אם אין נוף לים - נעשה שיהיה: בבית פילץ המחודש, הגלים מוקרנים בסלון

את הבניין ברחוב הירקון בת''א, על שפת הים, בנתה משפחת הקבלנים המפורסמת. חובב ים וגלישה שמתגורר בו כעת ביקש להרגיש את הים גם כשאינו יוצא למרפסת

אביטל ברוידא

|

08.08.18 | 14:27

מהמרפסת הצפונית בדירה שב"בית פילץ" המחודש ברחוב הירקון התל אביב, נראה חוף הים. בעל הדירה, חובב גלישה, מתגורר בה לבדו לתקופות קצרות. מהאדריכלית מירב גלן הוא ביקש שהדירה תתאים לסגנון חייו, ושיוכל להרגיש את נוכחות הים גם בתוך הבית    (צילום: גדעון לוין)
מהמרפסת הצפונית בדירה שב"בית פילץ" המחודש ברחוב הירקון התל אביב, נראה חוף הים. בעל הדירה, חובב גלישה, מתגורר בה לבדו לתקופות קצרות. מהאדריכלית מירב גלן הוא ביקש שהדירה תתאים לסגנון חייו, ושיוכל להרגיש את נוכחות הים גם בתוך הבית (צילום: גדעון לוין)
אחרי השיפוץ והתוספות, לא קל לזהות את ''בית פילץ'' , שהקבלן אריה פילץ בנה למשפחתו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. במרפסת הקומה השנייה אפשר להבחין במצלמה תלויה מהתקרה, המצלמת את חוף הים לאורך כל שעות היממה  (צילום: טל ניסים)
אחרי השיפוץ והתוספות, לא קל לזהות את ''בית פילץ'' , שהקבלן אריה פילץ בנה למשפחתו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. במרפסת הקומה השנייה אפשר להבחין במצלמה תלויה מהתקרה, המצלמת את חוף הים לאורך כל שעות היממה (צילום: טל ניסים)
מסכי הטלוויזיה בתוך הדירה משדרים את נוף הים המשתנה. "ככה אני יכול לראות את הים מכל מקום", מספר בעל הבית, "זה כמו תמונה אינטראקטיבית שמשתנה במהלך היום"  (צילום: גדעון לוין)
מסכי הטלוויזיה בתוך הדירה משדרים את נוף הים המשתנה. "ככה אני יכול לראות את הים מכל מקום", מספר בעל הבית, "זה כמו תמונה אינטראקטיבית שמשתנה במהלך היום" (צילום: גדעון לוין)
מכיוון שבדירה מתגורר רק אדם אחד, ניתן היה לטפל בחללים באופן גמיש ולא קונבנציונאלי. חדר האורחים, לדוגמה, מופרד מהסלון בדלת הזזה שקופה למחצה. בעת אירוח הדלת נסגרת ומאפשרת פרטיות, וכשהיא פתוחה ומוסתת לתוך הקיר הסלון גדל  (צילום: גדעון לוין)
מכיוון שבדירה מתגורר רק אדם אחד, ניתן היה לטפל בחללים באופן גמיש ולא קונבנציונאלי. חדר האורחים, לדוגמה, מופרד מהסלון בדלת הזזה שקופה למחצה. בעת אירוח הדלת נסגרת ומאפשרת פרטיות, וכשהיא פתוחה ומוסתת לתוך הקיר הסלון גדל (צילום: גדעון לוין)
המטבח קטן, והארונות הלבנים מלווים את קווי המתאר הקיימים של הדירה על מנת לא לייצר "הפרעות" בזרימת החלל אל המרפסת  (צילום: גדעון לוין)
המטבח קטן, והארונות הלבנים מלווים את קווי המתאר הקיימים של הדירה על מנת לא לייצר "הפרעות" בזרימת החלל אל המרפסת (צילום: גדעון לוין)
שולחן האוכל העגול ממוקם מול הוויטרינה שמשקיפה חלקית על הים, וניתן להשתמש בו גם כשולחן חוץ. "הרעיון היה להשאיר הכול כמה שיותר אוורירי, צנוע ורגוע", אומרת האדריכלית, "כיאה לדירה על חוף הים"   (צילום: גדעון לוין)
שולחן האוכל העגול ממוקם מול הוויטרינה שמשקיפה חלקית על הים, וניתן להשתמש בו גם כשולחן חוץ. "הרעיון היה להשאיר הכול כמה שיותר אוורירי, צנוע ורגוע", אומרת האדריכלית, "כיאה לדירה על חוף הים" (צילום: גדעון לוין)
חדר השינה נהנה משפע של אור טבעי הודות לחלונות ההיקפיים הגדולים. את רוב שטחו תופסת המיטה הזוגית. ארון הבגדים המרכזי נמצא בסלון. חדר הרחצה הצמוד מופרד בדלת הזזה  (צילום: גדעון לוין)
חדר השינה נהנה משפע של אור טבעי הודות לחלונות ההיקפיים הגדולים. את רוב שטחו תופסת המיטה הזוגית. ארון הבגדים המרכזי נמצא בסלון. חדר הרחצה הצמוד מופרד בדלת הזזה (צילום: גדעון לוין)
שני חדרי הרחצה בדירה מעוצבים בפשטות כמעט נזירית. ריצוף בגוון חולי, קירות מחופים באריחים לבנים מלבניים פשוטים, ועליהם יחידות כיור ריבועיות ומינימליסטיות מקוריאן לבן  (צילום: גדעון לוין)
שני חדרי הרחצה בדירה מעוצבים בפשטות כמעט נזירית. ריצוף בגוון חולי, קירות מחופים באריחים לבנים מלבניים פשוטים, ועליהם יחידות כיור ריבועיות ומינימליסטיות מקוריאן לבן (צילום: גדעון לוין)

מצלמה שהותקנה במרפסת דירה בקומה השנייה, בבניין מחודש ברחוב הירקון 81 בתל אביב (סמוך לכיכר לונדון ומורד טייגר היל אל חוף הים), מפצה את בעל הדירה על מחסור בנוף ישיר לים. איך? היא משדרת את הנוף לארבעה מסכי טלוויזיה הפזורים בדירה.

 

החוף. נוף רצוי גם בתוך הבית  (צילום: גדעון לוין)
    החוף. נוף רצוי גם בתוך הבית (צילום: גדעון לוין)

     

    בעל הבית, תל אביבי מלידה שיצא לפנסיה מוקדמת, ניהל בריכות שחייה ומתקני ספורט בעיר. כחובב ים וגלישה, הדבר הראשון שביקש מהאדריכלית מירב גלן היה להרגיש בנוכחותו של הים גם כשאינו יוצא למרפסת הפונה צפונה, זאת שממנה נראה החוף. המצלמה עושה זאת במקומו.

     

    "ככה, במקום תמונות, אני יכול לראות את הים מכל מקום", מספר בעל הבית, "זה כמו תמונה אינטראקטיבית שמשתנה במהלך היום, ואני יכול באמצעות הטלפון הנייד לקבוע מה יוקרן".

     

    גלגוליו של בניין

     

    המצלמה שמשדרת תמונות ים אינה הדבר היחידי המיוחד בדירה. לבניין שבו היא שוכנת יש היסטוריה ארוכה. מדובר ב"בית פילץ", שאותו בנה הקבלן הנודע אריה פילץ בסוף שנות ה-30 של המאה שעברה, כבית למשפחתו. 

     

    פילץ, שנולד בפולין ב-1911 ועלה לארץ בגיל 16, היה בתחילת דרכו בעליהם של מקומות בילוי וחבר פעיל בארגון "ההגנה". לימים הפך לאחד הקבלנים הנודעים בעיר. בשנות ה-60 וה-70 השתתף, עם בנו אברהם פילץ, בבניית כמה מסמליה האדריכליים, ובהםדיזנגוף סנטר, בית אל על ברחוב בן יהודה, בית הדר דפנה בשדרות שאול המלך, ובית אמות משפט באותה שדרה.

     

    את בית המשפחה הסמוך לחוף הים, בניין בן שלוש קומות בסגנון הבינלאומי, בנה פילץ מעל מבנה בית קפה מהודר שפנה לחוף בוגרשוב, והיה גם הוא בבעלותו. קפה "פילץ" המיתולוגי נפתח ב-1938 והיה למקום מפגש ובילוי לאנשי חברה, צבא וממשל. בפרסומת מ-1941 תואר הקפה כ"מקום האידיאלי לבילוי המפואר ביותר בעיר".

     

    היו זמנים: הירידה אל חוף הים מרחוב הירקון ובאופק (משמאל) קפה פילץ ובית פילץ (צילום: Library of Congress, Prints & Photographs Division)
      היו זמנים: הירידה אל חוף הים מרחוב הירקון ובאופק (משמאל) קפה פילץ ובית פילץ(צילום: Library of Congress, Prints & Photographs Division)

       

      בית פילץ לפני השיפוץ, למרגלות המלונות הגבוהים  (צילום: יעקב סער, לע"מ)
        בית פילץ לפני השיפוץ, למרגלות המלונות הגבוהים (צילום: יעקב סער, לע"מ)

         

        קשה למצוא דמיון בין מראה הסביבה בשנים ההן למה שיש בה כיום. הטיילת, שעליה ניצב בית הקפה, שופצה כידוע, מלונות גבוהים קמו לאורך קו החוף, וגם מבנה בית הקפה עבר כמה גלגולים. ב-1950 הוא נמכר למפא"י (לימים מפלגת העבודה) והפך למועדון "יחדיו". עם ירידת המפלגה מנכסיה הוא נמכר שוב, הפעם לשני יזמים צעירים, שב-1981 פתחו אותו מחדש כקפה "פילץ" - שלא החזיק מעמד. בסופו של דבר, ב-2009 נרכש המבנה על ידי איש העסקים עמרי פדן, זכיין מקדונלדס בישראל, שהפך אותו לסניף של הרשת.

         

        בית משפחת פילץ, שהיה אז עדיין בבעלות המשפחה, עמד נטוש בין מלונות החוף הגבוהים שקמו סביבו, עד שב-2013 נרכש גם הוא על ידי פדן (למעט שתי דירות שהיו בבעלות פרטית). המבנה, שלא נכלל ברשימת המבנים לשימור, עבר לאחר רכישתו תכנון מחודש על ידי משרד האדריכלים קימל אשכולות. השיפוץ המסיבי שערכו הותיר רק את שלד הבניין, עליו נוספו שתי קומות. החזיתות המקוריות, שהתאפיינו בסגנון הבינלאומי, הוחלפו בחזיתות אווריריות, בשילוב מרפסות חדשות הפונות לים. הדירות חולקו מחדש בהתאמה לחזיתות, ולפני כשנתיים נחנך הבניין המחודש.

         

        אוורירי, צנוע ורגוע

         

        חלק מהדירות, בבניין שנמתח מרחוב הירקון במזרח עד רחוב הרברט סמואל במערב, פונות לצפון ולמזרח, ולא נהנות מנוף מלא לים. כזו היא הדירה המוצגת כאן, שבעליה מחלק את חייו בין ישראל לתאילנד. הוא חי בדירה לבדו, לתקופות קצרות, וביקש מהאדריכלית שהדירה, ששטחה כ-72 מטרים רבועים, תתאים לסגנון חייו.

         

        "המשימה העיקרית בתכנון", אומרת גלן, "הייתה ליצור חלל 'שירגיש' מרווח ככל האפשר, וינצל את האור הטבעי שיש כאן. החלל קטן, בעל לא מעט קורות ועמודים, עם מעטפת שרוב רובה חלונות בגדלים שונים, והרעיון היה להשאיר הכול כמה שיותר אוורירי, צנוע ורגוע, כיאה לדירה על חוף הים".

         

        צנוע ורגוע: דירה בהירה. ריצוף בגוון חולי (צילום: גדעון לוין)
          צנוע ורגוע: דירה בהירה. ריצוף בגוון חולי(צילום: גדעון לוין)

           

          בהתאם לכך החומרים  בהירים. הקירות והנגרות נצבעו בגוון הלבן של חלונות האלומיניום, כדי ליצור המשכיות ורקע ניטרלי. הרצפה חופתה באבן בהירה בגוון חולי, וחיפויי הקיר בחדרי הרחצה הם לבנים פשוטים. גם תכנון התאורה מבקש לבטא שקט, ומבוסס כולו על תאורה טכנית שקועה בתקרה.

           

          לוותר על מסדרון: הסלון ככיכר מרכזית

           

          גלן התייחסה אל הסלון כ"כיכר המרכזית" של הבית, ומיקמה אותו במרכז החלל, כשחלקי הבית האחרים מקיפים אותו ומתנקזים אליו ישירות, ללא מסדרונות שמבזבזים שטח ואור טבעי.

           

          מצד אחד של הסלון ממוקם חדר האורחים, שמתוכנן כחלל גמיש, ומופרד מהסלון באמצעות דלת הזזה שקופה למחצה. בעת אירוח, הדלת נסגרת ומאפשרת פרטיות. וכשהדלת פתוחה ומוסטת לתוך הקיר, הסלון גדל ונהנה ממקור אור נוסף.

           

          דירה בלי מסדרון. הסלון מול קיר שבמרכזו (משמאל) ארון הבגדים  (צילום: גדעון לוין)
            דירה בלי מסדרון. הסלון מול קיר שבמרכזו (משמאל) ארון הבגדים (צילום: גדעון לוין)
             

             

            מצדו השני של הסלון נמצאים המטבח ופינת האוכל. ארונות מטבח לבנים מלווים את קווי המתאר הקיימים של הדירה, כדי לא להפריע לזרימת החלל אל המרפסת. שולחן האוכל העגול ממוקם מול הוויטרינה שמשקיפה חלקית על הים, וניתן להשתמש בו גם כשולחן חוץ.

             

            חלל גמיש לאדם אחד

             

            מכיוון שבדירה מתגורר רק אדם אחד, ניתן היה לטפל בחללים באופן גמיש ולא קונבנציונלי. כך לדוגמה, קיר ההפרדה בין האזור הציבורי לאזור הפרטי, שנראה כולו מהסלון, תוכנן, בהתאם למיקומו המרכזי, כדופן רציפה שבה מוטמעות דלתות קו אפס מרצפה לתקרה, ובמרכזה ארון הבגדים של בעל הבית, שפונה אל הסלון.

             

            בחדר השינה שידה עתיקה שעברה בירושה, ומעל המיטה מתנה מחבר בן משפחת פילץ  (צילום: גדעון לוין)
              בחדר השינה שידה עתיקה שעברה בירושה, ומעל המיטה מתנה מחבר בן משפחת פילץ (צילום: גדעון לוין)

               

              אחת משתי הדלתות מובילה אל חדר הרחצה של האורחים, שבו נמצא גם ארון מכונות הכביסה; והדלת השנייה מובילה אל חדר השינה של בעל הבית, הנהנה משפע של אור טבעי הודות לחלונות ההיקפיים הגדולים. את רוב שטחו של חדר השינה תופסת המיטה הזוגית. יצירת האמנות מעליה ניתנה לבעל הדירה כמתנה מחברו, בן משפחת פילץ. מול המיטה ארון קטן, ובנישה צדדית בחדר שולחן עבודה. ארון הבגדים המרכזי נמצא, כאמור, בסלון.

               

              חדר הרחצה. לבן ונקי, כמעט נזירי (צילום: גדעון לוין)
                חדר הרחצה. לבן ונקי, כמעט נזירי(צילום: גדעון לוין)

                 

                דלת הזזה מובילה מהמיטה אל חדר רחצה פרטי - חדר לבן ונקי, כמעט נזירי: ריצוף בגוון חולי, קירות מחופים באריחים לבנים מלבניים פשוטים, ועליהם יחידות כיור ריבועיות ומינימליסטיות מקוריאן לבן עם מראות מאורכות. חדר הרחצה של האורחים מטופל באותו אופן. "גם כאן רצינו שקט", אומרת האדריכלית, "רוגע, אווריריות".

                 

                הריהוט: מירושה ומתאילנד

                 

                חלק מהריהוט הובא מדירתו הקודמת של בעל הבית. "הדירה", מספרת גלן, "היתה מאוד עמוסה. הלכנו לשם ובחרנו בקפידה מה עובר לדירה החדשה". כך, על הרקע הבהיר והשקט בולטים מספר רהיטים עתיקים, שעברו בירושה, ובהם ארון ויטרינה, שולחנות קטנים צמודי קיר ושידות לילה. הרהיטים הכהים מוקמו בפינות שונות, כך שניתן לראות את הקשר ביניהם. "אני אוהבת את השילוב עם הענתיקות", אומרת גלן, "הן כולן באותה שפה וזה עובד טוב על הרקע הניטרלי, וגם מביא את האופי של בעל הבית".

                 

                את שאר הרהיטים בחר בעל הבית בעצמו בתאילנד, לאחר אישור של האדריכלית. "חיפשנו ריהוט קליל", אומרת גלן, "והוא בעל חוש לסטייל וידע בעיצוב, כך שהסידור הזה עבד טוב".

                 

                בסלון ספה וכורסה של ג'ונתן אדלר, פינת האוכל ושולחנות הסלון הם של HAY, והשטיח של Habitat הצרפתית. מאז שעבר לכאן לפני כשנה וחצי, הוסיף בעל הבית גאדג'טים ופרטי עיצוב קטנים שהוא מלקט בנסיעותיו, בעיקר פסלי ציפורים בגדלים ובחומרים שונים. "כל הציפורים והאביזרים שאני מוסיף הם בשחור-לבן-אפור", הוא אומר,"אני בכוונה בוחר ומתאים אותם לצבעים של עיצוב הפנים".

                 

                תוכנית הדירה  (תוכנית: אדריכלית מירב גלן)
                  תוכנית הדירה (תוכנית: אדריכלית מירב גלן)

                   

                   

                  קבלן: שגראווי ליבוביץ'

                  מפקח: שלמה רוטלוי

                  מטבח: Schuller kitchens

                  תאורה: יאיר דורם

                  ריצוף: בני רוקח

                  חדרי רחצה (יחידות כיור, ברזים ואביזרים): Boffi

                  אריחי קיר בחדרי רחצה:HeziBank

                  דלתות פנים: Rimadesio

                  חשמל חכם, אודיו/וידאו ווילונות חשמליים: Global Quality

                  נגרות: אלי ישראלי

                  דלתות מקלחונים: בר אור מראות

                   

                  ----------

                  בואו לקבל רעיונות ממאות בתים יפים בישראל:

                   

                  לחצו על התמונה (צילום: עודד סמדר)
                  לחצו על התמונה (צילום: עודד סמדר)

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד