הרמוניה ועץ: 3 מקומות חדשים עוצבו בקווים סגנוניים קרובים

מה משותף למרכז טיפולים סיניים, חדר אירועים אינטימי וחנות אופטיקה? שלושתם עוצבו באיפוק סגנוני, קווים נקיים, חומריות דומה וצבעוניות המבוססת על עץ, לבן ואפור

מיכל בלאו

|

21.08.18 | 09:58

הרחבה המובילה ל''מרכז מורגנשטרן בדרך השדות'' שבכפר שמריהו רוצפה בדוגמה מעגלית ומסתיימת בקיר שבמרכזו פתח עגול (צילום: מיקאלה בורסטו)
הרחבה המובילה ל''מרכז מורגנשטרן בדרך השדות'' שבכפר שמריהו רוצפה בדוגמה מעגלית ומסתיימת בקיר שבמרכזו פתח עגול (צילום: מיקאלה בורסטו)
הפתח העגול עוצב בהשראת ''שער ירח'' - מרכיב אדריכלי מסורתי בחומת הגן הסיני. הוא מוסגר באבן בזלת ומוביל לחצר פנימית (צילום: מיקאלה בורסטו)
הפתח העגול עוצב בהשראת ''שער ירח'' - מרכיב אדריכלי מסורתי בחומת הגן הסיני. הוא מוסגר באבן בזלת ומוביל לחצר פנימית (צילום: מיקאלה בורסטו)
בחצר הפנימית צמחייה מלבלבת ומזרקת אבן, והריצוף שלה חודר פנימה ומתחלף בפרקט. סביב החלל המרכזי תוכננו חדרי הטיפול והלימוד (צילום: מיקאלה בורסטו)
בחצר הפנימית צמחייה מלבלבת ומזרקת אבן, והריצוף שלה חודר פנימה ומתחלף בפרקט. סביב החלל המרכזי תוכננו חדרי הטיפול והלימוד (צילום: מיקאלה בורסטו)
הבקשה העיקרית של בעלי ''רייזר אופטומטריה'' מהאדריכלים אלברט אסקולה ותום שקד הייתה להיראות היטב מהרחוב הנתנייתי ולהכניס פנימה אור (צילום: שירן כרמל)
הבקשה העיקרית של בעלי ''רייזר אופטומטריה'' מהאדריכלים אלברט אסקולה ותום שקד הייתה להיראות היטב מהרחוב הנתנייתי ולהכניס פנימה אור (צילום: שירן כרמל)
העיצוב החדש הפך את החלונות האטומים לחזית מעוגלת שקופה, שבהיקפה יחידות תצוגה ממסגרות אלומיניום בצורת X ורשת ברזל לבנה, המייצרת רקע נייטרלי למסגרות המשקפיים (צילום: שירן כרמל)
העיצוב החדש הפך את החלונות האטומים לחזית מעוגלת שקופה, שבהיקפה יחידות תצוגה ממסגרות אלומיניום בצורת X ורשת ברזל לבנה, המייצרת רקע נייטרלי למסגרות המשקפיים (צילום: שירן כרמל)
בקדמת העסק יחידות תצוגה, שולחנות שירות ואזור המתנה, ומאחור מעבדה וחדרי בדיקה (צילום: שירן כרמל)
בקדמת העסק יחידות תצוגה, שולחנות שירות ואזור המתנה, ומאחור מעבדה וחדרי בדיקה (צילום: שירן כרמל)
חדר האירועים ''מול ביתא'' ברמת אביב מיועד לחגיגות משפחתיות לתושבי השכונה. הוא סוגנן כמקום אירוח ביתי ''טיפה יותר חגיגי ומינימליסטי'', אומרת המעצבת גלי אמית (צילום: עמית גרון)
חדר האירועים ''מול ביתא'' ברמת אביב מיועד לחגיגות משפחתיות לתושבי השכונה. הוא סוגנן כמקום אירוח ביתי ''טיפה יותר חגיגי ומינימליסטי'', אומרת המעצבת גלי אמית (צילום: עמית גרון)
מסגרת מעץ וזכוכית מבליטה את המטבח הפתוח, המיועד להגשה, ומסתירה את הכניסות לאזור התפעולי, הכולל מטבח נוסף (צילום: עמית גרון)
מסגרת מעץ וזכוכית מבליטה את המטבח הפתוח, המיועד להגשה, ומסתירה את הכניסות לאזור התפעולי, הכולל מטבח נוסף (צילום: עמית גרון)
בקירות שולבו סרגלי נחושת, חומר ש''מגיע מעולם המטבח והבישול, אך נתנו לו צורה חדשה'' (צילום: עמית גרון)
בקירות שולבו סרגלי נחושת, חומר ש''מגיע מעולם המטבח והבישול, אך נתנו לו צורה חדשה'' (צילום: עמית גרון)
 

לשלושה עסקים שנפתחו לאחרונה קווים נקיים, חומריות דומה וצבעוניות תואמת, המבוססת על לבן ועץ טבעי. למרות השוני הבולט במטרותיהם – האחד הוא קליניקה, השני אולם אירועים והשלישי חנות אופטיקה – הקרבה הסגנונית מסמנת גם את הגבול המיטשטש והולך בין עיצוב עסקי לבין עיצוב ביתי.

 

''המרחב הוא חלק מהטיפול''

יוסי מורגנשטרן, אדריכל במקצועו, החליט לעזוב את המקצוע ולנסוע לסין ללמוד רפואה סינית. זה היה ב-1985. חמש שנים מאוחר יותר חזר לארץ ופתח קליניקות ובית ספר לרפואה סינית בתל אביב. לפני כעשור ביקש לרכז את כל פעילויותיו במקום אחד, בכפר שמריהו. היום "מרכז מורגנשטרן בדרך השדות" כבר פעיל. יש בו חדרי טיפול ולימוד, סדנאות והרצאות.

 

לתכנון המבנה, שעוצב בהשראת הפילוסופיה והאדריכלות הסיניות, שכר את שירותיהן של דניאלה ומיה פלסנר (פלסנר אדריכלים). קווי המבנה מודרניים ונקיים, והוא משתרע על שטח של 170 מטרים רבועים, בשתי קומות: קומת קרקע וקומת מרתף עם חצר חפורה. מובילה אליו רחבה שרוצפה באבנים משתלבות בדוגמה מעגלית, המסתיימת בקיר אטום שמוסגר מלמעלה באבן בזלת.

 

המזרקה. האלמנטים נבחרו בהשראת הפילוסופיה והאדריכלות הסיניות (צילום: מיקאלה בורסטו)
    המזרקה. האלמנטים נבחרו בהשראת הפילוסופיה והאדריכלות הסיניות(צילום: מיקאלה בורסטו)

     

    מבט מתוך אחד מחדרי הטיפולים אל חצר הכניסה הפנימית (צילום: מיקאלה בורסטו)
      מבט מתוך אחד מחדרי הטיפולים אל חצר הכניסה הפנימית(צילום: מיקאלה בורסטו)

       

      במרכז הקיר בולט "שער ירח" (Moon Gate): פתח עגול, שהינו מרכיב אדריכלי מסורתי בחומת הגן הסיני. גם השער מוסגר באבן בזלת, שבולטת מעט מהקיר. מצידו השני רחבה נוספת, קטנה יותר, מוקפת צמחייה מלבלבת שבצדה מפכה מזרקה. מבואת הכניסה מופרדת מהרחבה בקיר זכוכית שחולק לרוחב ולאורך בפרופילי ברזל, והריצוף החיצוני חודר פנימה, מגדיר את אזור הקבלה ומתחלף בהמשך בפרקט אלון.

       

      חלון סקיי-לייט בצורת ין ויאנג (צילום: מיקאלה בורסטו)
        חלון סקיי-לייט בצורת ין ויאנג(צילום: מיקאלה בורסטו)

         

        סביב החלל המרכזי – שכולל חצר פנימית נוספת – תוכננו הפונקציות השונות: חמישה חדרי טיפולים ("בהתאם לחמשת האלמנטים", אומר מורגנשטרן), חדר מנוחה, מטבחון ושירותים. חלון סקיי-לייט בצורת ין ויאנג יוצר דוגמת אור וצל במרכז הרצפה. "החלל הוא חלק מהחוץ ולא מבואה סגורה", אומרת פלסנר. "יש שכבתיות בין פנים לחוץ: האור נכנס בצורה הדרגתית, גם מלמעלה, והקירות שמגדירים את החצרות מאפשרים פרטיות ופתיחות בו זמנית".

         

        חדרי הטיפול והלימודים מקיפים מרחב מרכזי, שבו שולבו פנים וחוץ (תוכנית: פלסנר אדריכלים)
          חדרי הטיפול והלימודים מקיפים מרחב מרכזי, שבו שולבו פנים וחוץ(תוכנית: פלסנר אדריכלים)

           

          חלון עגול גם במדרגות לקומת המרתף החפורה (צילום: מיקאלה בורסטו)
            חלון עגול גם במדרגות לקומת המרתף החפורה(צילום: מיקאלה בורסטו)

             

            גם בגרם המדרגות היורד לקומת המרתף החפורה עוצב חלון בצורת "שער ירח", שממסגר את הצמחייה מאחוריו. בקומה התחתונה משרדו של מורגנשטרן ואולם עם קיר זכוכית, הפונה לחצר החפורה. "כאן אנשים מרגישים מוגנים, כמו ברחם", מסכם מורגנשטרן. "מבחינתנו המרחב הוא חלק מהטיפול".

             

            "האינטראקציה בין הלקוחות השתנתה''

            את ''רייזר אופטומטריה'' הקים בשנת 1909 בפראג, צ'כיה, ארמין רייזר, סבא רבא של אורי רייזר, שמנהל היום את העסק המשפחתי. מרדכי רייזר, בנו של ארמין, עלה לארץ ב-1983 וחמש שנים מאוחר יותר פתח את חנות האופטיקה בנתניה. בנו רפי העביר בשנת 2000 את העסק לבניין משרדים ברחוב דוד רמז בעיר, אחד הרחובות המסחריים שמוביל לים, ואורי, שהגיע מעולם התקשורת, קיבל את העסק לידיו לפני שנתיים, כאשר אביו נפטר. "אבא שלי רצה לחדש את החנות אך לא הספיק לעשות זאת", הוא מספר. "רציתי להשלים את מה שהתחיל, והיה לי מאוד חשוב להמשיך את מה שאבי וסבי עשו".

             

            לתכנון ולעיצוב החדש אחראים אלברט אסקולה ותום שקד (סטודיו אסקולה שקד), בשיתוף פעולה עם מעצבת הפנים דפנה גרבינסקי. "המקום היה נראה מיושן", מספר אסקולה. "החלונות היו אטומים ולא הייתה אינטראקציה בין האנשים ברחוב לבין מה שקורה בפנים". רייזר ביקש "עיצוב פשוט, נוח ולא עמוס. שאור ייכנס פנימה ושיראו אותנו מבחוץ".

             

            לעסק שתי כניסות: מהרחוב ומאזור ההסעדה והחנויות שבתוך בניין המשרדים. החלל מעוגל, בגודל של 70 מטרים רבועים, עם חזית שקופה מחולקת באמצעות עמודים. סידור החדרים המקורי נשמר ("הבסיס היה טוב ושירת אותנו מצוין", אומר רייזר). בחלק הקדמי אזור קבלה, שירות והמתנה, ומאחור, מופרדים במסדרון ובקיר זכוכית אטום, מעבדה ושני חדרי בדיקה.

             

            שולחן קבלה משיש ב''רייזר אופטיקה'' (צילום: שירן כרמל)
              שולחן קבלה משיש ב''רייזר אופטיקה''(צילום: שירן כרמל)

               

              צבעוניות של לבן, עץ ואפור (צילום: שירן כרמל)
                צבעוניות של לבן, עץ ואפור(צילום: שירן כרמל)

                 

                הפונקציות בחנות תוכננו בהיקף החלל, והמרכז נשאר פתוח למעבר ולהמתנה. העיצוב מבוסס על שלושה גוונים: לבן, חום ואפור. מימין לכניסה שולחן קבלה משיש ומולה שני שולחנות שירות לבנים, שמאחוריהם ארונות תצוגה ואחסון מעץ אגוז אמריקאי.

                 

                יחידות התצוגה תוכננו בעזרתו של מעצב המוצר דניאל פרלמן (צילום: שירן כרמל)
                  יחידות התצוגה תוכננו בעזרתו של מעצב המוצר דניאל פרלמן(צילום: שירן כרמל)

                   

                  כדי לייצר את השקיפות לרחוב תכנן הסטודיו, בעזרתו של מעצב המוצר דניאל פרלמן, יחידות תצוגה בין עמודי החזית השקופה, שכל אחת מהן מורכבת משתי מסגרות אלומיניום בצורת X, התומכות במדפים ''צפים'' וביחידת מגירות. כדי לסנן את האור נבחרה רשת ברזל לבנה, שמהווה גם רקע לבן למסגרות המשקפיים הצבעוניות. על העמודים נתלו מראות אובליות ובחלונות הורכבו תריסים חשמליים, שממסכים את השמש החודרת מכיוון הים בשעות אחר הצהריים.

                   

                  במרכז פינת המתנה, בעיצוב ''סטודיו נחשון'' (צילום: שירן כרמל)
                    במרכז פינת המתנה, בעיצוב ''סטודיו נחשון''(צילום: שירן כרמל)

                     

                    תוכנית העסק, שלו שתי כניסות: מהרחוב ומתוך בניין המשרדים שבו הוא שוכן (תוכנית: אסקולה שקד אדריכלים)
                      תוכנית העסק, שלו שתי כניסות: מהרחוב ומתוך בניין המשרדים שבו הוא שוכן(תוכנית: אסקולה שקד אדריכלים)

                       

                      "התכנון של פעם שמר על הפנים פרטי וחשף מעט כלפי חוץ", מסביר אסקולה. "היום הפנים חשוב, והרחוב החי הפך לחלק מהחנות". ורייזר מוסיף: "האינטראקציה בין הלקוחות השתנתה. יש יותר קשר, אנשים ממליצים ומשוחחים אחד עם השני".

                       

                      "מענה לצורך שכונתי''

                      חדר האירועים של קפה ''ביתא'' ברמת אביב נפתח בעקבות פניות של תושבי השכונה. "הרעיון נהגה בקהילה", מספרת ליהי אבני, מנהלת המקום. "המקומיים שמגיעים לבית הקפה מדי יום ביקשו אפשרות לערוך אירועים פרטיים קטנים: בת מצווה, בריתות, ארוחות וחגיגות משפחתיות".

                       

                      בית הקפה הוותיק נפתח לפני 15 שנה מול רחבה מרוצפת וירוקה במרכז ברודצקי. כשבעליו, רן בלולו וגידי כהן, חיפשו מקום נוסף התפנה נכס מעבר לרחבה, מול בית הקפה, ומכאן גם נגזר שמו: "מול ביתא". הוא מיועד לאירועים קטנים ומכיל לא יותר מ-40 חוגגים.

                       

                      חדר אירועים שכונתי ברחבה של המרכז המסחרי (צילום: יעל אילן)
                        חדר אירועים שכונתי ברחבה של המרכז המסחרי(צילום: יעל אילן)

                         

                        מעצבת הפנים גלי אמית ובן זוגה יואב (סטודיו אמית) התבקשו לשמר את אופיו הביתי של הקפה, ולהעניק לו צורה עדכנית. "היה רצון לשמר את התחושה", מספרים בני הזוג, "אך לא נדרשנו לאותו קו עיצובי". גודל המקום 90 מטרים רבועים, המחולקים לשלושה: בכניסה מרחב האירוח (55 מטרים רבועים), במרכז מטבח פתוח להגשה ומאחור אזור תפעולי (מטבח נוסף, מקררים ושירותים).

                         

                        ''מול ביתא'' (צילום: עמית גרון)
                          ''מול ביתא''(צילום: עמית גרון)

                           

                          ''הרחבה של הסלון הביתי'' (צילום: עמית גרון)
                            ''הרחבה של הסלון הביתי''(צילום: עמית גרון)

                             

                            בין מרחב האירוח למטבח הפתוח עוצבה מסגרת מעץ אלון וזכוכית, שממסגרת ומבליטה את המטבח ומסתירה את הכניסות לאזור התפעולי. "התייחסנו לתכנון כמו לחלוקה בבית", מסבירים המעצבים. לרחבה החיצונית נבחר ריהוט מודולרי מעץ וברזל, המאפשר צורות ישיבה שונות, בהתאם לאירוע. הרצפה מטארצו, ובקירות הלבנים שולבו סרגלי נחושת, פרשנות לחיפוי "Beadboard" הביתי (לוחות עץ מסודרים אנכית בשורה, כשביניהם מפרידים חריצים או בליטות). "הנחושת מגיעה מעולם המטבח והבישול", מסבירה אמית. "לקחנו את המוכר ונתנו לו צורה חדשה".

                             

                            תוכנית המקום, שחולק לשני חלקים עיקריים, אירוח ותפעולי (תוכנית: סטודיו אמית)
                              תוכנית המקום, שחולק לשני חלקים עיקריים, אירוח ותפעולי(תוכנית: סטודיו אמית)

                               

                              המטבח הפתוח, שממנו יוצאות המנות להגשה, תוכנן כשני קווים מקבילים ועוצב כמטבח ביתי. ארונות תחתונים ועליונים מצופים בפורניר אלון, ולפניהם אי לבן המורכב משלושה חלקים נעים, לאפשרויות הגשה שונות. חלון צר וארוך מעל משטח העבודה מגלה את המטבח התפעולי. "המטבח הוא חלק מרכזי בחדר ובלתי נפרד ממה שקורה בו", אומרים בני הזוג אמית. "אנשים מרגישים פה בבית, כאילו הם מביאים את החברים לאירוח בסלון הביתי שלהם, אבל זה בית שהוא טיפה יותר נקי, חגיגי ומינימליסטי". אבני מסכמת: "בכל יום נכנסים לפה כחמישה עוברי אורח מתעניינים. המקום נתן מענה לצורך שכונתי אמיתי".

                               

                              ---------------------------------------------------------------------------------------

                              לחצו על התמונה לביקור בביתם של האדריכל אלברט אסקולה ואסי עזר: 

                               

                              אלברט אסקולה תכנן לו ולבן זוגו אסי עזר את דירתם המשותפת. לחצו לכתבה (צילום: שירן כרמל)
                              אלברט אסקולה תכנן לו ולבן זוגו אסי עזר את דירתם המשותפת. לחצו לכתבה (צילום: שירן כרמל)

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד