בעוד שבוע בדיוק תיפתח במוזיאון העיצוב חולון תערוכה רטרוספקטיבית של כוכב עיצוב בינלאומי – הסטודיו היפני Nendo. זו הפעם הראשונה שהסטודיו המצליח מציג תערוכה בהיקף נרחב כזה, וההחלטה של מייסד הסטודיו והמעצב הראשי, אוקי סאטו, להציג אותה דווקא בחולון, היא אישור למעמד שהמוזיאון הקטן הצליח לכבוש לעצמו בשש שנותיו.
אבל הפתיחה החגיגית תעמוד בסתירה מכאיבה למצבו של המוזיאון. בחודשים האחרונים הוא שרוי בוואקום מתסכל, ללא הנהלה פעילה או תוכנית תערוכות ל-2017, מה שבתחום המוזיאונים מוכרח היה כבר להיעשות. אחרי שהתערוכה של "ננדו" תיפתח, תעזוב האוצרת הראשית, גלית גאון. יש עוד תערוכת משקפיים בקנה, ומה קורה אחריה? איש, כך נדמה, לא ממש יודע.
אוקי סאטו מצטלם במוזיאון העיצוב חולון לקראת פרסום התערוכה החדשה:
ארבעה בכירים עזבו בשבעת החודשים האחרונים את המוזיאון: זה התחיל עם אלון ספן, מנכ"ל מתחם המדיטק (שהמוזיאון משתייך אליו), שעזב בנובמבר. המדיטק כולל שישה מוסדות תרבותיים מרכזיים בעיר – תיאטרון המדיטק, הספרייה המרכזית, סינמטק חולון, מוזיאון העיצוב, מוזיאון הקומיקס והמרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית. לא ברור מה חלקו של מוזיאון העיצוב בגירעון התקציבי שממנו סבל המתחם, משום שהתקציבים מנוהלים יחד ואף יחידה אינה עצמאית.
האם המוזיאון האליטיסטי ממצה את פוטנציאל ההכנסות? האם מוסד עיצוב ברמה בינלאומית, שהזניק את חולון למפת התרבות העולמית, בכלל צריך להוכיח את עצמו כלכלית? האם התערוכות מעניינות מספיק לקהלים רחבים? השאלות הללו נמצאות ברקע חילוקי הדעות מול העירייה וחילופי כוח האדם, ובקרוב יתברר אם הקו האוצרותי יישמר או ש"המוזיאון יהפוך למתנ"ס" כמו שחוששים אנשי מקצוע שמעורים בוויכוחים.
עזיבתו של ספן הייתה סנונית ראשונה לקראת לכתן של תמר צדוק, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה, ומיה קטורזה, מנהלת אגף ההפקה של מוזיאון העיצוב. גם הילה אוחיון, מנהלת קשרי החוץ (שהחליפה את אייל דה ליאו שעזב רק אשתקד), הגישה את התפטרותה באחרונה. בסוף השבוע הבא תפרוש גם גלית גאון, האוצרת הראשית, כמה ימים אחרי פתיחת התערוכה על ננדו - הפרויקט האחרון שלה במוזיאון.
לאיש מהם לא מונה עדיין מחליף. מאז פרישתו של ספן לא כונסה הנהלת המדיטק וגם לא ועדת התערוכות של המוזיאון, שאמורה להחליט על התערוכות הבאות. שבוע האופנה ושבוע העיצוב, שני אירועי-דגל שהתקיימו כאן בקביעות בשנים האחרונות, בוטלו השנה. חברי מועצת המנהלים (הבורד) ואגודת הידידים של המוזיאון נתונים גם הם בערפל, ומודאגים מאוד מעתידו.
איך בוחרים את האוצר הראשי
"יש תהפוכות ושינויים", אומרת ל-Xnet רז'ין גנזי, יו"ר אגודת הידידים. "אבל אני לא יודעת לתת לך פרטים. מנסים להתייעל. אני לא יודעת איך, מתי ומי האנשים שיובילו. אני חושבת שיש כמה מועמדים להחליף את גלית גאון". לגבי תפקודה של ועדת התערוכות היא אומרת: "הייתה צריכה להיות ישיבה של ועדת התערוכות. אני מקווה שהיא תתכנס בקרוב. עוד לא נקבע מועד, אני מאמינה שזה יקרה יחד עם מינוי האוצר החדש".
אלא שאוצר חדש, כפי שעולה מתגובתו של ראש העירייה מוטי ששון (ראו בסוף הכתבה), לא ימונה עד שיוחלט על מנכ"ל חדש למדיטק. והתפקיד הזה, כך הוחלט בעירייה, ייכלל בתפקיד חדש, רחב עוד יותר: מנכ"ל החברה לפיתוח תיאטרון, מוסיקה, אמנות ומחול חולון בע"מ – חברה עירונית שמנהלת את כל מוסדות התרבות בעיר. יו"ר החברה הוא ששון, ולתפקיד החדש מועמדת יד ימינו, מנכ"לית העירייה ב-22 השנים האחרונות, חנה הרצמן, שהובילה יחד איתו את הפיכתה של חולון ל"עיר הילדים" ואת הקמתם של מתחם המדיטק ומוזיאון העיצוב. היא תמיד הייתה מעורבת בניהולם מקרוב, ומאז פרישתו של ספן גם משמשת בפועל, לדברי עובדים במתחם המדיטק, כממלאת מקום זמנית שלו. מבולבלים? לא רק אתם.
המכרז שהוקפא
סימני שאלה ראשונים עלו כבר בתחילת החודש, כאשר ערוץ העיצוב של Xnet ביקש לראיין את הרצמן על תוכניותיה וחזונה לגבי המשך דרכו של מוזיאון העיצוב. כמי שהקימה וליוותה אותו מתחילת ימיו, כמי שבחרה במעצב והאדריכל רון ארד לתכנן את המבנה שכבר הפך לאייקון אדריכלי, כחברה פעילה בוועדת התערוכות וכמי שמחזיקה בעצמה בתעודת אוצרת – חשבנו שהרצמן תשמח להתראיין ולפרוש בפני שוחרי העיצוב את חזונה. אחרי הכל, בתחילת אפריל כבר הוציאה העירייה הודעה רשמית, שבה הכריזה על מינויה של הרצמן למנהלת החברה לפיתוח תיאטרון, מוסיקה, אמנות ומחול חולון.
למרבה ההפתעה, הרצמן השיבה לבקשת Xnet בשלילה, בנימוק שהעיתוי מוקדם מדי. התברר שהמינוי אמנם אושר בדירקטוריון החברה העירונית, אך לא עבר את אישור משרד הפנים. בירור הפרטים גילה השתלשלות אירועים מעניינת: המכרז לתפקיד פורסם לראשונה בינואר השנה. פרסומו עורר גל של ביקורת בתוך העירייה ובקרב חברי המועצה, בטענה שהמכרז נתפר למידותיה של הרצמן; היא הודיעה לפני כשנה על פרישתה מהעירייה ומאז היא מחפשת, ללא הצלחה מרובה, את התפקיד הבא. בשעתו כמעט מונתה לנהל את פארק שרון (חיריה), אך נפסלה ברגע האחרון.
אפשר להבין את הביקורת שנשמעת כלפי המינוי של הרצמן. כפי שאפשר לראות בצילום המכרז, שפורסם בעיתונים ומופיע בראש הכתבה, דרישות הסף של התפקיד כללו "ניסיון של עשר שנים לפחות בלפחות שניים מאלה: ניהול של תאגיד בהיקף עסקים של לפחות 100 מיליון שקלים בשנה, ניהול בשירות הציבורי בתחומי התרבות, וניהול של למעלה מ-500 עובדים בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה''. כמה אנשים יכולים לענות על דרישות כאלה?
חברי מועצה מתווכחים עם ראש העירייה ששון על המכרז:
כחודש מאוחר יותר, בעקבות הביקורת ואחרי דיונים סוערים במועצת העיר, פורסם מכרז מתוקן, עם דרישות סף גמישות ומרוככות. לדברי גורמים המעורים בתהליך, 12 הגישו את מועמדותם לתפקיד. בוועדת המינוי ישבו שלושה – מוטי ששון ושני נציגים של משרד הפנים. החלטתה לא אושרה, מה שהניב חרושת שמועות: בתחילה נאמר שמינויה של הרצמן אושר פה אחד. אחר כך היו ששמעו שהמינוי נפסל מסיבות של מינהל תקין, ועומד להתפרסם מכרז חדש. פנינו למשרד הפנים ונענינו כי ''הליך המכרז ומינויה של חנה הרצמן נמצאים עדיין בבדיקה. כל עוד הנושא בבדיקה לא יצא מכרז חדש". ובינתיים? הכל תקוע.
רון ארד: ''משהו לא טוב קורה''
פנינו לרון ארד, אדריכל המבנה וחבר של כבוד בהנהלת המוזיאון. ''חברי הבורד יודעים שמשהו לא טוב קורה, אבל הם לא יודעים מה הפרטים", הוא אומר ל-Xnet בשיחה טלפונית מלונדון.
ידוע לך מה קורה עם המינוי של הרצמן?
"אני יודע מה לא קורה: אין חיפוש נאות אחרי אוצר. לא עדכנו את הבורד, ואני, למשל, הייתי יכול להיות כתובת מצוינת בשביל לעזור ולהמליץ על אוצרים פוטנציאליים. אני כנראה הפכתי לפרסונה נון גראטה. הצעתי שנקיים פגישה של הבורד בעניין חוסר הוודאות ושביעות הרצון במוזיאון, ורוב חברי הבורד נענו, אבל הפגישה נדחתה. המכתב שלי הגיע לידי הגב' הרצמן, והיא כתבה לי מכתב כועס בתשובה.
"אף פעם לא בדיוק הבנתי את חלוקת השלטון בין המדיטק, העירייה והמוזיאון. כן ידעתי שלמוזיאון היה צוות נהדר ומחויב מאוד. הם הרגישו שהם עובדים במקום שאיכשהו הצליח לקבל מקום ומעמד בעולם. הוא הצליח להצליח. חשוב לומר - זה הודות לחנה הרצמן. היא זו שהחליטה עליו. אבל צריך להיות צוות מקצועי. בעירייה מודדים דברים לפי הצלחה כספית, אבל זו לא הדרך היחידה למדוד הצלחה של מוזיאון. במוזיאונים הכי טובים בעולם מסתכלים על הצלחה לא רק לפי מספר מבקרים והכנסות. גם למוניטין יש ערך, קל יותר להשיג ספונסרים. מכירת כרטיסים היא חלק קטן מהכנסות של מוזיאון".
"המוזיאון חייב לעמוד בפני עצמו", אומרת בצער גנזי, יו"ר אגודת הידידים, "בלי קשר לגוף תרבותי אחר, לא למדיטק ולא לתיאטרון. כי הוא מוסד שמכבד את עצמו ושהגיע להישגים גבוהים ביחס לגילו הצעיר".
תוספת חדשה לבניין
לרון ארד יש סיבה נוספת לדאגה. הרצמן פנתה למשרד האדריכלים של בתיה סבירסקי-מלול, וביקשה ממנה לתכנן אגף חדש, שיעמוד במדשאה מאחוריו ויאכלס את משרדי המוזיאון. הרעיון מובן: המבנה קטן מקטן ואין לו די חללי תצוגה. כל מי שביקר בו יודע שמבחינת ממדיו, אין זה מוזיאון אלא גלריה, שסגורה כשלושה חודשים בשנה לצורך החלפת תערוכות. הבעיה הזו פוגעת בתפקודו מאז שנחנך, ושליפת המשרדים תאפשר לו להגדיל את מוטת הכנפיים.
ארד רותח. "אם יש להם תוכניות לעשות התערבות אדריכלית במוזיאון", הוא אומר ל-Xnet, "ברור כשמש שהיו צריכים לפנות אלי דבר ראשון. יש כאן סוגייה של זכויות יוצרים. כתבתי לבתיה סבירסקי והיא לא ענתה לי. אולי לא כתבתי למייל הנכון. שאלתי אותה אם היא אינה חושבת שמן הראוי שהיא תדבר אתי. אני לא מבין למה לא פנו אלי, למה לא דיברו אתי על זה. אני עדיין לא מבין איך ולמה הפכתי לפרסונה נון גרטה".
ל-Xnet נודע, שהמבנה החדש מתוכנן לקום בבנייה קלה, כדי שאפשר יהיה לפרק אותו בבוא העת: כאשר תוכנית שאפתנית אחרת של העירייה, ''כיכר העיר'' שאמורה לאכלס את בניין העירייה העתידי, תגיע לכדי מימוש. כך אמורה להיראות כיכר העיר בחולון:
מקור אחר שמכיר את הנושא אומר: "בונים בניין בחצר המוזיאון מבלי להתייעץ עם האדריכל רון ארד. מי החליט על כך? ככה זה עובד, בלי מכרז? יכול להיות שזה רעיון נכון – אבל מה זו ההתנהלות הזו, זה שלה? גם אם היא צודקת, זה פרטי? זה עירוני, אלה כספי ציבור. למה היא מתנהלת במחשכים אם היא כל כך צודקת?"
תגובת העירייה
העברנו לעיריית חולון שורה של שאלות. בין היתר שאלנו אם עומד להתפרסם מכרז חדש לתפקיד מנכ"ל המדיטק, מיהם המועמדים להחליף את גלית גאון, מתי יתכנסו ועדת התערוכות והנהלת המדיטק ואילו תערוכות מתוכננות ל-2017. ראש העירייה, מוטי ששון, בחר לתמצת את תשובתו לכל השאלות הללו בשני משפטים: "כל התפקידים במתחם המדיטק יאוישו לאחר שיאושר התפקיד למנכ"ל החברה לפיתוח תיאטרון, מוסיקה, אמנות ומחול חולון בע"מ, שכולל גם את ניהול המדיטק. כך ייעשה גם לגבי התכנים במוזיאון העיצוב ובמתחם כולו. עד לאישור תפקיד המנכ"ל, המקום מנוהל באופן זמני על ידי, בסיוע מנכ"ל תיאטרון חולון, גיא תלם".
ביקשנו להבהיר: האם ראש העיר טוען שהוא זה שמנהל כרגע את מתחם המדיטק? נענינו שאכן כך. מעניין – באתר המדיטק, תחת הלשונית ''מי אנחנו'', כתוב במפורש: מנכ''לית המדיטק – חנה הרצמן.
עדכון
יום לאחר פרסום הכתבה ביקשה עיריית חולון להוסיף תגובה לעניין פרישתה של חנה הרצמן מתפקידה כמנכ''לית העירייה:
"ראש העיר מוטי ששון, המשמש גם יו"ר דירקטוריון החברה לפיתוח תיאטרון, מוסיקה, אמנות ומחול חולון בע"מ, מבקש להבהיר כי בשנה שעברה חנה הרצמן אכן הודיעה לו על כוונתה לסיים את תפקידה כמנכ"לית העירייה בתוך כשנה, וזאת על מנת לאפשר די זמן לאתר מנכ"ל מתאים חדש. בעקבות ממצאיה של חברת יעוץ חיצונית שפעלה במדיטק, פנה אל הרצמן דירקטוריון החברה בבקשה שתסייע באופן זמני בניהול המקום והיא נענתה בחיוב. עקב כך, נבצר מהרצמן לעזוב את תפקידה כמנכ"לית העירייה במועד בו תכננה ועל כן לא יכולה הייתה להתחיל לעבוד במקום אחר. בעבר היא אכן התמודדה לתפקיד מנכ"ל פארק אריאל שרון ואף נכללה בין המועמדים הסופיים, אך המכרז הוקפא. עד היום לא נבחר אף אדם אחר לתפקיד מאחר שרשות החברות הממשלתיות דורשת לפרסם מכרז חדש".
לעניין הקמת המשרדים החדשים במתחם המדיטק:
"מהחברה הכלכלית לפיתוח חולון בע"מ, האחראית על הקמת מבנה המשרדים, מבקשים להבהיר כי מדובר במבנה קטן שאינו מהווה חלק ממוזיאון העיצוב ולא ישמש כאגף חדש למוזיאון, בניגוד לכתוב. המבנה, המצוי כרגע בשלבי תכנון ראשוניים, ייבנה במתחם המדיטק, באופן נפרד מהמוזיאון. האדריכלית בתיה סבירסקי-מלול, שמכחישה כי רון ארד פנה אליה, נבחרה על ידי החברה לתכנן את המבנה בשל איכויותיה המקצועיות והמחיר הסביר שהוצע. יודגש כי עלות התכנון הינה בהיקף כזה שאינו מחייב יציאה למכרז".
חולון שיכנעה את עצמה שאפשר להיות ת''א. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: