כמה דברים שכדאי לנו ללמוד ממהפכת החינוך החדשה בצ'כיה

מה קורה כשסוגרים ילדים בבקתה לשבוע בלי סמארטפון, ומה עושים המורים בבית של המנהל בשתיים בלילה? עמית המורה ממשיך במסעו החינוכי ומגיע לבי"ס SCIO בפראג

עמית לביאפורסם: 21.08.18 09:02
שבוע הישרדות: כל השכבה הבוגרת יוצאת לבדוק איך שורדים רחוק מהציוויליזציה ויותר חשוב – איך שורדים בלי סמארטפון (צילום: עמית לביא)
שבוע הישרדות: כל השכבה הבוגרת יוצאת לבדוק איך שורדים רחוק מהציוויליזציה ויותר חשוב – איך שורדים בלי סמארטפון (צילום: עמית לביא)
התלמידים, המורים ואני - ביום טיול במרכז פראג (צילום: עמית לביא)
התלמידים, המורים ואני - ביום טיול במרכז פראג (צילום: עמית לביא)
שלג ראשון בבית הספר (צילום: עמית לביא)
שלג ראשון בבית הספר (צילום: עמית לביא)

לילה. ביתן קטן על הר מושלג, בלי קליטה ובטח שלא WiFi, עם כמה עצים שאמורים לחמם אותנו ואוכל לכמה ימים, שנקנה לפי רשימה שתלמידים הכינו לבדם, מראש. שבוע הישרדות של בית הספר SCIO בפראג. אין לימודים. כל השכבה הבוגרת יוצאת לבדוק איך שורדים רחוק מהציוויליזציה ויותר חשוב – איך שורדים בלי סמארטפון. הילדים מתפעלים הכל, ומתכננים הכל מראש: איפה מטיילים, מה עושים, איך מבלים, מה אוכלים – הכל. אני ושני מנהלי בית הספר הצטרפנו ערב אחד למשחק כן / לא, שבו ילדים (וגם מורים) נשאלו וענו על שאלות שונות, מהן מאוד אישיות.  

 

הופתעתי לגלות במשחק עד כמה הילדים השתתפו ושיתפו. עלו שם שאלות כמו, האם אתה מכור (רובם ענו שלסמארטפון או לקולה הצ'כית), האם נשארו לך עוד ממתקים (ואם וכן, תביא לי) ועלו גם שאלות מורכבות יותר, כמו, האם חשבת פעם להתאבד, האם אתה חושש מהעתיד או נושאים הקשורים לזהות מינית.

 

הפוסטים הקודמים שלי:

 

שבוע הישרדות בבקתה: הילדים מחליטים ומנהלים הכל (צילום: עמית לביא)
    שבוע הישרדות בבקתה: הילדים מחליטים ומנהלים הכל(צילום: עמית לביא)

     

    הכירו את SCIO, פראג

    בית הספר SCIO שייך לחברה, שהוקמה על ידי סלב חינוכי מקומי בשם אונדרייג' (Ondřej Šteffl), תחילה החברה עסקה בכתיבת מבחני קבלה לאוניברסיטאות בצ'כיה (וגם בארה"ב) ולאחר זמן מה וכמה גלגולי חשיבה, החלה לבקר את מערכת החינוך עד להקמת אלטרנטיבה. כיום זוהי רשת של שמונה בתי ספר פרטיים עם נגיעה דמוקרטית, פרויקטאלית, ובעיקר מה שיביאו אנשי החינוך המעולים בתוך כל בית ספר ספציפי. הרשת שמה דגש על הייחודיות של הילד, תוך חיזוק המוטיבציה, יכולות התלמיד וקשריו, על מנת להיות למדן אדפטיבי ו... עוד כמה מילים מפציצות. בית הספר שבו ביקרתי הוא הוותיק ביותר מבין השמונה ונמצא במרכז פראג. הוא הוקם בשנת 2015, והוא סוג של "הפנים של הרשת". לא מעט ילדים מחכים ברשימת המתנה, כדי להיכנס אליו. רבים מסתכלים עליו כעל דוגמא להצלחה ולכך שאפשר לייצר חינוך אחר בצ'כיה. המורים נבחרים בקפידה - המורים הטובים, החדשניים והאמיצים ביותר.

     

    צוות בית הספר צעיר (רובם בני 32 עם תינוקות אשר נולדו לא מזמן), וניכר שהם מאוד ייחודיים ומוכשרים. מורה אחד גר לפני כן בסירה, אחרת היא רקדנית עם תעודות מקולומביה. יש גם שני זוגות של מורים שהכירו בבית הספר – זוג אחד כבר הספיק להביא תינוק לעולם. בית הספר מונה כ-150 ילדים, המתפרשים על כיתות א'-ח'. לכל צמד (א׳-ב׳, ג׳-ד׳, ה׳-ו׳, ז׳-ח׳), יש איזור משלו, עם חדרי לימוד, אזור מנוחה וארבעה אנשי צוות מובילים.

     

    פרויקטים של תלמידים המוצגים בחדר המדרגות (צילום: עמית לביא)
      פרויקטים של תלמידים המוצגים בחדר המדרגות(צילום: עמית לביא)

       

      בשעתיים הראשונות של ימי שני עד רביעי, הילדים בכל צמד מתחלקים ל-3 קבוצות קבועות, בהן הם לומדים מתמטיקה, אנגלית או צ'כית. הלמידה לא בהכרח פרונטלית. ילד יכול לבחור אם הוא מתקדם בעצמו, אם הוא לוקח חלק בפרויקט מסוים או בוחר בהשתתפות בפעילות שהמורה מובילה. בשעתיים שלאחר מכן – ישנו פרויקט שהם יכולים לבחור מבין שניים: האחד בצ'כית והשני באנגלית. הפרויקט מתחלף אחת לחודש. לכיתות ה'-ו' יש הפעם אפשרות לבחור בין גיבורים צ'כים מהעבר או פרויקט PENPALS, בו מתקשרים באנגלית דרך הרשתות החברתיות עם תלמידים ישראלים (כן כן, בהובלתי). לאחר מכן יש ארוחת צהריים, ובסיום היום ישנן פעילויות ספורט (פארקור ויוגה הם חלק מהדברים שהם יכולים לבחור), הרצאות או זמן חופשי לבחירתם. הפעילות בזמן זה יכולה להיות רב גילית.

       

      ימי חמישי מוקדשים לפרויקט הסמסטריאלי, פרויקט חוצה שכבות גיל. כל פרויקט הוא תחת מטריה של נושא-על. זה יכול להיות ספורט, היסטוריה, בישול, אומנות ועוד. ימי שישי הנם ימים רגועים, זמן לחונכויות, התקדמות בפרויקטים אישיים ובית ספריים, עבודה על שיעורי הבית ובסיום היום ישנו פרלמנט של בית הספר.

       

      את החוויה שלי בבית הספר אני רוצה לתאר לכם דרך כמה חוויות מאוד מיוחדות שלקחתי בהן חלק שם, כולן קשורות לאוכל:

       

      חוויה ראשונה: המנהל מכין סטייקים

      שתיים בלילה. אונדרייג', מנהל הרשת החינוכית SCIO, צולה סטייקים, ושני מנהלי בתי ספר ברשת, מנכ״ל החברה, שלושה מורים בבית הספר ואני, מדברים בלהט על רעיונות חינוכיים בצ'כיה ובעולם.

       

      אונדרייג' אוהב לארח בביתו העצום במהלך סופי השבוע את עובדי החברה ואת אנשי החינוך שעובדים בבתי הספר שהקים. הוא מייצר שם סוג של בית ליוזמות בחינוך. יש לו בית גדול, עם סאונה, אגמון, נוף והרבה חדרי שינה. אנשי החינוך יכולים לבוא עם ילדיהם ובני זוגם, להעביר את הסופ"ש בבית הנופש הזה, ולדבר ולחלום חינוך. לא מעט פרויקטים ושיתופי פעולה חינוכיים קמו ונוצרו מתוך הזמן הזה בביתו.

       

      האחוזה של אונדרייג' המנהל: המקום בו רעיונות חינוך חדשניים נולדים (צילום: עמית לביא)
        האחוזה של אונדרייג' המנהל: המקום בו רעיונות חינוך חדשניים נולדים(צילום: עמית לביא)

         

        חוויה שניה: עוגת קורנפלקס

        החוויה הזו מחזירה אותנו לשבוע ההישרדות המסורתי של בית הספר. קצב עבודה גבוה במטבח בתוך בקתה ללא חשמל או קליטה סלולרית, כשמסביבנו הררי שלג. קבוצה של נערים בני 13-15 מעטרים תפוחי אדמה בצורת ברבורים, עוטפים גבינות ברי בנייר כסוף במטרה לצלות אותן, ומנסים למצוא פתרון לכך שאין ביצים להכין איתן עוגה. "אני יודע!" אומר בנחישות אחד הנערים. "יש לנו המון קורנפלקס. בבוקר אוכלים קורנפלקס או ביצים – אז בואו פשוט נחליף את הביצים בקורנפלקס ונגיד שזו עוגת קורנפלקס", ישנה הסכמה הדדית בין חברי הקבוצה ומספר ילדים מתחילים כבר לקווצ'ץ' את פתיתי הקורנפלקס.

         

        הגעתי לבלות איתם ביומיים האחרונים של שבוע ההישרדות וראיתי כמה אחדות, שמחה, גאווה על ההצלחה בהתמודדות, יצירה, מוסיקה ומשחקים, מקיפים את שלל הנערים והנערות של אותה השכבה ו... אכלתי שלוש פרוסות של עוגת הקורנפלקס ולא היה שום קלקול קיבה אחרי. ממליץ.

         

        עוגת הקורנפלקס תיכף מוכנה (צילום: עמית לביא)
          עוגת הקורנפלקס תיכף מוכנה(צילום: עמית לביא)

           

          חוויה שלישית: מכינים מופלטה

          מה מביא תלמידים בבית ספר בפראג להכין מופלטה? פרויקט Pen pals אותו אני העברתי הפגיש וירטואלית בין התלמידים בפראג לתלמידים בישראל. אחת ההתנסויות בפרויקט היתה להכין מאכל ישראלי, על פי מתכון שיישלח אלינו מהתלמידים בארץ. המתכון שהם בחרו היה מופלטה. החגיגה הייתה גדולה והטעם היה מעולה, למרות השוני במטבח והתבלינים.

           

          השילוב של האב ליוזמות חינוכיות, יוזמות יוצאות דופן שנותנות המון אמון בתלמידים וחופש למורים לבצע פרויקטים שבאים מתוך התשוקה שלהם, מאפשרים לבית הספר להביא צבע ייחודי שמעורר גאווה, לא רק במסגרת הקהילה הקרובה לבית הספר, אלא לאנשים שמסביב, שרואים ושמחים לראות שניתן לעשות חינוך אחרת. התקשורת בצ'כיה מאוד אוהדת ובכך מאוד מאפשרת את חיפוש האפשר והמיטב בחינוך. פעילים מתוך בית הספר, בעיקרם אונדרייג', פועלים במקביל עם משרד החינוך בחיפוש אחר הדרכים לאפשר ליוזמות השונות להיות חלק מהלמידה של כל תלמידי צ'כיה.

           

          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          דברים שכדאי לנו לאמץ מביה"ס הזה:

          בית הספר עשה קפיצת שלב ממערכת מאוד עמוסה, בה תלמיד עובר משיעור לשיעור, למערכת שעדיין יש בה חובת נוכחות ואחריות על הלמידה, אך האופציות יותר פתוחות ומאפשרות בחירה, בין אם באיזה פרויקט אשתתף ובין אם באיזו דרך אלמד. אני מאוד בעד לאפשר הכנסת בחירה לתוך בית הספר ואני חושב ש-SCIO עלו על נוסחה מאוזנת.

           

          הרצון הבלתי מתפשר לעשות את החינוך הטוב ביותר נמצא בכל אחד מאנשי הצוות. המנטרה הזו נוכחת גם אצל המשפחות ששולחות את ילדיהן, גם אצל הילדים, ואפילו החוצה בתקשורת. המורים עובדים מאוד קשה להשגת החזון הזה, עם אמונה שהם עושים שינוי אמיתי בעולם החינוך הצ'כי. מדובר כאן הרבה על הנהלה טובה וכריזמטית, אך בסופו של דבר, זה טמון גם בהחלטה של כל מורה ומורה.

           

          נקודות למחשבה ושיפור:

          המון עומס מופעל על המורים. יצירת ובניית פרויקטים חדשים, ליווי פרויקטים אישיים של הילדים, הפעלת 4-5 דרכים ללמוד את מקצועות הליבה כך שכל ילד יוכל להתחבר לדרך מסוימת. הופתעתי לגלות שלעומת בתי ספר פתוחים אחרים בהם ביקרתי, רמת המעורבות של התלמידים בחיי בית הספר לא מממשת את הפוטנציאל שלה וישנם המון דרכים בהן היא יכולה לסייע, להעשיר, לאפשר עוד מקומות למידה ולשחרר קצת לחץ מהורים. במהלך הביקור שלי, סייעתי להקים קבוצת גישור של תלמידים שתוכל לסייע בפתרון סכסוכים.

           

          מוזמנים לקרוא עוד על הזמן שלי בבית הספר:

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
          איש חינוך, כותב הבלוג "עמית המורה", במסע להבין מה זה אומר "להיות מורה טוב" ומהי מסגרת חינוכית טובה. יצאתי למסע, בכדי להתנסות וללמד במגוון בתי ספר אלטרנטיביים ברחבי אירופה ובקרוב אתמקם במשרת חינוך בביה"ס עירוני א' שבתל אביב. מאמין שבית ספר הוא מקום שצריך לחיות בו, למצוא את החוזקות שלך וללמוד איך לצאת מאיזור הנוחות שלך. מקום שבו יש להתעסק בנושאים חברתיים מהרמה האישית עד הגלובאלית. משתדל כל הזמן לשאול שאלות, לא להתפשר, למצוא נקודות אור והשראה ולשתף אותם בנוגע להוראה טובה ומשמעותית.