אמש (חמישי) התקיים טקס הכרזת הזוכים בתחרות הבריטית הנחשבת Blueprint. אחד המתמודדים בקטגורית עיצוב הפנים היה המשרד הישראלי "פריצקי-ליאני אדריכלים". הם אמנם לא זכו בפרס, אך היו חלק משורת פיינליסטים מרשימה, ביניהם משרד abell nepp הבריטי, קבוצת רוקוול ומשרד אולסון-קודינג האמריקאי - שקיבל בסוף הערב את הפרס.
מה שהביא את פריצקי-ליאני לקו הגמר של התחרות הם משרדי PRS, שעיצבו בקומה ה-12 של מגדל בית שרבט, על הטיילת של תל אביב. הם עשו שימוש אוונגרדי ביריעת פלסטיק לבנה, אחד מפתרונות החיזוק שהחברה משווקת, ובמקור כוורת הנדסית שפיתחו האמריקאים בזמן מלחמת וייטנאם כשיטה מהירה לסלילת דרכים בשטח לא מעובד.
את עבודתם המשותפת עם PRS החלו פאולה ליאני ואיתי פריצקי לפני כעשור, כשתכננו את משרדיה הקודמים של החברה. גם אז השתמש הזוג ביריעה כאלמנט עיצובי בולט, לצרכי מיתוג וחיזוק זהותה עם המוצר. אלא שהשימוש בחומר היה אז מצומצם: היריעה הוכנסה בין שתי מחיצות זכוכית מחוסמת באורך של כ-12 מטרים, מיסכה בין העובדים למבקרים וסיננה את האור.
במשרדים החדשים השימוש בחומר בולט וייחודי יותר. המחיצה הדו-ממדית הוחלפה במראה תל-ממדי דמוי ענן רך, שמכסה את התקרה כולה – על פני שטח של כ-250 מטרים רבועים. הצורה האורגנית נראית כהמשך של נוף הים הנשקף מבעד לחלונות. גם קיר הכניסה למשרדים כוסה בכוורות לבנות, שצפיפותן משתנה בהתאם למתיחת היריעה.
ליאני מסבירה שההשראה הייתה קו האופק שמחבר בין העננים והגלים, "שני אלמנטים שהצורה שלהם אינה צפויה ואי אפשר לשלוט בה. החלטנו ליצור משהו שנדמה כי הוא אינו בשליטה, אך הוא למעשה מדויק מאוד ודורש הבנה, שליטה טכנולוגית ובקרה".
למרות צורתה האמורפית, הגיאומטריה של היריעה תוכננה כך שתתאים לצרכים הבטיחותיים והטכנולוגיים שהיו דרושים למשרד. היא מבודדת אקוסטית, ותחתיה מוסתרות המערכות, כגון תעלות מיזוג האוויר. הנקודות הנמוכות של היריעה מתיישרות עם גובה מתזי המים. כדי לדייק בהתקנה נפרשה היריעה באופן אחיד בחלל, ולאחר מכן, בעזרת תופסנים ייעודיים, קיבעו האדריכלים את הכוורת יחד עם עובדי החברה, שמכירים את תכונות החומר היטב. אלא שקווי החיבור של היריעה עם אלמנטים בנויים אחרים לא תמיד מספקים את העין. סביב עמודי הבטון החשוף המפגש נראה מקרי, פרום.
כמו היריעה, גם הפרקט פורק מרצפת המשרדים הישנים, והורכב מחדש. "השתמשנו במשטחי העץ באופן אחר, ליניארי", מסביר פריצקי. "מכיוון שלא היה לנו די חומר, הכנסנו לייסטים לבנים שריווחו בין משטחי העץ והגדילו את פני השטח. גם הם מתכתבים עם הים, כי זה חיפוי שמאפיין יאכטות". השימוש החוזר בחומרים והפתרונות התכנוניים חסכו בעלויות הקמת המשרדים: תקציב הפרויקט הסתכם בכ-200 אלף שקל, שרובם הושקעו במערכות חדשות של חשמל ומיזוג אוויר.
צבעוניות לבנה וכסופה מאפיינת את המשרדים. שתיים מחזיתות חדר הישיבות ש"צף" בחלל עשויות זכוכית רפלקטיבית, שבה משתקפים הים והשמיים. שתי החזיתות הנגדיות עשויות זכוכית שקופה, כך שלא ברור היכן נמצא באמת חדר הישיבות, מה השתקפות ומה חומר. "אנחנו כל הזמן בודקים איך אפשר להקצין את התחושות בחלל. הגוף ששתלנו בו בצורה מלאכותית יוצר פנטזיה של טבע ואור", מפרטת ליאני.
בצמוד לחלון שצופה אל האופק הותקן משטח של חצץ לבן, שמדמה גן זן, תוכנן כאזור חשיבה ומנוחה ומדגים למעשה את המוצר. המשטח מורכב משתי שכבות של היריעה, שמולאו בחצץ ומדגימות את יציבותה לאחר המילוי. בפינת המשרד חדר ישיבות נוסף, שדלתותיו נאספות פנימה והוא יכול להיפתח במלואו כשהוא לא בשימוש. מלבד אלו תוכננו עשר עמדות עבודה באופן ספייס, חדר מנהל, עמדת מזכירות, ושני תאים פרטיים לשיחות טלפון – כולם בלבן.
"אנחנו לא מחשיבים עיצוב פנים כדקורציה", אומרת ליאני. "אני לא יכולה לסבול את איך שהמושג הזה נתפס. עיצוב פנים זו דרך לתפוס חלל ולהמשיך את סיפור המתאר העירוני, והוא אדריכלות לכל דבר. החללים הפנימיים בדירות, במשרדים ובחנויות יוצרים את הקוד של העיר, ביחוד בתל אביב".
והזוכים הם:
לפרס ''בלופרינט'' עשר קטגוריות שונות בתחומי האדריכלות והעיצוב. משרדה של זאהה חדיד, שהלכה לעולמה מוקדם יותר השנה, זכה בשלוש קטגוריות שונות: מבנה הציבור הטוב ביותר במימון פרטי (המוזיאון על ראש הר מסנר באיטליה, שחפור בהר ומוציא שלוש זרועות אל נוף עוצר נשימה), מבנה מסחרי (בניין משרדים במוסקבה, שקומותיו הלבנות וחלונותיו השחורים נערמים זה על גבי זה בהסטה קלה, וחובקים גרם מדרגות פוטוריסטי), ופרס על פועלה.
משרדו של נורמן פוסטר היה בין המועמדים עם המרכז לסרטן על שם מגי במנצ'סטר, מבנה עץ דמוי חממה, המורכב ממשטחי זכוכית משולשים. האדריכל תומאס הת'רוויק, שבימים אלו מקים את מגדל המדרגות העצום בניו יורק, התמודד עם פרויקט "חממת הלמידה" שבסינגפור, והאדריכל הברזילאי מרסיו קוגן זכה בקטגורית מבנה מגורים פרטי, עם ''בית הג'ונגל''.
בקטיגורית עיצוב הפנים זכו חמשת השותפים שמובילים את משרד אולסון-קודינג האמריקאי יחד עם קירסטן מורי, על משרדים חדשים שתכננו לחברת מדיה בשדרה החמישית בניו יורק. במרכז החלל תוכנן "עמוד שדרה" ציבורי - סדרה של מדרגות וטריבונות, מוקפות פנלים לבנים. במצב סגור הפנלים מפרידים בין החלל הציבורי לאזורי העבודה, ומצב פתוח שלהם מאפשר אירועים גדולים.
בתוך הבית הזה יש סלע עצום, טבעי. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: