האמריקאים נגד זארה: תביעה ייצוגית על הונאה צרכנית

בשעה שהישראלים מוחים על פערים במחירי הרשת ביחס לאירופה, בארצות הברית היא נתבעת על סך 5 מיליון דולר בגין תמחור לא הוגן. זארה מכחישה הטענות בתוקף

איתי יעקב

|

23.08.16 | 12:02

על פי התביעה "הסכום המצוין בדולרים גבוה יותר מסכום ההמרה הנכון מיורו, בפערים שנעים בין 5 ל-50 דולר" (צילום: Gettyimages)
על פי התביעה "הסכום המצוין בדולרים גבוה יותר מסכום ההמרה הנכון מיורו, בפערים שנעים בין 5 ל-50 דולר" (צילום: Gettyimages)

מתברר שלא רק הישראלים ממורמרים על שיטת התמחור של זארה, המשתנה ממדינה למדינה - באמריקה זה הוביל את הרשת כעת לתביעה ייצוגית על סך 5 מיליון דולר, שהוגשה השבוע בבית משפט פדרלי בלוס אנג'לס.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

כתב התביעה מאשים את זארה בקיום עסק לא הוגן ובהונאת צרכנים באמצעות שיטות תמחור לא הוגנות (באדיבות ZARA)
    כתב התביעה מאשים את זארה בקיום עסק לא הוגן ובהונאת צרכנים באמצעות שיטות תמחור לא הוגנות(באדיבות ZARA)

     

    רק בשבוע שעבר הצגנו כאן את שמלת הג'ינס שנמצאה בסניף דיזנגוף סנטר בתל אביב, שאליה נותרו מחוברות בטעות שתי תוויות מחיר (האירופאי ביורו והישראלי בשקלים), כשביניהן פער של כ-40 אחוז לרעת הלקוח הישראלי. מקבוצת זארה ישראל נמסר לנו בתגובה למקרה ההוא: "המחירים משתנים בין מדינות בהתאם לקריטריונים אבסולוטיים כתוצאה מתנאי השוק המקומי. כתוצאה מכך, למרות שמחירינו אינם זהים בכל מדינה, המיצוב המסחרי שלנו הינו אחיד".

     

    פוסט בפייסבוק מציג את פערי המחירים בישראל (צילום: גדעון סלע)
      פוסט בפייסבוק מציג את פערי המחירים בישראל(צילום: גדעון סלע)

       

      בתביעה הייצוגית שהוגשה בארצות הברית על ידי דווין רוז, מתייחס אחד הסעיפים לכך שתווית המחיר בדולרים על פריטי זארה בארה"ב מודבקת על תווית המחיר המקורית ביורו. על פי התביעה "הסכום המצוין בדולרים גבוה יותר מסכום ההמרה הנכון מיורו, בפערים שנעים בין 5 ל-50 דולר". במקרה של רוז, חולצה שמחירה האירופאי 9.95 יורו, שהם 11.26 דולר, הפכה בזארה ל-17.90 דולר, פער של כמעט 60 אחוז.

       

      כתב התביעה מאשים את זארה בקיום עסק לא הוגן ובהונאת צרכנים באמצעות שיטות תמחור לא הוגנות, אשר מעשירות את החברה בהיקף של מיליארדי דולרים, על גבם של הצרכנים האמריקאים. "זארה עוסקת בפרקטיקה נפוצה של הונאת צרכנים אמריקאים, באמצעות שיטות פיתוי קלאסיות", נכתב.

       

      "זארה ארצות הברית מכחישה בכל תוקף את הטענות כי החברה עוסקת בשיטות תמחור מטעות" (צילום: רמון דלבדו )
        "זארה ארצות הברית מכחישה בכל תוקף את הטענות כי החברה עוסקת בשיטות תמחור מטעות"(צילום: רמון דלבדו )

         

        עניין נוסף שבית המשפט יצטרך להכריע בו, הוא יחס ההמרה בקופות. על חלק מהמוצרים בחנויות זארה בארצות הברית מופיע אטיקט עם המחיר ביורו בלבד, אשר מטעה את הצרכנים לחשוב שמדובר במחיר בדולרים. פער זה מתגלה רק בקופה, שם נעשית ההמרה לדולרים שמגלה סכום גבוה משמעותית מהנקוב. "מחירי היורו גורמים ללקוחות להאמין כי המוצרים של זארה פחות יקרים ממה שהם באמת", לשון התביעה, "לפיכך, לקוחות זארה מתפתים על ידי המחירים הנמוכים לכאורה של המותג".

         

        כתב התביעה: "מחירי היורו גורמים ללקוחות להאמין כי המוצרים של זארה פחות יקרים ממה שהם באמת" (צילום: Gettyimages)
          כתב התביעה: "מחירי היורו גורמים ללקוחות להאמין כי המוצרים של זארה פחות יקרים ממה שהם באמת"(צילום: Gettyimages)

           

          בהודעה מטעם דובר זארה ארה"ב לאתר The Fashion Law נמסר: "זארה ארצות הברית מכחישה בכל תוקף את הטענות כי החברה עוסקת בשיטות תמחור מטעות בארצות הברית. תלונה זו מכילה טענות חסרות בסיס. אנו גאים במחויבות הבסיסיות שלנו לשקיפות, יושרה והתנהגות מוסרית עם הלקוחות החשובים שלנו. אנו נמשיך להעניק שירות לקוחות מעולה ומוצרי אופנה באיכות גבוהה עבור לקוחותינו. בבוא העת נגן על עצמנו בבית המשפט".

           

          ואיך מגיבים בישראל לפערי המחירים המקומיים בזארה? 

          לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: מתוך אתר זארה)
          לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: מתוך אתר זארה)

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד