לא חייבים מגדלי הייטק נוצצים. שני משרדים של שתי חברות מבוססות, אחד בדרום תל אביב והשני במזרחה, מציגים אופציות של עיצוב מוקפד, לא מנוכר ולא מנקר עיניים.
המעודן: ''טים 8'' ממזרח לאיילון
טים 8 היא חברת סטארט אפ של יוצאי יחידה 8200. זו פלטפורמה למחקר, ייזום והקמת חברות סייבר. המערך שלה כולל קבוצת מחקר בעלת ידע בהגנה והתקפה בסייבר, יכולות פיתוח טכנולוגי מתקדמות, גיוס טאלנטים ורשת לקוחות ושותפים ברחבי העולם. העבודה בחברה מבוססת על צוותים המוקמים כחברות סטארט אפ עצמאיות תחת האינקובטור של טים 8.
את המשרדים החדשים בחרו בעלי החברה למקם בשכונת נחלת יצחק ממזרח לאיילון, בבניין משרדים מעל קניון המשרת את תושבי השכונה (שהתרחבה לאחרונה, עם השלמת ארבעת המגדלי המגורים של פרויקט מגדלי תל אביב).
המשרדים מתפרשים על פני קומה אחת בת 1,500 מטרים רבועים (ועוד 300 מטרים רבועים בקומת הקרקע של הבניין), ולתכנון הפנים שלהם נבחרו סקורקא אדריכלים, בשיתוף קדם שנער אדריכלות. את תכנון התאורה עשתה מיכל קנטור.
כדי לבטא את מערך החברה, שמתפקדת כצבר של חברות בת קטנות, חילקו האדריכלים את הקומה לארבע מחלקות נפרדות, שלכל אחת מהן חדרי משרדים, חלל פתוח עם עמדות עבודה וחדרי ישיבות. לכל מחלקה יש כניסה ישירה מגרעין הבניין המרכזי.
הקישור בין המחלקות נעשה באמצעות מערך התנועה הפנימי, אזורים משותפים ושפה עיצובית אחידה. "הרעיון", מסבירה שנער, "היה שככל שמתקדמים בקומה חווים משהו חדש. במיקום מתמצאים בזכות נקודות ציון מובהקות, שמבוטאות בצבעוניות ובפרטים השונים".
את פני הבאים מקבל חלל גדול. לצד הכניסה יש אזור קבלה שעשוי מעץ ליבנה, ובמרכז - תחומה בפרקט - פינת ישיבה עם ספות רביצה גדולות בגוונים מעושנים. חלל הכניסה מוקף חדרי ישיבות ומשרדים שקופים, וממנו מתפצלים דרך מסדרון היקפי למחלקות השונות.
השפה העיצובית מאופקת ומבוססת על חומריות בסיסית, שמעניקה למשרדים רקע נייטרלי: רצפה ותקרה בבטון, קונסטרוקציה חשופה, ועץ ליבנה בפרקטים ובנגרות הבנויה. נקודות צבע מעטות מבדילות בין המחלקות השונות, וניכרות בריהוט, בטקסטיל ובמערכות החשופות על גבי התקרה, שחלקן נצבעו.
הגיוון והשונות ניכרים גם בהדרגתיות שבין חספוס לעידון וליטוש. המעברים הם המחוספסים ביותר בסגנונם, ועל התקרה החשופה שלהם ''רצים'' גופי תאורה אופקיים במראה אולטרה מודרני (תכנון תאורה: מיכל קנטור).
המשרדים יותר מעודנים: פרקט ליבנה, תקרה פחות עמוסה וגופי תאורה מלבניים שתלויים מעל שולחנות העבודה. המעודנים ביותר הם חדרי הישיבות, שמתפקדים כ"קופסאות" זכוכית עצמאיות מנותקות מהתקרה. הם מרוצפים בפרקט ועטופים, תקרה וקירות, בלוחות ליבנה בהירים. גופי התאורה, בשחור אלגנטי, שקועים.
האזורים הציבוריים צבעוניים. בקפטריה המשרדית הבסיס נייטרלי: מטבח פתוח בלבן וליבנה עם מערכת מדפים מברזל שחור; שלושה שולחנות אכילה ארוכים ושולחן בר, גם הם מליבנה. את נגיעות הצבע מספקים דלפק בטורקיז בהיר, גופי תאורה וכיסאות בצהוב, לצד כיסאות שחורים ואפורים. הטורקיז חוזר בחזיתות חדרי הישיבות הצמודים לקפיטריה, וברקע "פינת הפרגולה", שלצד עורק התנועה הראשי.
הפרגולה היא נקודת ציון ייחודית בחלל: מתוך ספסל ליבנה ארוך עולה ספרייה, שמתקפלת בדוגמה שמזכירה אוריגמי, והופכת לפרגולה עם תאורה פנימית, התוחמת פינת ישיבה אינטימית עם ספות רביצה.
בפינת מנוחה נוספת לאורך המסדרון הראשי מגיעה הצבעוניות לשיא שנראה מעט חריג בחלל. לצד גרם מדרגות מפח מסורג, שמוביל לחדר ישיבות קטן ומוגבה, הותקן על הקיר חיפוי בדוגמת משולשים צבעונית, שחודר אל קופסת המשרד הסגור.
הנינוח: ''אדיר סחר'' בדרום תל אביב
''אדיר סחר'' מייבאת ומפיצה משקאות קלים מיעדים אקזוטיים כמו תאילנד, מקסיקו, מצרים, איטליה ויוון. עד לאחרונה ישבה החברה ביבנה, ומשרדיה כללו מערך הפצה גדול. ב-2016 רכשה ''טמפו'' 50% מהמניות, ומערך המכירות וההפצה עבר אליה. במשרדי החברה המקורית נותרו 12 עובדים בלבד, והבעלים החליטו על מעבר לתל אביב, לחלל שיהלום יותר את אופיה החדש של החברה.
לתכנון המשרדים, בקומת הגג של בית פנורמה בדרום תל אביב, הזמינו את האדריכלים איציק כהן ופיי קונטופולו (Dehab at work ). החלל החדש הוא בן 200 מטרים רבועים, עם מרפסת גדולה, הפונה לעבר צפון העיר ונהנית ממבט פתוח ממזרח למערב.
השיפוץ כלל הריסה מסיבית וחלוקה מחדש של החללים, כולל פתיחת הקיר שפונה למרפסת ההיקפית של הבניין והחלפתו בוויטרינות גדולות לכל רוחב החזית, כך שמכל החדרים מתאפשרת יציאה החוצה.
הרעיון העיצובי מחבר בין כמה עולמות: את הטון נותן האופי הלופטי של המבנה, שמודגש עם תקרת בטון מקורית שנצבעה לבן, קורות ועמודים חשופים, ומרצפות בטון אפורות (''גלוסקא''). המחיצות עשויות זכוכית ופרופיל בלגי שחור, והתאורה היא תאורה טכנית שתלויה על התקרה בצורת ריבועים גדולים.
באווירה הלופטית שילבו האדריכלים חומריות בהשראת מוצריה של החברה, שהם ברובם טרופיים ואקזוטיים. "רצינו שזה יבוא לידי ביטוי בחלל", הם מסבירים, "ולכן בחרנו באלמנטים טבעיים וגולמיים שקשורים למקומות שמהם מגיעים המוצרים". גם נוף השכונות הנמוכות (בינתיים) של הדרום, על רקע המגדלים הצומחים, השפיע על התכנון.
את הלובי הציבורי הכניסו האדריכלים למרכז החלל וחיברו אותו עם המרפסת והנוף. מצד אחד של הלובי חלל עבודה משותף וחדר ישיבות. מצדו השני - החלק הסגור יותר, שבו שני חדרי מנהלים ומחלקת הכספים. הלובי הוא מעין סלון ביתי קטן, עם שטיח שעליו ספה וכורסת עץ, הפונות אל שידה שעשויה מסגרת ברזל וחזיתות עץ ליבנה טבעי ומושחר. אל הלובי מתחבר מטבח קטן בגימור אלון, ופינת אוכל ביתית עם שולחן עגול.
בחלל הפתוח יושבת מחלקת יבוא ושיווק, והוא מופרד מהמסדרון הראשי והחלל הציבורי באמצעות מחיצות אווריריות, שעשויות מילוי במבוק במסגרת ברזל. מעל שני שולחנות עבודה משותפים תלויות מנורות מאורכות, שעשויות גם הן מלוחות ליבנה מושחרים.
חדר הישיבות מופרד מהחלל המשותף באמצעות מחיצת פרופיל בלגי וזכוכית, שבה שולב רהיט דו כיווני בגימור אלון מוכהה. לכיוון החלל הפתוח משמש הרהיט לאחסון ולדקורציה, ולכיוון חדר הישיבות הוא מפנה חזיתות אטומות ואלגנטיות יותר. "היה לנו חשוב", מסבירים האדריכלים, "ליצור איזון בין חספוס ואקזוטיות לאלגנטי ורגוע יותר. זו חלק מתפיסת העולם האדריכלית שלנו - לייצר מעטפת סטרילית ובתוכה אלמנטים שמייצרים עניין. כך העיצוב אינו מכה במשתמש בכל פעם שהוא חווה את החלל".
שני חדרי המנהלים פונים לנוף ומופרדים מהלובי במחיצת זכוכית ופרופיל בלגי. ויטרינה גדולה מאפשרת לבעלי החברה לחצות את החדר לשניים, או לעבוד בחלל משותף. מחלקת הכספים יושבת מול חדרי המנהלים, בעומק המבנה. היא הסגורה ביותר מבין כל החללים, אך כלפי המרחב הציבורי גם היא עטופה במחיצות ברזל וזכוכית.
המרפסת הגדולה והנגישה מרחיבה את המשרדים. בקצה אחד שלה יש פינת זן עם צמחייה ובריכת דגים קטנה. על דק העץ יש שולחנות פיקניק נוסח הקרן הקיימת, שמאפשרים ארוחות צהריים משותפות. "בהתחלה", מספרים האדריכלים, "העובדים, שהיו רגילים לחדרי משרד פרטיים, חששו מהמעבר לחללים משותפים, אך בדיעבד, התכנון הפתוח יצר אינטראקציות חברתיות חיוביות, ואווירה שלא היתה קיימת במשרדים הקודמים".
--------------------------------------------------
קדם שנער קיבלה מאמה יד חופשית בתכנון ביתה. לחצו על התמונה כדי לראות כיצד הוא נראה: