הגרדיאנט בכל מקום: מי אמר שחייבים לבחור בצבע אחד?

קירות, רהיטים, כלים, כריות ואפילו שיער, נעלי ספורט וכרטיסי ביקור: כמו שקיעה יפהפייה, צבעים שמתערבבים ומתמוססים אל תוך החומר הם הלהיט התורן

רונית כפיר פורסם: 05.07.16 13:10
מתוך קולקציית Herringbone (עצם הרינג), שבה טבלו יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw Edges עצים בצבעים שונים בזווית של 45 מעלות. הטבילה יצרה שקיפויות וגוונים חדשים, שמתעבים והולכים לכדי צבע עמוק יותר, אבל משאירים את רוב הפריט בחומר המקורי שלו
מתוך קולקציית Herringbone (עצם הרינג), שבה טבלו יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw Edges עצים בצבעים שונים בזווית של 45 מעלות. הטבילה יצרה שקיפויות וגוונים חדשים, שמתעבים והולכים לכדי צבע עמוק יותר, אבל משאירים את רוב הפריט בחומר המקורי שלו
בית ספר ללימוד ספרדית, בעיצוב משרד המיתוג הספרדי masquespacio. עץ בהיר וגווני פסטל שיוצרים אווירה רגועה. צילום: Culiti
בית ספר ללימוד ספרדית, בעיצוב משרד המיתוג הספרדי masquespacio. עץ בהיר וגווני פסטל שיוצרים אווירה רגועה. צילום: Culiti
שולחן מקולקציה של פטריסיה אורקיולה לחברת הזכוכית Glas Italia (באדיבות שבוע העיצוב מילאנו)
שולחן מקולקציה של פטריסיה אורקיולה לחברת הזכוכית Glas Italia (באדיבות שבוע העיצוב מילאנו)

בכל סוף שנה בוחרת חברת הצבעים "פנטון" את הצבע שישלוט בשנה הבאה. רבים הופתעו בדצמבר האחרון, כאשר היא לא סימנה צבע אחד אלא שניים. למה לבחור בצבע אחד? זה כל כך מקובע, שמרני ומכתיב, כשאפשר ללכת על חיבור וערבוב. זה עוד כלום לעומת טרנד הצבע המדורג, ה"גרדיאנט" (Gradient), או בכינויו העכשווי Ombre. 


dot-ar-install
זכוכית שאינה אטומה ואינה שקופ במוצר חדש של Scholten & Baijings. צילום: John R.Boehm

 

בכל תחומי העיצוב והאמנות אנחנו נתקלים יותר ויותר בצבעים שמתמוססים בתוך יצירה או בתוך מוצר: מכהה לבהיר, מגוון אחד למשנהו, וגם במשטחים שמשנים את סמיכותם וצפיפותם. הערבוב הזה יוצר תנועה, שינוי, התפתחות, דינמיות וגיוון, ופותח אפשרויות חדשות בפני המעצבים; זה כמו למצוא פסיק, במקום שבו עד עכשיו הייתה נקודה.

 

עיצוב הנקודות המשתנות בזכוכית המשרדית של צמד המעצבים ההולנדי Scholten & Baijings מאפשר משחק עם גוונים ושקיפויות, הודות לצפיפות משתנה של נקודות. הוא יוצר מחיצה שהיא לא לגמרי שקופה ולא לגמרי אטומה - אלמנט סטטי ונוקשה מצד אחד, שיש בו רכות ותנועה מצד שני. 


masquespacio
קירות משתנים בכיתת לימוד ספרדית, בעיצוב masquespacio. צילום: Culiti

 

גרדיאנט הוא דבר שאנחנו מכירים היטב מהעולם שסביבנו. אם נרים את הראש לשמיים, נגלה את הגרדיינטים הכי יפים, שממלאים את הפיד שלנו ברשתות החברתיות בכל פעם שאנחנו או מי מחברינו חוזים בשקיעה ובזריחה עוצרות נשימה. האור ושינויי הצבע מודיעים שהעולם עובר מיום ללילה, או מלילה ליום. גם בים אנחנו מכירים את מיסוך הצבע ההדרגתי, שמסמן עומקים שונים.

 

בחיקוי המעברים העדינים האלה, של צבע שמתמזג לתוך צבע אחר, אפשר לרכך בבית עצמים נוקשים. קירות, למשל. משרד העיצוב והמיתוג הספרדי masquespacio, עשה את זה כדי ליצור אווירה רגועה, נינוחה ועדכנית בבית ספר ללימוד ספרדית. מלבד העץ הבהיר, המעצבים הכניסו גווני פסטל בהירים שמתאימים לגווני הקירות על אותו רצף. יש פה קצת מכל הטרנדים העכשוויים: גם גיאומטרי וגם שחור לבן, גם פסטלים ואפילו עציצי מקרמה:


masquespacio_school-16

 

גם בעיצוב הגרפי הגרדיאנט פופולרי מאוד. הוא מככב בתור רקע שקט יחסית, אבל עדיין משתנה ומגוון יותר, לכותרות - בדרך כלל לבנות, כמו בעלונים כאן:


masquespacio_school-8

 

החומר האמיתי נחשף

ערבוב של צבעים הוא הזמנה למשחק עם חומרים. כשצובעים אותם, מגלים את המרקם המקורי שלהם, ומה שהתחיל ברגליים צבועות של רהיטים ממשיך עכשיו בדהיית הצבע. כך, הגוון האמיתי של החומר נחשף, ומגלה טפח מתהליך העבודה של המעצב. ובמקום חומר טבעי או חומר צבוע ומעובד, אנחנו מקבלים את שניהם.


plaid-gestalten2

 

המעצבת הגרמניה אליזה סטרוז'יק (Elisa Strozyk) משלבת חומרים וצבעים בכיסויים שהיא מייצרת מטקסטיל משולב בעץ. העבודות  שלה מזכירות עד כמה הגרדיאנט מתחבר לטרנד נוסף, מעט ישן יותר, של פיקסליזציה: גם כאן מפרקים תמונה לגורמים ויוצרים תנועה ושינוי, בין חידוד לטשטוש. 

 

סטודיו Raw Edges הלונדוני, שמורכב מצמד המעצבים הישראלים יעל מר ושי אלקלעי, הציג השנה בשבוע העיצוב מילאנו את הקולקציה Herringbone (עצם הרינג), שבה נטבלו עצים בצבעים שונים בזווית של 45 מעלות. הטבילה יצרה שקיפויות וגוונים חדשים, שמתעבים והולכים לכדי צבע עמוק יותר, אבל משאירים את רוב הפריט בחומר המקורי שלו ומשאירים סימנים של התהליך.


רהיט מקולקציית Herringbone של Raw Edges
רהיט מקולקציית Herringbone של Raw Edges


herringbobexx
 

מרכיבים של רהיטים שונים. Raw Edges
    מרכיבים של רהיטים שונים. Raw Edges

     

    המעצב הישראלי אלי צ'יזיק יצר משחק מעניין של שינויי גוונים בחלק מהרהיטים שלו, באמצעות שינוי העץ שאיתו הוא עובד. בשולחן שמצולם כאן, העצים משתנים מהוונגה הכהה בקצה אחד, דרך מהגוני, אמבויה, אלון ואגוז, ועד מייפל בצד השני.
    table

     


    שולחן גרדיינט של אלי צ'יזיק
    שולחן גרדיאנט של אלי צ'יזיק

     

    במשך שנים נרתעתי מ-Wash (צביעת עץ בצבע לא אטום, שמשאיר את מאפייני החומר גלויים ומעניק להם גוון קל), אבל עכשיו, כשהוא מגיע כחלק מתהליך שמתכהה ומסמיך - זה נסבל יותר. בטפטים של Eijffinger (ביבוא "גולדשטיין גלרי טפט") אפשר לחסוך שתי עבודות בהדבקה אחת: חיפוי הקיר בעץ, וצביעה הדרגתית שלו.


    wallpaper
    זה לא קיר מצופה עץ, אלא טפט. צילום: לוק רינסן. להשיג בגולדשטיין גלרי טפט


    wallpaper2
     טפטבשני גוונים, של Eijfinger. צילום: לוק רינסן

     

    במקום לצבוע את הקיר לבד אפשר להשיג את המראה הזה בטפטים, עם טקסטורות שונות, כמו הטפט של Mr. Perswall (מ"מעודד צבעים").


    perswall
    טפט של Mr. Perswall, להשיג במעודד צבעים

     

    בגופי תאורה האפקט הגרדיאנטי מדמה עוד יותר את האור המפציע כפי שהוא מוכר לנו:


    מנורת שולחן של סטודיו WM ההולנדי
    מנורת שולחן של סטודיו WM ההולנדי

     

    מנורת השולחן של סטודיו WM (שני מעצבים הולנדים צעירים, בוגרי האקדמיה של איינדהובן), מאפשרת לאור הבוקע מגוף התאורה הפסטלי להיעלם בהדרגה עד לשקיפות בחלק העליון, וליצור אור רך וטבעי. הוא קיים גם בכיוון ההפוך, מכהה לבהיר.


    gradient_lamp_WM

     

    משחקים נוספים עם הזכוכית והציפוי שלה נולדו משיתוף הפעולה של המעצבת הנודעת פטריסיה אורקיולה וחברת הזכוכית Glas Italia, בסדרה של מדפים ושולחנות זכוכית:

     

    שולחנות של פטריסיה אורקיולה לחברת הזכוכית Glas Italia
      שולחנות של פטריסיה אורקיולה לחברת הזכוכית Glas Italia

       

      אורקיולה סיפרה עד כמה היא סולדת מזכוכית כחומר לרהיטים, ועם זאת, תוך כדי תהליך התאפשר לה לגלות מחדש את ציפוי החומר שיוצר השתקפויות ומשחקי צבע, ולהציג במילאנו את הקולקציה שלדבריה היא הטובה ביותר שלה עד היום. לא פחות. 

       

      אורקיולה אומרת שזו הקולקיה הטובה ביותר שיצרה עד היום
        אורקיולה אומרת שזו הקולקיה הטובה ביותר שיצרה עד היום
         

         

        בכלי הפורצלן מסדרת Blossom (פריחה), שעיצב בודו שפרליין (Bodo Sperlein) הגרמני למסעדה הבריטית Yauatcha, יש נגיעות של ארבעה צבעים בתחתית הכלים, באופן שמדגיש את העדינות של החרסינה.


        bodo1


        bodo2

         

        מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר

        בתחומים שנשלטים על ידי מהירות ועוצמה – כמו מוזיקה, תקשורת ותנועה - גם הגרדיאנט שולט עכשיו. נמצא אותו בחומרים שמהם עשויים מוצרי תקשורת ומדיה, ועוד יותר מזה במכוניות. לא מעט חברות רכב מדגישות שינויים של גוון וחומר בעיצובים החדשים שלהן (למשל העיצובים העתידניים של BMW) וגם ברמקולים של Denon יש משחק דומה באמצעות גודל החורים המשתנה של הרמקול. בכך, העיצוב מתחבר לרעיון של עוצמת קול שניתנת לשליטה ולשינוי.


        denon

         

        דינמיות, תנועה ושינוי מתאימים יותר מכל לספורט, והביטוי האופנתי של הטרנד הזה נמצא עכשיו בבגדי ספורט רבים - וכמובן בנעלי ספורט בצבעים מתחלפים.

         

        צבע שמבטא דינמיות ותנועה גם בנעלי ספורט (צילום: מתוך nike.com)
          צבע שמבטא דינמיות ותנועה גם בנעלי ספורט(צילום: מתוך nike.com)

           

          ובבגדי ספורט (צילום: מתוך adidas.com)
            ובבגדי ספורט(צילום: מתוך adidas.com)
             

             

            טרנד למתלבטים

            בעוד שהגוון המשתנה משווה רכות ותנועה לעצמים דוממים וקשים, הוא מתאים לדעתי לחומרים רכים יותר כמו טקסטיל או שיער. טרנד צביעת השיער בקצוות מתאים למי שמתחשק לה להעיז, אבל לא עד הסוף. קצוות ורודים או סגולים, שדוהים בהדרגה חזרה אל גוון השיער הטבעי, הם מראה נפוץ יותר ויותר לא רק אצל מתבגרות, אלא גם אצל כוכבות.

             

            קצוות גרדיאנט גם אצל כוכבות (צילום: rex/asap creative)
              קצוות גרדיאנט גם אצל כוכבות(צילום: rex/asap creative)

               

              לבדים הוא מתאים מאוד: וילונות טבולים בנוסח "בטיק", כריות, שמיכות ושטיחים.


              כרית גרדיינט, מתוך חדר בעיצובה של רוני ברטל. צילום: שי אפשטיין
              כרית גרדיאנט, מתוך חדר בעיצובה של רוני ברטל. צילום: שי אפשטיין

               

              הצלם טורדיס קיימה מצלם נופי יערות בערפל ומדפיס אותם על כל הבא ליד באתר Society6. תוכלו להזמין משם כריות, וילונות ותיקים עם הצילומים המקסימים שלו. 


              Alhambra-Sapori-8

               

              ספות וכורסאות, או כיסאות שבהם הצבעים משתנים מקצה לקצה, עשויים להיות נועזים מדי בעיצוב של בית פרטי. במשרד או בבית עסק, לעומת זאת, הם בהחלט יכולים אובייקט מרכזי ומיוחד.


              Gemma, poltrona_daniel_libskiend

               

              האדריכל דניאל ליבסקינד עיצב ל"מורוסו" האיטלקית את כורסת Gemma, שהצבעים שלה משתנים כמעט כמו הזוויות שלה, ונותנים לה עוד עומק מלבד הצורה.


              glider_ron_Arad_morrosso

               

              עוד גרדיאנט נמצא ב-Moroso בספה Glider, שעיצב רון ארד ומשלבת את הצורה העגולה והרכה עם תנועה של ספת-נדנדה. גם הצבעים שלה משתנים, בכמה וריאציות של צמדי צבע. 


              cubit1

               

              ומה יותר גרדיאנט מהקשת?  Cubit הן יחידות מודולריות עם מעברים צבעוניים לבחירת הלקוחות, כשהמוצר משמש כמדפים וכמערכות ישיבה. אם תלכו על משהו הדרגתי ועדין - תוכלו לבנות לעצמכם טרנד. 

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
              בשנת 2000 פתחתי משרד לעיצוב פנים, ומאפריל 2011 אני כותבת את הבלוג "פנימה", בו אני נהנית לשתף במגמות עיצוביות עכשוויות, בהשפעה שיש לבחירות עיצוביות על החיים שלנו, טיפים עיצוביים ודברים שאני אוהבת: עיצוב פנים, עיצוב גרפי או אמנות.
              וכן, זו אני מהרדיו :)
              להצטרפות לרשימת התפוצה של הבלוג, שלחו לי מייל:
              ronit@ronitkfir.com
              בשנים האחרונות אני מנהלת את #נעיםמאוד – תקשורת עם לקוחות לנשים עם כוונות רווח, מעבירה הרצאות, סדנאות ופגישות ייעוץ אישיות. את הדירות שעיצבתי ובלוג פרטי שאני כותבת תוכלו לראות כאן: www.ronitkfir.com, ואת ההרצאה הדיגיטלית שלי ב-www.lonaimli.com