שתי גישות לסביבת העבודה העכשווית בהיי-טק באות לידי ביטוי כעת, בעיצוב המשרדים החדשים של שתי חברות ישראליות צעירות: סייבריזן (Cybereason) ואופטימוב (Optimove). עיצוב המשרדים של הראשונה משתייך ל"אסכולת גוגל", ולפיה המשרד מתיימר לספק לעובד מתקנים ושירותים של שעות הפנאי, כדי שירגיש בבית ויישאר כמה שיותר זמן במשרד; המשרדים של אופטימוב מציגים גישה עדכנית יותר: Work-Life Balance, הדוגלת באיזון בין העבודה לחיים הפרטיים - מצב רצוי, במיוחד אם הוא מוביל לתפוקה גבוהה יותר של העובדים.
סייבריזן: עירוב סגנונות אקלקטי
סייבריזן, שאותה הקימו ב-2012 ליאור דיב ,יונתן שטרים־עמית ויוסי נער, מפתחת פלטפורמה לארגונים בתחום אבטחת נקודות קצה. הפלטפורמה מאפשרת לזהות תקיפות סייבר, להפחית את זמן התגובה אליהן ולשמור על פעילות שגרתית של הארגון גם בעיצומן. החברה מונה כיום כ-400 עובדים המועסקים בערים תל אביב, בוסטון, לונדון, טוקיו ויוהנסבורג.
באפריל האחרון עבר מרכז הפיתוח המקומי למשרדים חדשים, על פני שלוש קומות (שתיים מאוישות ואחת מושכרת) בקומות 36-38 במגדלי אלון על גדות האיילון (צמוד למגדל אלקטרה ברחוב יגאל אלון בתל אביב), בשטח כולל של כ-5,000 מטרים רבועים.
היזמים בחרו באדריכלית ורד גינדי, שנענתה לתפישתם. "הקונספט הכללי של החלל", מסבירה מעצבת הפנים דנה אברמסון שעובדת במשרדה של גינדי, "הוא רב תרבותי. עירוב של סגנון יווני, סקנדינבי, מרוקאי ואורבני". משרדים שמעוצבים על פי "אסכולת גוגל", ומבקשים להיות גם מה שהם לא (בית), עלולים להפוך לבליל של אלמנטים, רעיונות וסגנונות. כך נוצרים חללים שמושכים את העין ונראים ייחודים, אבל בפועל יוצרים גם חוסר שקט ועומס חזותי. וזה, חייבים להודות, קצת מה שקרה כאן.
גרם מדרגות כמו כלוב אוורירי
את בניית הקונספט התחילו האדריכליות עם הבוטים (Booths) - אותם חדרים קטנים לישיבה לא פורמלית, שמקיפים את גרעין הבניין. כל אחד מהם עוצב בסגנון, בצבעוניות ובחומריות שונים.
חללי העבודה ממוקמים במעטפת הבניין ופונים לנוף תל אביבי מרשים. אלה חדרים גדולים המוגדרים באמצעות מחיצות זכוכית שקופה, ומחולקים לפי צוותי עבודה. בין החללים ממוקמים גם חדרי ישיבות בגדלים שונים. אזורי העבודה האלו הם המקומות הרגועים והסטנדרטיים ביותר במרחב.
גרם המדרגות הפנימי עשוי פלדה שחורה. מוטות ברזל דקיקים משמשים כמעקה ומייצרים מעיין כלוב אוורירי, שהוחדר לתוך החלל העמוס ומייצר אתנחתא שמטפסת לגובה שלוש הקומות.
סלון, חדר מוזיקה ובר יין חשוך
אבל מבחינת העיצוב, נראה שהעיקר כאן הוא החללים הציבוריים. "בסגנון העבודה הזה אין כל כך יום ולילה", מסבירה אברמסון. "עובדים מול ארה"ב, ואנשים מגיעים מאוחר ועובדים עד לשעות הקטנות של הלילה. מעבר למקום עבודה, זה צריך להיות מקום שנעים להיות בו".
לכן עומדים לרשות העובדים סלון עם ספת רביצה גדולה, שמשמש גם לשיעורי יוגה, חדר מוזיקה אקוסטי (מתי יש זמן לנגן?), וגולת הכותרת - בר יין גדול וחשוך, הצמוד לחדר האוכל המשותף לשתי הקומות.
בחללים הציבורים התקרות החשופות צבועות בשחור, והקירות מטופלים בהתאם לאזור. באזורי התנועה הם צבועים בשחור-לבן עם גרפיקה הקשורה לעולם התוכן של החברה, ומשותפת למשרדיה ברחבי העולם. במקומות מסוימים הגרפיקה יורדת אל רצפת הבטון המוחלק, וממשיכה שם באופן מעודן יותר. בסלון מופיע קיר לבנים אפור, ובחדר המוזיקה מעטפת עץ כהה.
חדר האוכל גדול וצבעוני. עמודי הבניין הרחבים מחופים בלבנים חומות וביניהם ספסלים נמוכים. שולחנות האוכל - ארוכים ומשותפים - עשויים עץ בהיר, הכיסאות בגוונים מעושנים, וממעל תלויות שורות של מנורות דקורטיביות בגוונים תואמים. בחלל, כנהוג בז'אנר, יש גם שולחן ביליארד ומשחק כדורגל שולחני.
בהמשך החלל הפתוח הוקם הבר החשוך - מעין טרקלין פתוח במראה מכובד. רצפה וקירות מחופים בעץ כהה, דלפקי בר גבוהים עם כיסאות קטיפה ירוקה, שולחנות קפה עגולים עם כיסאות Tonet, ותאורה נמוכה שמשלימה את אווירת הבר.
האקלקטיות הגיעה עד לחדרי השירותים שבהם האווירה עירונית - קיר לבנים ("בריקים") מלאכותי, חביות מעוטרות בגרפיטי משמשות כארונות כיור, וגרלנדת תאורה תלויה מהתקרה.
אופטימוב: פשטות שימושית חפה מגימיקים
"אופטימוב", בבעלותו של פיני יקואל, הוקמה ב-2009 ומספקת ליותר מ-300 מותגים בינלאומיים טכנולוגיית שיווק המתמקדת בלקוחות קיימים. במרכז הפיתוח בתל אביב מועסקים 160 עובדים, ויש לה שלוחות קטנות בניו יורק ובלונדון.
בתחילת דרכה ישבו משרדי החברה בשכונת התקווה; עם גדילתה, היא נדדה לבניין בשכונת מונטיפיורי, כשעוד היו שם בעיקר מוסכים. עם הזמן סביבת העבודה כבר לא התאימה, למרות שהאנשים מאוד אהבו את האזור. "חיפשנו מקום עם תנאים מתאימים יותר", מספר סמנכ"ל השיווק עמית ביבאס, "אבל לא רצינו מגדל שן. רצינו להישאר עם רגליים על הקרקע". לבסוף בחרו להשתקע בקומות 33-34 במגדל "אדגר 360" בשכונת יד אליהו, שאף הוא מתצפת על נתיבי איילון בקו ראשון לכביש, אך נטוע קצת מחוץ ללוקיישנים הפופולריים של חברות ההייטק.
החברה, שמאמינה כאמור בגישה מאזנת בין העבודה לחיים הפרטיים, מעניקה לאבות טריים חופשת לידה מורחבת. התפישה המאוזנת מורגשת גם בעיצוב המשרדים. "היה לנו חשוב להישאר פשוטים בעיצוב הפנים", אומר ביבאס. "לא לנקר עיניים. לתת תנאי עבודה אופטימליים, בלי גימיקים. סביבת עבודה טובה ומפרה".
חומרים פשוטים ובסיסיים: בטון, ברזל ועץ
לעיצוב שתי קומות המשרדים, ששטחן כ-2,200 מטרים רבועים, נבחר האדריכל רואי דוד, שחילק את החלל העגול לאופן-ספייס היקפי ולחדרי ישיבות סגורים במחיצות זכוכית. דוד בחר בחומרים פשוטים ובסיסיים. הרצפה היא בטון מוחלק שבו מוטבעים שטיחי אריחים צבעוניים בדוגמאות גיאומטריות, וכך ייוצרים טקסטורות וצבעוניות בחלל.
קומץ הקירות הבנויים עשויים בלוקים חשופים, ואת רוב המחיצות בחלל העגול מייצרות יחידות ריהוט קלות מברזל, רשת ועץ ליבנה בהיר. למחיצות יש תפקיד משולש: הן מחלקות את אזורי העבודה, משמשות לאחסון וגם כספסל נעים לשבת להפסקה קלה. על רקע החומרים הבסיסיים והמונוכרומטיים בולט הצבע הוורוד, שנמצא בבקבוקונים דקורטיביים ובמעקה המדרגות.
שולחנות העבודה הארוכים, המיועדים לשישה עובדים, עשויים ברזל שחור פשוט. מחיצות קטנות עם לוח שעם מפרידות בין המסכים, ליצירת פינה קצת יותר אישית לכל עובד.
על הקירות של חדרי הישיבות חוזרים שטיחי האריחים כאלמנט קישוטי המשכי. הצורות הגיאומטריות שלהם ניכרות גם בדוגמאות גרפיות על גבי הארונות ופרגודי העץ, וגם בדרך שבה הניחו את משטחי התקרה האקוסטית.
הקפיטריה היא מקום ההתאספות של העובדים, וגם היא פשוטה ואסתטית. כאן, את רצפת הבטון מקשטים שטיחי אריחים בגוונים חומים, שמשתלבים עם ארונות הליבנה הבהירים והמאוירים בשחור. התקרה התעשייתית החשופה מתקשטת כאן באדניות ברזל שחורות, המשלבות תאורה וצמחייה ירוקה מעל שולחן בר ארוך ואמורפי.
גם בגרם המדרגות הפנימי, שקושר בין שתי הקומות, נמשכת החומריות הבסיסית עם קונסטרוקציית ברזל שחור, מעקה רשת ומדרכים פשוטים שעשויים מלוחות שבבי עץ דחוסים.
------
אוהבים עיצוב משרדי מעודכן? קבלו עוד שניים חדשים בת"א: