השנה האקדמית מסתיימת, ובתי הספר לעיצוב משקיעים במיתוג תערוכות הבוגרים כבמעין תעודות זהות או כרטיסי ביקור אלטרנטיביים. זוהי תחרות בלתי רשמית על התעוזה והחדשנות של עיצוב התערוכות, תחרות על יוקרה ועל לבם של סטודנטים לעתיד. לצד הרצון לבלוט ולהתייחד, נזהרים מלהאפיל על עבודות הבוגרים. האם נשמר האיזון, איך עוטפים תחת מעטה עיצובי אחד כמה מחלקות שונות ומי באמת הצליח לחדש השנה?
בצלאל במחווה למסורת
עם שפה חזותית שנשענת על הסגנון האקלקטי מימי ראשית בצלאל, סטודיו רה-לבנט התל אביבי שאב השראה משטיחי קיר וכרזות ששימשו לפרסום תערוכות הבוגרים דאז. "הדימוי שיצרנו הוא דימוי עכשווי, אבל עם רגל בעבר", אומר אמנון אילוז, בוגר בצלאל ובעל הסטודיו. "ישן מול חדש, מקומי מול גלותי, מסורתי מול מודרני, ארגון וסדר למול ברדק גדול. הדימוי מייצג נאמנה את המקום והזמן ככלל, ובפרט את 2017, שנה שהחלה בנסיון לצנזר ולהשתיק את העשייה בבצלאל ומסתיימת בתערוכת בוגרים, שהיא שיא הביטוי של הסטודנטים".
במרכז הכרזה ניתן להבחין בבניין בצלאל הישן הממוקם במרכז ירושלים (היום משכנה של המחלקה לאדריכלות), וסביבו מעין ג'ונגל עכשווי, שבתוכו הסטודנטים חיים.
במרכז עומד פונט שפותח על בסיס מתווה ידני לגופן שיצר מאיר גור-אריה, אמן וצייר ישראלי יליד רוסיה, שהיה תלמיד בצלאל בשנים 1909-1911. לימים היה שותפו של זאב רבן בהקמת בית מלאכה וסדנה לעיצוב גרפי, ובשנים 1918–1921 אף כיהן כמורה בבצלאל. "הגופן נוצר לפני יותר ממאה שנה, אך הוא ניחן במאפיינים גרפיים להפליא, שהתאימו בדיוק לפרוייקט הזה", מסביר אילוז.
שנקר עם דגלים וחרכי הצצה למחלקות
דוגמאות צבעוניות גיאומטריות, שמצטטות אלמנטים מעולם הדגלים, משקפות את מה שמסתמן כאחת המגמות הבולטות היום בעולם. סטודיו קובי פרנקו התל אביבי, בשיתוף פעולה עם זוהר קורן, מעצב ובוגר שנקר, העניקו לכל מחלקה בשנקר מערך שונה של צבעי יסוד, המתבסס על גריד (תבנית) משולשים זהה. "כמו סממנים טריטוריאליים של סמל ודגל", מסביר קובי פרנקו. "הנראות המשותפת של כל המחלקות מייצרת תפיסה גאורגפית זהה, בין-תחומית ונטולת גבולות".
ויצו חיפה מבקש ליצור מרחב לפנטזיות
זו כבר מסורת בויצו חיפה, שבמסגרת קורס מיתוג בשנה ד' (בהנחייתה של דנה גז), נבחר המיתוג לתערוכת הבוגרים הכללית במרכז האקדמי. space for fantasy (מרחב לדמיון) היא הכותרת שנתנו אורנה שובייב ונעם גלעדי למיתוג שנבחר בסוף התהליך.
"התייחסנו לתערוכת הבוגרים ואל לימודי ארבע השנים בוויצו כאל מרחב לפנטזיות, שמאפשר לסטודנטים להמציא, לדמיין, לברוא עולמות ולהלחים היברידים חדשים", אומרות השתיים. "חלק מההשראות שלנו היו המצאות ומכניקות יחד עם קריצה לשנות ה-80, שהיה עשור מלא בפנטזיות על העתיד שלנו".
המכון הטכנולוגי בחולון שואל: אז למה לי פוליטיקה עכשיו?
"הקו האוצרותי של התערוכה מחפש פרצות במנגנון התקשורתי, בזמנים בהם 'קודים אתיים' מונחתים על האקדמיה, קודים שמכבסים פוליטיקה שמקדשת נורמטיביות וציות למנגנון השליטה", אומר הטיפוגרף עודד עזר, שאצר השנה את תערוכת הבוגרים של המכון הטכנולוגי חולון. מהנראות של ערוצי חדשות ועד לשפה חזותית ששואלת מעולם שבלונות הגרפיטי - אלה ההשראות שבעזרתן יצר המעצב אביב ליכטר ארגז כלים דומיננטי, כמעט אלים.
זהו אחד השימושים הראשונים של הפונט "לופט", שעיצב ב-2017 עודד עזר - גופן דו-לשוני (עברית אנגלית) בחמישה משקלים, בהשראת אותיות גרוטסק עבריות מודרניסטיות משנות ה-30 (כגון "חיים" ו"אהרוני" - סוגי אותיות שמשמשות בדרך כלל להעברת מסרים בצורה ישירה, בוטה אפילו.
גורן עם אייקונים ומשוואות מתמטיות
בית הספר "גורן" לתקשורת חזותית, שבשנים האחרונות נותן פייט ראוי למחלקות הגדולות המקבילות, מתהדר השנה דווקא בעיצוב רזה יחסית. המיתוג מתבסס בעיקר על אייקונים קוויים (והגופן omes של אאא) שעיצבו לי-רן מזרחי כהן ונטע רוזנטל, שתי סטודנטיות במחלקה, שהיו אחראיות על מיתוג התערוכה.
"חיפשנו משהו שהוא לא רק 'יפה'", מסבירות השתיים. "קונספט שיספר מה עבר עלינו בארבע השנים האחרונות. בחרנו לייצר משוואות מחייו של כל סטודנט במחלקות השונות - משוואות ייחודיות, שמספרות בצורה מחויכת מה קרה איתנו בגורן".
מנשר עם אותיות תלת ממדיות במראה רובוטי
את מיתוג תערוכת הבוגרים עבור המכללה לאמנות ועיצוב מנשר יצרה יעל מולכו, סטודנטית שנה ג' במחלקה לתקשורת חזותית. העיצוב התפתח מתוך תרגיל אחר, שנעשה בקורס “טיפוגרפיה מחקרית” בהנחיית דקל מימון, ופותח לכדי שפה שלמה שהותאמה למיתוג התערוכה.
מולכו יצרה סט אותיות הבנוי מצורות תלת-ממדיות, עם נראות "רובוטית" מעט, ללא פרספקטיבה מוחלטת. "יעל התחילה מציור ידני הלוקח השראה מארכיטקטורה, ריהוט וחפצים שונים, ולאחר מכן העבירה את הצורות לשפה וקטורית, תוך יצירה של משפחת אותיות קוהרנטית. השפה צומצמה לצבע אחד בלבד, מתוך מחשבה על מערכת הפעלה דמיונית המניעה את המידע, ומתוך כוונה לתת את מרב הבמה והכוח לצורות האותיות", מסביר מימון.
בהצלחה לבוגרים ולבתי הספר!
תאריכי תערוכות גמר:
-
גורן, האקדמית עמק יזרעאל - פתיחה: 20/7; נעילה: 10/8. א'-ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-13:00
-
הדסה, הנביאים 37 ירושלים - פתיחה: 13/7; נעילה: 26/7. א'-ה' 10:00-14:00, 16:00-20:00, ו' 9:00-13:00
-
ויצ"ו חיפה - פתיחה: 19/7; נעילה: 29/7. א'-ה' 12:00-20:00, ו' 10:00-14:00, שבת 10:00-22:00
-
שנקר - פתיחה: 18/7; נעילה: 31/7. א'-ה' 10:00-20:00, ו' 10:00-13:00
-
מכון אבני - פתיחה: 30/7 נעילה: 8/8
-
בצלאל - פתיחה: 20/7; נעילה: 2/8. פתיחה במחלקה לארכיטקטורה ביום ו', 21 ביולי בשעה 10:00.
-
מנשר - פתיחה: 18/7; נעילה: 5/8. א'-ה' 11:00-19:00, ו' ושבת 11:00-15:00
-
HIT המכון הטכנולוגי חולון - פתיחה: 27/7, נעילה: 9/8
-
בית הספר לעיצוב וחדשנות, המכללה למינהל ראשון לציון - פתיחה: 26/7, נעילה: 3.8
-
החוג לעיצוב תעשייתי מכליל בהדסה - פתיחה: 13/7. נעילה: 23/7
-
מכללת תילתן - פתיחה: 19/7. נעילה: 5/10.