הבניינים הטוריים בבלוק השלו שבין כיכר רבין לגינת דובנוב הם לוקיישן מבוקש בקרב משפחות תל אביביות צעירות. האווירה בשכונה הירוקה נתפסת כסוג של קיבוץ במרכז הסואן של העיר, ואת התחושה מחזקת ההיסטוריה של קרית מאיר, שמה הרשמי של השכונה, שהוקמה בתל אביב בשנות ה-30 של המאה שעברה (וגם אז התחרו רבים בהגרלה על 162 הדירות שנבנו בה).
האדריכלית יהודית סטולצר-סגל תיכננה 12 בניינים בני ארבע קומות, שביניהן רצועות גן ירוקות; בכל קומה שתי דירות, רובן עם שני כיווני אוויר – למזרח ולמערב. הן היו דירות שלושה חדרים, במבנה זהה. בשנים האחרונות, עם חילופי הדיירים, התחלפה גם האחידות במגוון סגנונות וחלוקות פנימיות: על כך מעידות דירות קודמות שפורסמו כאן ב-Xnet, כל אחת שונה לחלוטין מרעותה.
הדירה הזו, של משפחה תל אביבית (בני זוג בשנות ה-40 לחייהם, הורים לשני בנים, בני 5 ו-8), מציגה פרשנות רדיקלית יותר למסגרת האדריכלית הוותיקה. הנתונים ההתחלתיים, דירת סנדוויץ' בת 90 מטרים רבועים בקומה השנייה, יחד עם בקשת הלקוחות להפוך אותה לדירת ארבעה חדרים, הובילו את מעצבות הפנים הילה גל ואנה וייל (סטודיו מטקה) לחפש פתרונות לא שגרתיים. "ניסינו לשמר את הערכים שהיו בדירה", מספרת גל. "את האור, את הפתחים ואת הדרך שבה אוויר עובר בבית ממזרח למערב – ולהתאים אותם למשפחה הספציפית הזו".
העיקרון המנחה שנמצא הוא ''כל המרחבים הפרטיים הם גם ציבוריים'', והתוצאה היא מרחב אחד פתוח עם שפע של אור ואוויר במשך היום, שנסגר לארבעה חדרים נפרדים ופרטיים בלילה. "שרטטנו קו עדין בין פומביות לפרטיות", מסבירה גל. "הסיטואציות הרגילות של סלון, חדר ומרפסת משתנות כאן. לשמחתנו, לבני הזוג היה מספיק אומץ לזרום אתנו וליישם את הרעיון".
המעצבות הורידו את רוב הקירות הישנים, חילקו מחדש את הדירה והפרידו בין הסלון לחדרי השינה באמצעות דלתות הזזה עצומות (כל אחת ברוחב של מטר וחצי), שמחליפות קירות בנויים. את התקרה – בגובה 3.1 מטרים – הוחלט להשאיר ללא הנמכות גבס הנדרשות עבור מזגנים, וכך נמתחים הפתחים החדשים לכל הגובה, מרצפה לתקרה, ומאפשרים תחושה גדולה יותר של פתיחות. תעלות מיזוג חשופות מקבילות לתקרה, תואמות לאופי הפשוט והמעט מחוספס שרצו לתת לדירה.
"מדובר בבניין ישן בשכונה ותיקה, והשתדלנו שהחומרים לא יהיו זרים להקשר", אומרת גל על הבחירה לחשוף את קירות הלבנים המקוריים שמפרידים מהדירות השכנות, ורק לצבוע אותם בלבן אטום. את הרצפה כיסו בלוחות עץ אורן מולבן: "אורן זה לא חומר גלם שכיח כאן, אבל הפשטות שלו התאימה ל'תחושת הקיבוץ' שיש בשכונה". לחספוס תורמות גם עבודות ברזל, שחוזרות באופנים שונים בדירה.
הסלון נמצא במרכז. על רקע קיר מרכזי של לבנים חשופות הוצבה ספרייה לבנה של איקאה, בנויה מכמה מודולים שונים. על רצפת העץ שטיח בשחור-לבן, ספה אפורה של MUTTO וכורסת וינטג' מחודשת. לסלון אין חלונות בכלל, אך הוא פתוח באמצעות דלתות הזזה אל חדר ההורים, שמוקם במרפסת מערבית שנסגרה, ואל אחד מחדרי הילדים, שפונה אל מרפסת מזרחית. כך הוא נדמה גדול בהרבה, וחשוף רוב שעות היום אל שני כיווני אוויר ואור.
במקום קיר טלוויזיה, שהיה חוסם את הקשר בין הסלון למטבח ופינת האוכל, בחרו המעצבות להפריד בין שני המרחבים באמצעות מחיצה אוורירית. הן ניצלו עמוד וקורה קיימים, הוסיפו להם ספסל בנוי נמוך, ויצרו קומפוזיציה לבנה של מסגרות ברזל ורשת. על הרשת התקינו מדפי ברזל דקיקים לספרים, ובמקום טלוויזיה יש כאן מקרן עם מסך נגלל, שיורד מהתקרה.
מצדה השני של מחיצת הברזל נמצאים המטבח ופינת האוכל. ארונות נמוכים בירוק-אפרפר נמתחים על קיר לבנים לבן עם חלונות צרים (היחידים שפונים דרומה). מעל משטח עבודה לבן, במקום ארונות עליונים שיכבידו על המרחב הצר, הותקנו מדפי ברזל ארוכים ולבנים, ומוטות תלייה לכוסות, סירים וכלי בישול. אלו מוסיפים חן וחיות לקיר הלבנים. פס של מנורה שחורה וארוכה תלוי מהתקרה ומשלים את הצורניות של החלל.
פינת האוכל הוצבה על רקע מחיצת הברזל. לשולחן וינטג' ששופץ הותאם משטח חדש, הנפתח בעת הצורך. הוא נצבע באפור כהה, כמו כל הרהיטים הישנים בבית, והותאמו לו כיסאות אוכל בסגנון כיסאות בית ספר, בירוק בקבוק. מאחורי קיר שתוחם את פינת האוכל נמצאים המקרר ומכונות הכביסה והייבוש, מוצנעים מהחלל המרכזי.
חדר הרחצה המשותף נמצא מאחורי קיר המטבח. הוא עוצב בהתאם לגישה הכללית: פשוט ובסיסי, עם הקשר מקומי. על הקירות אריחים המזכירים לבנים, בצבע קרם (ולא לבן כמקובל), אמבטיה שסביבה אריחים לבנים מעוטרים בפסיפס שחור, וארון שחור בנישה.
שלושת חדרי השינה, ואלה של הילדים בפרט, משמשים כאן בתפקיד כפול. במשך היום הם חלק מהמרחב המשותף, נראים ונגישים לכולם. בלילה (או בעת הצורך) הם הופכים לחדרי שינה פרטיים. התפקיד הכפול הזה הובא בחשבון בעיצוב שלהם. כל חדר יכול לשמש כהרחבה של אזור הבילוי המשפחתי, וכך, לעיתים קרובות נאספים כולם לצפות בטלוויזיה דווקא בחדר שמקביל לסלון.
גם הרהיטים נבחרו בהתאם: לא ארונות ושולחנות כתיבה גנריים, אלא פריטי וינטג' ששופצו ונצבעו אפור כהה אחיד, לצד שידות חלקות למראה (איקאה), שלא נראות כמו ארונות בגדים. המיטה המוגבהת מאפשרת עוד מרחב משחק, ומדגישה את התפיסה שהשינה היא לא השימוש העיקרי בחדר.
דלתות ויטרינה מפרידות בין החדר למרפסת הפונה מזרחה, שממנה גם דלת לחדר הילדים השני. זוהי המרפסת המשפחתית המשותפת. כאשר דלתות החדרים פתוחות, יש מבט ארוך ורציף מהסלון, דרך החדר הפתוח ועד למרפסת, המשקיפה לגינה שבין הבניינים. כמחווה למרפסות תל אביביות ותיקות, היא רוצפה באריחי טראצו. ספסל עץ שחור נבנה לאורכה, ומאחוריו הותקנו אדניות שבהן גדלים ירקות וצמחי תבלין.
חדר ההורים, מצדו השני של הסלון, משני בשימושיות שלו לעומת חדרי הילדים, והוא בעיקר תורם להעברת אור ואוויר אל הסלון. המרפסת שהייתה כאן בעבר נסגרה במהלך השנים באמצעות קיר נמוך, שמעליו חלונות לכל רוחב החזית. את החיבור שבין קיר הבית המקורי לקיר המרפסת בחרו המעצבות להדגיש דווקא, בחיפוי קורות עץ שנצבעו שחור ומקשרות בין חלונות האלומיניום השחור לקיר הלבנים הלבן.
המיטה הזוגית פונה אל דלת ההזזה, מולה שידת טלוויזיה נמוכה בגוון ורוד-פודרה ובצד ארון אפור-ירקרק בהיר. על החלון מעל המיטה הותקנו רפפות שחורות, המשמשות כתריס-וילון. החלון ממשיך באותו אופן לתוך חדר הרחצה הצמוד, שם הוא מקיף את המקלחת. שפע של אור נכנס פנימה, אך התריסים צריכים להיות סגורים בעת השימוש בחדר.
האם אינם מרגישים מחסור בפרטיות? ההורים מעידים שדלתות ההזזה מאפשרות את כל הפרטיות הנדרשת. כאשר הבית שוקק והם רוצים לישון הם סוגרים את הדלת, וכאשר הבנים רבים הם נסגרים בהפגנתיות בחדריהם.
"בני הזוג רצו בית שבו הם יוכלו לשהות כמה שיותר ביחד, הורים וילדים באותו מרחב, ועם זאת, שלכל אחד יהיה את החדר הפרטי שלו", מזכירה גל את נקודת המוצא של הפרויקט. הקונספט הלא שגרתי שיצרו המעצבות הצליח לעשות את המעבר מהנייר אל המציאות באופן ברור ומוצלח, והוא מתבטא היטב בהתנהלות היום יומית של המשפחה.
- קבלן: נח שיפוצים
- נגר: dream wood , נגריית יוסי ברנס
- כלים סניטריים ואריחי קיר: מודי קרמיקה
- תאורה: קרני תכלת
- מסגרות: מסגריית ברטינו, מסגריית uzar workshop
- רצפה וחיפויי עץ: Eric wood construction
- שטיחים: - lorena canals) story)
- רהיטים: - house doctor/muuto)story)
- הצללה ווילונות: לנצ'יאנו עיצוב וילונות
- עציצים: we love plants
- מיזוג אוויר: סמקור
- אלומיניום ומקלחון: אלום-עוז, עוזי שמי
בדירה אחרת באותו שיכון, הדיירים ביקשו לשמור על הרוח המקורית של השכונה. לחצו על התמונה לכתבה: