקה בגודל לא סטנדרטי - רוחב של כ-2.5 מטרים ואורך של 9 מטרים - כשהמיפתח הגדול בין ארבע הרגליים גורם לו לנוע בגליות קבועה ובאשליה של חוסר יציבות תמידי.
בימים אלה מתכנן המשרד עבודת אמנות עצומה שתוקם בסידני. מדובר בקשת מתפתלת שתנסוק לגובה 53 מטרים, במטרה להפוך לנקודת ציון בעיר האוסטרלית.
פריט חובה לאספנים
בכל קיץ, מאז שנת 2000, מזמינים ובוחרים אוצרי גלריית סרפנטיין אדריכל בעל שם והכרה בינלאומית, שמעולם לא השלים בבריטניה מבנה בתכנונו, לתכנן את ביתן הקיץ במדשאה הסמוכה לגלריה. האדריכלים הנבחרים נדרשים לתכנן ביתן ששטחו 300 מטרים רבועים, שבו ייערכו מגוון אירועים במשך שלושת חודשי הקיץ: הרצאות, מפגשי למידה, עימותים ואירועי תרבות. אסור לתקציב ההקמה לחרוג ממיליון פאונד, וחובה להשלים את הפרויקט בתוך חצי שנה מיום הבחירה, כדי לעמוד בלוחות הזמנים ולפתוח בזמן לתיירים.
בתום הקיץ, הביתן מפורק ונמכר למוזיאונים, לחברות ולאספנים, שמעוניינים להעשיר את אוספיהם בעבודה של אחד מגדולי האדריכלים בעולם - זאהה חדיד, רם קולהאס, הרצוג ודה מרון, פטר צומטור, פרנק גרי, אלווארו סיזה ואדוארדו סוטו דה מורה הם כמה מהשמות הבולטים ברשימה הזו, שהיא כמעט מקבילה לפרס הפריצקר – ה"נובל" של האדריכלות. את שיא המבקרים שבר כוכב האדריכלות הדני, ביארקה אינגלס (משרד BIG), כאשר בקיץ 2016 ביקרו שם 263 אלף איש. מאוחר יותר פורק הביתן שלו, נמכר לבנק קנדי ונפתח מחדש לציבור בקיץ האחרון בטורונטו.
שיטפון התיירים, ואיתו הרווחים שהגלריה גורפת ממכירת הביתן, פתח את התיאבון לאוצרים ולהנהלה, שמרחיבה את המותג בהדרגה. בשנה שעברה נבנה לראשונה ביתן סרפנטיין נוסף מחוץ לתחומי לונדון - בבייג'ין, בירת סין - ובקיץ האחרון גנב את ההצגה מיצב החביות הצפות של כריסטו ("מסטבה"), שהוקם במקביל לביתן של אסקובדו. ומה השנה? לצד הביתן תתקיים תערוכה בשיתוף ענקית החיפוש "גוגל".
ביתן הקיץ של סרפנטיין ייפתח לציבור ללא תשלום בין 20 ביוני ל-6 באוקטובר. עוד פרטים כאן