התחרות הבלתי רשמית בין בתיה''ס לעיצוב: מיתוג תערוכות הבוגרים

יולי הוא חודש תערוכות הגמר: מי בחר להדגיש את המסורת המפוארת שלו, מי הלך על בוטות של אתרי חדשות ואילו בתי ספר הפקידו את המיתוג בידי הסטודנטים שלהם?

עודד בן יהודה

|

05.07.17 | 09:14

מימין: הסטודנטית יעל מולכו יצרה את מיתוג התערוכה של מנשר. משמאל: סטודיו רה-לבנט התל אביבי בחר לבצלאל שפה חזותית שנשענת על מסורות של שטיחי קיר וכרזות מראשית ימיו של המוסד הירושלמי (עיצוב: דר לאור, יעל מולכו)
מימין: הסטודנטית יעל מולכו יצרה את מיתוג התערוכה של מנשר. משמאל: סטודיו רה-לבנט התל אביבי בחר לבצלאל שפה חזותית שנשענת על מסורות של שטיחי קיר וכרזות מראשית ימיו של המוסד הירושלמי (עיצוב: דר לאור, יעל מולכו)
הדמיה של השלט המתוכנן לכניסה הראשית של שנקר. דוגמאות צבעוניות גיאומטריות, שמצטטות אלמנטים מעולם הדגלים, משקפות את מה שמסתמן כאחת המגמות הבולטות היום בעולם. כל מחלקה קיבלה דפוס משולשים אחר  (עיצוב: קובי פרנקו וזהר קורן)
הדמיה של השלט המתוכנן לכניסה הראשית של שנקר. דוגמאות צבעוניות גיאומטריות, שמצטטות אלמנטים מעולם הדגלים, משקפות את מה שמסתמן כאחת המגמות הבולטות היום בעולם. כל מחלקה קיבלה דפוס משולשים אחר (עיצוב: קובי פרנקו וזהר קורן)
 

השנה האקדמית מסתיימת, ובתי הספר לעיצוב משקיעים במיתוג תערוכות הבוגרים כבמעין תעודות זהות או כרטיסי ביקור אלטרנטיביים. זוהי תחרות בלתי רשמית על התעוזה והחדשנות של עיצוב התערוכות, תחרות על יוקרה ועל לבם של סטודנטים לעתיד. לצד הרצון לבלוט ולהתייחד, נזהרים מלהאפיל על עבודות הבוגרים. האם נשמר האיזון, איך עוטפים תחת מעטה עיצובי אחד כמה מחלקות שונות ומי באמת הצליח לחדש השנה? 

 

בצלאל במחווה למסורת 

עם שפה חזותית שנשענת על הסגנון האקלקטי מימי ראשית בצלאל, סטודיו רה-לבנט התל אביבי שאב השראה משטיחי קיר וכרזות ששימשו לפרסום תערוכות הבוגרים דאז. "הדימוי שיצרנו הוא דימוי עכשווי, אבל עם רגל בעבר", אומר אמנון אילוז, בוגר בצלאל ובעל הסטודיו. "ישן מול חדש, מקומי מול גלותי, מסורתי מול מודרני, ארגון וסדר למול ברדק גדול. הדימוי מייצג נאמנה את המקום והזמן ככלל, ובפרט את 2017, שנה שהחלה בנסיון לצנזר ולהשתיק את העשייה בבצלאל ומסתיימת בתערוכת בוגרים, שהיא שיא הביטוי של הסטודנטים".


B_004
הדמיה של שילוט חוצות / עיצוב: סטודיו רה-לבנט

השפה החזותית נשענת על מסורות ישנות מראשית ימי בצלאל של שטיחי קיר / עיצוב: רה-לבנט
התאמה לרשתות החברתיות - שם מתנהל הדיון האמיתי / עיצוב: רה-לבנט

 

 

במרכז הכרזה ניתן להבחין בבניין בצלאל הישן הממוקם במרכז ירושלים (היום משכנה של המחלקה לאדריכלות), וסביבו מעין ג'ונגל עכשווי, שבתוכו הסטודנטים חיים.


רכיבי השפה המותגית / עיצוב: סטודיו רה-לבנט
רכיבי השפה המותגית / עיצוב: דר לאור. מנהל קריאייטיב: אמנון אילוז, סטודיו רה-לבנט

B_012
ישן מול חדש, מקומי מול גלותי, מסורתי מול מודרני, ארגון וסדר מול ברדק גדול / עיצוב: סטודיו רה-לבנט

B_001
מחברות ממותגות / עיצוב: סטודיו רה-לבנט

 

במרכז עומד פונט שפותח על בסיס מתווה ידני לגופן שיצר מאיר גור-אריה, אמן וצייר ישראלי יליד רוסיה, שהיה תלמיד בצלאל בשנים 1909-1911. לימים היה שותפו של זאב רבן בהקמת בית מלאכה וסדנה לעיצוב גרפי, ובשנים 1918–1921 אף כיהן כמורה בבצלאל. "הגופן נוצר לפני יותר ממאה שנה, אך הוא ניחן במאפיינים גרפיים להפליא, שהתאימו בדיוק לפרוייקט הזה", מסביר אילוז.


 הסקיצות לגופן שיצר הן חלק מאוסף יובל-גור אריה, פ״ת
סקיצות לגופן שיצר מאיר גור-אריה, שהיוו השראה לגופן המרכזי במיתוג / מתוך אוסף יובל-גור אריה, פ״ת באמצעות סטודיו רה-לבנט

B_009
הגופן החדש שיצרו אנשי  סטודיו רה-לבנט

B_007
השימוש בגופן ובשפה האיורית, בהדמיית השילוט שיוצב במסדרונות התערוכה / עיצוב: סטודיו רה-לבנט

B_006
אקססוריז כפריטי חובה נלווים / עיצוב: סטודיו רה-לבנט

עיצוב: סטודיו רה-לבנט
עיצוב: סטודיו רה-לבנט

מסקנטייפים ממותגים / עיצוב: סטודיו רה-לבנט
מחוטי תייל ועד טקסטורות של כאפייה מוסלמית: סרטי הדבקה ממותגים / עיצוב: סטודיו רה-לבנט

 

שנקר עם דגלים וחרכי הצצה למחלקות 

דוגמאות צבעוניות גיאומטריות, שמצטטות אלמנטים מעולם הדגלים, משקפות את מה שמסתמן כאחת המגמות הבולטות היום בעולם. סטודיו קובי פרנקו התל אביבי, בשיתוף פעולה עם זוהר קורן, מעצב ובוגר שנקר, העניקו לכל מחלקה בשנקר מערך שונה של צבעי יסוד, המתבסס על גריד (תבנית) משולשים זהה. "כמו סממנים טריטוריאליים של סמל ודגל", מסביר קובי פרנקו. "הנראות המשותפת של כל המחלקות מייצרת תפיסה גאורגפית זהה, בין-תחומית ונטולת גבולות".


ההזמנה לתערוכות הבוגרים של שנקר / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו, זוהר קרן
כמו חרכי הצצה למחלקות. משולשים בצבעי יסוד והגופן ''ליבלינג'' של ינק יונטף במרכז השפה המיתוגית של שנקר / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו, זוהר קרן

הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב טקסטיל / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב טקסטיל / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב תעשייתי / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב תעשייתי / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

S_01
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לאמנות רב-תחומית / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

S_08
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב אופנה / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

S_05
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לעיצוב תכשיטים / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

S_02
הזמנה לפתיחת התערוכה של המחלקה לתקשורת חזותית / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

S_11
 הפטרנים השונים של המחלקות / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

 


S_12
הדמיות שילוט ברחבי שנקר / עיצוב: סטודיו קובי פרנקו
 

 

ויצו חיפה מבקש ליצור מרחב לפנטזיות 

זו כבר מסורת בויצו חיפה, שבמסגרת קורס מיתוג בשנה ד' (בהנחייתה של דנה גז), נבחר המיתוג לתערוכת הבוגרים הכללית במרכז האקדמי. space for fantasy (מרחב לדמיון) היא הכותרת שנתנו אורנה שובייב ונעם גלעדי למיתוג שנבחר בסוף התהליך.


אודיסאה בחלל, מחלקות ויצו חיפה כלוויינים באטמוספירה
אודיסאה בחלל: מחלקות ויצו חיפה כלוויינים באטמוספירה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

mail_2_notexture_oded
צבעוניות מתוחכמת ודפוסים עדינים / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

mail_3_notexture_oded
פוסטרים בתנועה במיתוג ויצו חיפה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

 

"התייחסנו לתערוכת הבוגרים ואל לימודי ארבע השנים בוויצו כאל מרחב לפנטזיות, שמאפשר לסטודנטים להמציא, לדמיין, לברוא עולמות ולהלחים היברידים חדשים", אומרות השתיים. "חלק מההשראות שלנו היו המצאות ומכניקות יחד עם קריצה לשנות ה-80, שהיה עשור מלא בפנטזיות על העתיד שלנו". 


לוויינים שצפים בחלל - השפה האיורית שמלווה את מיתוג התערוכה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי
לוויינים צפים בחלל - השפה האיורית שמלווה את מיתוג התערוכה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

בידול מחלקות כמו לוויינים הצפים בחלל / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי
בידול מחלקות / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

הגופן הגאומרי שנעשה באופן מיוחד למיתוג / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי
הגופן "היבריד", שעוצב במיוחד / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

שילוט בתערוכה בכניסה למחלקה לתקשורת חזותית / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי
שילוט בתערוכה בכניסה למחלקה לתקשורת חזותית / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

W_08
מחברות מתקפלות / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

W_03
סקיצה לעיצוב חולצה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

הדמיות של שילוט על מבנה ויצו חיפה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי
הדמיות של שילוט על מבנה ויצו חיפה / עיצוב: אורנה שובייב, נעם גלעדי

 

המכון הטכנולוגי בחולון שואל: אז למה לי פוליטיקה עכשיו? 

"הקו האוצרותי של התערוכה מחפש פרצות במנגנון התקשורתי, בזמנים בהם 'קודים אתיים' מונחתים על האקדמיה, קודים שמכבסים פוליטיקה שמקדשת נורמטיביות וציות למנגנון השליטה", אומר הטיפוגרף עודד עזר, שאצר השנה את תערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי חולון. מהנראות של ערוצי חדשות ועד לשפה חזותית ששואלת מעולם שבלונות הגרפיטי - אלה ההשראות שבעזרתן יצר המעצב אביב ליכטר ארגז כלים דומיננטי, כמעט אלים.

 

 


הפונט לופט של עודד עזר בארגז הכלים המיתוגי שיצר אביב ליכטר
הפונט ''לופט'' של עודד עזר בארגז הכלים  שיצר אביב ליכטר

H_01
מראה של אתר חדשות באתר של המכון הטכנולוגי חולון / עיצוב: אביב ליכטר

H_02
הדמיות שילוט ברחבי המכון בחולון / עיצוב: אביב ליכטר

H_03
איקונוגרפיה חזקה ששואלת מעולם שבלונות של גרפיטי בשילוט בין המחלקות / אביב ליכטר

H_04
הדמית חלל הכניסה למכון / עיצוב: אביב ליכטר

 

 

זהו אחד השימושים הראשונים של הפונט "לופט", שעיצב ב-2017 עודד עזר - גופן דו-לשוני (עברית אנגלית) בחמישה משקלים, בהשראת אותיות גרוטסק עבריות מודרניסטיות משנות ה-30 (כגון "חיים" ו"אהרוני" - סוגי אותיות שמשמשות בדרך כלל להעברת מסרים בצורה ישירה, בוטה אפילו.

 

 

גורן עם אייקונים ומשוואות מתמטיות

בית הספר "גורן" לתקשורת חזותית, שבשנים האחרונות נותן פייט ראוי למחלקות הגדולות המקבילות, מתהדר השנה דווקא בעיצוב רזה יחסית. המיתוג מתבסס בעיקר על אייקונים קוויים (והגופן omes של אאא) שעיצבו לי-רן מזרחי כהן ונטע רוזנטל, שתי סטודנטיות במחלקה, שהיו אחראיות על מיתוג התערוכה.


אינסטגרם
המיתוג של בית ספר גורן. מחשב וקולה = תעוזה (או מוות כלשהו), לפי  לי-רן מזרחי כה ונטע רוזנטל

G_02
סיכות דש - חלק מהאקססוריז שעיצבו לי-רן מזרחי כהן ונטע רוזנטל


כניסה גורן

 

"חיפשנו משהו שהוא לא רק 'יפה'", מסבירות השתיים. "קונספט שיספר מה עבר עלינו בארבע השנים האחרונות. בחרנו לייצר משוואות מחייו של כל סטודנט במחלקות השונות - משוואות ייחודיות, שמספרות בצורה מחויכת מה קרה איתנו בגורן".


אינסטגרם
רכב וקפה = זמן ויעילותלפי לי-רן מזרחי כהן ונטע רוזנטל מבית הספר גורן

 

מנשר עם אותיות תלת ממדיות במראה רובוטי 

את מיתוג תערוכת הבוגרים עבור המכללה לאמנות ועיצוב מנשר יצרה יעל מולכו, סטודנטית שנה ג' במחלקה לתקשורת חזותית. העיצוב התפתח מתוך תרגיל אחר, שנעשה בקורס “טיפוגרפיה מחקרית” בהנחיית דקל מימון, ופותח לכדי שפה שלמה שהותאמה למיתוג התערוכה.


M_07

M_08

 

מולכו יצרה סט אותיות הבנוי מצורות תלת-ממדיות, עם נראות "רובוטית" מעט, ללא פרספקטיבה מוחלטת. "יעל התחילה מציור ידני הלוקח השראה מארכיטקטורה, ריהוט וחפצים שונים, ולאחר מכן העבירה את הצורות לשפה וקטורית, תוך יצירה של משפחת אותיות קוהרנטית. השפה צומצמה לצבע אחד בלבד, מתוך מחשבה על מערכת הפעלה דמיונית המניעה את המידע, ומתוך כוונה לתת את מרב הבמה והכוח לצורות האותיות", מסביר מימון.


M_06
מתוך מיתוג התערוכה של מנשר. כל אותיות הא"ב שיצרה יעל מולכו


M_05

M_04

M_03

M_02


ההזמנה לתערוכה / עיצוב: יעל מולכו
ההזמנה לתערוכת הבוגרים של מנשר / עיצוב: יעל מולכו

 

בהצלחה לבוגרים ולבתי הספר!

 

תאריכי תערוכות גמר:

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד