צילום: אמיר יהל

הגורו החדש של הוליווד יוביל אתכם לחיים מאושרים, מפוקסים ובריאים יותר

האמת משחררת? גווינת' פאלטרו כנראה התגרשה בגללו ושורה ארוכה של סלבס נוספים נשבעים שד"ר סדג'הי שינה את חייהם לטובה, כשלימד אותם לחיות בכנות

"ד"ר סדג'הי לימד אותי לחיות בדרך של כנות. זה היה אחד השיעורים היפים, המכאיבים והמעניינים ביותר בחיי". גווינת' פאלטרו בהקדמה לספר. משמאל: ד"ר חביב סדג'הי  (צילום: באדיבות ד"ר סדג'הי, ו GettyimagesIL)
"ד"ר סדג'הי לימד אותי לחיות בדרך של כנות. זה היה אחד השיעורים היפים, המכאיבים והמעניינים ביותר בחיי". גווינת' פאלטרו בהקדמה לספר. משמאל: ד"ר חביב סדג'הי (צילום: באדיבות ד"ר סדג'הי, ו GettyimagesIL)

"כשפגשתי לראשונה את ד"ר סדג'הי, האמנתי שכנות היא סוג של משחק או תפיסה מנטלית. היום אני מבינה שמדובר במשהו עמוק יותר", כותבת גווינת' פאלטרו בהקדמה לספרו החדש של ד"ר חביב סדג'הי The Clarity Cleanse: 12 Steps to Finding Renewed Energy, Spiritual Fulfillment, and Emotional Healing. "כנות היא להעניק לעצמכם את המרחב להרגיש את הרגשות שלכם ולהיות אמיתיים בקשר אליהם, עם כל המחיר שהם גובים. ד"ר סדג'הי הפך להיות מנטור שלי בהרבה מובנים, אבל הוא בעיקר לימד אותי לחיות בדרך של כנות. זה היה אחד השיעורים היפים, המכאיבים והמעניינים ביותר בחיי".

 

שום דבר לא מכתיר אותך לגורו הוליוודי חדש כמו הקדמה לספר שלך שנכתבת על ידי פאלטרו, גורו בעצמה לכל מה שקשור לוולנס ולאורח חיים בריא. למעשה, רבים משייכים את הפרידה של פאלטרו מבעלה, כריס מרטין, לתהליך שעברה אצל ד"ר סדג'הי. אבל שמה של פאלטרו הוא לא השם המוכר היחיד שתמצאו בהקדמה לספר שכל הוליווד קוראת בימים אלה בשקיקה. בין העדויות האישיות תמצאו שם את אן הת'וויי, דמי מור, ג'סיקה צ'סטיין, פנלופה קרוז, חוויאר בארדם וטובי מקגווייר — כולם נשבעים שד"ר סדג'הי שינה את חייהם לטובה בכך שלימד אותם לחיות בכנות, מה שלדבריו מוביל בסופו של דבר לגוף בריא יותר.

 

 (צילום: באדיבות ד"ר סדג'הי)

     

    ד"ר סדג'הי הוא רופא אוסטיאופת המגדיר את עצמו כרופא המשלב בין רפואה מערבית לאלטרנטיבית ופילוסופית שעוסקת באנרגיות, סיפוק רוחני והחלמה רגשית. הוא עצמו התחיל את המסע האישי שלו לפני יותר מ־20 שנה, כשאובחן כחולה בסרטן מתקדם. "הרופאים שלי רצו לפתוח לי את הבטן, להוציא את רוב המעיים שלי ולשלוח אותי להקרנות וכימותרפיה", הוא סיפר בריאיון שנתן למריה שרייבר בינואר האחרון. "אבל משהו פשוט לא הרגיש נכון. החלטתי להתחיל להקשיב לבטן שלי במקום לחתוך חלקים ממנה".

     

    ד"ר סדג'הי הבין שעליו לחיות חיים כנים יותר, והתהליך הזה הוביל לא רק להחלמה שלו אלא גם לשינוי הגישה כלפי המטופלים שלו — רובם מגיעים אליו עם מחלה כרונית כלשהי. "כשחולה מגיע אלי, במקביל לטיפול הפיזי אני מדריך אותו דרך תהליך פסיכו־רוחני שחוקר טראומות ובעיות רגשיות בלתי פטורות הכרוכות ברגשות כמו פחד, כעס, טינה, בושה או אשמה", סיפר בריאיון ל"הוליווד ריפורטר". לדבריו, כשהנושאים האלה נותרים בלתי מטופלים במשך שנים, "הם מתפקדים כגורמים משמעותיים מאוד, שהופכים את הגוף לפגיע יותר למחלות ופוגמים ביכולת שלנו להחלים".

     

    שינה את חייהם לטובה. אן הת'וויי, חוויאר בארדם, ג'סיקה צ'סטיין, דמי מור, טובי מקגווייר ופנלופה קרוז (צילום: Jamie McCarthy, Emma Mclntyre, Pascal Le Segretain, Jessica Hromas, Jason Merritt, Jemal Countess/GettyimagesIL)
      שינה את חייהם לטובה. אן הת'וויי, חוויאר בארדם, ג'סיקה צ'סטיין, דמי מור, טובי מקגווייר ופנלופה קרוז (צילום: Jamie McCarthy, Emma Mclntyre, Pascal Le Segretain, Jessica Hromas, Jason Merritt, Jemal Countess/GettyimagesIL)

       

      בספר שלו ד"ר סדג'הי מדבר על 12 דרכים להגיע לניקיון מנטלי, שהמטרה העיקרית שלו היא לאפשר לנו לחיות בצלילות ובכנות, וכך גם בגוף חזק ובריא יותר. על כריכת הספר מופיע ספל תה ריק, ולבחירה הזאת יש משמעות עמוקה מבחינת ד"ר סדג'הי. "הכוס הריקה מסמלת את הצורך לנקות את כל העומס המנטלי וליצור מרחב שבו התהליך הזה יוכל להתקיים", הוא מסביר — מסקנה שהגיע אליה אחרי שאחיו נפטר באופן מפתיע ב־2015. כך הבין שעליו לכתוב ספר שיציע תרגילים פשוטים עבור מי שלא יכול להגיע אל המרפאה שלו בלוס אנג'לס (למרות שיש סיכוי שתפגשו שם את פאלטרו, שמבקרת במקום לעתים קרובות).

       

      ה"ניקיון" שסדג'הי מדבר עליו עוסק בהיפטרות מרגשות שליליים שעליהם הוא מדבר כמו על רעלים כימיים מסוכנים. בספר הוא מציע גם תפריט תזונה קצר טווח הכולל צריכת דגים, תפוחים, אורז חום ומזונות אחרים שלדבריו נחשבים "מנקים". "פתיחת הגוף לניקוי רעלים, ובמקביל עבודה על ניקוי רגשי, הוכיחה את עצמה כמספקת התוצאות הטובות ביותר לגוף עבור המטופלים שלי", הוא כותב. בספר הוא גם מסביר שלמרות שבבואם לערוך שינוי באורח חייהם, רוב האנשים מעדיפים לשנות קודם את התזונה שלהם, הרי שמדובר רק ב־30% מהדרך. "ההחלמה היא אסטרטגיה שמתחילה עם הרוח", הוא מסביר. לפניכם חמישה מתוך 12 הצעדים בדרך לצלילות המנטלית שהוא מציע בספרו.

       

      1. קחו אחריות על הפסולת הרגשית שלכם

      בעולם המודרני שבו אנחנו חיים יש לרובנו נטייה להשליך את הפסולת הרגשית שלנו על מקורות חיצוניים - להאשים אחרים, להיכנע להתמכרויות שונות או להטיל את האחריות לבעיות שלנו על בני הזוג, ההורים שלנו או כל אדם אחר שקרוב אלינו. ד"ר סדג'הי מספר על הנטייה האישית שלו להימנע מהתמודדות עם הרגשות שלו ולשמור את הטיפול בהם למפגש עם הפסיכולוג שלו. "אני לא מתכוון לומר שלטיפול פסיכותרפי אין חשיבות", הוא כותב בספר, "אבל אני חושש שהוא עלול להפוך לתחליף קלוש לאופן שבו אנחנו מעבדים את הרגשות שלנו".

       

      סדג'הי מסביר שיש לנו נטייה למקד את האנרגיה שלנו בבעיות הקטנות, היומיומיות, שמטרידות אותנו ומונעות מאיתנו צלילות מנטלית. לדבריו, האמצעי הראשון ללקיחת אחריות על הפסולת הרגשית הזאת היא למקד את האנרגיה לא בבעיה עצמה אלא במקום שבו היינו רוצים להיות. הוא קורא לזה "כוונה חיובית" (Positive intention), למשל נניח שהייתם רוצים יותר אינטימיות ביחסים שלכם — במקום להתמקד בכל הבעיות של בן הזוג שלכם, מקדו את האנרגיה שלכם בכוונה חיובית להיות פתוחים לאפשרויות שלכם להגביר את האינטימיות ביחסים.

       

      2. הימנעו מקפאין

      ד"ר סדג'הי מקדיש פרק שלם בספרו לניקוי הרעלים הפיזי, שבו הוא מפציר בקוראים, בין היתר, לאכול יותר תפוחים ודגים ומסביר שחלק מהתהליך הנפשי כרוך גם בניקוי של מערכות הגוף לא לצורך הפחתה במשקל אלא לצורך זירוז הניקיון המנטלי. אחד הרכיבים העיקריים בתזונה המודרנית הוא קפאין, שאפשר למצוא בקפה, תה, שוקולד ובמשקאות מוגזים. "הקפאין מפחית את היעילות של האנזימים בקיבה", כותב ד"ר סדג'הי, מה שמקשה על הגוף בתהליך של ניקוי הפסולת.

       

      ברגע שתיגמלו מקפאין, תהיו מוכנים לצאת לדרך של ניקיון פיזי ורגשי (צילום: Shutterstock)
        ברגע שתיגמלו מקפאין, תהיו מוכנים לצאת לדרך של ניקיון פיזי ורגשי(צילום: Shutterstock)

         

        בנוסף, הוא מסביר שלמזונות ולמשקאות המכילים קפאין יש נטייה להשפיע על הורמוני הגדילה בגוף, מה שיוצר תהליכים דלקתיים ותחושה כללית של חולשה ועייפות. הוא ממליץ לכתוב לעצמכם את כמות הקפאין שאתם צורכים מדי יום (כמה כוסות קפה, קולה, שוקולד וכן הלאה) ולהפחית את צריכתו בהדרגה. בהתחלה ב־25%, לאחר שהגוף יתרגל לכמות החדשה ב־50% וכן הלאה. "המשיכו בדרך הזאת עד שתגיעו לאפס קפאין ביום. זה יכול לקחת בין שלושה לשבעה ימים, תלוי בכמות שאתם צורכים. ברגע שתיגמלו מקפאין, תהיו מוכנים לצאת לדרך של ניקיון פיזי ורגשי".

         

        3. חבקו את הסבל

        "חלק משמעותי בתהליך הוא להרגיש את הרגשות שלנו במלואם ולאפשר לעצמנו להתאבל במקרה הצורך. לקבל את הסבל כשם שאנחנו מקבלים את השמחה כחלק טבעי של החיים"

        "כשאתם חווים בהירות מחשבתית, זה לא אומר שתרגישו שמחה כל הזמן או תחוו רק רגשות חיוביים", כותב ד"ר סדג'הי. "חלק משמעותי בתהליך, כשאנחנו מתמודדים עם סיטואציות רגשיות מורכבות, הוא להרגיש את הרגשות שלנו במלואם ולאפשר לעצמנו להתאבל במקרה הצורך, כמו למשל כשאנחנו מאבדים מערכת יחסים או מישהו אהוב. חשוב לאמץ את האופן שבו החיים זורמים. במובן של בריאות פסיכו־רוחנית המשמעות היא לקבל את הסבל כשם שאנחנו מקבלים את השמחה כחלק טבעי של החיים. מכיוון שאנחנו לא יכולים פשוט לעזוב סיטואציות בלי לחוש סבל מפעם לפעם, הגיע הזמן להפסיק להילחם בו".

         

        אם אתם יכולים לנשום דרך הכאב שלכם, אתם יכולים להתמודד איתו (צילום: Shutterstock)
          אם אתם יכולים לנשום דרך הכאב שלכם, אתם יכולים להתמודד איתו(צילום: Shutterstock)

           

          אחת הדרכים שד"ר סדג'הי מציע להתמודדות עם רגשות שליליים, כמו סבל או עצב, היא באמצעות נשימות. "אם אתם יכולים לנשום דרך הכאב שלכם, אתם יכולים להתמודד איתו", הוא מסביר ומציע את התרגיל הבא:

           

          1. מצאו מקום שבו תוכלו לשבת בשקט, עצמו את העיניים ושבו בחושך למשך דקה. אל תפסיקו את הנשימה, פשוט המשיכו לשאוף ולנשוף, תנו לאוויר להיכנס ולצאת.

          2. דמיינו את הים ואת קצב הגלים. ברגע שאתם מצליחים לעשות את זה, התאימו את הנשימה שלכם לקצב הים, שאפו בזמן שהגלים מתקרבים לחוף ונשפו כשהם נסוגים.

          3. אחרי זמן מה תבחינו בכך שאתם נושמים עמוק יותר. כעת הוסיפו לנשימה שלכם צליל - הסאונד יעזור לשחרר את המתח שאתם שרויים בו.

          4. המשיכו לעשות את זה, עד שתרגישו שהגוף והתודעה שלכם רגועים יותר. אם תנשמו דרך הכאב והצער במקום להימלט מהם, מהר מאוד תגלו שלמרות שקשה לכם להרגיש את הרגשות האלה, הם לא עומדים להרוג אתכם, ואתם מסוגלים להתמודד איתם.

           

           

          4. כתבו 12 דקות ביום

          "נהגתי לכתוב מדי יום בזמן שהחלמתי מהסרטן, ואני חוזר לכלי הזה בכל פעם שאני מרגיש מוצף רגשית. אני מאמין אדוק ביכולת הכתיבה לסייע להחלמה שלנו מבפנים"

          "למילים יש כוח עצום, והאפקט החיובי או השלילי שלהן יהיה תלוי באיך נבחר להשתמש בהן", כותב ד"ר סדג'הי. "אני לא יכול לבטא כמה עוצמתית הכתיבה לשחרור מרגשות שליליים מהנפש והלב שלנו. באופן אישי נהגתי לכתוב מדי יום בזמן שהחלמתי מהסרטן, ואני חוזר לכלי הזה בכל פעם שאני מרגיש מוצף רגשית. לא משנה מה קורה בחיינו, אני מאמין אדוק ביכולת הטרנספורמטיבית של הכתיבה לסייע להחלמה שלנו מבפנים".

           

          ד"ר סדג'הי ממליץ להקדיש בדיוק 12 דקות ביום לכתיבה, והדגש הוא לא לחשוב, לעצור או לערוך. גם אם התבלבלתם במילים או שגיתם באיות, פשוט תמשיכו. קחו מחברת ועט ומצאו לעצמכם פינה שקטה, שימו טיימר ל־12 דקות, פתחו את המחברת ופשוט התחילו לכתוב על מה שזה לא יהיה, שפוגע כרגע בשלוות הנפש שלכם. זה יכול להיות הבריאות שלכם, העבודה, כסף, מערכות יחסים או כל דבר אחר. אל תחשבו על זה יותר מדי, פשוט כתבו.

           

          קחו את הדפים שעליהם כתבתם ושרפו אותם (צילום: Shutterstock)
            קחו את הדפים שעליהם כתבתם ושרפו אותם(צילום: Shutterstock)

             

            בנוסף, ד"ר סדג'הי מציע שאחרי 12 דקות פשוט הפסיקו לכתוב, קחו את הדפים שעליהם כתבתם ושרפו אותם. לאש, לדבריו, יש יכולת לסייע לטרנספורמציה ולניקוי. המטרה שלכם היא לנטרל את הרגשות השליליים, והאש תורמת לכך כשהיא משנה את המבנה הכימי של הדף והופכת אותו לעפר.

             

            5. למדו לסלוח עם בלון

            אחרי שתלמדו לנהל את הפסולת הרגשית שלכם ולסלק אותה החוצה, להתמודד עם רגשות שליליים כמו סבל וצער ולהזין את הגוף שלכם במזונות שיסייעו לו להתנקות, ד"ר סדג'הי ילמד אתכם איך לסלוח כדי לצעוד עוד צעד בדרך להחלמה הרגשית. אלה אולי לא חדשות מסעירות, החשיבות של סליחה לעצמנו ולאחרים היא נושא שרבים עוסקים בו, אבל ד"ר סדג'הי סבור שבלעדיה לא תוכלו באמת לחיות חיים של צלילות מחשבתית.

             

            לכו למקום שקט בחוץ, הקריאו את הצהרת הסליחה שלכם ושחררו את הבלון (צילום: Shutterstock)
              לכו למקום שקט בחוץ, הקריאו את הצהרת הסליחה שלכם ושחררו את הבלון(צילום: Shutterstock)

               

               "הסליחה ערמומית", הוא כותב בספר. "דברים שאנחנו סולחים עליהם מהר מדי לא באמת נשכחים. דברים שאנחנו מסרבים לסלוח עליהם מצטברים בתוכנו ומזהמים אותנו. למרות שהסליחה מאתגרת, היא הכרחית. היא משלימה את המעגל. אחרי טראומה או חוויה קשה, הסליחה היא מה שמאפשר לנו להמשיך הלאה".

               

              ד"ר סדג'הי ממליץ לעשות את זה בשני שלבים: ראשית, ערכו רשימה של כל הדברים שאתם שופטים את עצמכם בגללם (בספר הוא מלמד גם כיצד להפוך אותם לרגשות חיוביים). לאחר מכן, אם יש אנשים שאתם צריכים לסלוח להם, כתבו להם מכתב ("הצהרת סליחה") שבו אתם סולחים להם על מה שקרה ומשחררים את שניכם לחופשי.

               

              כשסיימתם לכתוב רכשו בלון הליום, לכו למקום שקט בחוץ, הקריאו את הצהרת הסליחה שלכם ושחררו את הבלון. צפו בו ממריא אל השמים ומתרחק מכם ופרסו את הזרועות שלכם לצדדים, רחוק ככל האפשר. הפעולה הזאת תיצור אצלכם, לדבריו, תחושה של קבלה ושחרור.

              _____________________________________________________

               

              הרופא של כוכבי הוליווד ילמד אתכם איך להישאר צעירים, רזים ושמחים:

               

               גווינת' פאלטרו כבר עושה כל מה שהוא אומר לה. הקליקו על התמונה
              גווינת' פאלטרו כבר עושה כל מה שהוא אומר לה. הקליקו על התמונה

               

               

              הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
              הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד