משהו קטן וטוב: שמונה סופר-פודס שכדאי להנביט עכשיו בבית

הם אמנם קטנטנים אבל אוצרים בתוכם שפע של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. שמונה סוגי נבטים שישדרגו לכם את התפריט ומדריך להנבטה מוצלחת

ההנבטה מכפילה ומשלשת את הוויטמינים והמינרלים שבצמח. לחצו Play לצפייה
מאפונה ועד חמנייה. הכירו את הנבטים שיעשו לכם טוב (צילום: יוסי סליס, סגנון: נטשה חיימוביץ' )
מאפונה ועד חמנייה. הכירו את הנבטים שיעשו לכם טוב (צילום: יוסי סליס, סגנון: נטשה חיימוביץ' )

אם אתם צריכים עוד כמה סיבות, מעבר לבריאות, כדי לשלב את הסופר־פודס האלה בתפריט שלכם – חכו. מעבר לאוצר התזונתי שטמון בנבטים ובנבטוטים, אותם קטניות או זרעים שהוציאו שורש, גבעול ועלים בעקבות ההנבטה, הביאו בחשבון שהם יכולים להרחיב גם את המנעד הקולינרי שלכם. תוכלו להוסיף אותם לסלט או לשלב כמה סוגים מהם בסלט עשיר בפני עצמו, למלא בהם ספרינג רול רענן, לשדרג כל כריך בתוספת ויטמינים פריכה או פשוט לנשנש אותם כפי שהם כחטיף. ואם זה לא מספיק, הם יכולים לתת טאץ' סופי למנות שלכם, אז תנו להם צ'אנס גם כשאתם מעלים תמונה לאינסטגרם.

 

ועכשיו לסיבות הבריאות: הם מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. גם בקטנית ובזרע עצמם יש הרבה מאוד ויטמינים ומינרלים, אבל כשמנביטים אותם, הם מכפילים ואף משלשים את הכמות. לדוגמה: אפונה יבשה אינה מכילה ויטמין C, אך בהנבטה בת ארבעה ימים מתקבלים 86 מ"ג ויטמין C ל־100 גרם. בחיטה מונבטת מוכפלת כמות הוויטמין E פי שלושה, וחלק מוויטמיני B יוכפלו פי שישה.

 

ועוד סיבה טובה: תהליך ההנבטה מעורר בצמח גם שפע של אנזימים, חומצות אמינו וכמות נכבדה של סיבים תזונתיים, מקל על עיכולן של הקטניות ואף מאפשר לאכול אותן בטריותן, ללא צורך בבישול. ועכשיו אתם יכולים לנסות את כוכבי הבריאות הנהדרים שאספנו לכם כאן - רובם נמצאים בכל סופר וחלק מהם גם תוכלו להנביט בבית עצמכם.

 

>> ממלכת הנבטים: לכל הכתבות והמתכונים

 

8 נבטים שכדאי לגדל עכשיו בבית

1. חמנייה

 (צילום: Shutterstock)
    (צילום: Shutterstock)

     

    מהווים מקור עשיר במיוחד לנוגדי חמצון, ויטמיני E ,D ו־B, חומצה פולית ופנטוטנית, סידן, כולין וכלורופיל.

     

    2. צנונית

     (צילום: Shutterstock)
      (צילום: Shutterstock)

       

      מהווים מקור עשיר במיוחד של נוגדי חמצון, ויטמיני A, B ו־C, ובנוסף יכולים לסייע בטיפול בתולעים במערכת העיכול.

       

      3. ברוקולי

       (צילום: Shutterstock)
        (צילום: Shutterstock)

         

        עשירים באנזימים המסייעים לניקוי הרעלים מהגוף, וכמו כן עוזרים למניעת לחץ דם גבוה ולטיפול בבעיות עיכול, בדלקות בקיבה ובריפוי כיבי קיבה.

         

        4. שעועית

         (צילום: Shutterstock)
          (צילום: Shutterstock)

           

          מכילים כמויות גדולות של ויטמיני A ו־C וחלבון זמין, וכן עשירים במיוחד בסיבים תזונתיים.

           

          5. אלפלפא

           (צילום: Shutterstock)
            (צילום: Shutterstock)

             

            עשירים מאוד בסידן ובזרחן, וכמו כן מכילים אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ ומנגן, ויטמינים, כלורופיל, חומצות אמינו חיוניות וסיבים תזונתיים. כל אלה הופכים אותם למזון התורם לאיזון רמות הכולסטרול, לשיפור תהליכי הקרישה של הדם ולטיפול באוסטיאופורוזיס.

             

            6. חרדל

             (צילום: Shutterstock)
              (צילום: Shutterstock)

               

              מכילים ויטמיני A ו־C, מינרלים, וכן אליל־איזותיוציאנטים (Allyl Isothiocyanate) - המולקולה האחראית לחריפות בחרדל (וגם בחזרת ובווסאבי), שמשתחררת במגע עם הרוק בפה שלנו. חומר זה הוא בעל תכונות אנטיביוטיות, נוגדות רעלים ואנטי סרטניות.

               

              7. ראשד

               (צילום: Shutterstock)
                (צילום: Shutterstock)

                 

                מכילים הרבה מאוד נוגדי חמצון - ויטמיני A ו־C, וכן ויטמין K, ברזל ואומגה 3. הם מצוינים לעיכול ולכאבי בטן וכן מסייעים לוויסות המחזור הנשי.

                 

                8. אפונה

                 (צילום: Shutterstock)
                  (צילום: Shutterstock)

                   

                  מהווים מקור מצוין לוויטמין C, חומצה פולית, סיבים וחלבון.

                   

                  אז איך מנביטים?

                  1. משרים את הזרעים או את הקטניות במים למשך לילה או שניים.

                  2. מניחים את הזרעים או את הקטניות לאחר השרייתם במסננת בתוך קערה, כך שיישארו לחים אך ללא מים. מכסים את הכלי במגבת כדי לשמור על הלחות ולמנוע חשיפה לאור.

                  3. כדי למנוע רקב שוטפים את הנבטים פעמיים ביום, מחזירים למסננת ומכסים שוב.

                  4. כשמופיע נבט, מסירים את המגבת ומעבירים את הכלי למקום מואר (כדי לאפשר פוטוסינתזה) אך לא לקרינה ישירה.

                   

                  ומה ההבדל בין נבט לנבטוט?

                  כל נבט הוא בתחילה נבטוט, וההבדל ביניהם הוא באורך הנבט ובמספר העלים. נבטים קצרים שיש להם עד שני עלים מכונים נבטוטים, וכשהם ארוכים הם כבר נקראים נבטים. 

                   

                   

                  הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
                  הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד