מיתוג תערוכות הגמר בבתי הספר לעיצוב נועד קודם כל לגרות ולמשוך את הקהל לבוא; עם השנים הוא הפך גם לכרטיס ביקור של האקדמיות עצמן, זירה תחרותית של יוקרה ויצירתיות. בעוד כשבועיים ייפתחו תערוכות הגמר: אפשר לומר שזהו פסטיבל העיצוב הגדול בישראל, שבו יציגו יותר מאלף בוגרים את פרויקטי הגמר שלהם. כמו בשנה שעברה, אנחנו סוקרים את יריית ההזנק של האירועים:
נוסטלגיה עירונית בויצו חיפה
"הרעיון שהוביל אותנו היה השילוב בין אופיה של חיפה כ'עיר פועלים' פשוטה, ישירה וגולמית, יחד עם התנועה החדשה, האקספרסיבית והצעירה, שהבוגרים של ויצו מכניסים אליה", אומרות עופרי גיל ומירב לרך, סטודנטיות שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית, שהיו אמונות על מיתוג התערוכה (בהנחייתו של אביחי מזרחי). את ההשראה מצאו השתיים בתבליטי מתכת ואמנות הפזורים ברחבי חיפה, והגופן החדש, שמלווה את התערוכה, נוצר על בסיס כתב ידו של האמן גרשון קניספל, המופיע בתבליטים המפורסמים שלו ברחבי העיר (כמה מהם תוכלו לראות כאן).
- מתי: 18-28 ביולי.
- איפה: הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה.
מיתוג כולל חדש במנשר
מיתוג תערוכת הבוגרים של מנשר השנה הוא חלק קטן מפרויקט שאפתני למיתוג כולל של המכללה. שגיא כרמי, סטודנט שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית, בנה שפה עיצובית שהתבססה על דימויים מתוך פרויקטי הגמר ועל האווירה באזור הברוטליסטי והגראנז'י בו ממוקמת מנשר, בדרום תל אביב. "הרעיון נולד מתוך הרצון להעביר את האווירה המשפחתית שמאפיינת את מנשר", אומר כרמי. "גודל בית הספר והגישה הבלתי אמצעית של המרצים תורמים לשיתופיות, להעצמה ההדדית ולחופש. השאיפה הייתה לייצר דימויים בועטים ומוזרים, משחקיים ומשוחררים, כדי להביא לידי ביטוי את אופיו השונה". בין היתר יצר כרמי פונט חדש, שילווה מעתה את המיתוג של מנשר.
-
מתי: אמנות וצילום 5-19 ביולי, תקשורת חזותית 26 ביולי עד 9 באוגוסט.
-
איפה: דוד חכמי 18, תל אביב.
תערוכה ופסטיבל כלכלה יצירתית בשנקר
בשנקר מנסים השנה להוסיף ערך, תוכן וקהל חדש לתערוכת הבוגרים, באמצעות שילוב של תערוכות הגמר באירוע חדש: Creative Economy Fstv 18 - פסטיבל כלכלה יצירתית. על מיתוג האירוע הופקדו קובי פרנקו, זהר קורן ועידן עם שלם, שבחרו את הצבע האדום מהלוגו של שנקר כצבע מוביל שמאחד את שתי שלוחות האירוע, ושאליו מתנקזים הכחול הזרחני של מיתוג תערוכות העיצוב, והזהב (ניחשתם נכון) שייחד את הכנס הכלכלי. חידוש נוסף מבית היוצר של פרנקו-קורן-עם שלם הוא שאין יותר התייחסות עיצובית לכל מחלקה באופן נפרד, אלא מיתוג אחד משותף, עם בנק דימויים גדול ורנדומלי.
- מתי: 12-20 ביולי.
- איפה: בניין מיטשל, ידע עם 8, רמת גן.
מדינת בצלאל
כרזת תיירות ישנה ונוסטלגית בעיצוב זאב רבן, הקוראת לבוא לבקר בארץ ישראל, היוותה השראה להזמנה לתערוכת הגמר של בצלאל. סטודיו רה-לבנט בראשותו של אמנון אילוז, בוגר האקדמיה הירושלמית, אמון זו השנה השנייה על מיתוג התערוכה. הפעם ביקשו ליצור חוויה שונה ואקטיבית יותר - אז הודיעו על הקמת מדינה. גם אילוז, בהסבר שלו, מדגיש את היתרון של בצלאל על בתי ספר אחרים: "ביקשנו לנהל דיאלוג עם ההיסטוריה של העיצוב המקומי - דבר שרק אקדמיה הקיימת 112 שנים יכולה לעשות", הוא אומר. "הכרזה של רבן הציתה אצלנו את הרעיון שבעצם בכל קיץ מוקמת בבצלאל יישות פופ-אפית לשבועיים (תערוכת הבוגרים), ששואבת אליה מבקרים, לפעמים לראשונה, התרים בה אחרי חוויה. אז בחרנו לדבר על תייר/מבקר בבואו למדינה דמיונית. כך נוצרו לנו שני קהלים: המקומיים (תלמידי בצלאל), והתייירים (המבקרים בתערוכה)". אלה יקבלו בכניסה ''דרכון'' של בצלאל, והשיטוט במבנה עוצב כשיטוט במדינה לא מוכרת. בכניסה לכל מחלקה וביציאה ממנה יתבקשו המבקרים להחתים את דרכונם, כנהוג.
-
מתי: 20 ביולי עד 3 באוגוסט.
-
איפה: קמפוס הר הצופים (בצלאל), ירושלים
Re:Start טיפוגרפי במכון הטכנולוגי חולון
סיום תואר הוא סוף והתחלה. זו היתה נקודת המוצא של אביב ליכטר, בעצמו בוגר המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון. טיפוגרפיה המבוססת על הגופן Julien של Typotheque, בעיצובו של פיטר בילאק, היא הקו הדומיננטי בעיצוב התערוכה. השפה מערבבת אותיות לועזיות גדולות וקטנות ומציגה את הטקסט בצורה אקראית לכאורה, כך שנוצרים מפגשים מעניינים בין אותיות שונות. הצבעוניות מתבססת על מפגש של שחור בשילוב צבע דומיננטי לכל מחלקה בפקולטה לעיצוב. התוצאה הסופית משחקית ואקלקטית, ומנסה לרמז לא רק על תהליך של בנייה והרכבה מחדש, אלא גם על מגוון עבודות הבוגרים.
-
מתי: 19ביולי בערב, עד 1 באוגוסט.
-
איפה: גולומב 52, חולון.
עושים מקום במכללה למינהל
"מחזירים את המרחב לציבור" היא התמה שעומדת השנה בבסיס ההצגה של תערוכת הבוגרים של מסלול העיצוב במכללה למינהל. העיצוב שואף להגדיר מקום חדש - עירוני-קהילתי, תרבותי-חינוכי, מסחרי-פינננסי - בתוך מרחבים עירוניים קיימים. סטודיו As we design עומד מאחורי המיתוג והשפה האיורית, רווית המרקמים. "עושים מקום, ושיבוש הסדר הקיים" הוא הנושא המרכזי של 80 הפרויקטים בתערוכה. הפרויקטים - במנעד שבין תקשורת חזותית לאדריכלות ועיצוב פנים - עוסקים בסוגיות בוערות בחיים האזרחיים: האדם בעיר (בהנחיית אדריכלית טלי כהן אנדרסון), כלכלה חדשה (בהנחיית המעצבת אפרת ידיד בן עזרא) מרחבים אורבניים (בהנחיית אדריכל גיל נקר) והביתי והפרטי בתוך הציבורי (בהנחיית ד''ר מרטין הרשזון).
- מתי: 11-23 ביולי.
- איפה: אלי ויזל 2, ראשון לציון.
העמק של גורן
גם בבית הספר גורן לתקשורת חזותית, של המכללה האקדמית עמק יזראל, בחרו השנה לעסוק במקום ומרחב. את התערוכה מיתגו בוגרי המחלקה הטריים איתן אדרי ושגיא ספוקויני, בהשראת מרחב העמק, בו ממוקם בית הספר. "עיבדנו את מפת המרחב לטופוגרפיה אקספרימנטלית, לקחנו סמלים המאפיינים את העמק, כמו שדות חקלאיים וצמחייה (עצים ושיחים), ופישטנו אותם לצורות מינימליסטיות ובסיסיות. מעין מפה אבסטרקטית, טופוגרפית", מסבירים השניים.
- מתי: 17 ביולי עד 7 באוגוסט.
- איפה: המכללה האקדמית עמק יזרעאל.
שימושיות במכללת הדסה
"המיתוג ושם התערוכה נולדו מתוך שיחה עם הסטודנטים שעבודותיהם מוצגות בתערוכה. 'תרחישי שימוש' הוא חלק ממושגי התוכן השגורים בפיו וברוחו של כל סטונדט בחוג לעיצוב תעשייתי מכליל", אומר אחיעד דנציגר, שעיצב את התערוכה יחד עם ענבל קשיביצקי מסטודיו ''אנהבא''. ''העיצוב מנסה
לתמוך ברעיון המרכזי של המחלקה: מחקר תהליכים ומצבים תוך העמדת האדם, צרכיו ואורחות חייו במרכז. שאפנו להראות את החיפוש המתמיד אחרי רעיונות, תוך מתן כבוד הן לתהליך היצירה והן לתוצאה. הרשת הגרפית משקפת את תהליכי העיצוב, כמסגרת קונספטואלית שלתוכה ניתן לצקת תכנים רבים, ובאמצעותה היצירתיות מיתרגמת לפתרונות ישימים ואסתטיים".
-
מתי: 17-30 ביולי.
-
איפה: הנביאים 37, ירושלים.
בשנה שעברה אי אפשר היה להתעלם ממסרים הקשורים בלאומיות ומויזואליזציה של דגלים בתערוכות הבוגרים. המגמה לא השתנתה בהרבה השנה. ארבעה מתוך שמונת בתי הספר שהצגתי כאן (ויצו חיפה, בצלאל, המכללה למינהל וגורן) נשענים על עולמות חזותיים של מרחבים גיאוגרפיים, עירוניים או מדיניים. מגמה נוספת שמתעצמת בשנים האחרונות היא מיתוג שנשען על טיפוגרפיה דומיננטית, כשהשנה שלושה מוסדות (ויצו חיפה, בצלאל ומנשר) יצרו גופנים חדשים וייחודיים. האתגר סביב מיתוג תערוכות בוגרים ימשיך כנראה להעסיק את בתי הספר, ואיתו שאלות על היחס שבין תוכן ומהות למעטפת ותדמית. של מי? תלוי את מי שואלים.