עיריית ת''א נסוגה? מבטלת מגדל ומקטינה הקניון בכיכר אתרים

בעקבות הביקורת הקשה על המיזם: העירייה ביטלה מגדל אחד מהשלושה, ותשקול ביטול גורף של המגדלים אם תוכח השפעתם השלילית על משטר הרוחות

מיכאל יעקובסון

|

22.11.17 | 07:58

התוכנית של האדריכל הבריטי נורמן פוסטר לארבעה מגדלים (כולל מלון קרלטון שרוצה להצטרף לפרויקט). עכשיו העירייה מסכימה לצמצם את הנזק (צילום: מתוך tel-aviv.gov.il)
התוכנית של האדריכל הבריטי נורמן פוסטר לארבעה מגדלים (כולל מלון קרלטון שרוצה להצטרף לפרויקט). עכשיו העירייה מסכימה לצמצם את הנזק (צילום: מתוך tel-aviv.gov.il)
לפני שהעירייה אימצה את תוכנית היזמים, היא יזמה תוכנית משלה לשיקום הכיכר, בהובלת אדריכלית הנוף המוערכת יעל מוריה. 50 מיליון שקל הוקצו לפרויקט - שבוטל (הדמיה: מוריה סקלי. סטודיו נוף ואדריכלות )
לפני שהעירייה אימצה את תוכנית היזמים, היא יזמה תוכנית משלה לשיקום הכיכר, בהובלת אדריכלית הנוף המוערכת יעל מוריה. 50 מיליון שקל הוקצו לפרויקט - שבוטל (הדמיה: מוריה סקלי. סטודיו נוף ואדריכלות )
עיריית ת''א איפשרה להחריג את כיכר אתרים, באופן שיתאפשר להרים בה מגדלים של 40 קומות למגורים

לאחר שעיריית תל אביב-יפו ספגה ביקורת עזה על תוכנית המגדלים שהיא מקדמת בכיכר אתרים, מסתמן מפנה מסוים בעמדתה. בדיון שנערך השבוע במינהל ההנדסה העירוני, התברר שהעירייה מתכוונת לערוך שינויים בתוכניתם של היזמים (חברת JTLV בהובלת עמיר בירם ואריאל רוטר).

 

בעקבות החשיפות התקשורתיות על הבעיות הקשות של התוכנית, והתנגדות עזה של תושבים בסביבת הכיכר, החליטה העירייה לערוך שלושה דיונים מצומצמים ב"שולחן עגול" בהשתתפותו של מהנדס העיר, עודד גבולי, יחד עם 15 נציגים מעמותת התושבים המתנגדים לפרויקט וכן נציגים מעמותת האדריכלים. אלה עיקרי השינויים שכבר הוכנסו לתוכנית, והם מתפרסמים כאן לראשונה:

 

1. במקום שלושה או ארבעה גורדי שחקים – התוכנית תרד לשני מגדלים (עדיין בני 40 קומות כל אחד – חריגה מתוכנית המתאר העירונית), כשמגדל אחד יהיה מלון והשני למגורים.

 

2. הקניון בקומת הקרקע של הכיכר יינגס משמעותית: 2,000 מטרים רבועים – במקום 8,000 מ"ר שהוצעו במקור.

3. אם יועץ מקצועי יקבע כי המגדלים

יחוללו שינוי דרמטי במשטר הרוחות – הם יבוטלו. כך הודיע מהנדס העיר.

 

המהלך, שמנסה לרצות את התושבים ולמוסס את הביקורת הקשה על הפרויקט, נתמך בסקר שבו השתתפו כ-380 תושבים שנשאלו מה דעתם על תוכנית המגדלים בכיכר אתרים. נכונותה של העירייה לדון בנושא עם נציגי התושבים חושפת את חוסר הנוחות שמרגישים בעירייה ביחס לפרויקט. ואולם, כמה נציגים שהשתתפו בדיון עם מהנדס העיר ממשיכים למתוח ביקורת נוקבת על התנהלות העירייה. להפתעת הנוכחים, עודד גבולי לא הציג לפניהם תוכניות או הדמיות של ממש. ל-Xnet ידוע כי בכירים בעירייה כן צפו בהדמיות של הפרויקט במשקפי תלת-ממד.

 

"אנחנו ממש לא רוצים שיתקנו את התוכנית, כי התוכנית לא טובה", קובעת האדריכלית מאירה מור, תושבת אזור כיכר אתרים וממקימי עמותת התושבים "לא למגדלים בכיכר אתרים". לטענתה, תוכנית המגדלים של האדריכל הבריטי נורמן פוסטר (בשיתוף המשרד המקומי של האדריכל אבנר ישר), באה מנקודת מוצא ברורה: רווח כספי ליזם, בעוד שרווחת התושבים והעיר היא שולית, אם בכלל קיימת.

 

 

"הזוי שוועדה מקומית לתכנון ובנייה לוקחת תוכנית של יזם כפי שהיא, עם מצגת שקרית, ומאמצת אותה. לולא התנגדות התושבים, העירייה היתה מאשרת אותה", אומרת מור, וקוראת לעירייה לבטל את המהלך ולצאת לתוכנית חדשה שנקודת המוצא שלה היא טובת התושבים והעיר – וללוות את התכנון בהליך שיתוף ציבור מלא.

 

ציפי ברנד היא חברת המועצה היחידה שהתנגדה למכירת החניון הציבורי בכיכר אתרים (מהלך שהוביל ראש העירייה רון חולדאי בקיץ האחרון). היא השתתפה בדיון עם נציגי התושבים והעירייה, השבוע, וטוענת כי "עיריית תל אביב, שחורתת על דגלה את הביטוי 'עיר עולם', פועלת במחשכים בכל הנוגע לתוכנית הבנייה בכיכר אתרים".

 

ציפי ברנד-פרנק. חברת המועצה טוענת כי העירייה ''פועלת במחשכים'' (צילום: ריאן)
    ציפי ברנד-פרנק. חברת המועצה טוענת כי העירייה ''פועלת במחשכים''(צילום: ריאן)

     

    לטענת ברנד, מה שהעירייה קוראת לו 'הליך שיתוף ציבור' הוא הליך כיסוי בלבד, ומסתכם ביידוע התושבים באופן חד צדדי, כשהעירייה משנה את תוכנית המתאר בניגוד להוראות החוק. לחוף הים אין תג מחיר, וגם אם הקרקע בחלקה היא בבעלות לא עירונית, לעיריית תל אביב יש כיסים עמוקים מספיק בשביל להבטיח כי המרחב הציבורי שליד הים יישמר".

     

    ברנד גם מזהירה מפני ההפרדה המפלסית שמתוכננת ברחוב הירקון במקום הרמפה הקיימת – כביש סואן ברוחב של שישה נתיבים – שתנתק את החוף מהעיר ועלולה לסכן את הולכי הרגל ורוכבי האופניים.

     

    האדריכל דן איתן, נציג עמותת האדריכלים בדיון, מסכים עם מור וחבריה בעמותת התושבים, אך בנושא שיתוף הציבור הוא סבור אחרת: לדעתו, מוטב לשתף בתהליכי התכנון גורמים מקצועיים המכירים היטב את ההשלכות התכנוניות ואת הדינמיקה התכנונית והפוליטית. איתן מציין, כי מניסיונו ממאבקים קודמים שבהם היה מעורב כנציג עמותת האדריכלים, תהליכי שיתוף ציבור לא הובילו להישג של ממש. הוא מטיל ספק אם הליך שיתוף ציבור פתוח יצליח הפעם לרשום הישגים.

     

    העירייה, כפי שפורסם בערוץ האדריכלות של Xnet, לא ערכה תחשיב כלכלי של הפרויקט והתבססה על התחשיב שהגישו לה היזמים. מהנדס העיר גבולי אמר בדיון השבוע, כי אין צורך בתחשיב כלכלי מצד העירייה.

     

    "שדרות בן גוריון היא השדרה היפה והמוצלחת ביותר בתל אביב", סבורה מור. "אתה יכול ללכת בה, לשמוע את הציפורים ולראות את השמיים. אתה יכול להרגיש את הים ולהגיע אל הים מבלי לחצות אף כביש – זה דבר שאין לך בשום מקום אחר בעיר. הכביש העילי המתוכנן יהיה אפילו עמוס יותר בעתיד, כי כל התנועה מרחוב בן יהודה תופנה אליו עם הקמת 'הקו הסגול' - והקמת המגדלים תהרוס את הכל".

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד