הישג ישראלי: פרס האדריכלות העולמי למקלט נשים מוכות בגוש דן

האדריכלים יעקבס-יניב בשיתוף עמוס גולדרייך זכו בקטגוריית ''מבנה בריאות עתידי'' באירוע האדריכלות הגדול בתבל. המקלט בקושי יצא לפועל, עקב התנגדות השכנים

הילה שמר

|

18.11.16 | 18:03

עמוס גולדרייך (מימין) ואושרי יניב אוחזים בפרס שקיבלו בברלין, אתמול. תמר יעקבס היא השותפה השלישית להישג (צילום: אושרי יניב)
עמוס גולדרייך (מימין) ואושרי יניב אוחזים בפרס שקיבלו בברלין, אתמול. תמר יעקבס היא השותפה השלישית להישג (צילום: אושרי יניב)
לחצו על ההדמיה לקריאת הסיפור המלא על המקלט - שהשכנים בווילות הסמוכות ניסו להיאבק בו (באדיבות יעקבס-יניב אדריכלים ועמוס גולדרייך אדריכלים. הדמיה: נמרוד רגב, STUDIO TORO)
לחצו על ההדמיה לקריאת הסיפור המלא על המקלט - שהשכנים בווילות הסמוכות ניסו להיאבק בו (באדיבות יעקבס-יניב אדריכלים ועמוס גולדרייך אדריכלים. הדמיה: נמרוד רגב, STUDIO TORO)
זאהה חדיד כבר הלכה לעולמה, אך זכתה עכשיו בפרס על התוספת לאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. שאר המועמדויות שלה לא נשאו פרי (צילום: באדיבות World Architecture Festival announces 2016)
זאהה חדיד כבר הלכה לעולמה, אך זכתה עכשיו בפרס על התוספת לאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. שאר המועמדויות שלה לא נשאו פרי (צילום: באדיבות World Architecture Festival announces 2016)
 

משרד ישראלי זכה באחד מפרסי "פסטיבל האדריכלות העולמי"  - WAF - שהוכרזו אתמול (חמישי) בברלין. זו השנה התשיעית לקיומו של האירוע, שהוא תוכנית הפרסים המקיפה יותר באדריכלות העולמית. את הפרס בקטגוריית "מבנה בריאות עתידי", כלומר פרויקט בתכנון שטרם הושלם, גרפו הפעם יעקבס-יניב אדריכלים ועמוס גולדרייך, על המקלט לנשים מוכות וילדיהן שנבנה בימים אלה בגוש דן. זהו המשרד הישראלי היחיד שהגיע למועמדות סופית בפסטיבל, השנה. 

 

פרויקט המקלט בקושי יצא לפועל, עקב התנגדויות תקיפות של תושבים בשכונת היוקרה שסירבו לקבל נשים במצוקה בין הווילות שלהם. בסופו של דבר השכנים האלה הפסידו במאבק, והפרויקט יצא לדרך. הוא קרוי על שמן של תמר ועדה דה-שליט - אמו של גולדרייך (שהייתה מעצבת נודעת) וסבתו.

 

12 נשים וילדיהן יוכלו למצוא כאן בית, ומחסה מפני האבות האלימים (באדיבות יעקבס-יניב אדריכלים ועמוס גולדרייך אדריכלים. הדמיה: נמרוד רגב, STUDIO TORO)
    12 נשים וילדיהן יוכלו למצוא כאן בית, ומחסה מפני האבות האלימים(באדיבות יעקבס-יניב אדריכלים ועמוס גולדרייך אדריכלים. הדמיה: נמרוד רגב, STUDIO TORO)

     

    המרכז מתוכנן בדגם של מבני חצר, עם מסדרון שקוף שעובר בצמוד לחצר הפנימית, במקביל לאכסדרת עמודים חיצונית. 12 משפחות יכולות למצוא בו מענה למצוקתן הדחופה, מעל לכל כמקלט המספק מחסה ומזון, אך גם כמענה לצרכים חברתיים וחינוכיים לנשים המוכות ולילדים. מקלט "בית תמר ועדה דה שליט" מתפרש על פני 800 מטרים רבועים, וברובו יהיה מבנה חד-קומתי (כדי להתחשב בבנייה הנמוכה בשכונה). יהיו בו חדרי שינה ורחצה, מטבח וחדר אוכל, סלון ופינות ישיבה, חדרי טיפולים, גן ילדים וחצר פנימית, מחסנים וחדרי צוות ומנהלה.

     

    הזכייה בפרס היא אפוא ניצחון כפול: מוסרי ואדריכלי. אמירה על האחריות של החברה לדאוג לנזקקיה, ושאיפה לאדריכלות בעלת ערך. הפרויקט, שמוקם בתקציב זעום, גבר על חמישה פרויקטים  - חלקם עתירי תקציב - ממדינות כמו קטאר ובריטניה. בהמשך הכנס מציגים כל הזוכים בקטגוריות השונות את הפרויקטים מול צוות שופטים, שיבחר מהם את שלושת הזוכים הגדולים בפסטיבל: על המבנה הבנוי הטוב של השנה, המבנה העתידי, ופרויקט אדריכלות נוף מצטיין.

     

    טקס הענקת הפרסים בברלין. ניצחון כפול (צילום: אושרי יניב)
      טקס הענקת הפרסים בברלין. ניצחון כפול(צילום: אושרי יניב)

       

      המתמודדים הישראלים כבר הציגו את הפרויקט מול צוות השופטים, המונה לא פחות מ-52 חברים (מהם רק 12 נשים) משדות האדריכלות בתקשורת, באקדמיה ובפרקטיקה, עם נציגים כמו האדריכל הבריטי עטור הפרסים דיוויד צ'יפרפילד, שפתח את שלושת ימי הפסטיבל והתחרות עם ההרצאה "דיור לכולם", והאדריכל קאי-אוו ברגמן ממשרד BIG שזכה אשתקד בקטגוריית "הבניין העתידי" על פרויקט הענק "בית ונקובר" בקנדה, ואף ניגש השנה לתחרות עם שני פרויקטים נוספים, אך יצא בידיים ריקות (יש לשער שניגוד העניינים המובהק גרם לכך).

       

      פרויקטים עם בשורה חברתית זוכים לתשומת לב באירועי WAF. בתשע שנותיו של הכנס - הממומן בכספי חברות קבלניות ומפעלים למוצרי בנייה וחידושים אדריכליים - הצליח הפסטיבל לרכוש לו מקום של כבוד, בעיקר בזכות קידום הגישה הפלורליסטית, הפתוחה (המועמדים מגישים את עצמם) וההומאנית שהוא מיישם. בשלושת ימי הכנס בברלין, מתנהלים לצד חלוקת הפרסים גם דיונים מקצועיים על מעמדתם ותפקידם של אדריכלים בחברה. התוכנייה אינה פוסחת על תכנים אקטואליים כמו מצוקת הפליטים והמחסור הקשה במגורים, ואחד הפאנלים התנהל תחת הכותרת "אדריכלים כמסיתים".

       

      עורך התוכנייה, פול פינץ', פרסם בחודשים האחרונים מאמרי-דעה לקראת הפסטיבל. אחד מהם התייחס לעתידו של הענף ללא זאהה חדיד, האדריכלית הנודעת שהלכה השנה לעולמה, ושמשרדה הגיש לא פחות משלושה פרויקטים לתחרות הנוכחית. הוא גרף פרס אחד, בקטגוריית "מבנה השכלה גבוהה ומחקר", על בית הספר סיינט אנטוני באוניברסיטת אוקספורד. חדיד עיצבה גל פלדה מוכספת, שבולט על רקע מבני הלבנים האדומות המסורתיים. גג המבנה מחורר בשדה של צוהרים עיליים, המעוצבים כמו טיפות ומכניסים אור טבעי אל חללי הקריאה והעיון.

       

      משרד מתוקשר נוסף גרף את פרס מבנה המסחר (Shopping) למבנה בנוי. זהו המשרד ההולנדי MVRDV, שזוכה לאחרונה לשלל כתבות במגזיני הלייף סטייל על עיצוב החנות של בית האופנה "שאנל" באמסטרדם. האדריכלים השתמשו בלבני זכוכית ייחודיות, שמשלימות את הלבנים האדומות שמזוהות עם הבתים הישנים של בירת הולנד. חזית החנות, בקומת הקרקע של בניין מגורים ברחוב יוקרתי בעיר, מורכבת ממאות לבני זכוכית שמרכיבות מחדש את הפרטים ההיסטוריים, החלונות המקושתים ומסגרות הפתחים. הלבנים השקופות "מתמוססות" אט אט כלפי מעלה אל תוך קירות הלבנים האדומות, ומשוות לקומות העליונות מראה מרחף.

       

       

      A photo posted by MVRDV (@mvrdv) on

       

      הודות לכך שכל אחד יכול להגיש מועמדות, נרשמו הצלחות גם בקרב אדריכלים לא ידועים. שכונת מגורים עתידית במכה, העיר הסעודית הקדושה למוסלמים, בתכנון משרד האדריכלים Design and More International, גרפה את הפרס בקטגוריית "מגורים עתידיים" וגברה על 16 מועמדים חזקים כמו BIG ו-MO. השכונה משלבת מגורים מחופי-אבן לצד נפחים מחופים בשוברי שמש, במארג צפוף של נפחים בפרופורציות שונות. בניגוד למועמדים שהציגו מגה-סטרוקטורות ומגדלים, הפרויקט הזוכה הביא לשולחן פרויקט שמתמודד עם ציפוף בצורה אנכית, בהשראת כפר צפוף עם גבעות-גבעות של בנייה דחוסה.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד