בכל סוף שנה בוחרת חברת הצבעים "פנטון" את הצבע שישלוט בשנה הבאה. רבים הופתעו בדצמבר האחרון, כאשר היא לא סימנה צבע אחד אלא שניים. למה לבחור בצבע אחד? זה כל כך מקובע, שמרני ומכתיב, כשאפשר ללכת על חיבור וערבוב. זה עוד כלום לעומת טרנד הצבע המדורג, ה"גרדיאנט" (Gradient), או בכינויו העכשווי Ombre.
בכל תחומי העיצוב והאמנות אנחנו נתקלים יותר ויותר בצבעים שמתמוססים בתוך יצירה או בתוך מוצר: מכהה לבהיר, מגוון אחד למשנהו, וגם במשטחים שמשנים את סמיכותם וצפיפותם. הערבוב הזה יוצר תנועה, שינוי, התפתחות, דינמיות וגיוון, ופותח אפשרויות חדשות בפני המעצבים; זה כמו למצוא פסיק, במקום שבו עד עכשיו הייתה נקודה.
עיצוב הנקודות המשתנות בזכוכית המשרדית של צמד המעצבים ההולנדי Scholten & Baijings מאפשר משחק עם גוונים ושקיפויות, הודות לצפיפות משתנה של נקודות. הוא יוצר מחיצה שהיא לא לגמרי שקופה ולא לגמרי אטומה - אלמנט סטטי ונוקשה מצד אחד, שיש בו רכות ותנועה מצד שני.
גרדיאנט הוא דבר שאנחנו מכירים היטב מהעולם שסביבנו. אם נרים את הראש לשמיים, נגלה את הגרדיינטים הכי יפים, שממלאים את הפיד שלנו ברשתות החברתיות בכל פעם שאנחנו או מי מחברינו חוזים בשקיעה ובזריחה עוצרות נשימה. האור ושינויי הצבע מודיעים שהעולם עובר מיום ללילה, או מלילה ליום. גם בים אנחנו מכירים את מיסוך הצבע ההדרגתי, שמסמן עומקים שונים.
בחיקוי המעברים העדינים האלה, של צבע שמתמזג לתוך צבע אחר, אפשר לרכך בבית עצמים נוקשים. קירות, למשל. משרד העיצוב והמיתוג הספרדי masquespacio, עשה את זה כדי ליצור אווירה רגועה, נינוחה ועדכנית בבית ספר ללימוד ספרדית. מלבד העץ הבהיר, המעצבים הכניסו גווני פסטל בהירים שמתאימים לגווני הקירות על אותו רצף. יש פה קצת מכל הטרנדים העכשוויים: גם גיאומטרי וגם שחור לבן, גם פסטלים ואפילו עציצי מקרמה:
גם בעיצוב הגרפי הגרדיאנט פופולרי מאוד. הוא מככב בתור רקע שקט יחסית, אבל עדיין משתנה ומגוון יותר, לכותרות - בדרך כלל לבנות, כמו בעלונים כאן:
החומר האמיתי נחשף
ערבוב של צבעים הוא הזמנה למשחק עם חומרים. כשצובעים אותם, מגלים את המרקם המקורי שלהם, ומה שהתחיל ברגליים צבועות של רהיטים ממשיך עכשיו בדהיית הצבע. כך, הגוון האמיתי של החומר נחשף, ומגלה טפח מתהליך העבודה של המעצב. ובמקום חומר טבעי או חומר צבוע ומעובד, אנחנו מקבלים את שניהם.
המעצבת הגרמניה אליזה סטרוז'יק (Elisa Strozyk) משלבת חומרים וצבעים בכיסויים שהיא מייצרת מטקסטיל משולב בעץ. העבודות שלה מזכירות עד כמה הגרדיאנט מתחבר לטרנד נוסף, מעט ישן יותר, של פיקסליזציה: גם כאן מפרקים תמונה לגורמים ויוצרים תנועה ושינוי, בין חידוד לטשטוש.
סטודיו Raw Edges הלונדוני, שמורכב מצמד המעצבים הישראלים יעל מר ושי אלקלעי, הציג השנה בשבוע העיצוב מילאנו את הקולקציה Herringbone (עצם הרינג), שבה נטבלו עצים בצבעים שונים בזווית של 45 מעלות. הטבילה יצרה שקיפויות וגוונים חדשים, שמתעבים והולכים לכדי צבע עמוק יותר, אבל משאירים את רוב הפריט בחומר המקורי שלו ומשאירים סימנים של התהליך.
המעצב הישראלי אלי צ'יזיק
יצר משחק מעניין של שינויי גוונים בחלק מהרהיטים שלו, באמצעות שינוי העץ שאיתו הוא עובד. בשולחן שמצולם כאן, העצים משתנים מהוונגה הכהה בקצה אחד, דרך מהגוני, אמבויה, אלון ואגוז, ועד מייפל בצד השני.
במשך שנים נרתעתי מ-Wash (צביעת עץ בצבע לא אטום, שמשאיר את מאפייני החומר גלויים ומעניק להם גוון קל), אבל עכשיו, כשהוא מגיע כחלק מתהליך שמתכהה ומסמיך - זה נסבל יותר. בטפטים של Eijffinger (ביבוא "גולדשטיין גלרי טפט") אפשר לחסוך שתי עבודות בהדבקה אחת: חיפוי הקיר בעץ, וצביעה הדרגתית שלו.
במקום לצבוע את הקיר לבד אפשר להשיג את המראה הזה בטפטים, עם טקסטורות שונות, כמו הטפט של Mr. Perswall (מ"מעודד צבעים").
בגופי תאורה האפקט הגרדיאנטי מדמה עוד יותר את האור המפציע כפי שהוא מוכר לנו:
מנורת השולחן של סטודיו WM (שני מעצבים הולנדים צעירים, בוגרי האקדמיה של איינדהובן), מאפשרת לאור הבוקע מגוף התאורה הפסטלי להיעלם בהדרגה עד לשקיפות בחלק העליון, וליצור אור רך וטבעי. הוא קיים גם בכיוון ההפוך, מכהה לבהיר.
משחקים נוספים עם הזכוכית והציפוי שלה נולדו משיתוף הפעולה של המעצבת הנודעת פטריסיה אורקיולה וחברת הזכוכית Glas Italia, בסדרה של מדפים ושולחנות זכוכית:
אורקיולה סיפרה עד כמה היא סולדת מזכוכית כחומר לרהיטים, ועם זאת, תוך כדי תהליך התאפשר לה לגלות מחדש את ציפוי החומר שיוצר השתקפויות ומשחקי צבע, ולהציג במילאנו את הקולקציה שלדבריה היא הטובה ביותר שלה עד היום. לא פחות.
בכלי הפורצלן מסדרת Blossom (פריחה), שעיצב בודו שפרליין (Bodo Sperlein) הגרמני למסעדה הבריטית Yauatcha, יש נגיעות של ארבעה צבעים בתחתית הכלים, באופן שמדגיש את העדינות של החרסינה.
מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר
בתחומים שנשלטים על ידי מהירות ועוצמה – כמו מוזיקה, תקשורת ותנועה - גם הגרדיאנט שולט עכשיו. נמצא אותו בחומרים שמהם עשויים מוצרי תקשורת ומדיה, ועוד יותר מזה במכוניות. לא מעט חברות רכב מדגישות שינויים של גוון וחומר בעיצובים החדשים שלהן (למשל העיצובים העתידניים של BMW) וגם ברמקולים של Denon יש משחק דומה באמצעות גודל החורים המשתנה של הרמקול. בכך, העיצוב מתחבר לרעיון של עוצמת קול שניתנת לשליטה ולשינוי.
דינמיות, תנועה ושינוי מתאימים יותר מכל לספורט, והביטוי האופנתי של הטרנד הזה נמצא עכשיו בבגדי ספורט רבים - וכמובן בנעלי ספורט בצבעים מתחלפים.
טרנד למתלבטים
בעוד שהגוון המשתנה משווה רכות ותנועה לעצמים דוממים וקשים, הוא מתאים לדעתי לחומרים רכים יותר כמו טקסטיל או שיער. טרנד צביעת השיער בקצוות מתאים למי שמתחשק לה להעיז, אבל לא עד הסוף. קצוות ורודים או סגולים, שדוהים בהדרגה חזרה אל גוון השיער הטבעי, הם מראה נפוץ יותר ויותר לא רק אצל מתבגרות, אלא גם אצל כוכבות.
לבדים הוא מתאים מאוד: וילונות טבולים בנוסח "בטיק", כריות, שמיכות ושטיחים.
הצלם טורדיס קיימה מצלם נופי יערות בערפל ומדפיס אותם על כל הבא ליד באתר Society6. תוכלו להזמין משם כריות, וילונות ותיקים עם הצילומים המקסימים שלו.
ספות וכורסאות, או כיסאות שבהם הצבעים משתנים מקצה לקצה, עשויים להיות נועזים מדי בעיצוב של בית פרטי. במשרד או בבית עסק, לעומת זאת, הם בהחלט יכולים אובייקט מרכזי ומיוחד.
האדריכל דניאל ליבסקינד עיצב ל"מורוסו" האיטלקית את כורסת Gemma, שהצבעים שלה משתנים כמעט כמו הזוויות שלה, ונותנים לה עוד עומק מלבד הצורה.
עוד גרדיאנט נמצא ב-Moroso בספה Glider, שעיצב רון ארד ומשלבת את הצורה העגולה והרכה עם תנועה של ספת-נדנדה. גם הצבעים שלה משתנים, בכמה וריאציות של צמדי צבע.
ומה יותר גרדיאנט מהקשת? Cubit הן יחידות מודולריות עם מעברים צבעוניים לבחירת הלקוחות, כשהמוצר משמש כמדפים וכמערכות ישיבה. אם תלכו על משהו הדרגתי ועדין - תוכלו לבנות לעצמכם טרנד.