התחרות הבלתי רשמית בין בתיה''ס לעיצוב: מיתוג תערוכות הגמר 2018

החודש ייפתחו תערוכות הבוגרים, וגיאוגרפיה היא שם המשחק: מי החליטו שהם מדינה בתוך מדינה, מי הלכו על נוסטלגיה עירונית ומי תרגמו את טופוגרפיית העמק?

עודד בן יהודה

|

01.07.18 | 08:58

את הדרכון למדינת בצלאל יתבקשו המבקרים להחתים בכניסה וביציאה (צילום: רה-לבנט - מנהל קריאייטיב: אמנון אילוז, עיצוב: אמיר פרץ, מאיה בר יהודה, דר לאור)
את הדרכון למדינת בצלאל יתבקשו המבקרים להחתים בכניסה וביציאה (צילום: רה-לבנט - מנהל קריאייטיב: אמנון אילוז, עיצוב: אמיר פרץ, מאיה בר יהודה, דר לאור)
 

מיתוג תערוכות הגמר בבתי הספר לעיצוב נועד קודם כל לגרות ולמשוך את הקהל לבוא; עם השנים הוא הפך גם לכרטיס ביקור של האקדמיות עצמן, זירה תחרותית של יוקרה ויצירתיות. בעוד כשבועיים ייפתחו תערוכות הגמר: אפשר לומר שזהו פסטיבל העיצוב הגדול בישראל, שבו יציגו יותר מאלף בוגרים את פרויקטי הגמר שלהם. כמו בשנה שעברה, אנחנו סוקרים את יריית ההזנק של האירועים:

 

נוסטלגיה עירונית בויצו חיפה

 

"הרעיון שהוביל אותנו היה השילוב בין אופיה של חיפה כ'עיר פועלים' פשוטה, ישירה וגולמית, יחד עם התנועה החדשה, האקספרסיבית והצעירה, שהבוגרים של ויצו מכניסים אליה", אומרות עופרי גיל ומירב לרך, סטודנטיות שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית, שהיו אמונות על מיתוג התערוכה (בהנחייתו של אביחי מזרחי). את ההשראה מצאו השתיים בתבליטי מתכת ואמנות הפזורים ברחבי חיפה, והגופן החדש, שמלווה את התערוכה, נוצר על בסיס כתב ידו של האמן גרשון קניספל, המופיע בתבליטים המפורסמים שלו ברחבי העיר (כמה מהם תוכלו לראות כאן).

 

  • מתי: 18-28 ביולי.
  • איפה: הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה.

 


גיף-1


פוסטר 4
פוסטר 3


הגופן החדש שעיצבו עופרי גיל ומירב לרך בהשראתו של האמן גרשון קניספל
הגופן החדש שעיצבו עופרי גיל ומירב לרך בהשראת כתב ידו של האמן גרשון קניספל

הדמיית שילוט בכניסה לתערוכה
הדמיית שילוט בכניסה לתערוכה

הדמיה של שילוט תלת מימדי למחלקה לצילום בויצו חיפה
הדמיה של שילוט תלת ממדי למחלקה לצילום בויצו חיפה

הדמיה של שילוט תלת מימדי למחלקה לאופנה בויצו חיפה
הדמיה של שילוט תלת ימדי למחלקה לאופנה בויצו חיפה

הדמיה של שילוט תלת מימדי למחלקה לארכיטקטורה בויצו חיפה
הדמיה של שילוט תלת ממדי למחלקה לאדריכלות

הדמיה של שילוט תלת מימדי למחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה
הדמיה של שילוט תלת ממדי למחלקה לתקשורת חזותית

שקיות בד בהשראת המיתוג
שקיות בד 

חולצות בהשראת מיתוג התערוכה
חולצות

הדמיה של שילוט בכניסה לויצו חיפה
הדמיה של שלט הכניסה לויצו חיפה

 

מיתוג כולל חדש במנשר

 

מיתוג תערוכת הבוגרים של מנשר השנה הוא חלק קטן מפרויקט שאפתני למיתוג כולל של המכללה. שגיא כרמי, סטודנט שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית, בנה שפה עיצובית שהתבססה על דימויים מתוך פרויקטי הגמר ועל האווירה באזור הברוטליסטי והגראנז'י בו ממוקמת מנשר, בדרום תל אביב. "הרעיון נולד מתוך הרצון להעביר את האווירה המשפחתית שמאפיינת את מנשר", אומר כרמי. "גודל בית הספר והגישה הבלתי אמצעית של המרצים תורמים לשיתופיות, להעצמה ההדדית ולחופש. השאיפה הייתה לייצר דימויים בועטים ומוזרים, משחקיים ומשוחררים, כדי להביא לידי ביטוי את אופיו השונה". בין היתר יצר כרמי פונט חדש, שילווה מעתה את המיתוג של מנשר.

 

  • מתי: אמנות וצילום 5-19 ביולי, תקשורת חזותית 26 ביולי עד 9 באוגוסט.
  • איפה: דוד חכמי 18, תל אביב.

 


Minshar_Photo_Gif-01
הלוגו החדש של מנשר, והרכיבים השונים בשפה העיצובית של תערוכת הבוגרים

הפוסטר לתערוכה של המחלקות לצילום ואמנות במנשר
כרזה לתערוכת הגמר של המחלקות לצילום ואמנות במנשר

הפוסטר לתערוכה של המחלקות לצילום ואמנות במנשר
כרזה לתערוכה של המחלקות לצילום ואמנות במנשר

הפוסטר לתערוכה של המחלקה לתקשורת חזותית במנשר
כרזה לתערוכה של המחלקה לתקשורת חזותית במנשר

הגופן החדש שעיצב שגיא כרמי עבור המיתוג של מנשר
הגופן החדש שעיצב שגיא כרמי עבור המיתוג של מנשר

האייקונים וחלק מהשפה החזותית של המיתוג של מנשר
האייקונים וחלק מהשפה החזותית של המיתוג החדש

הפוסטר הלועזי לתערוכה של המחלקה לתקשורת חזותית במנשר
הגרסה הלועזית לכרזת המחלקה לתקשורת חזותית במנשר

 

תערוכה ופסטיבל כלכלה יצירתית בשנקר

 

בשנקר מנסים השנה להוסיף ערך, תוכן וקהל חדש לתערוכת הבוגרים, באמצעות שילוב של תערוכות הגמר באירוע חדש: Creative Economy Fstv 18 - פסטיבל כלכלה יצירתית. על מיתוג האירוע הופקדו קובי פרנקו, זהר קורן ועידן עם שלם, שבחרו את הצבע האדום מהלוגו של שנקר כצבע מוביל שמאחד את שתי שלוחות האירוע, ושאליו מתנקזים הכחול הזרחני של מיתוג תערוכות העיצוב, והזהב (ניחשתם נכון) שייחד את הכנס הכלכלי. חידוש נוסף מבית היוצר של פרנקו-קורן-עם שלם הוא שאין יותר התייחסות עיצובית לכל מחלקה באופן נפרד, אלא מיתוג אחד משותף, עם בנק דימויים גדול ורנדומלי.

 

  • מתי: 12-20 ביולי.
  • איפה: בניין מיטשל, ידע עם 8, רמת גן.

 


הדמיה של שילוט חזית המבנה המרכזי בשנקר
הדמיה של שלט החזית של המבנה המרכזי בשנקר

GRAD
אדום וכחול בתערוכת הבגרים של שנקר

אדום וזהב בשפה העיצובית של Creative Economy Fstv 18
אדום וזהב בשפה העיצובית של Creative Economy Fstv 18

textil
מודעה עבור המחלקה לטקסטיל

מודעה לכנס Creative Economy Fstv 18
מודעה לכנס Creative Economy Fstv 18

הדמיית שילוט בכניסה לשנקר
הדמיית שילוט בכניסה לשנקר

 

מדינת בצלאל

 

כרזת תיירות ישנה ונוסטלגית בעיצוב זאב רבן, הקוראת לבוא לבקר בארץ ישראל, היוותה השראה להזמנה לתערוכת הגמר של בצלאל. סטודיו רה-לבנט בראשותו של אמנון אילוז, בוגר האקדמיה הירושלמית, אמון זו השנה השנייה על מיתוג התערוכה. הפעם ביקשו ליצור חוויה שונה ואקטיבית יותר - אז הודיעו על הקמת מדינה. גם אילוז, בהסבר שלו, מדגיש את היתרון של בצלאל על בתי ספר אחרים: "ביקשנו לנהל דיאלוג עם ההיסטוריה של העיצוב המקומי - דבר שרק אקדמיה הקיימת 112 שנים יכולה לעשות", הוא אומר. "הכרזה של רבן הציתה אצלנו את הרעיון שבעצם בכל קיץ מוקמת בבצלאל יישות פופ-אפית לשבועיים (תערוכת הבוגרים), ששואבת אליה מבקרים, לפעמים לראשונה, התרים בה אחרי חוויה. אז בחרנו לדבר על תייר/מבקר בבואו למדינה דמיונית. כך נוצרו לנו שני קהלים: המקומיים (תלמידי בצלאל), והתייירים (המבקרים בתערוכה)". אלה יקבלו בכניסה ''דרכון'' של בצלאל, והשיטוט במבנה עוצב כשיטוט במדינה לא מוכרת. בכניסה לכל מחלקה וביציאה ממנה יתבקשו המבקרים להחתים את דרכונם, כנהוג.

 

  • מתי: 20 ביולי עד 3 באוגוסט.
  • איפהקמפוס הר הצופים (בצלאל), ירושלים


הפוסטר הראשי של תערוכת הבוגרים
 הפוסטר הראשי של תערוכת הבוגרים, בהשראת הכרזה של המעצב זאב רבן

 


Web
גופן חדש בשלוש שפות, שעוצב בשני סגונות (סריפי וסנסריפי) עבור התערוכה, בהשראת הטיפוגרפיה של המעצב זאב רבן

שער הדרכון של מדינת בצלאל
שער הדרכון של מדינת בצלאל

Web
כל מבקר יקבל אחד בכניסה


Web


חותמות מיוחדות עוצבו לכל מחלקה ומחלקה, והמבקרים יצטרכו לחתים את דרכונם ביציאה ובכניסה
חותמת מיוחדת עוצבה לכל מחלקה, והמבקרים יצטרכו לחתים את דרכונם ביציאה ובכניסה


Layer-5


״נקודת הגבולות המשמשת להפרדה, דחייה, הבדלות וסגירות הפכה אצלנו לעמדת  NO BORDERS NO CONTROL l ובעצם מציעה חוויה מעצימה ומשחררת״ אומר אמנון אילוז
''נקודת הגבולות, המשמשת להפרדה, דחייה, הבדלות וסגירות, הפכה אצלנו לעמדת NO BORDERS NO CONTROL, כחוויה משחררת'', אומר אמנון אילוז


Web
Web


Web

 

Re:Start טיפוגרפי במכון הטכנולוגי חולון

 

סיום תואר הוא סוף והתחלה. זו היתה נקודת המוצא של אביב ליכטר, בעצמו בוגר המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון. טיפוגרפיה המבוססת על הגופן Julien של Typotheque, בעיצובו של פיטר בילאק, היא הקו הדומיננטי בעיצוב התערוכה. השפה מערבבת אותיות לועזיות גדולות וקטנות ומציגה את הטקסט בצורה אקראית לכאורה, כך שנוצרים מפגשים מעניינים בין אותיות שונות. הצבעוניות מתבססת על מפגש של שחור בשילוב צבע דומיננטי לכל מחלקה בפקולטה לעיצוב. התוצאה הסופית משחקית ואקלקטית, ומנסה לרמז לא רק על תהליך של בנייה והרכבה מחדש, אלא גם על מגוון עבודות הבוגרים.

 

  • מתי: 19ביולי בערב, עד 1 באוגוסט.
  • איפה: גולומב 52, חולון.

 


1. hit savethedate-1
אקלקטיות טיפוגרפית בכרזת תערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי חולון

8.-hit-web
האתר של התערוכה, עם לוגו דינמי בעל גופנים משתנים

10. hit entrance wall
הדמיה של הכניסה לתערוכה


5. hit Canvas Tote Bag


שלוש פקולטות, שלושה צבעים דומיננטים
שלוש מחלקות לעיצוב, שלושה צבעים דומיננטיים

 

עושים מקום במכללה למינהל

 

"מחזירים את המרחב לציבור" היא התמה שעומדת השנה בבסיס ההצגה של תערוכת הבוגרים של מסלול העיצוב במכללה למינהל. העיצוב שואף להגדיר מקום חדש - עירוני-קהילתי, תרבותי-חינוכי, מסחרי-פינננסי - בתוך מרחבים עירוניים קיימים. סטודיו As we design עומד מאחורי המיתוג והשפה האיורית, רווית המרקמים. "עושים מקום, ושיבוש הסדר הקיים" הוא הנושא המרכזי של 80 הפרויקטים בתערוכה. הפרויקטים - במנעד שבין תקשורת חזותית לאדריכלות ועיצוב פנים - עוסקים בסוגיות בוערות בחיים האזרחיים: האדם בעיר (בהנחיית אדריכלית טלי כהן אנדרסון), כלכלה חדשה (בהנחיית המעצבת אפרת ידיד בן עזרא) מרחבים אורבניים (בהנחיית אדריכל גיל נקר) והביתי והפרטי בתוך הציבורי (בהנחיית ד''ר מרטין הרשזון).

 

  • מתי: 11-23 ביולי.
  • איפה: אלי ויזל 2, ראשון לציון. 

 


הדמיה של חזית המבנה בכניסה לתערוכה
הדמיה של הכניסה לתערוכה, בחזית המכללה למינהל

pres_exhibition_022
מבט על של האיור הפרוש על מדרגות הכניסה

pres_exhibition_022
הדמיית ברושור מתקפל לבאי התערוכה


pres_exhibition_022
pres_exhibition_022
pres_exhibition_022
pres_exhibition_022
pres_exhibition_022


הדמיה של השילוט במרחב הקמפוס
הדמיה של השילוט במרחב הקמפוס


invitation3

 

העמק של גורן

 

גם בבית הספר גורן לתקשורת חזותית, של המכללה האקדמית עמק יזראל, בחרו השנה לעסוק במקום ומרחב. את התערוכה מיתגו בוגרי המחלקה הטריים איתן אדרי ושגיא ספוקויני, בהשראת מרחב העמק, בו ממוקם בית הספר. "עיבדנו את מפת המרחב לטופוגרפיה אקספרימנטלית, לקחנו סמלים המאפיינים את העמק, כמו שדות חקלאיים וצמחייה (עצים ושיחים), ופישטנו אותם לצורות מינימליסטיות ובסיסיות. מעין מפה אבסטרקטית, טופוגרפית", מסבירים השניים.

 

  • מתי: 17 ביולי עד 7 באוגוסט.
  • איפה: המכללה האקדמית עמק יזרעאל.

 


poster2
Small-Canvas-Tote-Bag-MockUp
tshirt


Pin Button Badge Mock-Up
הפשטה של מפות טופוגרפיות בעיצוב תערוכת הגמר של גורן בעמק יזרעאל

 

שימושיות במכללת הדסה 

 

"המיתוג ושם התערוכה נולדו מתוך שיחה עם הסטודנטים שעבודותיהם מוצגות בתערוכה. 'תרחישי שימוש' הוא חלק ממושגי התוכן השגורים בפיו וברוחו של כל סטונדט בחוג לעיצוב תעשייתי מכליל", אומר אחיעד דנציגר, שעיצב את התערוכה יחד עם ענבל קשיביצקי מסטודיו ''אנהבא''. ''העיצוב מנסה לתמוך ברעיון המרכזי של המחלקה: מחקר תהליכים ומצבים תוך העמדת האדם, צרכיו ואורחות חייו במרכז. שאפנו להראות את החיפוש המתמיד אחרי רעיונות, תוך מתן כבוד הן לתהליך היצירה והן לתוצאה. הרשת הגרפית משקפת את תהליכי העיצוב, כמסגרת קונספטואלית שלתוכה ניתן לצקת תכנים רבים, ובאמצעותה היצירתיות מיתרגמת לפתרונות ישימים ואסתטיים".

 

  • מתי: 17-30 ביולי.
  • איפה: הנביאים 37, ירושלים.

 


Untitled-18


לוגו התערוכה
לוגו התערוכהשל מכללת הדסה, מעל הרשת שמשתנה

 

 

 


unnamed-2


unnamed-1
unnamed

 

בשנה שעברה אי אפשר היה להתעלם ממסרים הקשורים בלאומיות ומויזואליזציה של דגלים בתערוכות הבוגרים. המגמה לא השתנתה בהרבה השנה. ארבעה מתוך שמונת בתי הספר שהצגתי כאן (ויצו חיפה, בצלאל, המכללה למינהל וגורן) נשענים על עולמות חזותיים של מרחבים גיאוגרפיים, עירוניים או מדיניים. מגמה נוספת שמתעצמת בשנים האחרונות היא מיתוג שנשען על טיפוגרפיה דומיננטית, כשהשנה שלושה מוסדות (ויצו חיפה, בצלאל ומנשר) יצרו גופנים חדשים וייחודיים. האתגר סביב מיתוג תערוכות בוגרים ימשיך כנראה להעסיק את בתי הספר, ואיתו שאלות על היחס שבין תוכן ומהות למעטפת ותדמית. של מי? תלוי את מי שואלים.

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד